Контрольне читання мовчки тексту для 5 класу

Про матеріал
Контрольне читання мовчки тексту на українській мові для учнів 5 класу загальноосвітніх шкіл.
Перегляд файлу

Контрольне читання мовчки тексту для 5 класу

Мета (формувати компетентності): предметні: здатність мовчки читати незнайомий текст з належною швидкістю, розуміти його, запам’ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку; комунікативні: уміння працювати самостійно; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: навички самоорганізації.

Тип уроку: урок перевірки навичок учнів.

                                                ПЕРЕБІГ   УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Читання мовчки.

Робота з текстом

Прочитайте уважно текст.

 

                       «Я ж морозу не боюся»

Ці слова з народної української пісні може проспівати про себе один красивий химерний птах. Він трохи більший за горобця, але майже весь червоний. Принаймі груди в нього червоні, а спинка й голова з червонястим відтінком на сірувато-коричневому тлі. Але найцікавіший у цієї пташки дзьоб. Нижня половина його загнута вгору, а верхня – вниз. І не думайте, що пташині незручно з таким дзьобом! Навпаки – таким приладом легше виколупувати з ялинових шишок насіння. Бо саме насінням ялини годується ця весела, рухлива, голосиста пташка.

Зветься вона шишкар, а частіше – кривоніс. Живе кривоніс там, де багато ялинових лісів.

І яка ж це химерна пташина! Подумайте тільки – усі птахи мостять гнізда і виводять діток навесні, а кривоніс узимку!

Надворі лютує зима. Мороз двадцять – двадцять п’ять градусів. А на високій ялині дуже тепле гніздечко,  і в ньому троє або четверо пташенят. Доки самичка сидить на гнізді, самець її годує і розважає піснями.

Чому ж саме взимку виводить своїх пташенят кривоніс? А тому, що тоді для нього є скільки завгодно їжі. Вистачає й дітей вигодувати. Дорослий птах вилущує з шишки насіння. Це насіння потрапляє у воло, там розм’якає – ним і годує кривоніс своїх діток. А холоду ні він, ні його малята не бояться.

До речі, коли кривоніс вмирає або гине, мертве тільце його не гине, не розкладається десятки років, бо в ялиновому насінні багато смоли. Тіло пташечки так просмолюється, що не піддається розкладу. Засихає і лежить собі.

Отака чудернацька ця пташка – кривоніс.

                                                            За О.Копиленком, 244 сл.

 

 

На кожне із запитань вибрати правильну відповідь.

  1. Друга назва шишкаря –

А) кирпоніс;          Б) кривоніс;               В) горбоніс. 

 

2. Шишкар трохи більший

А) за горобця;        Б) за сороку;            В) за орла.

 

3. У забарвленні птаха поєднано такі кольори:

А) червонястий відтінок на чорному тлі;

Б) червонястий відтінок на сірому тлі;

В) червонястий відтінок на сірувато-коричневому тлі.

 

4. Дзьоб шишкаря має таку форму:

А) нижня половина загнута вгору, а верхня загнута вниз;

Б) гачкувата верхня  половина цілком закриває плоску нижню;

В) плоска верхня половина ледве накриває гачкувату нижню.

 

5. Химерна будова дзьоба шишкаря пояснюється тим, що саме таким дзьобом

А) зручно клювати на землі насіння;

Б) зручно виколупувати з ялинових шишок насіння;

В) зручно вибирати з гнізда насіння.

 

6. Значення слова химерний таке:

А) неприродний, незвичайний, дивний, шкідливий;

Б) своєрідний, зіпсований, оригінальний, дивний;

В) своєрідний, дивний, оригінальний, незвичайний.

 

7. Пташка кривоніс –

А) весела, рухлива, голосиста;

Б) весела, малорухлива, мовчазна;

В) сердита, млява, голосиста.

 

8. Мешкає пташка кривоніс там, де багато

А) дубових лісів;       Б) ялинових лісів;        В) кленових лісів.

 

9. Пташенят кривоніс виводить

А) взимку;               Б) восени;                    В) влітку. 

 

10. Таку пору для виведення пташенят кривоніс вибрав тому, що в цей час

А) за ним не полюють хижаки;

Б) за ним не полюють мисливці;

В) для нього досить поживи.

 

11.   Головна думка опрацьованого тексту така:

А) заклик знищувати шишкарів, які поїдають потрібне для промисловості ялинове насіння;

Б) заклик розводити шишкарів у неволі, щоб убезпечити від них ялинові ліси;

В) захоплення мудрістю природи, яка створила таку довершену істоту.

 

12. До якого типу мовлення належить текст

А) розповідь;         Б) опис;              В) роздум.

 

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Складіть і запишіть план тексту.

         

 

 

 

        

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Федоряченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Середа Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Криничанська Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Пруська Тетяна
Додано
20 листопада 2020
Переглядів
21502
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку