Міністерство освіти і науки України
Маріупольський електромеханічний технікум
Методична розробка
відкритого заняття з української мови
«Вітчизна, як мати, у світі – одна!»
Використання інтерактивних методів на заняттях
з української мови
Розробила викладач
української мови
та літератури
Морнєва В.В.
Маріуполь , 2016
Методична розробка заняття з української мови «Вітчизна, як мати у світі- одна !» - заняття з розвитку мовлення; використання інтерактивних методів на заняттях з мови.
Розробила викладач української мови та літератури Морнєва В.В., кваліфікаційна категорія «Спеціаліст І категорії».
У даній розробці викладено методику використання інтерактивних методів навчання на заняттях з української мови як один із напрямів активізації пізнавальної діяльності студентів, досвід свідчить, що інтерактивні методи сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу, допомагають навчитися формувати власну думку та її висловлювати, доводити власну точку зору, аргументувати й дискутувати, вчитися будувати конструктивні від- носини в групі, прагнути діалогу, знаходити спільне роз’язання проблеми.
Для викладачів української мови ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації
Рецензенти :
Голова циклової комісії
філологічних і соціальних дисциплін О.А.Верескун
Маріупольського електромеханічного
технікуму, викладач кваліфікаційної
категорії «Спеціаліст вищої категорії»
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії філологічних і соціаль- них дисциплін
Протокол № _5____ від «_14____»02____ 2016 р.
Голова циклової комісії філологічних та соціальних дисциплін
О.А. Верескун _______________
План заняття
Група: К,Д- 15- 1\9
Спеціальність: «Комерційна діяльність», «Діловодство»
Тема заняття: Вітчизна , як мати , у світі - одна !
Мета заняття:
Навчальна : формувати у студентів уміння творчо мислити, чітко вислов-
лювати свою думку, слухати співрозмовника , робити виснов-
ки;
учити виділяти основне з обговорюваного матеріалу, будува-
ти чіткі, продумані висловлювання
Розвиваюча : розвивати мислення, вміння встановлювати причинно- нас -
лідкові зв’язки, збагачувати словниковий запас студентів;
закріпити особливості типів мовлення;
Виховна : виховувати в студентів почуття патріотизму, національної гор-
дості, любові до рідного краю, розуміння причетності до всіх
дій, які відбуваються в Україні, формувати переконаність у
нетлінності духовних скарбів народу, глибоку повагу до мину-
лого та сьогодення рідної України.
Тип заняття: підготовка до контрольного твору
Вид заняття: заняття з розвитку мовлення
Методи проведення заняття: усне й письмове опитування (індивідуальне,
групове, фронтальне опитування, колективна робота, дослі-
дження-відновлення).
Міжпредметні зв’язки:
Забезпечуючі:
Географія: написання великої букви в географічних назвах.
Історія: написання великої літери в іменах історичних осо-
бистостей та назвах історичних подій.
Література: правила написання назв літературних творів. Забезпечувані: ділова українська мова, культурологія, філософія
Методичне забезпечення: опорні конспекти, схеми, роздатковий матеріал
Література:
Обов’язкова: Заболотний О.В., Заболотний В.В. «Українська мова» ,
К.: «Генеза», 2010, 227с.
Додаткова:
1. Аркас М. Історія України-Русі / Вступне слово і комен. В.Сарбея. — Факс.вид. К.: Вища школа, 1990. 456 с.
2. Блакитні плеса України: Фотокнига / Авт. нарисів Г.Симакович; Авт.фото І Кропивницький. К.: Мистецтво, 1986. 120 с.
3. Закон про освіту // Освіта, 1991, 25 червня.
4. Заставний Ф.Д. Географія України (у двох томах). Львів: Світ, 1994.
5. Культура і побут населення України. Навч. посібник/ В.Ш.Наулко, Л.Ф.Ар тюх, В.Ф. Горленко та інші. К.: Либідь, 1991.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, вислови про Україну; карта,
святково прикрашений квітами кабінет; грамзапис голосів
птахів, український віночок, мультимедійна установка.
Хід заняття
1.1 Привітання студентів
1.2 Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів
2. Ознайомлення студентів з темою та навчальними цілями заняття
3. Мотивація навчання.
