Контрольне читання мовчки тексту для 5 класу
Мета (формувати компетентності): предметні: здатність мовчки читати незнайомий текст з належною швидкістю, розуміти його, запам’ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку; комунікативні: уміння працювати самостійно; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: навички самоорганізації.
Тип уроку: урок перевірки навичок учнів.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Читання мовчки.
Робота з текстом
Прочитайте уважно текст.
«Я ж морозу не боюся»
Ці слова з народної української пісні може проспівати про себе один красивий химерний птах. Він трохи більший за горобця, але майже весь червоний. Принаймі груди в нього червоні, а спинка й голова з червонястим відтінком на сірувато-коричневому тлі. Але найцікавіший у цієї пташки дзьоб. Нижня половина його загнута вгору, а верхня – вниз. І не думайте, що пташині незручно з таким дзьобом! Навпаки – таким приладом легше виколупувати з ялинових шишок насіння. Бо саме насінням ялини годується ця весела, рухлива, голосиста пташка.
Зветься вона шишкар, а частіше – кривоніс. Живе кривоніс там, де багато ялинових лісів.
І яка ж це химерна пташина! Подумайте тільки – усі птахи мостять гнізда і виводять діток навесні, а кривоніс узимку!
Надворі лютує зима. Мороз двадцять – двадцять п’ять градусів. А на високій ялині дуже тепле гніздечко, і в ньому троє або четверо пташенят. Доки самичка сидить на гнізді, самець її годує і розважає піснями.
Чому ж саме взимку виводить своїх пташенят кривоніс? А тому, що тоді для нього є скільки завгодно їжі. Вистачає й дітей вигодувати. Дорослий птах вилущує з шишки насіння. Це насіння потрапляє у воло, там розм’якає – ним і годує кривоніс своїх діток. А холоду ні він, ні його малята не бояться.
До речі, коли кривоніс вмирає або гине, мертве тільце його не гине, не розкладається десятки років, бо в ялиновому насінні багато смоли. Тіло пташечки так просмолюється, що не піддається розкладу. Засихає і лежить собі.
Отака чудернацька ця пташка – кривоніс.
За О.Копиленком, 244 сл.
На кожне із запитань вибрати правильну відповідь.
А) кирпоніс; Б) кривоніс; В) горбоніс.
2. Шишкар трохи більший
А) за горобця; Б) за сороку; В) за орла.
3. У забарвленні птаха поєднано такі кольори:
А) червонястий відтінок на чорному тлі;
Б) червонястий відтінок на сірому тлі;
В) червонястий відтінок на сірувато-коричневому тлі.
4. Дзьоб шишкаря має таку форму:
А) нижня половина загнута вгору, а верхня загнута вниз;
Б) гачкувата верхня половина цілком закриває плоску нижню;
В) плоска верхня половина ледве накриває гачкувату нижню.
5. Химерна будова дзьоба шишкаря пояснюється тим, що саме таким дзьобом
А) зручно клювати на землі насіння;
Б) зручно виколупувати з ялинових шишок насіння;
В) зручно вибирати з гнізда насіння.
6. Значення слова химерний таке:
А) неприродний, незвичайний, дивний, шкідливий;
Б) своєрідний, зіпсований, оригінальний, дивний;
В) своєрідний, дивний, оригінальний, незвичайний.
7. Пташка кривоніс –
А) весела, рухлива, голосиста;
Б) весела, малорухлива, мовчазна;
В) сердита, млява, голосиста.
8. Мешкає пташка кривоніс там, де багато
А) дубових лісів; Б) ялинових лісів; В) кленових лісів.
9. Пташенят кривоніс виводить
А) взимку; Б) восени; В) влітку.
10. Таку пору для виведення пташенят кривоніс вибрав тому, що в цей час
А) за ним не полюють хижаки;
Б) за ним не полюють мисливці;
В) для нього досить поживи.
11. Головна думка опрацьованого тексту така:
А) заклик знищувати шишкарів, які поїдають потрібне для промисловості ялинове насіння;
Б) заклик розводити шишкарів у неволі, щоб убезпечити від них ялинові ліси;
В) захоплення мудрістю природи, яка створила таку довершену істоту.
12. До якого типу мовлення належить текст
А) розповідь; Б) опис; В) роздум.
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
Складіть і запишіть план тексту.