Різнотипові тестові завдання мають рівневий характер і дібрані з метою контролю якості засвоєння змісту вивчених творів, елементів теорії літератури, комунікативних умінь та навичок шестикласників.
Урок № 5
Тема уроку. Контрольний твір за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
...Я вже не той чоловік, що був раніше… Я вже не хочу бути тим, чим я був…
Ч.Діккенс
Мета: поглиблювати в учнів знання і розуміння тексту «Різдвяної пісні...»;
розвивати в школярів навички складання усної та письмової характеристики героїв, складного плану, філософських узагальнень;
виховувати в дітей інтерес до творчості Ч. Діккенса.
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Слово вчителя. «Ось і завершується наша зустріч із героями повісті Ч.Діккенса. Чи була вона для вас цікавою, повчальною, чи залишила байдужими, покаже час. Але хочеться порадіти за наших супутників подорожі, наших «співрозмовників» — за Скруджа, Кретчитів, Фреда, за світ художніх образів, створених уявою письменника. Чому? Бо все в них склалося добре, і ви вже можете пояснити такий щасливий, оптимістичний фінал».
2. Бесіда
3. Скласти сенкан «Скрудж».
II. Основна частина уроку. Оголошення мети уроку.
1. Перевірка домашнього завдання
Таблиця, яка узагальнить характеристику головного героя повісті ( в колонку з написом «Цитати» мають бути записані сторінки з тексту, де є потрібні цитати до характеристики образу)
План характеристики героя |
Характеристика головного героя повісті
|
Цитати |
Хто він? |
Головний герой повісті, хазяїн контори, спадкоємець Марлея — Скрудж |
|
Опис зовнішності |
Неприємний, потворний від злості чолов'яга, після подорожі — добрий дядечко |
|
Риси характеру |
Жорстокий, бездушний, кам'яне серце, черствий, не здатний на звичайні людські почуття, байдужий, скупий, жмикрут, має їдкий сміх, ненавидить увесь світ. |
|
|
Після подорожі — турботливий, щедрий, відкритий людям, добрий, милосердний, щирий, людяний |
|
Ставлення до людей(до і після подорожей) |
Ненависть і бажання відгородитись, закритись від світу — молюск; у фіналі відкриває себе світу |
|
Ставлення людей до Скруджа (до і після подорожей) |
Байдужість, ненависть, але й співчуття (Фред); потім — щире прийняття цієї людини, але дехто і не вірить в переродження |
|
Мова героя |
Коротка, однослівна, скрипуча, безпристрасна, у фіналі - емоційна, весела, щира |
|
2. Повторення. Структура складного плану.
І. Вступ (має бути невеликим за обсягом, містить трохи інформації про автора, історію створення твору, можливо, за яких обставин ознайомився із твором).
II. Основна частина (дається повна відповідь на запитання, зазначене в темі, для логічності й послідовності поділяється на підпункти).
III. Висновки (за обсягом мають дорівнювати вступу, лаконічно робляться висновки з теми, розкритої в основній частині, або йдеться про авторське ставлення до проблеми, чи її учнівська оцінка, чи актуальність).
3. Робота над складним планом характеристики героя
Тема № 1: «Деградація та переродження Скруджа»
План
I. Скрудж — головний герой повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у
прозі».
II. Старі і нові обрії життя Ебенезера Скруджа.
ІІІ. «Я шануватиму Різдво у серці своїм».
Тема № 2: «Що в житті людини найцінніше?»
План
I. Життєві цінності. Від чого залежить їхній вибір?
II. «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність» (Ч. Дік-
кенс).
III. «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи». Чи будь-яка заможна людина приречена на деградацію?
3. Поради щодо роботи над твором та правила його написання
4. Усне обговорення можливих варіантів відповідей на пункти плану.
5. Робота над твором.
ІІІ. Здача робіт.