В матеріалах подається по два варіанти завдань для контрольних робіт з української мови для 11 класу з тем: "Синтаксис простих і складних речень. Пряма мова. Текст. Пунктуація", "Морфеміка, словотвір, морфологія української мови"
Контрольна робота «Синтаксис простих і складних речень. Пряма мова. Текст. Пунктуація». 11 клас. І вар.
1. Простим реченням є:
А. Вітер надув сосни на вершинах скель, і мчить острів на тих чорних вітрилах, як корабель.
Б. Море запінилось і кипить.
В. Море поблискує злою блакиттю, водяний пил б’є його білим крилом.
Г. Море так невинно голубіє під стінами скель, і сонце так світить ласкаво, що аж каміння сміється.
2. Складним реченням є:
А. На землю глянули тихі зорі.
Б. Хто полю годить, тому жито родить.
В. Зоряний степ розкинувся угорі.
Г. над містечком стояла тиха місячна ніч.
3. Двоскладним є речення:
А. У січні вночі панують сови і сичі.
Б. Без охоти нема роботи.
В. Балаканням роботи не зробиш.
Г. Без роботи не чекай доброти.
4. В якому з поданих речень є іменний складений присудок
А Земля почала зеленіти тендітною травою.
Б Я вірші почав писать під вечір золотий.
В Як прагне людство в злагоді іти назустріч сонцю, радості й труду!
Г Він був незвичний, той смуток.
5. Складений дієслівний присудок ужито в реченні
А Почало рясно осипатися на бульварах Києва жовтогаряче листя.
Б Були тут люди вищої краси.
В Людей із чистим серцем чи доброю новиною, на нашій землі завжди зустрічали з хлібиною на вишитому рушничку.
Г Одвічним спокоєм, урівноваженістю віяло від усього, що впадало Григорію в око.
6. Установіть відповідність між видом односкладного речення та його прикладом.
1 означено-особове А Сьогодні світлий день Різдва.
2 неозначено-особове Б 3 полови хліба не спечеш.
3 узагальнено-особове В Весною в селі встають рано.
4 безособове Г Любим дивитись на зорі, на їх неосяжну сім’ю.
Д Працювати далі над сюжетом чи покинути?
7. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченні (розділові знаки пропущено)
А Удосвіта знов загули на морозі сосни і закричали півні на горищах.
Б Тут кажуть уночі горять вогні болотні чи світяться корчі зотлілі до трухи.
В Зрідка тут пробіжить заєць або спиниться на кручі вовк.
Г В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі.
Д На сизих луках скошено траву і літо буйне в береги ввійшло.
8. Коми НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Тільки коники сюрчать та перепел іноді підпадьомкує.
Б І наперед не треба ворожити і за минулим плакати не варт.
В Над Дніпром клубочиться задуха і пахне степом сизий деревій.
Г Пливе над світом осінь як медуза і мокре листя падає на брук.
Д Нове століття вже на видноколі і час новітню створює красу.
9. Складнопідрядним з означальною частиною є речення
А Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них зробила золотую арфу.
Б Смереки так тісно збилися в купу, що трудно було пролазить між їх шершавими пнями.
В А там, де сонце торкнулось вершечків дерев, листя спалахнуло золото-зеленим вогнем і стало
прозорим.
Г Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялися й жили тижнів зо два, а то й більше.
Д Вночі, коли вся природа спить, поринувши у темряву й знемогу, лише людина вміє освітить свою домівку і свою дорогу.
10. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення
А Дуже любив професор, коли перед Зеленими святами дівчата приходили у плавні зілля збирати та квіти для вінків.
Б Лисицю найвигідніше полювати взимку, коли земля натягне на себе білу-білу та пухку-пухку ковдру.
В Мій перший вірш написаний в окопі, на тій сипкій од вибухів стіні, коли згубило зорі в гороскопі моє дитинство, вбите на війні.
Г Повітря було настільки прозоре, що з табору видно було чорне пожарище на південному схилі.
Д Ці місця стали дорогими для них уже тому, що тут ходили їхні хлопці, тут заліковували свої рани, звідси писали дівчатам листи.
11. Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення
А Малі дерева схожі на дорослих, як діти на своїх батьків.
Б Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.
В Умій жити так, щоб у тебе з другом була єдність духу, ідеалів.
Г Я лиш інструмент, в якому плачуть сни мого народу.
Д Люблю, коли хвилі юрбою шумують, ламаючи лід.
12. Двокрапка ставиться між частинами такого складного безсполучникового речення (розділові знаки пропущено):
А Горе й радість дає нам життя молоде прийде старість і радість уся пропаде (Б. Грінченко).
Б Як сонце могуче такий будь і ти на доброго й злого ти рівно світи (Б. Грінченко).
В Сонце сходить із-за гаю став як злото засіяв... (Б. Грінченко).
Г Весна іде, радіє все усюди і темний ліс, і пташечка, і люди (Б. Грінченко).
13. Переписати речення, розставити розділові знаки, вказати над кожним словом частину мови, виконати синтаксичний розбір речень.
1)Літа ніколи не повертаються до людини а проте людина завжди повертається до своїх літ.
2) Близькими сусідами були кочів’я половців які постійно нападали на руські землі та грабували їх.
14. Написати твір-роздум на одну з тем: 1) «Хто не дрімає, той багато знає».
2) «Вчитись ніколи не пізно»
Контрольна робота «Синтаксис простих і складних речень. Пряма мова. Текст. Пунктуація». 11 клас. ІІ вар.
А. Вихованцем Острозької колегії був гетьман Війська Запорізького Петро Сагайдачний.
Б. На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць.
В. Дорога має свої закони, і ми їм підвладні.
Г. День спадає, і таємничий вечір рожевою млою тихо спускається з неба.
2. Складним реченням є:
А. Де-не-де над цими безмежними просторами промайне гострокрила чайка.
Б. На величному, просто безкрайому лану гречки пасуться бджолята.
В. Коли сонечко пригріє, то й трава зазеленіє.
Г. Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди, розлилась по всіх жилах.
3. Двоскладним є речення:
А. Краще добре робити, ніж гарно говорити.
Б. Березень березовим віником зиму вимітає, весну в гості закликає.
В. На батозі далеко не поїдеш.
Г. Пороби до поту, то й поїси в охоту.
4. В якому з поданих речень є складений дієслівний присудок
А Поет всюди залишається господарем свого настрою.
Б Василь Стус – справді великий поет.
В В труді твори красу життя.
Г Почав жевріти схід сонця.
5. В якому з поданих речень є іменний складений присудок
А Земля почала зеленіти тендітною травою.
Б Я щиру правду говорю.
В Дід любив спати під дубом.
Г Плеск Дніпра був ніжним і невиразним.
6. Установіть відповідність між видом односкладного речення та його прикладом.
1 означено-особове А Пахло чебрецем і свіжою травою.
2 неозначено-особове Б Довгий яр, білою черемхою залитий.
3 узагальнено-особове В Більше роби та менше говори.
4 називне Г Наливайтесь, житечко й ячмінь, тепловиною.
Д Весілля справляли по-старосвітському.
7. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченні (розділові знаки пропущено)
А Знову яблуні цвітуть і лунає знайомий мотив.
Б Вночі спадали хмари куряви і затихав Путивль.
В Знов зустріча земля годину літню і дерево пахучо зацвіта.
Г Під стріху вигнався соняшник і кручені паничі по ньому в’ються.
Д Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець.
8. Коми НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе!
Б І журиться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
В Лиш храм збудуй а люди в нього прийдуть,
Г Танула сиза мла й у первісній величі сходило сонце.
Д Гроза пройшла і грім ударив десь збоку.
9. Складнопідрядним з означальною частиною є речення
А І де в світі тая сила, щоб в бігу його спилила.
Б Море так бадьоро хлюпає, що аж слухати любо.
В Так літував Іван у полонині, аж доки вона не спустіла.
Г Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.
Д Де літо маки стеле килимами, дитя в городі ходить коло мами.
10. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення
А Література, яка мала Тичину й Довженка, не має права здрібніти.
Б Спинюсь я і довго буду слухать, як бродять серпень по землі моїй.
В І як за сонцем повертає сонях, гак довго вслід чомусь дивились ми.
Г Хоч на історії дід і не знався, та все ж із ним цікаво було побалакати.
Д Мирон бережно підступав до станції, де вже потяга не було.
11. Складнопідрядним із підрядною частиною місця є речення
А Біля ставка, де ми прощалися, нам випало зустрітися після довгої розлуки.
Б А там, де березина витісняла сосну, все залите було бенгальським вогнем.
В Біля осокорів, де він зустрівсвою долю, загримів гарматний грім.
Г А на тому місці, де стояла тінь, іскрило сонце широкою плямою.
Д Ти борися за луг зелений, де колись виглядав свою милу.
12. Тире ставиться між частинами такого складного безсполучникового речення (розділові знаки пропущено):
А Багато няньок дитина без носа (Народна творчість).
Б 3 дочками таке до десяти тішиш, після двадцяти віддати мрієш (Народна творчість).
В Тихо дрімає сірий лап жита річка так тихо шепче... (В. Щурат).
Г Не повернуть минулого ніколи воно пройшло і вже здається миттю (М. Рильський).
13. Переписати речення, розставити розділові знаки, вказати над кожним словом частину мови, виконати синтаксичний розбір речень.
14. Написати твір-роздум на одну з тем: 1) «Мудрість окраса людини».
2) «Ніхто не родився вченим»
Контрольна робота з теми «Морфеміка, словотвір, морфологія української мови» І варіант
1. Визначте рядок, в якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення –а, (-я):
А текст, пісок, Київ, Кривий Ріг;
Б рід, вид, склад, спосіб;
В табулятор, таймер, тангенс, тиждень;
Г футбол, біг, коридор, живопис.
2. Визначте рядок, в якому всі іменники є незмінюваними:
А хор, телеграма, матір, граматика;
Б МВС, турне, Дурново, завбази;
В радість, квасолиння, сопілка, кепі;
Г пенальті, ворона, милосердя, кіннота.
3. Визначте рядок, в якому всі прикметники належать до розряду якісних:
А ведмежа голова, вишневий сік, заяча душа;
Б Довженкові фільми, учнівський білет, вовчий апетит;
В воляча сила, вишневий садок, лебедина пісня;
Г звірячий погляд, бузковий колір, ведмежа послуга.
4. Позначте рядки, в яких складні прикметники пишуться через дефіс:
А східно/український, життє/здатний, чотири/кутний, хіміко/терапевтичний;
Б термо/гідро/динамічний, напів/свідомий, дво/мільонний, україно/мовний;
В народно/пісенний, зерно/збиральний, військово/полонений, зовнішньо/торгівельний;
Г хіміко/технологічний, військово/стратегічний, військово/лікарський, південно/західний;
5. Визначте рядок, в якому всі займенники належать до розряду означальних:
А сам, інший, самий, кожний;
Б цей, такий, стільки, той;
В нікотрий, ніякий, ніщо, ніскільки;
Г котрий, скільки, який, чий.
6.Вкажіть рядок, в якому усі займенники написано правильно:
А ніхто, абихто, хтось, якийсь;
Б що-небудь, казнащо, хтознащо, казнахто;
В аби з ким, в нікого, з казна-ким, хтозна-який;
Г хтозна-з-ким, аби-де, хто-небудь, будьчий;
7. Вкажіть рядок, в якому в усіх числівниках відмінюється обидві частини:
А двісті, сімдесят, триста, чотириста;
Б двісті, триста, чотириста, сімсот;
В сімдесят, вісімдесят, шістдесят, п’ятдесят;
Г вісімдесят, вісімсот, чотириста, сімдесят.
