10 кл
Контрольна робота з теми: «Іменник. Прикметник. Числівник. Займенник»
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень із теми ««Іменник. Прикметник. Числівник. Займенник»»; виявити можливі недоліки в знаннях учнів; удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, класифікувати їх, установлювати відповідність між ними; виховувати любов до слова, упевненість у власних знаннях.
Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок.
Хто знання має, той і мур зламає.
Народна мудрість
Хід уроку
I. Організаційний момент
Створення комфортних умов для написання контрольної роботи.
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
III. Мотивація навчальної діяльності учнів Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Ознайомлення з критеріями оцінювання контрольної роботи. Проведення інструктажу щодо виконання тестових завдань.
IV. Етап контролю знань, навичок й умінь
V. Організований збір зошитів для контрольних робіт
VI. Відповіді на запитання, що виникли в учнів під час виконання завдань контрольної роботи
VII. Підсумок уроку
Метод «Незакінчене речення»
VIII. Домашнє завдання
Скласти тести на вивчену тему (12 позицій)
Додаток
Відповіді до тестових завдань:
І варіант
Рівень 1(1б,2 в, 3г, 4д, 5г, 6б, 7в, 8б ,9г , 10 г, 11 а, 12г)
Рівень 2(1г, 2а, 3г, 4д, 5г, 6в, 7г, 8д, 9б, 10в, 11в, 12а)
Рівень 3 (1г,2а, 3а, 4г, 5. А, 6а, 7в, 8г, 9г, 10в, 11г, 12г)
ІІ варіант
Рівень 1 (1в, 2д,3г,4б, 5в, 6в,7а, 8 а, 9д, 10а , 11г, 12в )
Рівень 2 (1в, 2в, 3д, 4г, 5д, 6а, 7а, 8а, 9д, 10г, 11а, 12г)
Рівень 3(1а, 2д, 3б, 4а, 5г,6г, 7в, 8г, 9б, 10г, 11а, 12б)
І варіант
Рівень 1
1. Усі слова є іменниками в рядку
А виконання, виконавець, виконавши
Б книгарня, книжник, книгозбірня
В соловей, соловенятко, солов’їний
Г завідувач, завідувачка, завідувати
Д зеленаво,зеленка, зелень
2. Чоловічий рід мають усі іменники варіанта
А морок, какаду, маестро, ООН
Б Баку, продаж, столяр, денді
В Борнео, собака, аташе, Сибір
Г суддя, перекладач, путь, гімн
Д хлоп’ятко, козак, інститут, іній
3. Жіночий рід мають усі іменники варіанти
А діагональ, північ, авеню, плов
Б живопис, мадам, жовч, челядь
В кефаль, гуаш, роль, нехворощ
Г тунель, скрижаль, бязь, ваніль
Д папороть, манжет, мігрень, туш
4. Середній рід мають усі іменники варіанта
А кашне, метро, колібрі, манго
Б кохання, листя, шосе, Черкаси
В ЄС, завдання, збіжжя, пенсне
Г кафе, шимпанзе, каное, відео
Д Тбілісі, бароко, купе, таксі
5. Спільний рід мають усі іменники варіанта
А нероба, забіяка, юрист, бідолаха
Б незграба, суддя, тренер, сирота
В ледащо, лівша, рева, листоноша
Г староста, професор, зануда, базіка
Д ябеди, замазура, вельможа, роззява
6. Правильно поєднано всі прикметники з іменниками в рядку
А кумедне кенгуру, картопляне пюре, красиве панно
Б довгий тунель, важка путь, перспективний інженер
В багатолюдне Сочі, малий соня, старовинний піаніно
Г непосидючий хлоп’я, молода леді, лікувальне алое
Д убога сирота, повноводе Конго, кольорове драже
7. До першої відміни належать усі іменники варіанта
А ясла, кума, площа, межа
Б староста, хлоп’я, вулиця, кузня
В сестра, воєвода, суддя, верба
Г кенгуреня, душа, дорога, ріка
Д жага, Лука, чебуречна, миля
8. Прочитайте фрагмент поезії. Укажіть, скільки в цьому фрагменті іменників м’якої групи
На розпутті кобзар сидить
Та на кобзі грає:
Кругом хлопці та дівчата —
Як мак процвітає.
А 2
Б З
В 4
Г 5
Д6
9. Форму кличного відмінка утворено НЕПРАВИЛЬНО в рядку
А брате
Б пане
В козаче
Г сине
Д капітане
10. Граматичну помилку допущено в рядку
А свідомість громадян
Б стиглих помідорів
В хтось із солдатів
Г двадцять кілограм
Д аніхто з городян
11. Закінчення -ей у родовому відмінку множини мають усі іменники рядка
А подорож, стаття, гість
Б галерея, відомість, тінь
Б путь, вогонь, відповідь
Г око, доповідь, легеня
Д готель, заметіль, ніч
12. НЕМАЄ помилки в рядку
А познайомитися з Клименко Аллою Юріївною
В отримати від Карпенко Святослава Хомовича
В зупинити Дмитрука Мирослава Валерієвича
Г повернути Поповій Валентині Зінов’ївні
Д позичити в Кравець Володимира Яковича
Рівень 2
2.1 До якісних належать усі прикметники варіанта
А сучасний, чесний, громоподібний
Б дідівський, лункий, приязний
В гостинний, кольоровий, умілий
Г давній, серйозний, нагальний
Д злісний, тижневий, терміновий
2.2 За допомогою суфікса -ов- утворюються прикметники від усіх іменників рядка
А куля, ґрунт
Б плащ, груша
В пісок, вишня
Г сіль, галузь
Д вісь, мигдаль
2.3 За допомогою суфікса -ев- (-єв-) утворюються прикметники від усіх іменників рядка
А кальцій, двір
Б водень, текст
В сосна, свинець
Г корінь, тунець
Д папір, магній
2.4 Помилку в написанні прикметникового суфікса допущено в рядку
А звуковий, слоновий, надплановий
Б дворовий, причиновий, перловий
В грошовий, коричневий, шанцевий
Г фенхелевий, вільховий, рубіновий
Д калієвий, персиковий, шагреновий
2.5Літеру и на місці пропуску необхідно писати в усіх словах рядка
А політ..чний, гігієн..чний, фонет..чний
Б біометр..чний, біохім..чний, крит..чний
В алерг..чний, акуст..чний, пласт..чний
Г алегор..чний, генет..чний, юрид..чний
Д олігарх..чний, псих..чний, клімат..чний
2.6 Помилку в написанні прикметника допущено в рядку
А кобзарева пісня
Б школярева думка
В Ігорова діяльність
Г директорова порада
Д інженерова ідея
2.7 Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка
А низький, пресильний, дорогий
Б визначний, лисий, удалий
В кароокий, молодий, красивий
Г смачний, тонкий, ефективний
Д бадьорий, гнідий, хворий
2.8 Правильно утворено форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А вужчий, більш тепліший, триваліший
Б ласкавіший, порожніший, активніший
В менш яскравий, скромніший, презліший
Г самий короткий, смачніший, легший
Д рідніший, багатший, більш сміливий
2.9 Чи МОЖНА замінити варіантом у дужках прикметник у словосполученні
А у дрімучому (дрімучім) лісі
Б головному (головнім) доповідачеві
В на березовому (березовім) стовбурі
Г на рожевому (рожевім) тлі
Д на кам’яному (кам’янім) парапеті
2.10 Правильно утворено форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А зеленуватіший, найрідший, найбільш дотепний
Б найбільш весняний, найменш дзвінкий, молодший
В найбіліший, щонайтоніший, найбільш кмітливий
Г тривожніший, легший від усіх, найбільш хворий
Д малиновіший, найнадійніший, якнайближчий
2.11 До присвійних належать обидва прикметники в словосполученнях
А батькова аптека, чоловічий костюм
Б лікарева порада, ліричний герой
В сусідове авто, собачий нашийник
Г соколине пір’я, вороже ставлення
Д перелітні птахи, чоловікові слова
2.12 Позначте рядок, у якому всі прикметники пишуться через дефіс
А. гірко/солоний, кисло/солодкий, північно/західний
Б. сліпучо/білий, широко/плечий, рожево/блакитний
В. круто/рогий, двохсот/тонний, науково/дослідний
Г. прозоро/жовті, сіро/зелений, дво/поверховий
Рівень 3
3.1 Допущено помилку у відмінюванні числівника
А п’ятдесяти двох
Б дев’яноста сьома
В на сімдесяти шести
Г двадцятьма чотирьома
Д дев’ятьомастами сорока
3.2 Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні
А двоє разів
Б півтори доби
В одна третя сторінки
Г п’ять з половиною тонн
Д дві цілі і одна сьома метра
3.3 Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку
А без п’ятнадцяти шоста
Б за п’ятнадцять шоста
В п’ятнадцять хвилин до шостої
Г чверть до шостої
Д сімнадцята година сорок п’ять хвилин
3.4З’ясуйте, скільки займенників у цьому уривку.