Заплющую очі і бачу чисте, бездонне небо. Родючі поля, застелені пшени -цею кольору сонця. Безкрайні ріки та чисті, мов сльоза джерела. Усе – це моя Батьківщина.
Нашій славній Україні, її працелюбному народові, споконвічним україн -ським традиціям, народним пісням і звичаям присвячуємо наше заняття.
Нема життя без України, бо Україна – це мати, яку не вибирають, бо Україна – це доля, яка випадає раз на віку, бо Україна – це пісня, яка вічна на цій землі. Багатовікова історія українського народу, народу – великомученика, на долі якого було досить лиха…
« Всім серцем любіть Україну свою,
І вічні ми будемо з нею».
4. Актуалізація опорних знань.
4.1 Фронтальне опитування.
4.2 Робота з опорами (Додаток 1. Робота над пам’яткою при написанні творів-роздумів, роздатковий матеріал)
► Пригадайте, які стилі та типи мовлення вам відомі, їх особливості.
Викладач :
(Додаток 1- роздатковий матеріал)
Що нам необхідно зробити , щоб успішно написати твір?
Викладач :
Викладач:
Яку тезу ми можемо висунути?
До прикладів, аргументів та висновку вимоги такі:
наведення прикладів та висновку
«Мозковий штурм»
- Що характерне для роздуму ?
- Що таке опис?
- Що означає слово «епіграф» ?
- Епіграфом можуть бути слова, що належать автору , якому присвячено твір, вислови інших письменників чи поетів, учених, філософів, а також прислів’я чи інші форми народної мудрості.
5. Лексико- стилістична робота над твором
Викладач :
Епіграфом до нашого заняття я пропоную взяти слова В. Симоненка
Можна все на світі вибирати , сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Як ви розумієте ці слова ?
Викладач:
Студенти зачитують ті епіграфи , які вони підібрали (Додаток 2)
Викладач :
- От і почнемо нашу розмову з найсвітлішого- з любові до рідного краю:
Любов - найвище в світі почуття,
Вона не має меж- безкрая.
В любові починається життя,
Вона усе найкраще починає .
«Асоціативний кущ»
Викладач:.
Записати на чернетці асоціативні слова до слова - УКРАЇНА- Батьківщина , земля, держава, незалежність, край, символи, вільна, Дніпро, традиції, патріот, мати, верба, калина, рушник, пісня, територія, культура, герб, гімн, прапор, столиця, любити, народитися, Карпати, президент, учитись, обов’язок, гори, ліси, хліб-сіль, Азовське море, любити, берегти , поважати, цінувати, пиша- тися, виборювати
Викладач:
Спробуйте згрупувати ці слова так, щоб вони були між собою пов’язані, щоб з кожної групи можна було скласти зв’язну розповідь.
Софійський собор, Свягорська лавра
Мистецько-дослідницька частина
«Робота в парах»
Викладач:
Давайте проаналізуємо першу групу слів, спробуйте ввести ці слова в речення, щоб вийшов зв’язний текст, наприклад :
Викладач:
Коли хочуть сказати добре про народ, то згадують, яких великих людей дала світові наша Земля. А у нашого народу завжди були захисники, які, не шкодуючи свого життя, боролись за волю та незалежність, назвіть їх імена. Кого з письменників ви можете назвати, хто був небайдужий до долі нашої країни ? (Д/ З група 1 , додаток 3 - усний матеріал + презентація)
Викладач:
Ми говоримо , що земля нам дуже дорога, том , що це земля наших батьків, а ще тому, що вона дуже родюча. У роки війни фашистські окупанти вивозили ешелонами наші чорноземи на свої землі.
Спробуйте підібрати синоніми до слова - ЗЕМЛЯ-
- Рідна , дорога, родюча , багата, щедра, квітуча, прекрасна, годувальниця
(Робота в зошиті)
Викладач :
ЗЕМЛЯ - поем неозвучених,
ЗЕМЛЯ - надій нерозвіяних,
ЗЕМЛЯ - співців замучених,
ЗЕМЛЯ - творців розстріляних. В. Боровий
Як у народі кажуть : «Де рідний край , там і рай , а де чужина ,там і домовина»
Гра «Мікрофон»
(Д/З зачитують прислів’ я) (Додаток 4)
(Домашнє завдання – робота в групах) (Додаток 5)
1-група
З якими ж словами тісно пов’ язано слово – земля - ?
Викладач :
Кожна держава має свою мову: поляки-польську, росіяни-російську, чехи- чеську . Для кожного народу його мова найрідніша, а нам найближча до серця
наша українська мова.
270 років намагалися вороги знищити українську мову, а разом з нею і народ. Стільки знущань витримала наша мова, інша б не витримала б такого натиску, а українська й досі живе.
( Зачитати накази про мову) (Додаток 6)
Бринить - співає наша мова,
Чарує, тішить і п'янить.
О. Олесь
(Д/З ) 2- група
Українська мова за своєю мелодійністю посідає друге місце у світі після італійської . А розмовляти нею багато хто з українців не хоче, перейшовши на російську. А нам ще Т. Г. Шевченко заповідав : „..і чужого навчайтесь ,і свого не цурайтесь „. У 70-80 р. 20 ст. у школах України різко звузилась сфера функціонування української мови, більше уваги приділялось вивченню російської мови. У м. Донецьку половина населення , якого були українці, не залишилось жодної української школи.
Про красу і багатство нашої мови можна говорити дуже багато, давайте зараз послухаємо вірш учительки з м. Ковеля, що на Волині, Надії Григорівни Красоткіної ( вірш „ Яка ж багата рідна мова) (Додаток 10 )
«Мікрофон»
- Пропоную підібрати синоніми до слова -мова-
(Мелодійна, дивна, чарівна, рідна, милозвучна, лагідна, чудова, співуча, прекрасна, вічно жива, багата, щира , як душа народу)
(Робота в зошиті)
Викладач:
Доречно буде згадати народні вислови про мову, які пам ятаєте.
Мова , що ж воно таке ?
«Мікрофон»
Народ говорить : „ Слово до слова - зложиться мова"
Що ви самі можете сказати про мову?
Викладач:
Мелодійність нашої мови найкраще ми можемо почути тільки в пісні, як казав О. Довженко :
„ Українська пісня- це бездонна душа українського народу, це його слава" (грамзапис народної пісні) (Додаток)
Ті пісні мене найперші вчили
Поважати труд людський і піт.
Шанувать Вітчизну мою милу,
Бо вона одна на цілий світ.
В. Симоненко
Викладач:
У кожного народу є свої звичаї, які вироблялись протягом століть. У народу є таке повір’я - той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми та Богом. Так давайте ж, не забувати ні народних звичаїв, ні обрядів, ні культури нашого народу. Усі народи на землі мають свою культуру, традиції, обереги, симво -ли, у нашого народу їх дуже багато всі перелічити не можливо, назвіть, які ви знаєте :
Гра «Мікрофон»
(Домашнє завдання)
вважали вербу святим деревом, перед Великоднем у «Вербну» неділю освячували вербу в церкві, ці гілочки вважалися оберегами.
Народні прислів я
*****
Хата моя, біла хата,
Рідна моя сторона,
Пахне любисток і м ята,
Мальви цвітуть край вікна.
Викладач:
Ще довго можна говорити про народні традиції, символи нашого народу, я пропоную вам здійснити подорож по всій Україні.
Давайте поглянемо на карту України, які кольори вам найбільше кидаються у вічі?
(Домашнє завдання 3 група - виступи студентів, творчі роботи, презентації) (Додаток 8)
Викладач :
В Україні кажуть, що земля, як мати, готова захистити своїх дітей у тяжку годину. Скажіть, будь ласка, кого ми можемо назвати патріотом своєї Вітчизни?
Викладач:
Наведіть приклад таких людей.
( Д\з група 4 презентації студентів) (Додаток 9)
Викладач:
Зараз у нас неспокійне життя у крайні, яке ж завдання стоїть перед вами, що ви повинні зробити для своєї Батьківщини , щоб вона завжди процвітала?
Гра «Мікрофон»
Хай важка дорога,
Хай похмурі днини.
Все зроби, що зможеш ,
На користь України!
П. Грабовський
Викладач:
Кожна людина передає свою любов до Батьківщини, як уміє, добре буде, якщо ви виконаєте хоча б часточку того, про що тільки що говорили.
Живи, Україно, живи для краси ,
Для сили, для правди, для волі!
Шуми, Україно, як рідні ліси ,
Як вітер в далекому полі.
О.Олесь
Хіба можна не любити таку країнe, чи потрібно шукати кращої ??!!
Я вірю в українську долю. І хочеться завершити заняття словами В. Симо -ненка:
Можеш вибирати друзів і дружину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
А зараз давайте підведемо підсумок того, про що говорили на занятті.
Кожна група складає свій варіант плану до твору і зачитує.
6. Підсумок заняття ( оцінювання)
7. Домашнє завдання - написати твору в чорновому варіант
Додатки
Додаток 2
Епіграфи до твору
Т. Шевченко
Т. Шевченко
Т. Шевченко
Т. Шевченко
Л. Українка
П. Грабовський
М. Вороний
П. Чубинський
М. Вінграновський
чи вночі моє серце сповнялось клопотом.
В. Самійленко
І. Світличний
П. Тичина
П. Тичина
О. Олесь
О. Олесь
О. Олесь
О. Ольжич
В.Сухомлинський
Додаток 4 Прислів’я
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Додаток 1
Робота з опорами
► Пригадайте, які стилі та типи мовлення вам відомі.
До прикладів, аргументів та висновку вимоги такі:
Першою частиною тексту є вступна.
Її називають по-різному: вступ, зачин,теза, експозиція, преамбула.
Теза – це ідея, думка, яку ми досліджуємо, намагаючись її зрозуміти, осмислити всебічно і повно з власної, унікальної позиції.
Аргумент – це логічне судження , оформлене мовними засобами, яке слугує засобом обґрунтування іншого судження(тези,інколи іншого аргументу).
Власне висловлювання як завершений текст передбачає таку структуру:
ТЕЗА
АРГУМЕНТ 1
АРГУМЕНТ 2
ПРИКЛАД 1 (з літератури або мистецтва)
ПРИКЛАД 2 (з історії, суспільно політичного або власного життя)
ВИСНОВОК
Можливим є також варіант структури власного висловлення,у якому приклади розташовані безпосередньо за «своїми» аргументами, тобто тими,що їх ці приклади покликані ілюструвати.
Спеціальні слова й вирази, які можн використатиу творі-роздумі
Теза |
Я думаю,... Я вважаю,... Мені здається, що... На мою думку,... На моє переконання,...
|
Аргументи |
Я так вважаю, тому що ... Чому я так думаю? Тому що ... Аргументом на користь моєї думки може бути те, що ... До того ж ... |
|
Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше,..., а по-друге,... Моє переконання грунтується на тому, що, по-перше,..., а по-друге,...
|
Приклади |
Яскравим прикладом саме такого розуміння ... особисто для мене є ... Проблема ... є дуже актуальною, тому багато прикладів її розв'язання дає саме життя. Повертаючись до думки про ..., можу навести такий приклад:...
|
Висновок |
Отже, можна дійти висновку, що ... Підсумовуючи, можна зазначити:... Таким чином, можна зробити висновок, що... Отже,бачимо, що... На завершення свого роздуму підсумую:... |
Додаток 3
«... У нас тисячолітнє є коріння. Прийшла пора згадати, хто ми є …»
Українці мають усі підстави пишатися своєю історією. «Коріння» нашого народу сягає в далеку давнину. Україна не раз переживала дні слави і сили, мала справді легендарних героїв, мужньо переносила найважчі випробування, коли гинули не сотні і тисячі, а мільйони її дочок і синів. Ми можемо пишатися, що наша держава ніколи не вела завойовницьких війн, не поневолювала інші народи, а лише захищала свої землі від ласих на чуже добро загарбників.
НЕСТОР - ЛІТОПИСЕЦЬ
СВЯТИЙ, ПИСЬМЕННИК
Народився в Києві.
Княгиня Ольга
Перша княгиня - християнка.
Володимир Великий
Ярослав Мудрий
Богдан Хмельницький
Очолив визвольний рух українського народу проти Польщі та Литви, які до нього 300 років панували на Україні
Тарас Шевченко
Поет, художник відомий на весь світ
Народився кріпаком, рано осиротів
літературної мови.
Автор "Кобзаря" та "Букваря".
Михайло Грушевський
(1866-1934)
Додаток 5 Були часи…
Центром об'єднання українського народу стала Наддніпрянщина.. Саме сюди наринуло населення інших земель, саме тут почалось формування українського народу. Багаті землі сприяли розвитку землеробства, мисливства, рибальства. Розвивались ремесла, будувались нові церкви. Центром розвитку культури став Київ.
Так живий, шумливий Київ
Царгородом другим став.
Як про друга, як про сина
Дбав про його Ярослав.
Оточив його валами
Ровом, мурами обвів,
Укріпив його, оздоби
І препишний двір завів. О. Олесь
• У Києві збудована Церква святої Софії в 1037 р. В усій Європі жодна споруда XI ст. не могла зрівнятись з Київською Софією.
Нині Київська Софія — всесвітньовідомий музей.
Були часи, коли всю нашу землю загарбали й поділили між собою сусідні держави. Нестерпно стало жити українському людові в неволі. І почав він утікати в пониззя Дніпра, де були дикі степи. Утікачі називали себе козаками, тобто вільними людьми. На островах, що лежали посеред швидкої Дніпрової, води, вони заснували Запорозьку Січ. Це було грізне бойове укріплення. Його оперізували високі земляні вали, глибоченний рів та сторожеві вежі. З бійниць на вежах стриміли жерла гармат і самопалів. Підступи до Січі пильно охороняли дозорці. Витривалі і дужі, кмітливі й на диво хоробрі, козаки чини- ли опір найзапеклішому ворогові. Слава про волелюбних козаків-запорожців линула широко світом .
Земля наша нам дуже дорога тому, що вона полита кров ю наших дідів і прадідів, тому що її краса та родючість завжди приваблювала завойовників. Але у нашого народу були захисники , які відстоювали її незалежність - це Богдан Хмельницький , Тарас Шевченко, Іван Франко , Леся Українка та багато інших відомих людей, які вболівали за долю України.
Україна розташована в центрі Східної Європи . Вона має спільні кордони з вісьмома державами. Площа нашої країни складає 603,7 км кв. . За цим показником вона посідає друге місце серед країн Європи після Росії.
Наша історія нерозривно пов'язана з сучасною Європою.
Століттями кращі дочки і сини України мріяли про незалежну країну, в основі якої свобода, гуманізм і демократія.
22 січня 1919 року у приміщенні Київського будинку учителя було підпи -сано Четвертий універсал, яким Українську Народну Республіку проголо -шено суверенною і незалежною державою.
День 22 січня 1919 року ввійшов до української історії як велике державне свято - День Соборності України. Саме тоді на Софійській площі на багато -людному зібранні було урочисто проголошено про злуку Української Народ ної Республіки і Західноукраїнської Народної Республіки. Володимиром Вин- ниченком був підписаний Акт злуки українських земель.
У цьому Акті проголошувалося: “Однині воєдино зливаються століттями одірвані одна від одної частини єдиної України – Західно-Українська Народна Республіка Галичина, Буковина і Угорська Україна і Наддніпрянська Велика Україна. Здійснились віковічні мрії, якими жили і за які умирали кращі сини України». Ми можемо пишатися, що наша держава ніколи не вела завойов- ницьких війн, не поневолювала інші народи, а лише захищала свої землі від ласих на чуже добро загарбників. На жаль, цілі сторіччя ворогам вдавалось панувати над Україною. Майже всі вони переконували весь світ, що несуть добро і щастя для українського народу, а насправді несли горе і смерть, грабували наші землі, убивали наших героїв.
Земля наша нам дуже дорога тому , що вона полита кров ю наших дідів і прадідів , тому що її краса та родючість завжди приваблювала завойовників
Століттями кращі дочки і сини України мріяли про незалежну країну, в основі якої свобода, гуманізм і демократія. І їх мрії збулися. Ми здобули незалежність і стали свідками великої події - появи України на карті світу. Тільки з 1991 року наша країна стала суверенною державою, а це означає, що вона має свої державні символи .