8. Правильно поєднано іменники з числівниками в рядку
А триста п’ятдесят грами
Б тисяча раз
В півтораста тонни
Г півтора кубометра
9. Позначте рядок, у якому всі дієслова належать до І дієвідміни
А Захоплюватися, будувати, проходити,бачити
Б Розшукувати, прокидатися, сидіти,знати
В Подорожувати, итати,клеїти,емагати
Г Пити,біліти, іржати, побороти
10. Неправильно утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А захистімо, Б покладемо, В володійте, Г летімо.
11.Вкажіть рядки, в яких всі прислівники пишуться разом:
А в/горі, по(королівськи), будь(як), будь(що)будь;
Б в/день, в/голос, куди(таки), віч(на)віч);
В у/четверо, в/останнє, на/швидкуруч, за/одно;
Г перед/усім, ані/трохи, в/цілому, в/основному.
12. Правильно утворено ступені порівняння прислівників у рядку
|
|
|
|
А найкраще, дуже швидко, найменш популярніше, дуже добре
Б більш популярно, помалу, найбільш густо, вишче
В менш вправно, маліше, дорогше, наймиліше
Г веселіше, якнайголосніше, тепліше, найсміливіше
Д завесело, дуже швидко, трошечки, більш низько
13.Граматично правильно побудовано словосполучення
А погодитися при умовах
Б виконати за бажанням
В чекати біля двох годин
Г еколог по спеціальності
Д спізнитися із-за негоди
14. Прийменник є в кожному реченні, ОКРІМ
А Між горами старий Дніпро, неначе в молоці дитина.
Б Не можна любити народів других, якщо ти не любиш Вкраїну.
В Батьківщина починається для людини зі шматка неба.
Г Люди з красивими душами не здатні на підлість.
Д Як хороше радіти без причини, коли на місто сутінь опада.
15. В котрому рядку виділене слово є сполучником, і його треба писати разом.:
А. Ворон висміює свиню за\те, що чорна.
Б. Що\б улітку не вродило, зимою не зашкодить.
В. Як\ би руки не працювали, а розум над ними пан.
Г. Індик хоч не співає, за\те багато думає.
Д. Він карався за\те, що зрадив.
16. Частка вжита в кожному реченні, окрім:
А Правда таки переможе.
Б Пішов би я в Україну.
В Майже тиждень не було дощу.
Г Я буду крізь сльози сміятись.
17. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)
Хитра людина (1)за (2)що вчепиться, за те й держиться, (3)хоч завжди хотіла (4)би кращого
А частка В прийменник Д вигук
Б займенник Г сполучник
18. Прочитайте текст, викладіть Ваш погляд на цю проблему.
Добро завжди має перемагати – це ми знаємо з дитинства. Але ж відомо, що будь-яка перемога пов’язана з певним насильством. Як добро має перемагати в нашому недоброму світі?
Контрольна робота з теми «Морфеміка, словотвір, морфологія української мови» ІІ варіант
1. Визначте рядок, в якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення а, (-я):
А кілограм, Дон, фокстрот, Кавказ
Б дощ, біль, сюжет, шовк
В дуб, вітер, жаль, міок
Г відсток, мст,будинок, розри
2. До жіночого рду належать усі іменники рядка
А жовч, нежить, розкіш, ГЕС
Б роль, аташе, Токіо, юнь.
В мадемуазель, фрау, кашне, газель
Г гінді, цеце, гуаш, сповідь.
3. Визначте рядок, в якому всі прикметники творять ступені порівняння від інших основ:
А босий, тонесенький, розумний, гарячий;
Б дорогий, предобрий, знайомий, веселий;
В величезний, струмисто-запашний, зрячий, сліпий;
Г мудрий, швидкий, красивий, солодкий.
4. Позначте рядки, в яких складні прикметники пишуться разом:
|
|
А волого/тепловий, вторинно/електронний, до/мінорний, всесвітньо/відомий |
|
5. Усі займенники вказівні в рядку
А ніхто, ніщо, весь, оцей
Б ті, сей, дехто, хтось
В стількох, тим, отому, таких
Г дехто, дещо, стільки, таки
6.Вкажіть рядок, в якому усі займенники написано правильно:
А з нічим, ні з чим, декотрий, абищо
Б ні для чого, ані-хто, чий-небудь, ні-до-кого
В казна-чий, абичий, чого-небудь, дечому
Г ніперед ким, де-кого, нічого, абихто.
7. Лише друга частина відмінюється в усіх числівниках рядка
А П’ятдесят, шістдесят, сімдесят, вісімдесят
Б триста, шістнадцять, чотириста, дев’яносто
В двісті, п’ятдесят, вісімсот, п’ятсот
Г Вісімдесят, вісімсот, тридцять, двадцять
8. Правильно поєднано іменники з числівниками в рядку
А два з половиною років
Б два тижня
В нуль цілих і п’ять десятих секунди
Г чотири гриба
9. Позначте рядок, у якому всі дієслова належать до ІІ дієвідміни
А лякати, брати, розгубити, бігти
Б казати, мовчати, вчити, жовтіти
В палахкотіти, смішити, солити, хрустіти
Г туркотіти, турбувати, горіти, обистити
10. Неправильно утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А одужуймо, Б спечіть, В зробимо, Г любімо.
11.Вкажіть рядки, в яких всі прислівники пишуться через дефіс:
А кінець(кінцем), ні(звідки), сам(на)сам, ані(де);
Б по(латині), якось(то), як(не)як, на(гора);
В на(троє), по(українському), з(дня)на(день), рік(у)рік;
Г по(волі), за(одно), у(продовж), обі(руч).
12. Правильно утворено ступені порівняння прислівників у рядку
А дорожче, щонайніжніше, голосніше, більш вдало
Б поганіше, занадто голосно, помалу, зовсім мало
В ліпше, куди швидше, прекрасно, страшніше
Г найрадісно, маліше, більш виважено, найкраще
Д вище, якнайголосніше, якнайшвидше, захмарно дорого
13. Граматично правильно побудовано словосполучення
А на протязі кварталу Г перекладати чеською Д отримати по адресу
Б конспект по зоології В згідно до постанови
14. Прийменник є в кожному реченні, ОКРІМ
А Без праці не проживеш.
Б Друзі пізнаються в біді.
В Не гріє сонце на чужині.
Г Як гукнеш, так і відгукнеться.
Д Час за гроші не зможеш купити.
15. В котрому рядку виділене слово є сполучником, і його треба писати разом.:
А Не за\те вовка б’ють, що сірий, а за\те, що овечку з’їв.
Б Що\б біди не мати, треба працювати.
В Хитра людина за\що вчепиться, за\те й держиться.
Г Спасибі, вулице, за\те, що ти в життя моє вросла.
Д Я думаю про\те, що в мене є, що я лічу.
16.В котрому рядку вжито частку
А Дякую тобі за листа.
Б Хоч хвилиночку зачекай на мене.
В Пам’ятаю, як уперше пішов до школи.
Г Утішило мене те, що ти любиш музику.
Д Мені захотілося жити так, щоб душа співала.
17. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)
(1)Єге, кожен другий хлопець завжди(2)й всюди намагається (3) таки показати себе (4)перед коханою дівчиною з найкращої сторони
А частка В прийменник Д вигук
Б займенник Г сполучник
18. Прочитайте текст, викладіть Ваш погляд на цю проблему.
Споконвіків у суспільстві цінували різні людські якості: у тривожні часи - мужність, хоробрість, готовність до ризику, у мирні – працьовитість, виваженість, здатність до компромісів тощо. І нині одні прагнуть романтики, інші – віддають перевагу прагматизму.
А які людські якості найбільше потрібні молоді в сучасному світі?