Я хочу жити просто, без прикрас.
Без тих гучних банкетів і лахміття.
Яке мені здається просто сміттям.
Що полонило нерозумних нас.
А 3
Б 4
В 5
Г 6
Д 7
3.5 Разом треба писати всі займенники рядка
А ні/чий, де/який, аби/що, ні/котрий
Б ні/для/кого, ні/який, де/ким, хтозна/що
В ні/чий, будь/який, ні/від/чого, казна/хто
Г аби/що, будь/хто, де/що, казна/що
Д ні/чого, де/кому, аби/який, що/небудь
3.6 Усі займенникові фірми написано правильно в рядку
А ні з чим, бозна-кому, абикотрий, де в чому
Б ані для кого, нізким, скільки-небудь, абищо
В дещо, хтозна чому, аніякий, будь на чому
Г нічийого, казна для чого, де-котрий, якийсь
Д аби-хто, ні з яким, аніскільки, чий-небудь
3.7 Усі займенники є особовими в рядку
А мене, тобою, собі, нам
Б вами, них, йому, наш
В тобі, нас, мене, нього
Г тебе, вони, кого, ними
Д нами, мого, вам, йому
3.8 Позначте рядок, у якому допущено помилку:
А. сімдесят, сімнадцятий, семеро, сім восьмих;
Б. двадцять п’ятий, п’ятнадцятий, п’ятеро, одна друга;
В. кількасот, кільканадцять, декілька, багато;
Г. три, однією третьою, п’ятидесяти, шестидесяти
3.9 Позначте рядок, у якому запис “До 3735 додати 9” написано словами правильно
А. До трьох тисячів семиста тридцяти п’ятьох додати дев’ять;
Б. До трьотисяч семиста тридцяти п’яти додати дев’ять;
В. До три тисячі сімсот тридцяти п’яти додати дев’ять;
Г. До трьох тисяч семисот тридцяти п’яти додати дев’ять
3.10 Яку синтаксичну функцію виконує виділений числівник у реченні. Кошовий Сірко провів п’ятдесят п’ять битв.
А. підмет;
Б. присудок;
В. додаток;
Г. означення.
3.11 У якому реченні всі виділені слова – числівники?
А. Старий дуб жив уже багато-багато років
Б. Мені приходять телеграми, мені сповнилося тільки двадцять п’ять
В. Сто років – це ж дуже багато, а він кілька сотень років прожив
Г. На тисяча дев’ятсот сорок сьомій рік було назв, утворених від імені Іван, понад
триста, від імені Петро – щось до чотирьохсот!
3.12 Усі займенникові форми написано правильно в рядку
А. в декого, будь-до чого, бозна-що, ні з ким
Б. де-який, де з ким, на чийомусь, будь хто
В. аби-яка, якась, казна з ким, хтозна скільки
Г. з будь-чим, будь з чим, ніякий, казна-чий
Д. бозна якого, хтозна-кого, у декого, котрий небудь
Рівень 4
1) Провідміняти словосполучення три з половиною місяці, двадцять чотири і п’ять десятих відсотка, тисяча дев’ятсот тридцять восьмий переможець.
2) Скласти міні-твір (7-10 речень) використовуючи слова ранчо, собака, двохтисячний рік.
ІІ варіант
Рівень 1
1. Усі слова є іменниками в рядку
А. Двійка, натроє, втікач
Б. Тримати, подвоєний, із-за
В. Знахідка, четвірка, накопичувач
Г. Пожовкле, телефон, морозиво
2. Чоловічий рід мають усі іменники варіанта
А ступінь, балет, аташе, вісь
Б запис, галузь, нежить, гіпс
В збір, торнадо, шинель, стен
Г важіль, грань, дріб, ідальго
Д ячмінь, тюль, колібрі, висип
3. Жіночий рід мають усі іменники варіанта
А бандероль, бутель, цеце, УПА
Б ГЕС, коала, фланель, заполоч
В НЛО, повінь, лазур, боржомі
Г спіраль, латинь, СБУ, кольрабі
Д провесінь, ЕОМ, деталь, плащ
4. Середній рід мають усі іменники варіанта
А турне, ягня, весілля, Дніпро
Б дівча, збіжжя, бароко, меню
В немовля, плем’я, рілля, філе
Г теля, куля, мартіні, авокадо
Д пальто, канапе, віче, салямі
5. Спільний рід мають усі іменники варіанта
А незграба, суддя, тренер, сирота
Б нероба, забіяка, юрист, бідолаха
В староста, професор, зануда, базіка
Г ледащо, лівша, рева, листоноша
Д ябеди, замазура, вельможа, роззява
6. Правильно поєднано всі прикметники з іменниками в рядку
А старовинний Осло, духмяне какао, яскраве кімоно
Б львівська пані, надокучлива цеце, смачне кольрабі
В вітальний туш, рожевий фламінго, малий нікчема
Г яскрава гуаш, цікаве інтерв’ю, прозора шампунь
Д заквітчана Умань, вчена ступінь, другий степінь
7. До другої відміни належать усі іменники варіанта
А поріг,брокер, день, тюль
Б вікно, пальто, метро, мило
В барліг, брат, курінь, путь
Г хмарище, кіно, колесо, дерево
Д буття, зайченя, волосся, щастя
8. Прочитайте фрагмент поезії. Укажіть, скільки в цьому фрагменті іменників мішаної групи.
