9 кл.
Тема. Контрольний диктант
Мета: перевірити рівень орфографічної й пунктуаційної грамотності учнів; удосконалити вміння застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати увагу, логічне мислення, зосередженість; виховувати в учнів інтерес до вивчення рідної мови, старанність і наполегливість у навчанні.
Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок (перевірки володіння всіма видами мовленнєвої діяльності).
Обладнання: текст диктанту.
Хід уроку
Організаційний етап.
Повідомлення мети перевірки та способів її проведення
Актуалізація опорних знань.
Бліцопитування
— Коли тире між підметом і присудком ставиться обов’язково, а коли — за бажанням автора?
— Коли в неповних реченнях ставиться тире?
— Які розділові знаки вживаються при вставних словах, а які — при вставлених конструкціях?
— Які є спільні умови відокремлення прикладки й означення?
— Які розділові знаки вживаються у складносурядному реченні?
— Які розділові знаки і за яких умов вживаються у безсполучниковому складному реченні?
Написання контрольного диктанту.
Проведення короткого інструктажу щодо написання диктанту, підготовка до сприйняття тексту.
Перше читання тексту диктанту вчителем.
Учні сприймають зміст диктанту, звертають увагу на наявність вивчених орфограм і пунктограм, визначають слова, значення яких не розуміють.
Повторне читання тексту диктанту вчителем і його написання.
Учні слухають речення повністю, повторно — окремими частинами, записують і перевіряють написане.
Диктант
Білий кінь
Дощ ущух, тільки небо все ще спалахувало холодним білим полум'ям, вихоплюючи з темряви білого коня, що поспішав до села розмоклим путівцем. На вулицях, між тинів, стояли широкі калюжі, і, коли спалахнула блискавка, Шептало знову бачив у них своє відображення. Він заклопотано зупинився, думаючи, як то здивуються коні, бо ніколи не бачили його таким білим, гарним. От тільки Степан вважатиме, що він хоче виділитися, показати норов.
А справді, кому й що доведеш? Краще вже й надалі прикидатися сіреньким та покірненьким.
Недаремно ж білим коням даровано розум. Шептало ступив кілька кроків, ліг у грязюку і покотився по дорожній хлюпавиці. Коли звівся на ноги, вже не був білим конем; до ранку грязь підсохне і він стане таким же сірим, як був досі.
Кінь спокійно повернувся до знайомого двору, що пахнув перепрілою травою та вівсянкою. У стайні не світилося, Степан спав. Коні дрімали у загорожі, під навісом. Шептало обійшов загорожу — ворота щільно причинені і взяті на ошийник. Білий кінь, скільки зміг, просунув голову між двох жердин загорожі та й собі задрімав, притомлений нерозумного блуканиною…
(В. Дрозд)
Підсумки. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення»
— Я добре засвоїв(-ла)...
— Мені ще потрібно повторити...
Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Запишіть з пам’яті поезію Т. Шевченка «Заповіт», розставляючи розділові знаки. Зіставте свій запис з оригіналом.