МАТЕРІАЛИ ДЛЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ З ТЕМИ «ПРИСЛІВНИК (СЕМАНТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ, ГРАМАТИЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ, ГРУПИ ПРИСЛІВНИКІВ, СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ, ПРАВОПИС ПРИСЛІВНИКІВ: -Н- ТА -НН- У ПРИСЛІВНИКАХ, НЕ ТА НІ З ПРИСЛІВНИКАМИ)»
Тестові завдання
І. Визначити правильність поданих висловлювань, позначивши правильні відповіді знаком „+”, неправильні – „0”. (Всього 4 б.)
1. Прислівник – це самостійна частина мови.
2. Прислівники називають ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки.
3. Слово «притама..о» пишеться з -н-..
4. Всі прислівники можуть мати ступені порівняння.
5. В реченні прислівники виконують роль підмета.
6. Слово „будь-де” є прислівником.
7. В словосполученні „прцювати активно” прислівник означає ознаку предмета.
8. Слова „щоде..о”, „невпи..о” пишуться з –нн- .
ІІ. Визначити правильний варіант із поданих. (Всього 12 б.)
9. У якому рядку правильно названо морфологічні ознаки прислівника:
а) рід, число, відмінок;
б) час, вид, особа, рід;
в) незмінність, час, вид;
г) незмінність.
10. У якому рядку всі слова – прислівники:
а) рано, нове, увечері, прагнучи;
б) багато, веселе, вечір, сяючи;
в) додому, вдруге, по-моєму, тут;
г) мало, по-нашому, вгору, дивак.
11. Визначіть рядок, в якому всі слова – прислівники:
а) досхочу, спідлоба, уві сні, до смаку, співаючи;
б) ледве-ледве, по-французьки, гарнесеньке, наодинці;
в) квапливо, миттю, семеро, вволю, навприсядки;
г) вряди-годи, доверху, урочисто, по-нашому, всередині.
12. Визначіть речення, у якому вжито прислівник у формі вищого ступеня порівняння:
а) Моє помешкання затишніше.
б) Це дерево вище за інші.
в) Діти, співайте голосніше.
г) Тобі я пропоную простіше завдання.
13. У якому рядку від усіх прислівників можна утворити ступені порівняння:
а) рішуче, щойно, тихо, вдруге;
б) гарно, красиво, далеко, близько;
в) лукаво, мало, щодня, спересердя;
г) глибоко, вголос, часто, по-перше.
14. У якому рядку допущено помилку при утворенні ступенів порівняння прислівників:
а) більше, значно веселіше, багатше;
б) більш рожево ще міцніше, найнепривабливіше;
в) ласкавіше, дорожче, ще краще;
г) більш самостійніше, різкіше, куди вище.
15. У якому рядку вжито прислівники, що означають ознаку предмета:
а) сад восени, розмова віч-на-віч, глухо шумів;
б) читання мовчки, сказав навздогін, приїду коли-небудь;
в) торгівля вроздріб, кава по-турецьки, читання вголос;
г) прогулянка верхи, зробив вчасно, доглядає дбайливо.
16. У якому рядку наголос в усіх словах падає на перший склад:
а) гірко, навколо, звисока, водночас;
б) засвітла, ліворуч, поночі, боязко;
в) замолоду, міцно, вроздріб, злегка;
г) зопалу, назовні, осторонь, опівночі.
17. У якому рядку всі прислівники пишуться з -нн-:
а) гума..о, актив..о, безуми..о, організова..о, со..о;
б) відмі..о, стара..о, несказа..о, свяще..о, щоде..о;
в) нерівня..о, негада..о, самовідда..о, нездола..о, дореч..о;
г) невгамов..о, впевне..о, відда..о, шале..о, радіс..о.
18. У якому рядку всі прислівники пишуться з -н-:
а) організова..о, невтом..о, неочікува..о, тума..о;
б) скаже..о, безмеж..о, розгубле..о, вимуше..о;
в) безпереста..о, спантеличе..о, одноманіт..о, зачарова..о;
г) схвильова..о, нескінче..о, невпи..о, огне..о.
19. У якому рядку всі прислівники з НЕ завжди пишуться разом:
а) не/вигідно, не/вдало, не/розумно, не/давно;
б) не/стямно, не/порушно, не/самовито, не/втямки;
в) не/впинно, не/рухливо, не/даремно, не/потрібно;
г) не/лагідно, не/красиво, не/культурно, не/добре.
20. У якому рядку всі прислівники з НЕ завжди пишуться окремо:
а) не/легко, не/тяжко, не/прудко, не/важко;
б) не/рішуче, не/стійко, не/наполегливо, не/рано;
в) не/страшно, не/мужньо, не/послідовно, не/уважно;
г) не/можна, не/слід, не/потрібно, не/варто.
ІІІ. Прочитайте текст, виконайте завдання 21 – 24 до нього. (Всього 4 б.)
(А) Минали дні, а дощів не було. (Б) І раптом у другій половині дня наступило нарешті омріяне, довгождане. (В) Все почалося просто: з-за обрію тихо виткнувся ріжечок ледве помітної синьої хмари. (Г) Залитий сонцем степ одразу принишк, затаїв подих, мовби чекаючи, що з цього вийде. (Д) Стало тихо. (Е) А ріжечок тим часом уперто вигонився вгору, розростався вшир, поступово перетворюючись у хмару. (Ж) А вона поступово переросла в темно-синій гірський хребет, що не забаром уже закрив собою величезний сектор неба.
21. У якому двох реченнях використано прислівники, що означають ознаку іншої ознаки?
22. У якому реченні прислівник виконує функцію присудка?
23. У якому реченні допущено помилку у написанні прислівника?
24. У яких двох реченнях не використано прислівники?
ІV. Завдання на встановлення відповідності. (Всього 16 б.)
25. Встановіть відповідність між частинами мови та прикладами.
Частини мови |
Приклади |
А Дієприкметник |
1 Тривожиться земля, чи буде її зорано, чи заколосяться на ній жита |
Б Дієприслівник |
2 Минає літо, шелестить пожовкла стежка |
В Прислівник |
3 Вигріваючись на сонці, привільно і владно розтягнувся Дніпро широкою долиною |
Г Прикметник |
4 Це деревце було вище і стрункіше за інші |
|
5 Чим вище занесешся, тим нижче впадеш |
|
|
26. Встановіть відповідність між фразеологізмами та їх значенням.
Фразеологізми |
Значення фразеологізмів |
А Баба надвоє ворожила |
1 Критично оцінити |
Б Глянути збоку |
2 Радісно |
В Пальцем нікуди ткнути |
3 Невідомо, чи здійсниться щось, чи ні |
Г Легко на душі |
4 Нічого не видно |
|
5 Дуже тісно |
27. Встановіть відповідність між різними формами ступенів порівняння прислівників та прикладами цих форм.
Форми ступенів порівняння |
Приклади |
А Проста форма вищого ступня |
1 Більш швидко |
Б Складена форма вищого ступня |
2 Занадто високо |
В Проста форма найвищого ступня |
3 Найменш холодно |
Г Складена форма вищого ступня |
4 Виразніше |
|
5 Щонайліпше |
28. Встановіть відповідність між виділеними прислівниками та синтаксичною функцією, яку виконують прислівники
Приклади |
Члени речення |
А Що думаєш сказати, спершу обміркуй. |
1 Підмет |
Б Зоряно, тихо в просторі. |
2 Присудок |
В Це «зрозуміло» пролунало не запитанням, а жорстким і впевненим ствердженням. |
3 Означення |
Г Загляньте в будинок ліворуч від церкви і попитайте про діда там. |
4 Додаток |
|
5 Обставина |
МАТЕРІАЛИ ДЛЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
З ТЕМИ «ПРИСЛІВНИК (ПРАВОПИС ПРИСЛІВНИКІВ: И ТА І В КІНЦІ ПРИСЛІВНИКІВ, НАПИСАННЯ ПРИСЛІВНИКІВ РАЗОМ, ОКРЕМО, ЧЕРЕЗ ДЕФІС)»
Тестові завдання
І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1. Прислівники вжито в обох реченнях рядка
А. Найкраще в роботі слово: «Готово!». Найкраще робота була виконана учнями 7 класу.
Б. Навколо зібралися хлопці і здивовано розглядали дивака. Навколо хати ростуть вишні.
В. Хлопець теревенив без кінця, не зважаючи, чи хто його слухає. Твір без кінця, тож і оцінка за нього низька.
Г. Без упину торохкотіли дівчата, перегукувались парубки, деркотіли машини. Без упину промчались по шосе і на швидкості завернули на ґрунтівку.
2. З буквою И пишуться всі прислівники в рядку
А. По-ведмеж.., лежач.., вкуп.., зсередин..
Б. По-вовч.., нехотяч.., докуп.., безвіст..
В. По-сусідськ.., догор.., угор.., удвіч..
Г. Позаоч.., всередин.., восен.., почаст..
3. З буквою І пишуться всі прислівники в рядку
А. Двіч.., поноч.., насторож.., втрич..
Б. По-заяч.., удвіч.., наодинці.., нарешт..
В. Інод.., вноч.., навкруг.., навік..
Г. Ввечер.., по змоз.., по-українськ.., пішк..
4. Всі прислівники в рядку пишуться через дефіс
А. По/своєму, по/перше, на/весні, на/жаль
Б. Будь/де, давно/давно, на/бік, у/перше
В. По/братерськи, хтозна/де, будь/як, часто/густо
Г. По/білоруськи, ні/коли, аби/де, де/сь.
5. Всі прислівники в рядку пишуться через разом
А. В/п’яте, зпід/лоба, з/верху, до/смаку
Б. На/завжди, до/купи, у/слід, в/одно/час
В. На/пам’ять, з/малку, за/любки, що/року
Г. В/низ, на/зло, врешті/решт, у/брід.
6. Всі прислівники в рядку пишуться окремо
А. Що/ранку, до/останку, до/щенту, в/волю.
Б. По/доброму, один/в/один, врешті/решт, на/зло.
В. Раз/по/разу, на/мить, на/сміх, на/щастя.
Г. На/виліт, за/любки, на/світанку, на/ура.
7. Всі прислівники в рядку записані правильно
А. Без кінця-краю, віднині, зроду-віку, хтозна-куди, нежданно-негаданно, вище.
Б. Зосліпу, у стократ, по-заячи, по правді, найщиріше.
В. Внічию, будь-коли, сам-на-сам, натще-серце, без сумніву.
Г. Сумлінно, насторожі, десь-то, один в один, блище.
ІІ. Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
8. Прочитайте слова, виконайте завдання І – ІІІ.
А. Оче/видно. Ж. Сам/на/сам.
Б. По/людському. З. Віч/на/віч .
В. З/усіх/усюд. І. С/під/лоба.
Г. Звідки/небудь. Й. Тим/часом.
Д. По/тричі. К. Що/сили.
Е. Тишком/нишком. Л. По/двоє.
І. Всі слова пишуться через дефіс…
ІІ. Всі слова пишуться разом …
ІІІ. Всі слова пишуться окремо …
9. Прочитайте текст, виконайте завдання І – V.
(А) Колись давним/давно звірі заходилися будувати міст. (Б) На нараді кожен з них подавав свої пропозиції.
(В) Заєць сказав:
— По/моєму, міст треба будувати з хмизу: по/перше, його легше зробити, а по/друге, дешевше обійдеться.
(Г) — Ні, – заперечив ведмідь, – якщо вже будувати, то обовязково з сторічних дубів, щоб міст був міцний і не треба було його раз/по/раз ремонтувати.
(Д) — Дозвольте, колеги! – встряв у розмову осел. – На/сам/перед треба розв’язати принципове питання: як його будувати – в/здовж чи в/поперек річки?
І. Прислівники, що пишуться разом, використані в реченні…
ІІ. Прислівники, що пишуться окремо, використані в реченні…
ІІІ. Прислівники, що пишуться через дефіс, використані в реченні…
ІV. Всього в тексті використано … прислівників.
V. Прислівник написано неправильно в реченні
ІІ. Завдання на відповідність.
10. Встановити відповідність між частинами мови, від яких утворені прислівники, та похідними словами.
Частини мови, від яких утворені прислівники |
Похідні слова |
||
А |
Іменник |
1 |
Учетверте, по двічі, по-третє |
Б |
Прикметник |
2 |
Аби-звідки, кудись, на завтра |
В |
Числівник |
3 |
Навесні, вранці, без відома |
Г |
Прислівник |
4 |
Нашвидкуруч, кінець кінцем, врізнобіч |
|
|
5 |
Коротше, по-простому, в цілому |
11. Встановити відповідність між правилами написання прислівників та прикладами.
Правила написання прислівників |
Приклади |
||
А |
Прислівники, утворені від прикметників за допомогою суфіксів -о, -е, повністю зберігають правопис цих прикметників. |
1 |
Вдень, згори, надворі, напам’ять |
Б |
Разом пишуться прислівники, утворені від іменників, які або форми яких тепер самостійно не вживаються. |
2 |
Кінець кінцем, одним одно, час від часу, раз за разом |
В |
Якщо прислівник утворений повторенням змінних слів, то частини, що стоять у різних відмінках, пишуться окремо. |
3 |
Законно, нескінченно, дужче, найтихіше |
Г |
Частина прислівників, утворених поєднанням прийменника з іменником, пишеться окремо. |
4 |
До вподоби, над силу, уві сні, до рання. |
Д |
Прислівники, утворені від прикметникових основ за допомогою префіксів, пишуться разом. |
5 |
Віддавна, допізна, згарячу, дочиста |
|
|
6 |
Влітку, упереміш, навстіж, нанівець |