Розробка уроку на повторення та закріплення теми "Лексика"

Про матеріал
Розробка заняття -гри з теми "Лексика" для закріплення матералу, а також до Дня писемності та мови
Перегляд файлу

Філологічна гра «Це мова моя, це мова моєї країни!»

                                                                             Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу, я пам’ятаю.

Те, що я роблю, я розумію.

Конфуцій

Сьогодні нашою ареною стане ця класна кімната. І нехай вас сьогодні відвідують лише блискучі ідеї, хай вам щастить і таланить, демонструйте свої знання, Не соромтеся висловлюватися. Надихайте інших. Не сумнівайтесь. Вперед!

 

1-ий ведучий-1

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя – доля буде,

Не на день і не на рік,

А на довгий – довгий вік!

 

2–ий ведучий-1

Гостей дорогих ми вітаємо щиро,

Стрічаємо з любов’ю і миром.

Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі,

Щоб жилось по правді! Щоб жилося в мирі!

 

1- вед-2

    Слово має велику магічну та рушійну силу. Кажуть: «Вітер гори руйнує, а слово народи підіймає». Історія не знає жодного народу, який би не користувався мовою, не спілкувався нею.

   Скільки мов на землі? Вважають, що близько 5 тисяч. Ними розмовляє далеко не однако ва кількість людей: китайською мовою, наприклад, говорять 800 мільйонів, російською – 240 мільйонів. Українською мовою розмовляють близько 45 мільйонів чоловік. Наша мова належить до високорозвинених мов світу. 

 

2- вед-2

По-своєму кожна

Пташина співає,

По-своєму кожен

Народ розмовляє.

У мене й народу  мого

Українська є мова чудова,

Своя, материнська.

По світу її,

Як святиню, нестиму

Допоки живу,

В чистоті берегтиму,

З Любов’ю сердечною,

Вірністю сина.

Ця мова для мене,

Як мати, єдина (С. Жупанин)

 

1-вед-3

 Багатство, краса, витонченість, мелодійність української мови визнано світом. У 1928 році в Парижі, на Міжнародному конкурсі мов українська мова зайняла ІІІ місце ) після французької й перської).І в першу чергу це все завдяки народним пісням. Скільки ж їх, цих мелодійних українських самоцвітів? Як доводять науковці -300 тисяч!

Отже, й розпочати наше свято повинна пісня. 

(Пісня про мову)

 

Слово вчителя.  Дорогі друзі!

                            Сьогодні позмагаються дві команди:

 команда «Юні філологи» та команда «Один в полі - не воїн».

 «Візитка» - знайомство команд

Команда «Юні філологи»

Капітан. Наш девіз: «Чим важче завдання,

                                     Тим дорожче перемога.»

 

1.  Ми зібрались з вами дружно,

Щоби  позмагатись

І про мову нашу рідну

Цікаве дізнатись.

 Дорогенькі суперники,

Щиро вас вітаємо

Від усього серця

Успіху бажаємо.

 Щоб трудились ви сьогодні

До сьомого поту

І дістали нагороду

За свою роботу.

 

                                           Команда «Один в полі не воїн»

Капітан. Команда…

Всі. Один в полі не воїн.

Капітан. На полі битви…

Всі. З’явилися!

Капітан. Наш девіз:

Всі. Видумуй, пробуй, твори.

Розум-фантазію прояви.

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь.

1.  Солодке слово «перемога»

Нелегко дається,

Хто любить, знає рідну мову,

Тому вона всміхнеться.

 

2.  Вчіть нашу мову соловїну

І не зазнавайтесь:

   «І чужому научайтесь,

І свого не цурайтесь»…

Ми суперникам бажаємо перемоги,     але хочемо, щоб ви прийняли наші поради:

1.  Сім раз обмір, а раз обріж.

2.  Не кажи гоп, доки не перескочиш.

3.  А журі ми дуже просимо:

Об’єктивно всіх судити.

І кому бути переможцем,

Справедливо все зробити.

