Належне оволодіння навчальним матеріалом з курсу безпеки життєдіяльності потребує опрацювання як основної так і додаткової літератури, періодичної преси.
Навчання з безпеки життєдіяльності направлене, перш за все, на формування у майбутнього фахівця культури щодо його безпеки, відповідних моральних цінностей, поглядів, поведінки тощо. Акценти переносяться з питань виявлення тих чи інших негативних явищ чи впливів середовища, на забезпечення комплексної безпеки людини на основі системного підходу, що включає екологічні, технічні, соціальні, психологічні та духовні засади. Це забезпечує, не тільки адекватну реакцію на негативні фактори, але й дозволяє майбутнім фахівцям ефективно розробляти методи усунення негативних факторів, запобігання небезпек, та зменшення наслідків їх прояву.
Специфікою безпеки життєдіяльності, як науки, є використання методів і досягнень фундаментальних та прикладних наук, зокрема: філософії, біології, фізики, хімії, психології, соціології, екології тощо; тісно пов'язана з практичною діяльністю людини. Тему при вивченні тем курсу необхідно обов'язково користуватися не тільки підручниками з безпеки життєдіяльності та додатковою літературою, але й підручниками і довідниками з біології, фізики, хімії, психології, соціології, права, тощо. Наприклад, при вивченні питань фізіологічної та психологічної безпеки людини необхідно повторити: будову нервової, ендокринної і т.д. систем людини (шкільний предмет — анатомія людини); поняття про відчуття і почуття, інтелект, волю (предмет — людина і світ). При вивченні питань впливу електричних та електромагнітних факторів на людину необхідно повторити природу електромагнітного випромінювання, його види, види полів: магнітне, електричне, гравітаційне тощо, природу та параметри електричного стуму (предмет — фізика); базові положення електробезпеки (предмет — основи безпеки життєдіяльності); деякі положення невідкладної допомоги при нещасних випадках.
Контрольні завдання для проведення
модульного контролю.
Модуль 1. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності.
Змістовий модуль 1.1. Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик, як кількісна оцінка небезпек.
Тестові завдання структуровані відповідно до рівня складності:
Оберіть правильний варіант відповіді
1. Безпека життєдіяльності вивчає:
2. Безпека життєдіяльності – це
3. Безпека людини прямо пропорційна індексу розвитку країни: чим багатша країна, тим більше захищена людина. Що віднесете ви до другорядного, яке мало вплине на створення безпечних умов життя:
4. У класифікації небезпек за наслідками не виділяють:
5. Об’єктом безпека життєдіяльності є
6. Людині притаманні такі види поведінки:
7. Періодично повторювані зміни характеру та інтенсивності біологічних процесів та явищ в живих організмах – це:
8. Здатність мозку відображати об'єктивну дійсність у формі відчуттів, уявлень, думок та інших суб'єктивних образів об'єктивного світу – це:
9. Стереотипи поведінки, набуті людиною у постійних умовах зовнішнього середовища, які формувалися в процесі всієї попередньої історії розвитку і передаються у спадковість – це:
10. Емоційна реакція, яка має інтенсивний характер і змушує людину частково втрачати контроль над собою, кричати або робити незапрограмовані чи непродумані вчинки, називається:
11. Сукупність найбільш стійких психічних рис особистості людини, які виявляються у її вчинках та діях – це:
12. Фактор, дія якого за певних умов призводить до травми або іншого різкого погіршення здоров’я – це:
13. Найбільш уразливим до дії лазерного випромінення є:
14. Небезпечні та шкідливі мікро- та макроорганізми, продукти їх життєдіяльності та життєдіяльності людей – це:
15. Серед патогенних мікроорганізмів, що можуть бути збудниками інфекційних хвороб людей, тварин і рослин виділяють:
16. Система заходів для попередження поширення інфекційних захворювань з епідемічного осередку (заборона та обмеження в'їзду та виїзду), виявлення та ізоляція хворих і осіб, що контактували з хворими чи джерелами інфекції, а також для ліквідації самого осередку бактеріологічного ураження, називається:
17. Спеціальний захід спостереження за епідемічним осередком (людьми) протягом певного часу, які знаходяться в ізольованому спеціальному приміщенні і могли мати контакт з хворими карантинними хворобами, з метою запобігання поширенню інфекції на інші райони називається:
18. Постійно реєстрована на певній території захворюваність, властива даній місцевості, називається:
19. Обмежений в часі і по території різкий підйом захворюваності, пов'язаний з одномоментним зараженням людей, називається:
20. Комплекс заходів зі знищення збудників інфекційних хвороб людини та тварин у зовнішньому середовищі фізичними, хімічними і біологічними методами, називається:
21. Незвичайно велике розповсюдження захворюваності як по рівню, так і за масштабом розповсюдження на ряд країн, цілих континентів і навіть всієї земної кулі, називається:
22. Біологічна властивість тканин організму людини або тварини бути оптимальним середовищем для розмноження збудника і відповідати на його проникнення інфекційним процесом, називається:
23. Валеологія - це наука про:
24. Масове розповсюдження інфекційної хвороби людей у часі та просторі у межах певного регіону, що значно перевищує звичайний рівень захворюваності, який реєструється на цій території, називається:
Модуль 1. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності.
Змістовий модуль 1.2. Природні загрози, характер їхніх проявів та дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки
ВАРІАНТИ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ
Варіант 1
1. Визначення вичерпаних і невичерпаних природних ресурсів.
2. Перша медична допомога та самодопомога при травмах, що супроводжуються кровотечами, зупинкою дихання.
3. Побутове середовище та його основні характеристики.
Варіант 2
1. Нормативно-правове забезпечення системи БЖД.
2. Вплив діяльності людини на навколишнє середовище.
3. Основні засоби запобігання негативним наслідкам стихійних лих.
Варіант 3
1.Класифікація фізичних забруднень довкілля.
2. Основні джерела небезпеки в побуті: електричні та магнітні поля, хімічні речовини, джерела радіоактивного опромінення, джерела біологічного забруднення.
3.Класифікація форм трудової діяльності. Енерговитрати при різних видах діяльності.
Варіант 4
1. Основні компоненти природного середовища і кругообіг речовин та енергії в ньому.
2.Хімічне забруднення довкілля та його властивості.
3. Перша медична допомога при укусах отруйних тварин, тепловому ударі, зупинці дихання. Варіант 5
1.Фактори природного середовища, що мають вплив на стан людини.
2.Теплове забруднення та його негативний вплив на стан біосфери.
3.Загальна характеристика надзвичайних ситуацій природного походження.
Варіант 6
1. Поняття про екологічну кризу та екологічну катастрофу, їх загальні риси та відмінності.
2. Побутові отруєння як потенційне джерело небезпеки для людини.
3.Стихійні явища та безпека людини.
Варіант 7
1.Застосування пестицидів, гербіцидів і мінеральних добрив у сільському господарстві. Їх вплив на умови існування людини.
2. Виробничий травматизм, його причини та заходи щодо попередження.
3.Транспортна безпека. Аварійність різних видів транспорту, причини і наслідки.
Варіант 8
1. Основи раціонального природокористування та екологізація виробництва.
2. Пожежна безпека. Причини виникнення пожеж та їх соціальноекономічні наслідки.
3.Ураження електричним струмом. Методи захисту від дії електричного струму на виробництві.
Варіант 9
1.Урбанізація та її вплив на середовище існування людини.
2. Основні принципи захисту населення в надзвичайних ситуаціях.
3. Основні характеристики шуму, інфра- та ультразвуку, їх вплив на людину.
Варіант 10
1. Промислові викиди, виробничі та побутові відходи як фактор техногенного впливу на людину.
2. Види аварій, їх основні риси та походження.
3. Основи раціонального харчування при різних ступенях фізичного навантаження.
Модуль 1. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності.
Змістовий модуль 1.3. Джерела небезпеки життєдіяльності людини та породжені з ними фактори
ТЕМАТИЧНИЙ СЛОВНИК
Б — (від імені вченого Белл) — одиниця інтенсивності звуку, дБ децибел = 0,1 Белла.
Гранично допустимий рівень негативного фактора (ГДР) - рівень фактора, який при щоденній (крім вихідних днів) праці на протязі 8 годин або іншого часу, але не більше 41 години в тиждень, на протязі всього трудового стажу не може викликати захворювань або відхилень у стані здоров'я, що виявляються сучасними методами досліджень в процесі роботи або у віддалені строки житгя даного чи наступних поколінь.
Канцерогенні речовини – ті, що викликають розвиток онкологічних захворювань (захворювання на рак).
ЛД - - летальна доза, ЛД 100 (ЛД 50)— це доза фактора або хімічної речовини, що призводить до смерті 100 % (50 %) істот.
Мутація — (лат. mutanio зміна, переміна), біол. — зміни у генетичному коді клітин організму. Мутації виникають у статевих клітинах — гаметах (гаметні мутації) і в клітинах тіла (соматичні мутації). В залежності від характеру змін генетичного апарату мутації поділяють на геномні, хромосомні та генні.
Ноосфера — (грецьк. noos розум, розум + сфера), биол. (сфера розуму, буквально "мисляча оболонка") — фаза розвитку біосфери, у ході якої розумна діяльність людства стає головним визначальним фактором її функціонування та еволюції.
Потенціал фактора — його кількісна сторона, наприклад: рівень шуму, напруга електричного струму, загазованість повітря.
Сенсибілізація — [фр. sensibilisation, нім. Sensibilisation < лат. sensibilis чутливий], мед., біол. — процесі, внаслідок якого підвищується чутливість організму до повторної дії тієї самої речовини. З сенсибілізацією пов'язані алергічні захворювання.
Якість фактора — відображає специфічні особливості фактора, що впливають на організм людини, наприклад: дисперсність пилу, частотний склад шуму, вид електричного струму.
АНОТАЦІЯ ТЕМИ
Поняття про навколишнє середовище життєдіяльності людини. Поняття про атмосферу, літосферу, гідросферу, біосферу, техносферу, ноосферу. Вклад В.І. Вернадського в розвиток науки про ноосферу
Класифікація середовищ життєдіяльності. Інтенсивність прояву небезпечних факторів у залежності від виду середовища. Небезпеки побутового середовища.
Характеристика негативних факторів: ймовірність появи, якість, потенціал тощо. Гранично допустимий рівень фактора (ГДР). Класифікація факторів за характером дії на людину: активні, активно-пасивні та пасивні фактори. Група активних факторів: механічні, хімічні, термічні, електричні, електромагнітні, біологічні, психофізіологічні.
Механічні фактори (шум, вібрація) та способи попередження їх негативної дії.
Термічні фактори (високі і низькі перепади температур, аномальні параметри мікроклімату) та спеціальні засоби попередження і захисту.
Негативні електричні, електромагнітні фактори та іонізуючі випромінювання (в повному обсязі розглядаються на окремих заняттях).
Хімічні фактори, їх класифікація за фізіологічною дією на організм людини та ступенем небезпеки. Найбільш небезпечні речовини, що застосовуються в побуті та на виробництві. Гранично допустима концентрація (ГДК). Комплексний вплив різних хімічних речовин, посилення чи послаблення впливу.
Методика розрахунку можливості допуску до роботи працівників при наявності у повітрі кількох хімічних речовин.
При одночасному вмісті в повітрі робочої зони кількох шкідливих речовин одноправленої дії сума відношень фактичних концентрацій шкідливих речовин (С1, С2, С3....С) в повітрі робочої зони до їх ГДК (ГДК1, ГДК2, ГДК3 ГДКП) не повинна перевищувати
Розрахунок поводять за формулою:
Біологічні фактори: епідеміологічна небезпека, стрімке зростання кількості окремих груп макроорганізмів. Генетичні перетворення у природі під дією антропогенних факторів. Психофізіологічні фактори: втома, стрес.
2. 21
3. Немає 4. 83
5. 16
2. 21
5. 16
1.78
2. 21
3. 16
4. 1
5. Немає
3.Кліматичні умови 4.Мікроорганізми
5.Використання технічних засобів та побутової хімії
№ з/п |
Тема |
№ тестового запитання |
№ відповіді |
7. |
1 блок «Небезпечні фактори навколишнього середовища» |
|
|
8 |
1 блок «Небезпечні фактори навколишнього середовища» |
|
|
життєдіяльності
5.Мікроорганізми (віруси, бактерії тощо) та деякі продукти їх життєдіяльності, макроорганізми
№ з/п |
Тема |
№ тестового запитання |
№ відповіді |
9. |
2 блок «Небезпечні фактори навколишнього середовища» |
|
|
10. |
2 блок «Небезпечні фактори навколишнього середовища» |
|
|
ТЕСТИ НА ДОПОВНЕННЯ
3. Біосфера це................................
4. Озоновий шар атмосфери захищає від.....................
5. Ноосфера це..................
6. Найбільший вклад в розвиток вчення про ноосферу зробив.........................
7. Зазначте небезпечні фактори...............................
15.3а дією на людину хімічні речовини поділяються на:.......................
Відповідь на запитання №...........
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
Відповідь на запитання №....................
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _
Модуль 2. Безпека життєдіяльності в сфері проживання
Змістовий модуль 1.2. Менеджмент безпеки, правове забезпечення та організаційно-функціональна структура захисту населення т у НС. Управління силами та засобами ОГ під час НС
ТЕМАТИЧНИЙ СЛОВНИК
Аварія — небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила загибель людей або створює на об'єкті чи окремій території загрозу життю та здоров'ю людей і призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи завдає шкоди довкіллю. (Закон України "Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру"'від 08.06.2000№ 1809-Ш) Ділення атомних ядер — розпад атомного ядра на 2 (рідше 3 або 4) осколки. Супроводжується утворенням вторинних нейтронів, д-квантів та виділенням енергії.
Епідемія — 1) масове розповсюдження інфекційної хвороби людей у часі та просторі у межах певного регіону, що значно перевищує звичайний рівень захворюваності, який реєструється на цій території; 2) поширення, у принципі тимчасове, якоїсь хвороби серед людності на більш-менш значній території. Епізоотія — одночасне поширення інфекційної хвороби серед великої кількості одного чи багатьох видів тварин, що значно перевищує звичайний зареєстрований рівень захворюваності на певній території.
Епіфітотія — масове інфекційне захворювання рослин, що супроводжується чисельною загибеллю культур і зниженням їх продуктивності. Катастрофа — велика за масштабами аварія чи інша подія, що призводить до тяжких наслідків. Мікроб — [фр. microbe < грецьк. mikros малий + bios ЖИТТЯ] — загальна назва мікроорганізмів: бактерій, актиноміцетів та ін. за виключенням мікроскопічних водоростей та найпростіших.
Надзвичайна ситуація — порушення нормальних умов жиггя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвело (може призвести) до загибелі людей та/або значних матеріальних втрат. {"Положення про територіальну підсистему єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру міста Києва". Затверджено розпорядженням київської міської держадміністрації від 25.05.99 р. № 793). Небезпечне природне явище — подія природного походження або результат діяльності природних процесів, які за своєю інтенсивністю, масштабом поширення і тривалістю можуть становити загрозу для людей, об'єктів економіки та довкілля.
Стихійні лиха — природні явища, які носять надзвичайний характер і призводять де порушення нормальної діяльності населення, загибелі людей
знищення матеріальних цінностей.
Термоядерні реакції — реакції злиття легких ядер у більш важкі. Відбуваються при високих температурах, супроводжуються виділенням великої кількості енергії.