Із Конституції України
Стаття 20.
Державними символами Украни є Державний Прапор Украни, Державний Герб Украни i Державний Гімн Украни.
Державний Прапор Украни - стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього i жовтого кольорів.
Великий Державний Герб Украни встановлюється з урахуванням малого Державного Герба Украни та Герба Війська Запорозького законом, що при- ймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради Украни.
Державний Гімн Украни - національний гімн на музику М. Вербицького зi словами, затвердженими законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради Украни. Конституция - це основний закон, за яким живе наша держава, вона затверджена в 1991 році.
Живи, Україно, живи для краси,
Для сили, для правди, для волі
Шуми, Украно, як рідні ліси,
Як вimep в далекому поли
О.Олесь
Додаток 7
Культура , традиції українців
Ми — українці. Живемо у вільній і незалежній державі . Розмовляємо рідною державною українською мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа українського народу.
У кожного народу є своя мова, вона для них найрідніша найдорожча, кожен народ має право нею думати і розмовляти. Бо доки народ має мову — є і сам народ, а не стане мови, не буде й народу, тому що мова — основна ознака національності. Споконвіків наш народ мав свою культуру та традиції, які збереглися до наших днів тому, що передавалися з покоління в покоління. Крім державної символіки в Україні історично склалися народні символи - вишитий рушник, вінок, червона калина, верба , хата та інші.
Хлібом - сіллю на вишитому рушникові зустрічали й прово-джали гостей у далеку дорогу. Рушники - це теж символ українського народу . «Дім без рушників,- як говори лось у народі -, що родина без дітей»
Хата, рідна батьківська хата, з нею пов язані найтепліші спогади в нашому житті. Куди б не закинула доля людину, вона завжди повертається до рідного дому, бо це найсвятіше, що є в житті кожної людини. Більше третини днів року у наших предків займали свята. Під час кожного свята здійснювалися певні обряди , тобто створювався лад у всьому: у житті людини, у стосунках їх з Богом. У ніч на Івана Купала на галявині дівчата наряджали «Марену», творили опудало «Купала», потім кружляли у хороводі навколо них, пускали свої віночки на воду, стрибали і парі із судженим через багаття.
З великою святістю ставились наші предки до хліборобських обрядів. Селяни, йдучи на оранку, одягали сорочку, в якій причащалися, щоб кращим був урожай. Тільки в гармонії з природою людина отримувала самоповагу, спокій у душі.
Споконвіків люди мандрували різними землями і країнами, помічали, що ось тут тече річка, а в цьому місці - високі гори, а там велике море, а якщо поглянути на карту природних зон нашої країни, то ми побачимо, що в Україні дуже різноманітна природа. Степовий край багатий на корисні копалини.
Природа щедро наді- лила наші землі природ- ним газом, різноманітни- ми солями, природними будівельними матеріалами. Людина не може обійтись без продукції хімічної промисловості.
Метал виплавляють із залізної руди, покладами якої багаті надра України. Залізну руду добувають поблизу Кривого Рогу і Маріуполя. У тих та інших містах (Дніпропетровськ, Запоріжжя) збудовано великі сталеварні заводи, на яких щорічно виплавляють мільйони тон чавуну і сталі. Але варити сталь неможливо без кам'яного вугілля. Тому на допомогу сталеварам приходять шахтарі, які з глибин землі добувають вугілля.
Додаток 8
Природні багатства України
Гори України - її краса і гордість. Карпати на заході, а на півдні — Кримські гори . Уздовж Чорноморського узбережжя від Севастополя до Феодосії на 150 км простягаються невисокі Кримські гори. У Карпатах випадає найбільша кількість опадів на Україні. Тут бере початок багато річок : Дністер Стрий, Тиса, Прут. Це най- вищі гори нашої країни, вони багаті на корисні копалини. Тут добувають газ, нафту, ртуть. У Карпатах багато цілющих джерел, тому в пред гір ї побудовано санаторії, турбази. Усьому світові відомі курорти Трускавця, Моршина.
Якщо мандрувати на південь від степів, то ми вийдемо на Південний берег Криму, який простягається між Чорним морем та Кримськими горами. У Криму багато дивовижних місцевих та заморських рос- лин, цьому сприяє теплий клі- мат, тут майже не буває зими .
Блакитні плеса України... Це неосяжна широта Чорного і Азовського морів. Це стрімкі, прозорі, як кришталь, річки й потоки Карпат. З часу засну- вання Києва Дніпро став важливою транспортною магістраллю України.
Волинське полісся називають озерним краєм України. Справжня окраса цьо го куточка - знамениті Шацькі озера. Найбільше серед них- озеро Світязь. Воно в чотири рази глибше за Азовське море.
Наше Азовське море, воно мілке і тепле. Це наймілкіше море світу. У нього впадають дві великі річки — Дон і Кубань. Вони приносять з собою багато прісної води, тому вода в Азовському морі слабо солона. У ньому раніше було багато риби. Узбережжя Азовського моря — це зона пляжів та курортів, адже вода у ньому дещо тепліша, ніж у Чорному морі. У тяжкому становищі перебуває Азовське море поблизу міста. Улов риби по всьому морю скоротився за останні 30-40 років у кілька разів
Чи знаєте ви, що...
Вклонитися за те, що "...правди сила ніким звойована ще не була".
Додаток 9
Прикладом для нас є наші співвітчизники та сучасники :
Учений, інженер.
ного зварювання металів.
2. Сергій Корольов
Конструктор ракетно - космічних систем.
3. Павло Попович
Льотчик - космонавт, генерал-майор
українець, який двічі піднімався в космос. Здійснив політ на кораблях "Восток" та "Союз" .
4. Сергій Бубка
Український спортсмен - легкоатлет зі стрибків з жердиною.
5. Брати Клички
Непереможні брати боксери, чемпіони світу.
6. Яна Клочкова
Багаторазова рекордсменка України, Європи, світу.
7. Андрій Шевченко
Футболіст київського "Динамо".
Живи ,Україно, живи для краси ,
Для сили , для правди , для волі!
Шуми , Україно, як рідні ліси ,
Як вітер в далекому полі.
О.Олесь
Хіба можна не любити таку країну , чи потрібно шукати кращої ??!!
Я вірю в українську долю. І хочеться завершити свій твір словами
В. Симоненка:
Можеш вибирати друзів і дружину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
ЛІТЕРАТУРА
1. Аркас М. Історія України-Русі / Вступне слово і комен. В.Сарбея. — Факс. вид. К.: Вища школа, 1990. 456 с.
2. Блакитні плеса України: Фотокнига / Авт. нарисів Г.Симакович; Авт.фото І Кропивницький. К.: Мистецтво, 1986. 120 с.
3. Гуцули. / УРЕ, Т.З. К. 1960.
4 . Гуцульщина: історико-етнографічне дослідження // Під ред. Гошака Ю.Г. К., 1987.
5. Закон про освіту // Освіта, 1991, 25 червня.
6 Заставний Ф.Д. Географія України (у двох томах). Львів: Світ, 1994.
7. Заставний Ф.Д. Українські етнічні землі. Львів: Світ, 1992.
8. Коменськиий Я.А. Велика дидактика. М.., Педизд., 1953. Т.1, 134 с.
9. Культура і побут населення України. Навч. посібник/ В.Ш.Наулко, Л.Ф.Ар- тюх, В.Ф. Горленко та інші. К.: Либідь, 1991.
10. Лотоцький А. Княжа Україна. К.,: дит. бібліотека ж-лу «Соняшник», 1991.
11. Олесь О. Все навколо зеленіє.: вірші, поеми, казки. К.: Веселка, 1990, с.318
12. Петров В.В. Растительный мир нашей Родины. М.: Просвещение, 1991. 207 с.
13. Український Радянський Енциклопедичний словник, (у трьох томах) Редкол.: А.В.Кудрицький та ін. К.., Голов. ред. УРЕ, 1989.
