Тема. Контрольний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням.
Мета: повторити відомості про текст та його ознаки, стилі й типи мовлення, особливості тексту публіцистичного стилю, з’ясувати рівень сформованості вміння письмово переказувати текст публіцистичного стилю;
розвивати культуру писемного мовлення, сприяти збагаченню словникового запасу; удосконалювати навички самостійної роботи; виховувати розуміння значення здоров’я і турботу про його збереження
Клас: 9
Тип уроку: урок перевірки знань з використанням здоров’язберігаючих технологій.
Хід уроку
1. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
Наш урок присвячений написанню контрольного письмового докладного переказу тексту публіцистичного стилю із творчим завданням.
Мета нашого уроку: узагальнити й систематизувати набуті вами знання про особливості публіцистичного стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички письмово докладно переказувати текст, за складеним планом, доповнюючи його своїми міркуваннями, розвивати логічне мислення, пам'ять, удосконалювати культуру писемного мовлення, виховувати за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу моральні якості, відповідальність, пошану до українських традицій, великого Кобзаря
2. Вступна бесіда
• Який вид роботи називають переказом? Назвіть види переказів. ( Переказ – вид роботи з розвитку мовлення,що передбачає відтворення змісту сприйнятого на слух, або прочитаного тексту. Перекази бувають навчальні, контрольні, усні, письмові, докладні, стислі, вибіркові, творчі).
• Чим докладний переказ тексту відрізняється від стислого?
• Що треба пам’ятати при роботі з текстом? (Усі компоненти – зміст, структура, мовне оформлення – тісно пов’язані й залежать від мети тексту, комунікативного завдання).
• За якими ознаками визначають стилі мовлення? (Сфера використання, основне призначення, жанри, основні ознаки, мовні ознаки).
• За визначеними ознаками назвіть особливості публіцистичного стилю мовлення.
3. Перше читання тексту
Найбільша цінність – це здоров’я
На моє переконання, здоров’я – це найбільший скарб людини. Матеріальні цінності, які щодня засліплюють нам очі, затьмарюють також і розум, і така важлива річ, як здоров’я, стає другорядною. Проте є чимало людей, зокрема й молодих, які самі шкодять своєму здоров’ю, уживаючи алкоголь, наркотики та палячи тютюн. Хоча про важливість берегти здоров’я наш народ говорить у прислів’ях і приказках з давніх давен. Про здоров’я і здоровий спосіб життя у народі є чимало прислів’їв і приказок: „ Найбільше багатство- здоров’я”; „У здоровому тілі- здоровий дух”; „Хто про здоров’я дбає, тому і Бог помагає”.
У мене інколи складається враження, що люди, тільки захворівши, розуміють, що позбавлені чогось надзвичайно важливого в житті. Берегти здоров’я треба з дитинства, а хвороби легше попередити, ніж лікувати. Здоровий спосіб життя має бути завданням кожного з нас, якщо ми сподіваємось на щасливе майбутнє. Довести свою думку я можу такими аргументами.
По-перше, людина, яка в молодості не шанувала своє здоров’я, не почуватиметься добре в старості. Страшно собі уявити, що наше майбутнє в наших руках.
По-друге, якби люди більш уважно ставилися до себе та свого самопочуття, вони значно менше часу витрачали би на лікарні.
Щоб бути здоровим потрібно небагато: харчуватися корисно, робити фізичні вправи, часто бувати на свіжому повітрі, а також позитивно ставитися до життя. Вчені кажуть, що люди з почуттям гумору живуть довше, а хворіють рідше.
Отже, здоров’я та здоровий спосіб життя – це запорука не тільки щасливого майбутнього, а й багатьох інших речей: успіху, стабільності та життєвого спокою.
Фізкультхвилинка
Бесіда над змістом прочитаного
4. Повторне читання тексту.
Вправи для очей.
5. Оголошення творчого завдання : «Висловіть власну думку щодо цінності здоров’я»
6. Підготовка чорнового варіанту переказу
Фізкультхвилинка
7. Редагування роботи і переписування її начисто.
Додаток.
Вправи для очей
1 Відкритими очима намалюйте в повітрі «вісімку»: по горизонталі, по вертикалі, по діагоналі.
2 Розслабтеся і закрийте очі. Обертайте очними яблуками з боку в бік - справа наліво і зліва направо. Потім зробіть те ж саме, але вже з відкритими очима.
3 Кругові рухи очима за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямі.
4 Вказівний палець правої руки постав перед собою на відстані 25-30 см від обличчя, сфокусується на ньому, а потім повільно наближає його до кінчика носа, продовжуючи стежити за його рухом поглядом.
Фізкультхвилинка
1. Хлопчики й дівчатка!
Колони підрівняйте
Й розминку-веселинку
Зі мною починайте.
Раз — підняти руки вгору,
Два нагнутися додолу.
Три, чотири — прямо стати.
Будем знову починати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І голівки потрясіть.
Нахил вліво — раз, два. три
Нахил вправо — раз, два, три.
Нахилились, розігнулись.
Навкруг себе повернулись.
Раз присядьте.
Два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
2. Працювали ви старанно.
Лічили, писали охайно.
Стомилися очки і рученята.
Спочиньте трохи, мої малята!
Сонце спить, небо спить
(очі закриті долонями);
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
(відкривають очі й піднімають голови)
І проміння всім послало.
(піднімаються на носки, руки підносять угору, розводять
у сторони).
3. Станьмо, діти, чітко в ряд.
Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм.
Назбираємо багато,
яблук, грушок і сливок,
Щоб узимку ласувати.
Ширше діти, треба стати,
Будем дрова ми рубати.
Раз — підняти руки вгору,
Два змахнули всі додолу.
І рубаємо завзято.
Хай тепло приходить в хату.
Руки на пояс ставимо усі.
Будем стрибати, мов горобці.
Скік вперед і скік назад.
Крильця вниз всі опустили.
І на місці походили.