1.Розминка команд  (кожна правильна відповідь-1б)

1. Яким прислів'ям оцінюють вашу працю, якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець, радіоприймач, тощо? (Діло майстра величає.)

2. Яке прислів'я ви загадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом з товаришем зробили це швидко? (Голова добре, а дві — краще.)

3. Що скаже вчитель тому, хто першим здав самостійну роботу, виконану неправильно? (Поспішиш — людей насмішиш.)

4. Якщо ти постійно усім цікавишся, втручаєшся з питаннями в розмову старших, що тобі можуть сказати? (Багато будеш знати — швидко постарієш.)

5. Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі, яке прислів'я ти згадаєш? (Друзі пізнаються в біді.)

6. Яке прислів'я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті? (Язик до Києва доведе.)

 

2. «Ходом шахматного коня» (10б.)

Кожна команда одержує  аркуш паперу із надрукованою шахматною дошкою, на якій зашифровано вірш. Завдання командам якнайшвидше і найточніше  відновити  цей вірш, за допомогою шахматної фігури – коня, який може ходити в будь-який бік літерою г.

 

 

 

22

 

душевний

9

 

вимовляли

26

 

а без мови

3

 

мову дав

20

 

мова

 

31

як сила могутня

2

 

гарну

21

 

нам

10

 

кожна

27

 

наш народ

23

 

код

8

 

легко

25

нам від

роду

28

 

не був би

19

 

слова

4

 

щоб ми

30

через відстані віків

1

 

Бог нам

32

мова наших прабатьків

11

 

літера

16

 

з’єднуються

13

 

кожна

7

звуки і мова

24

 

даний

29

 

народом

14

 

загадкова

5

 

не мовчали

18

 

виходить

 

33

лине у майбутнє

6

 

і всі

17

 

так що

12

 

це знак

15

 

вони

 

«Могутня сила»                                                  Олесь Лупій

Бог нам гарну мову дав,

Щоб ми не мовчали

І всі звуки і слова

Легко вимовляли.

Кожна літера - це знак,

Кожна загадкова,

Вони з'єднуються так,

Що виходить слово.

 

Мова - наш душевний код,

Даний нам від роду,

А без мови наш народ

Не був би народом.

Через відстані віків,

Як сила могутня,

Мова наших прабатьків

Лине у майбутнє.

 

1.Конкурс вболівальників

Продовжіть прислів'я та приказку

                          ( За правильну відповідь 1 бал )

  1. Не все,що знаєте... ( треба говорити ).
  2. Яка головонька... ( така й розмовонька ).
  3. Умієш говорити... ( умій і слухати ).
  4. Більше діла... ( менше слів ).
  5. Гостре словечко... ( коле сердечко ).
  6. Слово – не горобець... ( вилетить – не впіймаєш ).
  7. Дав слово --  держись... ( не дав – кріпись ).
  8. Слово – не полова... ( язик не помело ).
  9. Говори мало... ( слухай багато ).

    10.Мудрий не все каже, що знає... ( а дурний не все знає, що каже ).

  1. Що маєш казати... ( наперед обміркуй ).
  2.  Добре слово... ( краще за гроші ).
  3.  Слово до слова... ( зложиться мова ).              

 

Конкурс 3

Гра « Підбери синоніми»

 Уживання синонімів збагачує мову, допомагає  уникати повторів. Тому наш наступний конкурс присвячений саме цій групі слів.

Дібрати синоніми до поданих слів ( мінімум три). Хто це зробить швидше і якісніше додається додатковий бал.

1.Прикрашати ( оздоблювати, квітчати, заквітчувати)

2.Гарний ( чудовий, красний, славний, прекрасний, чудесний, чарівний, вродливий, красивий…)

 

1.Думати ( міркувати, роздумувати, мислити…)

2.Іти ( ходити, простувати, крокувати, прямувати, чимчикувати….)

 

2. Конкурс вболівальників

Відбувається у той час, поки художники виконують завдання.

1. Яке місто найсолодше? (Ізюм)

2. Який острів каже, що він одежа? (Ямайка)

3. У назвах яких морів згадується колір? (Червоне, Чорне, Біле, Жовте)

4.              Напій – перше означає,

Друге – з неба випадає,

Ціле є – міркуй як слід -

Соковитий, гарний плід.

(виноград)

5.    Назву річки й голос дужий

Якщо разом обєднаєш,

  Назву краю тобі, друже,

  Ти відразу прочитаєш.

   (Донбас)

6.Мене ти не даремно ціниш:

Для бджіл будиночком служу.

А коли “в” на “к” заміниш,

В повітрі птахом полечу.

  (вулик- кулик)

 

 

 

4.  Конкурс «Далі, далі…»

Запитання для команди №1

 

  1. Державна мова України? (українська)
  2. Слова з протилежним значенням. (антоніми)
  3. Частина мови про ознаку предмета. (прикметник)
  4. Найбільша одиниця мови? (текст)
  5. Знак у кінці питального речення. (знак питання)
  6. Чим починається діалог? (тире)
  7. Перша буква у власній назві. (велика)
  8. Наука про звуки мови.(фонетика)
  9. Розмальоване яйце. (писанка)
  10.  Головні члени речення. (підмет і присудок)
  11.  Документ про середню освіту. (атестат)
  12.  Словниковий склад мови. (лексика)
  13.  Знак у слові В’ячеслав. (апостроф)
  14.  Символ українців, що оберігає. (оберіг)
  15.  Займенник з однієї букви. (я)
  16.  Список літер установленого порядку. (алфавіт)
  17.  Зміна букв у корені. (чергування)
  18.  Розділ науки про правопис. (орфографія)
  19.  Стиль художньої літератури. (художній)
  20.  Речення з однією граматичною основою. (просте).

 

                                                     Запитання для команди № 2

  1. Народна назва Пасхи. (Великдень)
  2. Найменша одиниця слова. (звук)
  3. У що береться пряма мова? (у лапки)
  4. Без якої святині зникає народ? (без мови)
  5. Знак у кінці розповідного речення. (крапка)
  6. Буква без звука. (м’який знак)
  7. Правила спілкування.(етикет)
  8. Сьомий відмінок нашої мови. (кличний)
  9. Стиль у науці. (науковий)
  10. Розмова двох осіб. (діалог)
  11. Остання частина слова. (закінчення)
  12. Частина мови про кількість. (числівник)
  13. Опис природи. (пейзаж)
  14. Слова з близьким значенням. (синоніми)
  15. Слова спільного кореня. (спільнокореневі)
  16. Речення з однією граматичною основою. (просте)
  17. Нема України без верби і …  (калини)
  18. Другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина)
  19. Частина мови дев’ятка. (іменник)
  20.  Частина слова перед коренем. (префікс).

3.Конкурс

Гра з глядачами. (1б. за правильну відповідь).

Коли руки бувають займенником? (коли вони ви-ми-ті).

Які два займенники псують дороги? (я-ми).

Гра "Фразеологізм"

        ( По 1 балу за кожний дібраний приклад )

Язик –  язик до Києва доведе, прикусити язика, ковтнути язик,

         розпустити язика, молоти язиком, висолопити язика,

              язик як лопата, вигострити язика, тримати язик за

        зубами, ледве язиком повертає, чесати язика.

 

5. Перевірка домашнього завдання. Пантоміма. (5 балів).

Кожна команда повинна підготувати пантоміму на відоме прислів’я, приказку чи фразеологізм. (Приклад: рука руку миє; скажеш «гоп», як перескочиш; одна голова добре, а дві – краще,  за двома зайцями поженешся, жодного не зловиш.)

 

6.Конкурс «Хто швидше». (2 бали за кожну скоромовку).

Прочитати скоромовки.

Прийшов Прокіп – кипить окріп, пішов Прокіп – кипить окріп. І при Прокопі кипить окріп, і без Прокопа кипить окріп.

Старий Семен сказав синам: «Скосіть сіно». Сини скосили сіно. Старий Семен сказав синам: «Спасибі!»

Хитру сороку спіймати морока. А на сорок сорок – сорок морок.

Біля броду бусол ходить, бусленя з собою водить.

Бабин біб розцвів у дощ. Буде бабі біб у борщ.

Ніс Гриць пиріг через поріг, став на горіх – упав на поріг.

Босий хлопець сіно косить, босі ноги роса росить.

Не любила Мила мило. Мама милом Милу мила.

Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий теля прив’яже.

 

7. Вправа « Лексичний футбол»

За лексичним значенням назвати слово.

 1 команда. 

2 команда

1. Винагорода, яку вручають переможцеві  конкурсу ( приз )

2.  Масове інфекційне захворіння (епідемія )

3.Знання, вміння, здобуті в житті, на практиці ( досвід) 

4.  Слова, що мають протилежне значення ( антоніми )

5.  Певний обмежений режим харчування ( дієта )

6.  Людина, яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість в бою чи в праці (герой)

7.  Прохід, прокладений під землею (тунель )

8. Музичний супровід

( акомпанемент)

9. Склад зброї і військового спорядження ( арсенал)

10. Суперечка з якогось питання (полеміка, диспут, дебати)

1.  Особа, яка очолює заклад

( директор )

2. Людина, яка понад усе ставить власні інтереси ( егоїст )

3.  слова, близькі за значенням (синоніми )

4.  умовні знаки секретного письма (шифр )

5.  той, хто любить свою батьківщину (патріот )

6.  особа, яка виголошує промову (оратор )

7. розмова між багатьма особами (діалог ).

8. Людина, яка знає багато мов (поліглот)

9. Документ, який дає право на постійне відвідування чогось

( абонемент)

10. Офіційний документ про закінчення навчального закладу

( атестат)

 

4. Завдання для глядачів

Вправа « Боротьба з варваризмами»

Деякі люди вважають, що вживання запозичених слів не збагачує, а лише засмічує мову. Тому намагатимемось уникати вживання запозиченої лексики і знаходити їй українські відповідники.

Підібрати синоніми  запозиченим слова

І команда.

ІІ команда

Чемпіон ( переможець)

Лідер( керівник)

Афіша ( оголошення)

Мемуари ( спогади)

Доза ( кількість)

Протест ( заперечення)

Натура ( природа)

Конкурс ( змагання)

Аргумент ( доказ)

Інвестиція ( вклад)

Фініш ( закінчення)

Аналіз ( розбір)

Раціональний ( розумний)

Сигнал( знак)

Компетенція ( обізнаність)

Рекомендувати ( радити)

Еволюція ( розвиток)

Консенсус ( домовленість)

Толерантність (  терпимість)

Лозунг –  (заклик)

 

8. Кожній команді необхідно зробити малюнок до прислів я

«Язик до Києва доведе»

«За двома зайцями поженешся-жодного не піймаєш»

 

 

5. Завдання для глядачів

 «Коментатор»

Перед вами пари слів, такі ж є і в російській мові, та чи є вони синонімами, чи можуть заміняти одне одного?

Адрес

( письмове привітання)

Адреса

( позначення місця проживання)

Білет

(картка з питаннями)

квиток

( документ, який дає право на користування чимось)

Лікувати

( вживати заходи від хвороби)

Лічити

( рахувати)

Пара

(двоє)

                              Кілька

( невизначена кількість)

Простити

( пробачити)

Застудитися.

( захворіти)

 

 

9. Вправа « Ти – стиліст»

Ми трохи відпочили, і зову повертаємось до нашої праці в газеті.

        Ви вже досвідчені працівники, допоможіть письменнику – початківцю дібрати більш влучне і доцільне слово з низки синонімів.

                  Робота виконується одночасно обома командами, враховується швидкість і правильність виконання.

Стояла …. погода

Безвітряна, спокійна, лагідна, тиха

Дерева ніби …. в непорушній тиші

Заціпеніли, заклякли, заніміли, застигли

Здавалось, що і вітер вирішив….. від праці

Передихнути, відпочити, вгомонитись, перевести дух

….. сосни ніби заснули на мить.

Здоровенні, гігантські, велетенські, титанічні, колосальні

І над усім цим розкинулось …. небо без жодної хмаринки

Безхмарне, прозоре, ясне,  чисте

 

9.  Вправа «Оратор» ( конкурс капітанів)

Людина, яка говорить правильно, добирає влучні слова, вважається освіченою. Але не менш важливо вміти підтримувати розмову, розуміти співбесідника.

У первісному суспільстві люди розуміли одне одного за допомогою жестів. Зараз мовлення прийшло нам на допомогу. Але міміка, жести як вид спілкування не зникли й дотепер. Треба використовувати міміку, силу голосу, зміну інтонації. Не секрет, що та сама фраза, вимовлена з різною інтонацією, буде мати зовсім різний зміст.

Уявімо себе ораторами. Перед нами фрази, які не несуть ніякого оціночного навантаження. Спробуйте вимовити ці фрази по – різному.

Ну і вірші! ( з захопленням, з осудом)

Оце так сюрприз! ( із захватом, із розчаруванням)

Яка красуня! ( зачудовано, зі зневагою)

 

10. Вправа « Скажи без затримки»

Як не згадати нам сьогодні ще одну групу слів – антоніми. ( Що це?)

Дібрати антоніми до наведених слів ( кожен по черзі)

І команда

ІІ команда

Швидко ( повільно)

Гарний ( поганий)

Теплий ( холодний)

Ранок ( вечір)

Зима ( літо)

Скупість ( щедрість)

Старість ( молодість)

Дружба ( ворожнеча)

Шкідливий ( корисний)

мудрий ( дурний)

Зло ( добро)

Увійти ( вийти)

Високо ( низько)

Чистий ( брудний)

хвалити ( лаяти)

мир ( ворожнеча, війна)

стояти( сидіти)

чистий ( брудний)

порожній ( повний)

кислий ( солодкий)

 

Підведення підсумків.

 

Для глядачів

«Чорна скринька»

 Учасникам слід відгадати, що знаходиться в чорній скриньці.

  1. Її  називають  царицею, іспанським хлібом, турецькою пшеничкою, арабським зерном, сарачинським просом.

Вона  була основною їжею мексиканців та індіанців. Вперше її  було одомашнено предками сучасних мексиканців ще 10 тисяч років до нашої ери. До нас же, в Європу її привіз сам Христофор Колумб. Росте на всіх континентах, крім Антарктиди.

 За поживністю вона значно перевершує квасолю та інші бобові. Вона дуже корисна для здоров'я. Кальцій покращує стан зубної емалі, глутамінова кислота - роботу головного мозку, пектини - профилактируют розвиток пухлин і покращують роботу травного тракту.

  Якщо  крохмаль з цієї рослини  розвести водою, то вийде рідина,  по якій можна навіть пробігтися! Ваші ноги і не торкнуться дна, але для цього вам доведеться бігти і швидко відштовхуватися від поверхні. Що це за рослина?

(Кукурудза)

  1. Назва індо-іранського походження, споріднене словам пушту wriže і санскриту vrīhi. Пізніше слово потрапило до грецької мови як óryzon або óryza, потім до латинської якoryza,  давньофранцузької ris, звідки слово потрапило до української мови ймовірно аж у 19-му столітті через ланцюжок інших європейських мов.Спершу розповсюдженою була форма "риж", яка й нині вживається у деяких діялектах.

  Ця культура може дати 2 – 3 високих урожаї на рік. Це досить вибаглива культура, що потребує багато сонця та вологи. Її вирощують з давнини. Загалом, виведено близько 10 000 сортів. Одні сорти зріють швидко, інші – повільніше. Більшість сортів потребує затоплення, але є виняткові сорти, що можуть рости у звичайній землі. Із неї готують різноманітні страви, крохмаль та спиртні напої, а  солома цієї рослини чудово підходить для виготовлення капелюхів, кошиків, парасольок. Вона йде на підстилки для хатніх тварин, а також з неї виготовляють папір.     (Рис)

 

 

docx
Додано
28 жовтня 2019
Переглядів
940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку