Контрольна робота містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.
Контрольна робота 4 Варіант 2 Дата Оцінка
Збереження та реалізація спадкової інформації
Початковий рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
1. Укажіть, коли відбувається кон’югація гомологічних хромосом:
під час мітозу; під час першого мейотичного поділу;
під час інтерфази; під час другого мейотичного поділу.
2. Укажіть стадію зародкового розвитку, на якій формуються зародкові листки:
гаструла; дроблення;
морула; бластула.
3. Укажіть кількість гаплоїдних яйцеклітин, які виникають у результаті мейозу з диплоїдної клітини-попередника:
одна; дві;
три; чотири.
4. Як називають розмноження організмів за рахунок відокремлення багатоклітинних частин:
статеве; вегетативне;
нестатеве; поліембріонія.
5. Після транскрипції ділянка ланцюга ДНК -аденін-гуанін-цитозин-тимін- у відповідній РНК матиме вигляд:
-гуанін-урацил-аденін-цитозин;
-аденін-гуанін-цитозин-тимін;
-тимін-цитозин-гуанін-аденін;
-аденін-гуанін-цитозин-урацил;
-урацил-цитозин-гуанін-аденін.
6. ДНК-полімераза приєднує нуклеотиди до:
материнського полінуклеотидного ланцюга;
дочірнього полінуклеотидного ланцюга;
материнського та дочірнього полінуклеотидних ланцюгів;
трьох залишків ортофосфатної кислоти;
реплікативної вилки.
Середній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
7. Установіть відповідність між фазами мейозу та подіями, які під час них відбуваються:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
1 профаза І
2 метафаза ІІ
3 анафаза І
4 телофаза ІІ
А кросинговер
Б розходження хроматид
В розходження гомологічних хромосом
Г розташування хромосом по центру клітини
Д формування ядерець
8. Установіть відповідність між стадіями зародкового розвитку хордових тварин та подіями, які на цих стадіях відбуваються:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
1 бластула
2 морула
3 гаструла
4 нейрула
А закладання нервової трубки
Б формування одношарового зародка з порожниною всередині
В формування зародка у вигляді грудочки клітин
Г закладання твірної тканини
Д формування тришарового зародка
Установіть послідовність етапів
9. Установіть правильне розташування елементів гена:
А старт-кодон → промотор → кодувальна частина → стоп-кодон → термінатор;
Б промотор → старт-кодон → кодувальна частина → стоп-кодон → термінатор;
В старт-кодон → кодувальна частина → промотор → стоп-кодон → термінатор;
Г промотор → старт-кодон → кодувальна частина → термінатор → стоп-кодон;
Д старт-кодон → промотор → кодувальна частина → термінатор → стоп-кодон.
10. Дайте визначення термінам:
Мітоз – це _________________________________________________________ .
Трансляція – це ____________________________________________________ . Реплікація – це _____________________________________________________ .
Достатній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
11. Установіть відповідність між малюнками та характеристиками стадій мітозу та дайте їм відповідні назви:
А клітина зазвичай округлюється, хромосоми помітні внаслідок спіралізації, спадковий матеріал щільно впаковується за довжиною, утворюється екваторіальну пластинку, формується веретено поділу
Б відбуваються процеси цитокінезу, хромосоми деспіралізуються, формується ядерна оболонка, утворюються дві клітини з диплоїдним набором
В хромосоми впорядковано лежать в зоні екватора, вони добре помітні, надщеплення хромосом на хроматиди доходить до центромери
Г роз’єднання сестринських хромосом і розходження їх до полюсів, утворення двох груп хромосом
1 2 3 4
А ___ ______________ |
Б __ _______________ |
В __ ________________ |
Г __ _________________ |
Зробіть відповідні підписи до малюнку
12. Зробіть відповідні підписи до схеми та вкажіть послідовні фази сперматогенезу:
1 _______________________________
2 _______________________________
3 _______________________________
4 _______________________________
5 _______________________________
Високий рівень (3 бали)
Дайте відповідь на одне із запропонованих запитань
13. До складу мРНК входить 20 % аденілових нуклеотидів, 16 % уридилових, 31 % цитидилових. Який уміст нуклеотидів у фрагменті ДНК, за яким було синтезовано цю мРНК? _______________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
14. Чому в процесі мітотичного чи мейотичного поділу клітини зникає оболонка ядра? Відповідь обґрунтуйте? ___________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
15. Яке значення мають процеси регуляції транскрипції для клітини? ____________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .