Тема уроку. Контрольна робота за розділом «Шедеври європейської лірики І половини ХХ ст. » (за підручником - О.Ніколенко, Л.Ковальова, Л.Юлдашева «Зарубіжна література» 11 клас)
Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння знань учнями 11 класу за розділом «Шедеври європейської лірики І половини ХХ ст.»: розмаїття течій модернізму, провідні ознаки літератури «срібної доби» російської поезії, особливості індивідуального стилю відомих поетів та їхній внесок щодо розвитку європейської лірики; визначення літературознавчих понять, вміння будувати письмове висловлювання.
Обладнання. Картки з тестовими завданнями.
Хід уроку
І. Актуалізація.
Вчитель. Ми закінчили вивчати розділ «Шедеври європейської лірики І половини ХХ ст.». Познайомилися з розмаїттям течій модернізму, провідними ознаками літератури «срібної доби» російської поезії, особливостями індивідуального стилю відомих поетів, поетичним новаторством Г.Аполлінера, Р.М.Рільке, В.Маяковського та Б.Пастернака.
Познайомилися з новими літературними поняттями, дізналися про складні долі митців.
Вивчені нами поетичні твори допомагають зрозуміти складність розвитку європейської лірики І половини ХХ століття, замислитися над проблемами сьогодення, відчути силу мистецтва, зосередитися на пошуках прекрасного.
Контрольна робота спрямована на перевірку набутих вами знань та вмінь.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Підготовка до виконання завдань.
Вчитель роздає завдання, проводить інструктаж.
ІV. Виконання учнями тестових завдань контрольної роботи.
І варіант
І – ІІ рівні
1.Представник авангардної поезії. Захоплення живописом, особливо кубізмом. Дружба з П. Пікассо мала великий вплив на його творчість.
А) Г.Аполлінер, Б) Р.М.Рільке, В) Ф.Г.Лорка.
2.Життя тісно пов’язане з Україною. Трагічне сприйняття революції та громадянської війни. Звинувачення в декадентстві. Антивоєнні вірші «Клятва», «Мужність». Кого це стосується?
А) А.Ахматова, Б) Б.Пастернак, В)В.Маяковський.
3.Встановити відповідність
1.Імпресіонізм |
А)Початок ХХ ст. Росія. В центрі уваги людина в її духовному й історичному аспектах. Наповнення слів і символів новим змістом. М.Гумільов, О Мандельштам, А.Ахматова |
2.Символізм |
Б)Відтворення особистих вражень і спостережень. Франція. ІІ половина ХІХ ст. Брати Гонкур, А.Доде, Гі де Мопассан, І.Бунін |
3.Експресіонізм |
В)Франція. ІІ половина ХІХ ст. Інтуїція, натяки й осяяння. Уникнення об’єктивних описів. П.Верлен, А.Рембо, Р.М.Рільке, О.Блок. |
4.Акмеїзм |
Г)Початок ХХ ст. Німеччина. Суб`єктивне світобачення світу. Драматичне зображення жахів війни. Тривога за долю людини. Е.Кірхнер, Б.Брехт, П.Куліш. |
4.Автор поеми «Реквієм»
А) Г.Аполлінер, Б) А.Ахматова, В) Б.Пастернак, Г)Р.М.Рільке.
5.Автор сонетів про Орфея
А) Г.Аполлінер, Б) А.Ахматова, В) Б.Пастернак, Г)Р.М.Рільке.
6. Встановити відповідність автора до поетичних рядків
1.Г.Аполлінер |
А)І змовкло все, та плине крізь мовчання Новий початок, знак новий і рух. |
2.Р.М.Рільке |
Б)Любов сплива як та вода бігуча Любов сплива Життя хода тягуча Надія ж невгамовано жагуча. |
3.В.Маяковський |
В)І доки хуга по землі Мела, сніжила, Свіча горіла на столі, свіча горіла. |
4.Б.Пастернак |
Г)Якщо зірки засвічують, Виходить - це комусь треба. |
ІІІ рівень
7.Зазначте характерні особливості розвитку жанрів лірики у ХХ ст.
А) новації в жанрових формах,
Б)ритм і рима залишаються незмінними,
В)філософське спрямування лірики,
Г)наслідування традиційних жанрів,
Д)змінення строфічної й ритмічної організації лірики.
8.Проблеми, порушені у творах Г.Аполлінера:
А) Проблеми війни і миру,
Б)Боротьба життя і смерті,
В)Сенс життя та плин часу,
Г)Сила мистецтва,
Д) Швидкоплинність життя,
Е)Жага до життя, гостроти почуттів, гармонії.
9. Зазначте те, що характеризує поетичне новаторство В.Маяковського:
А) використання тонічної системи віршування,
Б) використав слово сюрреалізм, який розумів як «новий реалізм»,
В) запис вірша «драбинкою»,
Г) використання внутрішньої рими,
Д) активно опановував верлібр,
Е) несподівані образи й нові слова,
Ж)несподівані, приголомшливі образи.
10. Встановити відповідність поезії та змісту.
1.Г.Аполлінер «Міст Мірабо» |
А)Справжній гімн високому коханню, союзу двох сердець. |
2.Р.М.Рільке «Ось дерево звелось» |
Б)Поетичне вшанування жертв сталінських репресій |
3.А.Ахматова «Реквієм» |
В)Проголошується велика сила мистецтва |
4.Б.Пастернак «Зимова ніч» |
Г)Роздуми про життя та плин часу. |
ІV рівень
11. Дайте розгорнуту відповідь на запитання.
Які громадянські мотиви звучать у ліриці А.Ахматової?
ІІ варіант
І – ІІ рівні
1.Починає як неоромантик. Опановує поетику символізму й імпресіонізму. Вивчає творчість художників-імпресіоністів. Захоплюється творчістю скульптора О.Родена.
А) Г.Аполлінер, Б) Р.М.Рільке, В) Ф.Г.Лорка.
2.. Вбачав своє покликання в наближенні світового майбутнього. З діда-прадіда – козак. Любив українську культуру. У вірші «Борг Україні» закликає вивчати українську мову, здобутки видатних українців.
А) А.Ахматова, Б) Б.Пастернак, В)В.Маяковський.
3.Встановити відповідність
1.Імпресіонізм |
ХХ ст. Італія. Росія. Заперечення старої культури. Бунтарський дух. Пошук нових художніх засобів. В.Маяковський, І.Северянін, Б.Пастернак. |
2.Символізм |
Відтворення особистих вражень і спостережень. Франція. ІІ половина ХІХ ст. Брати Гонкур, А.Доде, Гі де Мопассан, І.Бунін |
3.Дадаїзм |
Франція. ІІ половина ХІХ ст. Інтуїція, натяки й осяяння. Уникнення об’єктивних описів. П.Верлен, А.Рембо, Р.М.Рільке, О.Блок. |
4.Футуризм |
Авангардистська течія. Заперечення будь-яких авторитетів і традицій. Швейцарія, Франція, США. П. Пікассо, В.Кандинський |
4.Автор віршів-малюнків, ліричних ідеограм
А) Г.Аполлінер, Б) А.Ахматова, В) Б.Пастернак, Г)Р.М.Рільке.
5.Лауреат Нобелівської премії 1958 року за значні досягнення у класичній поезії й прозі.
А) Г.Аполлінер, Б) А.Ахматова, В) Б.Пастернак, Г)Р.М.Рільке.
6. Встановити відповідність автора до поетичних рядків
1.Г.Аполлінер |
А)І змовкло все, та плине крізь мовчання Новий початок, знак новий і рух. |
2.Р.М.Рільке |
Б)Любов сплива як та вода бігуча Любов сплива Життя хода тягуча Надія ж невгамовано жагуча. |
3.А.Ахматова |
В)В усьому хочеться дійти До істин суті. В роботі, в пошуках мети, В сердечній смуті. |
4.Б.Пастернак |
Г)Я тоді була з своїм народом. Там, де мій народ, на лихо був. |
ІІІ рівень
7.Зазначте характерні особливості розвитку жанрів лірики у ХХ ст.
А) новації в жанрових формах,
Б)ритм і рима залишаються незмінними,
В)філософське спрямування лірики,
Г)наслідування традиційних жанрів,
Д)змінення строфічної й ритмічної організації лірики.
8.Проблеми, порушені у творах Р.М.Рільке:
А) Проблеми війни і миру,
Б)Боротьба життя і смерті,
В)Сенс життя та плин часу,
Г)Сила мистецтва,
Д) Швидкоплинність життя,
Е)Жага до життя, гостроти почуттів, гармонії.
9. Зазначте те, що характеризує поетичні досягнення Г.Аполлінера:
А) використання тонічної системи віршування,
Б) використав слово сюрреалізм, який розумів як «новий реалізм»,
В) запис вірша «драбинкою»,
Г) використання внутрішньої рими,
Д) активно опановував верлібр,
Е) несподівані образи й нові слова,
Ж)несподівані, приголомшливі образи.
10. Встановити відповідність поезії та змісту.
1.Г.Аполлінер «Зарізана голубка й водограй» |
А)Осмислення призначення мистецтва |
2.Р.М.Рільке «Ось дерево звелось» |
Б)Людина не може вижити без краси, мистецтва й високих духовних почуттів. |
3.В.Маяковський «Послухайте!» |
В)Проголошується велика сила мистецтва |
4.Б.Пастернак «В усьому хочеться дійти…» |
Г)Протест проти війни, жорстокості, убивств |
ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь на запитання.
Чи потрібні зірки в нашому житті? (роздуми над віршем «Послухайте!» В.Маяковського)
V. Підсумки уроку. Домашнє завдання.
Відповіді на тести
І варіант
1.- А, 2 – А, 3- (1-Б, 2 – В, 3 – Г, 4 - А), 4 – Б, 5 – Г, 6 - (1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В), 7 – А,В, Д, 8 – А, В, Д, 9 – А, В, Г, Е, 10 – (1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 - А).
ІІ варіант
1.- Б, 2 – В, 3- (1-Б, 2 – В, 3 – Г, 4 - А), 4 – А, 5 – В, 6 - (1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В), 7 – А,В, Д, 8 – Б, Г, Е, 9 – Б, Д, Ж, 10 – (1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 - А).