АНОТАЦІЯ ТЕМИ
Ознаки надзвичайних ситуацій. Класифікація надзвичайних ситуацій: природні, соціальні та техногенні; негативні екологічні наслідки. Поділ надзвичайних ситуацій за масштабом та глибиною: локальні, об'єктові, місцеві, регіональні, національні та глобальні. Класифікація надзвичайних подій, що лежать в основі виникнення надзвичайних ситуацій. Законодавчі акти, що стосуються діяльності в умовах надзвичайних ситуацій.
Причини виникнення природних надзвичайних ситуацій та небезпечних явищ. Причини виникнення соціальних надзвичайних ситуацій: політичних, релігійних, економічних, національних. Причини виникнення техногенних надзвичайних ситуацій.
Комплексні надзвичайні ситуації. Небезпечні екологічні наслідки та катаклізми.
Види стихійних лих. Вражаючі фактори та наслідки стихій. Заходи по запобіганню та зменшенню наслідків стихійних лих. Стихійні лиха в Україні. Поняття про небезпечні природні явища. Види небезпечних природних явищ.
6.4, Соціальні надзвичайні ситуації
Види надзвичайних ситуацій соціального характеру. їх масштаби та наслідки. Попередження соціальних надзвичайних ситуацій.
6.5. Техногенні надзвичайні ситуації
Надзвичайні ситуації техногенного характеру. Види аварій та катастроф, їх характеристика. Наслідки аварій та катастроф.
Техногенні катастрофи з викидом радіоактивних речовин. Поняття про ядерну зброю; атомна та воднева бомби. Характеристика вртжаючих факторів ядерного вибуху. Дія повітряної ударної хвилі на людину. Види руйнувань будівель та споруд під дією ударної хвилі. Дія світлового випромінювання. Вражаюча дія проникаючої радіації. Допустимі дози опромінення людини. Радіоактивне зараження місцевості, зони зараження. Характеристика осередку ядерного вибуху.
Аварії з викидом сильнодіючих хімічних речовин. Поняття про хімічну зброю. Концентрація і щільність зараження. Характеристика отруйних речовин. Поділ отруйних речовин за токсичною дією. Шляхи надходження токсичних речовин до організму людини.
Характеристика осередку хімічного враження. Особистий захисг, організація захисту людей у випадку хімічного враження.
Застосування різноманітних бактеріологічних речовин у воєнний та мирний час. Епідемії. Поняття про біологічну зброю. Види хвороботворних мікробів та бактеріальних отрут, які використовуються як біологічна зброя. Зараження тварин і рослин.
Характеристика осередку біологічного враження. Заходи запобігання розповсюдження інфекційних захворювань на місцевості та на об'єкті.
Завдання до теми "Надзвичайні ситуації" ЗАКРИТІ ТЕСТИ
3.Рикетсії, бактерії, віруси, грибки 4.Віруси, грибки, галофіти, бактерії 5.Бактерії, віруси, галофіти, рикетсії, грибки
№ з/п |
Тема |
№ тестового запитання |
№ відповіді |
13. |
1 блок «Надзвичайні ситуації»
|
|
|
14. |
1 блок «Надзвичайні ситуації»
|
|
|
№ з/п |
Тема |
№ тестового запитання |
№ відповіді |
15. |
2 блок «Надзвичайні ситуації»
|
|
|
16. |
2 блок «Надзвичайні ситуації»
|
|
|
радіоактивне зараження місцевості, електромагнітний імпульс 3.Електромагнітний імпульс, ударна хвиля, світлове випромінювання,
проникаюча радіація, радіоактивне зараження місцевості
5. ІОкПа
№ з/п |
Тема |
№ тестового запитання |
№ відповіді |
17. |
3 блок «Надзвичайні ситуації»
|
|
|
18. |
3блок «Надзвичайні ситуації»
|
|
|
9. Зазначте тектонічні НС.......................
10.Карантин це:........................
11 .Дезінфекція це .....................
12.Дератизація це........................
13 .Дезінсекція це........................
14.Дезактивація це.......................
15.До НС соціально-політичного характеру відносяться:.......................
_
_
_
_
_
Відповідь на запитання №........
_ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _
_ _