Садок вишневий кало хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
А 1
Б 2
ВЗ
Г 4
Д 5
9. Форму кличного відмінка утворено НЕПРАВИЛЬНО в рядку
А Оксано Миколаївно
Б пане Президенте
В колего Ковальчук
Г сестро Іринко
Д Юріє Петровичу
10. Граматичну помилку допущено в рядку
А загін партизан
Б мальовничих сіл
Б четверо грузинів
Г яскравих сузір’їв
Д стійкість болгар
11. Закінчення -ей у родовому відмінку множини мають усі іменники рядка
А поле, миттєвість, печаль
Б біль, магістраль, постіль
Б продаж, скрижаль, річ
Г гроші, діагональ, вісь
Д суддя, сповідь, суміш
12. НЕМАЄ помилки в рядку
А спілкуватися з Бучаком Остапом Ігоровичом
Б звернутися до Василенко Йосипа Богдановича
В відвідати Петриняк Любославу Андрієвну
Г гостювати в Чижа Володимира Карповича
Д допомогти Васюті Оксані Станіславівній
Рівень 2
2.1 До відносних належать усі прикметники варіанта
А докладний, музейний, сіруватий
Б систематичний, окремий, веселий
В колективний, заочний, біологічний
Г триколірний, прохолодний, річковий
Д молочний, комп’ютерний, голий
2.2 За допомогою суфікса -ов- утворюються прикметники від усіх іменників рядка
А полин, спориш
Б парча, тайга
В велюр, плече
Г береза, овоч
Д черешня, ніж
2.3 За допомогою суфікса -ев- (-єв-) утворюються прикметники від усіх іменників рядка
А айстра, промінь
Б корал, тиждень
В соя, адреналін
Г корінець, банан
Д фарш, чебрець
2.4 Помилку в написанні прикметникового суфікса допущено в рядку
А тестовий, ялицевий, щупальцевий
Б больовий, нафталіновий, паровий
В шпильовий, круговий, аґрусовий
Г помаранчевий, рожевий, нулевий
Д мохеровий, суттєвий, нордовий
2.5 Літеру и на місці пропуску необхідно писати в усіх словах рядка
А цин..чний, драмат..чний, синтакс..чний
Б романт..чний, цикл..чний, афорист..чний
В діалог..чний, пневмат..чний, істор..чний
Г морфолог..чний, гран..чний, блискав..чний
Д електр..чний, полун..чний, вампір..чний
2.6 Помилку в написанні прикметника допущено в рядку
А Оліна презентація
Б матусина казка
В Маріїна подорож
Г батьків подарунок
Д сестриччина допомога
2.7 Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка
А дзвінкий, білий, суворий
Б русявий, бідний, чесний
В затемний, глибокий, молодий
Г товстий, білосніжний, гладкий
Д живий, рідний, дружний
2.8 Правильно утворено форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А легший, якнайпотрібніший, найбільш серйозний
Б менш цінний, самий свіжий, найбільш розкішний
В більш рішучіший, найкоротший, щонайдовший
Г архіважливий, наймиліший, найменш освічений
Д вразливіший, теплолюбніший, найщасливіший
2.9 Чи МОЖНА замінити варіантом у дужках прикметник у словосполученні
А на березовому (березовім) стовбурі
Б на кам’яному (кам’янім) парапеті
В у дрімучому (дрімучім) лісі
Г на рожевому (рожевім) тлі
Д головному (головнім) доповідачеві
2.10 Правильно утворено форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А більш глухий, найтемніший, найбільш вишуканий
Б найвеличнішнй, найкривіший, щонайгрізніший
В менш чистіший, менш стриманий, більш чуйний
Г щонайгірший, найбільш сором’язливий, найстарший
Д найбільш готовий, предобріший, якнайцікавіший
2.11 До присвійних належать обидва прикметники в словосполученнях
А собачий нашийник, сусідове авто
Б вчительська порада, ліричний герой
В батькова аптека, чоловічий костюм
Г соколине пір’я, вороже ставлення
Д чоловікові слова, перелітні птахи
2.12 Позначте рядок, у якому всі прикметники пишуться через дефіс
А. прозоро/жовті, сіро/зелений, дво/поверховий
Б. широко/плечий, сліпучо/білий, рожево/блакитний
В. науково/дослідний, круто/рогий, двохсот/тонний
Г. кисло/солодкий, гірко/солоний, північно/західний
Рівень 3
3.1 Допущено помилку у відмінюванні числівника
А шестидесяти семи
Б сороха вісьмома
В на двохстах п’яти
Г вісімдесятьма одним
Д чотириста дві
3.2 Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні
А п’ятеро друзів
Б півтора аркуша
В півтораста гривень
Г вісім кілограмів
Д три професора
3.3 Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку
А рівно одинадцята
Б п’ять хвилин після двох
В за двадцять сьома
Г чверть на третю
Д десять по першій
3.4 З’ясуйте, скільки займенників у цьому уривку.
Донецький кряж, і терикони, і степи,
І тополятам на алеї дуже тісно.
Я ж Україноньку молю: «Не відлюби
Оцю мою малесеньку вітчизну!»
А 3
Б 4
В 5
Г 6
Д 8
3.5 Разом треба писати всі займенники рядка
А будь/з/ким, аби/хто, де/який
Б де/хто, де/кого, будь/у/кого
В бозна/чому, аби/якій, ні/що
Г ні/ким, аби/що, де/котрий
Д ні/за/ким, ні/перед/чим, яке/сь
3.6 Усі займенникові форми написано правильно в рядку
А в декого, будь-до чого, бозна-що, ні з ким
Б де-який, де з ким, на чийомусь, абиякий
В аби-яка, якась, казна з ким, будь-що
Г з будь-чим, будь із чим, ніякий, казна-чий
Д ні про що, бозна якого, хтозна-кого, у декого
3.7 Присвійний займенник виділено в кожному рядку, ОКРІМ
А врахувати його побажання
Б схвалити мою пропозицію
В запросити її на спектакль
Г ваше ставлення до гостей
Д наша співпраця триватиме
3.8 Позначте рядок, у якому допущено помилку:
А п’ятеро, двадцять п’ятий, п’ятнадцятий, одна
Б друга семеро, сім восьмих,сімдесят, сімнадцятий
В кількасот, кільканадцять, декілька, багато
Г п’ятидесяти, три, шести десяти, однією третьою
3.9 Позначте правильну відповідь на запис “Скільки разів 10 міститься в 187?”
А. Скільки разів 10 міститься в ста вісімдесятьох семи?
Б. Скільки разів десять міститься в ста восьмидесяти семи?
В. Скільки разів десять міститься в ста вісьмидесяти сімох?
Г. Скільки разів десять міститься в сто вісімдесят семи?
3.10 Яку синтаксичну функцію виконує виділений числівник у реченні.
Одним пальцем і голки не вдержиш (Н. творч.).
А. підмет;
Б. присудок;
В. додаток;
Г. означення.
3.11 У якому реченні всі виділені слова – числівники?
А. На тисяча дев’ятсот сорок сьомій рік було назв, утворених від імені Іван, понад
триста, від імені Петро – щось до чотирьохсот!
Б. Сто років – це ж дуже багато, а він кілька сотень років прожив
В. Мені приходять телеграми, мені сповнилося тільки двадцять п’ять
Г. Старий дуб жив уже багато-багато років
3.12 Знайдіть речення, у якому виділений займенник є частиною складеного іменного
присудка
А. Шукайте цензора в собі
Б. Я був не я. Лиш мрія, сон
В.І кожний з нас те знав, що слави нам не буде
Г. Життя людське багатогранне, і кожна його пора по-своєму прекрасна
Рівень 4
1) Провідміняти словосполучення три з половиною місяці, двадцять чотири і п’ять десятих відсотка, тисяча дев’ятсот тридцять восьмий переможець.
2) Скласти міні-твір (7-10 речень) використовуючи слова ранчо, собака, двохтисячний рік.