14. Україна в цікавих фактах. Книга рекордів України / Упор. С.К.Горкавий. К.: Мистецтво. 1992.-+
15. Скуратівський В.Т. Берегиня: художні оповіді. К: Рад. ПИСЬМЕННИК, 1988.
16. Супруненко В. Народний: витоки нації, вірування, звичаї та побут україн- ців. Запоріжжя: Берегиня, 1993.
17. Шевченко Т. Кобзар. К: Т-во «Знання» України. 1992. 384 с.
18. Чарівне веретено: нариси / Упор. А.Г. Данилюк. Львів: Каменяр, 1998
.Асоціативний кущ
Прапор Моря Верба Рідна Звичаї
Сім’ я Столиця Рушник Козацтво
Гори Хліб Калина Любов
Батьківщина Щиро Конституція
Хата Культура Мелодійна
Земля Незалежна
Ліси
Священна Т. Шевченко Народились
Народ
Дорога Жито Квітуча Дніпро Карпати
Пісня Батьківський Виросли
Обов’язок Б.Хмельницький
Президент Патріот Традиції
Хліб – сіль Минуле
Додаток 6
Скорботний календар української мови
1. 1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати книжки українською мовою.
2. 1796 рік – видано розпорядження про вилучення у населення України україн ських букварів та українських текстів із церковних книг.
3. 1775 р. – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полко-вих козацьких канцеляріях.
4. 1862 р. – закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовува- ли видатні діячі української культури.
5. 1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.
6. 1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.
7. 1884 р. – закрито всі українські театри.
8. 1908 р. – вся культура і освітня діяльність в Україні визнана царським уря -дом Росії шкідливою , "могущей визвать последствия, угрожающиє спокойст- вию и безопасности Российской империи".
9. 1914 р. – російський цар Микола ІІ ліквідує українську пресу газети і жур- нали.
10. 1938 р. – сталінський уряд видає постанову про обов?язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.
11. 1983 р. – видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.
12. 1989 р. – видано постанову яка закріплювала в Україні російську мову як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на тре тій план, що позначається ще й сьогодні.
Яка чудова рідна мова
Рідна мова моя, поетична, пісенна,
Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я.
Як народу душа: щира, добра, натхненна,
Ти найкраща у світі, бо рідна, моя!
Українські пісні ніжно мама співала,
Коли ще в сповитку були діти малі.
Українською мовою благословляла,
Як розходились ми на дороги земні.
Скільки в мові тепла і палкого кохання!
Туги й щастя дзвінкого, і світла душі,
Та іскристої радості і шанування,
Що, хоч просто говориш — виходять вірші!
То струмочком дзвенить, то сміється й співає,
То іскринками гумору враз спалахне.
Скільки слів в тобі є, лиш Господь один знає.
Мово рідна моя, ти як сонце ясне!
Бо слова твої серце уміють зігріти,
Приголубити, втішити можеш одна.
Мово рідна, ну як нам тебе не любити!
Ти весела і ніжна, неначе весна!
Н. Красоткіна
Додаток 10
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти можеш просто безліч знань!
Тож мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить!
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати.
І найрідніша нам вона!
Н. Красоткіна
Зима
Зимонька завила, зразу загула,
Закружила, захазяйнувала,
Завітрила, засніжила, замела,
Землю заметілями заткала.
Задубіла, зажурилася земля,
Змерзла зовсім, змучилась, заснула.
Закрутила завірюха звіддаля,
Захурделила, завіяла, задула.
Заховались зорі зазвичай,
З-за завії, звісно, заглядали.
Зблідли зовсім, затремтіли, знай,
Звисока зоріючи, зітхали.
Засміялась злісно заметіль,
Заскрипіла, злобою завила.
Замела, задула звідусіль,
Задихалася, загрозливо злетіла,
Збудувала замки заметіль,
Засопла, знесилено заснула.
Засвітилась зіронька.
Звідтіль Заясніло.
Злість зима забула.
Засміялась зіронька згори —
Здолана зима! Земля зраділа!
Зацвілися зіроньки з землі,
Забриніли звуки, завесніло!
Зачарована, замріяна земля
Заспівала, знадно заквітчалась.
Затепліло, загуло здаля —
Зимонька занила, запручалась... Затепліло! Здолана зима!