Контрольна робота з теми "Лексична норма"

Про матеріал
Контрольна робота з теми "Лексична норма". 10 клас. Складається з двох варіантів
Перегляд файлу

Контрольна робота 10 клас

Лексикична норма

Варіант І

І рівень

1. Виділене слово слово вжите в переносному значенні

А) Коли в людині є народ, тоді вона уже людина.

Б) Для того, щоб стати щасливим, треба мріяти завжди.

В) Зажурився сивий сад осінній в переддень снігів і холодів.

Г) Синиця скрипку золоту настроїла і вихваляє сонце.

2. Із поданих у дужках синонімів тільки один можливий у реченні

А) На дерево дивись, як родить, а на людину – як (робить, працює).

Б) Ще осінь ласкава нам душу (бентежить, тривожить).

В) На узліссі розкинув своє гілля (віковий, древній) дуб.

Г) По стежках, де ми (ходили, сновигали), ходить осінь золота.

3. Установіть відповідність

Слово                                                                    Синонім

1 млосний                                               А запаморочливий

2 чемний                                                 Б ввічливий

3 вороний                                                В спокійний

4 щирий                                                   Г чорний

                                                                Д відвертий

4. Плеоназм ужито в рядку

А захисний імунітет

Б святкувати свято

В подружитися з друзями

Г ілюстративний журнал

5. Яке речення потребує редагування

А Чого являєшся мені у сні?

Б Вівчарі знаходили притулок у гірських колибах.

В Моє відношення до сучасної естради досить неоднозначне.

Г) Десь за околицями риторики самотня істина живе.

6. Значення бути спроможним на помсту має фразеологізм

А) залити сала за шкуру                                 

Б) тримати за пазухою камінь

В) вигріти гадюку в пазусі                             

Г) змести з лиця землі

7. Установіть відповідність

Фразеологізм                                                             Антонім

1 лізти на рожен                                                 А співати дифірамби

2 махнути рукою                                                 Б мати царя в голові

3 милити шию                                                     В обминати гострі кути

4 обливатися потом                                             Г ганяти собак

                                                                              Д витрачати порох

8. Фразеологізми є синонімічними в рядку

А) Передати куті меду, мов медом намазаний      

Б) мов на дріжджах рости, наче гриби після дощу

В) заводити мову, цідити крізь зуби                       

Г) перетворити на попіл, піддавати жару

ІІ рівень

9. До іншомовних слів підібрати власне українські синоніми: аномалія, консенсус, спічрайтер, фотографія.

10. Пояснити значення фразеологізмів: тримати в кулаці, плутатися в хвості, бути на сьомому небі, читати проповідь.

11. Визначити види синонімів: ковтати, глитати; зима, чарівниця; завжди, постійно; сміливий, відчайдушний.

12. Визначити функцію фразеологізму, дібрати 1-2 фразеологізми з цією ж функцією: хоч кіл на голові теши.

ІІІ рівень

13. Відредагуйте текст, визначте його стиль

      На верхівках каштанів лежав осінній ранковий туман. Навколо лунала тиша. Гілки каштанів були оповиті туманом. Раптом щось стукнуло об асфальт, ніби стрельнув легкий постріл.

     До моїх ніг покотився блискучий полірований каштан. На туфлі приліпився жовтий березовий листок. Він вистрибнув зі своєї зеленої шкарлупи, розірвавшись на кілька рівних частинок. Діти трипають каштани і набирають їх повні шапки. Вони отогнали з дерева горобців.

      Бо каштан – чудова річ. З нього можна робити і чоловічкив, і тваринок, пароплави. Весь день стріляють об асфальт каштани. Значить, прийшла до нас осінь.


Контрольна робота 10 клас

Лексична норма

Варіант ІІ

І рівень

1. Виділене слово слово вжите в переносному значенні

А) Тумани, мов лелеки білі, до ночі бродять у степах.

Б) Ліворуч – гайок, прибраний золотавими фарбами осені.

В)Твої очі говорять мені, що бажання щастя не вигасло у твоїй душі.

Г) На повалених велетнях-смереках сиділи дроворуби.

2. Із поданих у дужках синонімів тільки один можливий у реченні

А) За вікном (гомонить, галасує) весна.

Б) А ген у горах пастуша ватра мирно (мерехтить, блимає).

В) Понад сорок літ трудився Лисенко на (ниві, полі) української музики.

Г) Високий день за (обрій, небокрай) закотивсь,

3. Установіть відповідність

Слово                                                                    Синонім

1 rречний                                                       А незграбний

2 вайлуватий                                                 Б дерев’яний 

3 брунатний                                                   В коричневий

4 строкатий                                                    Г пістрявий

                                                                        Д чемний

4. Плеоназм ужито в рядку

А зелена зелень

Б опинитися на однині

В пам’ятний сувенір

Г дружній колектив

5. Яке речення потребує редагування

А Сплять лісоруби в колибі, сняться їм сни прості.

Б Тут стояла Січ, тут димилися козацькі курені.

В На даний час наш світ і наше життя побудоване з багатьох злетів і падінь.

Г Іде козак в Україну, мушкет за плечима.

6. Значення зробити щось собі на шкоду має фразеологізм

А) сушити голову                                          

Б) на свою голову

В) без царя в голові                                       

Г) голова не варить

7. Установіть відповідність

Фразеологізм                                                        Антонім

1 як гриби після дощу                                 А як в око вліпив

2 як на голках                                              Б як в тумані

3 як на долоні                                              В як вітром здуло

4 як Пилип з конопель                                Г як у себе вдома

                                                                     Д  як у землю вкопаний

8. Фразеологізми є синонімічними в рядку

А) сидіти склавши руки, ні в тин ні в ворота  

Б) співати дифірамби, підносити до небес

В) підкласти дров, залити за шкуру сала         

Г) не чути під собою ніг, і оком не змигнути

ІІ рівень 

9. До іншомовних слів підібрати власне українські синоніми: одіозний, фундатор, рафінований,дайжест.

10. Пояснити значення фразеологізмів: на короткій нозі, одним миром мазані, не з полохливого десятка, стати на ноги.

11. Визначити види синонімів: дорога, шосе; неприємний, скрипучий; кулінарія, куховарство; іти, шкандибати.

12. Визначити функцію фразеологізму, дібрати 1-2 фразеологізми з цією ж функцією: зібратися в кулак.

ІІІ рівень

13. Відредагуйте текст, визначте його стиль.

     Якщо ми будемо читати твори Сковороди, то побачимо, що одним із провідних мотивів у байках Сковороди являється мотив спорідненої праці. Сковорода з великим захопленням настійно твердив, що праця є природною й необхідною потребою кожної людини. Без праці, не трудячись, людина не може мати радісного щастя й морального задоволення. Але праця, твердить Сковорода, мусить бути вільною. Кожний член суспільства має працювати за покликанням, виконуючи роботу у відповідності до свого призначення. А це приведе до такого суспільства, де будуть усі рівні, рівноправні, щасливі.

 

doc
Додано
12 січня 2023
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку