Доповідь на тему:
«Кооперативне навчання»
Підготувала вчитель математики
Деснянського ліцею
Тарабан Л.І.
План
Кооперативна форма навчальної діяльності учнів - це найскладніша, дуже специфічна форма організації навчальної діяльності учнів. В основу моделі кооперативного навчання покладено навчання учнів у малих групах, яке побудовано таким чином, що основна відповідальність за пізнавальний процес лежить на самих учнях ( навчання, орієнтоване на учня). Така модель дає змогу учням зрозуміти, наскільки важливо навчитися спільній роботі, оскільки позитивна взаємодія оптимізує процес пізнання для всієї групи. Почуття групової належності дає змогу учням подолати труднощі, які постають на їхньому шляху. Коли діти навчаються разом з іншими, вони відчувають істотну емоційну і інтелектуальну підтримку, яка дає їм можливість вийти далеко за межі їхніх теперішніх знань і вмінь. Американський вчений Д.Брюннер так визначив соціальний аспект навчання: « Людина має відповідати за інших, діяти разом у напрямку досягнення». Це він називає взаємодією. Концепції вчених Маслоу та Брюннера покладено в основу розборки методів спільного кооперативного ( що ґрунтується на групових формах організації навчальної діяльності учнів), дуже популярних нині в освітянських колах США. За кооперативної форми організації діяльності учнів провідну роль відіграє спілкування і взаємодія один з одним. Продуктивною кооперативна робота може бути лише тоді, коли склад груп постійно змінюється і кожен учень так чи інакше спілкується з усіма іншими учнями. Можна назвати такі ознаки колективної роботи:
Поділ учнів на групи й надання кожній із них завдання, виконання якого залежить від спільних зусиль – чудовий спосіб розвинути в них соціальне почуття. Учні більше занурюються в навчання, оскільки роблять це з однолітками. Одного разу залучені до спільної роботи учні вже відчувають потребу обговорити те, що вони роблять разом, що веде до зміцнення зв’язків між ними.
Кооперативне навчання сприяє активному засвоєнню матеріалу. Спільні дії у малих групах, обговорення матеріалу з іншими,навчання один одного дають можливість краще зрозуміти, опанувати матеріал.
До основних елементів моделі кооперативного навчання відносять:
І. Позитивна взаємозалежність i безпосередня взаємодія виникають у групі тоді, коли:
II. Методичні рекомендації щодо підготовки уроку за моделлю кооперативного навчання.
III. Переваги кооперативного навчання:
До недоліків можна віднести:
IV. Робота в малих групах використовується для вирішення складних проблем у тих випадках, коли завдання вимагає спільної, а не індивідуальної роботи. Важливим моментом групової роботи є опрацювання змісту i подання групам результатів колективної діяльності. Можливі різні варіанти організації роботи груп: діалог, синтез думок, спільний проект, пошук інформації, коло ідей.
Суть діалогу полягає в спільному пошуку групами узгодженого рішення. Це знаходиться відображення у заключному тексту переліку ознак, схемі. Вся увага зосереджується сильних моментах у позиції інших.
Синтез думок дуже схожий за метою та початковою фазою на діалог, але після об'єднання в групи i виконання завдання учні не роблять записів на дошці, а передають свій варіант іншим групам, які доповнюють його своїми думками. Експерти (з сильних учнів) роблять загальний звіт, який обговорює весь клас.
У спільному проекті завдання у групах різного змісту. Кожна група звітує i записує на дошці певні положення. Вони рецензуються та доповнюються групою експертів. Складається спільний проект.
Командний пошук інформації використовується, щоб доповнити цікавим матеріалом попередній урок чи лекцію. В кінці уроку заслуховується повідомлення від кожної групи.
Метою кола ідей є вирішення гострих суперечливих питань, створення списку ідей та залучення всіх учнів до обговорення запропонованого питання. Всі групи мають виконувати одне завдання, яке групи представлякіть по черзі, висвітлюючи по одній позиції з завдання.
V. Застосування кооперативного навчання я покажу на уроці повторення по темі «Арифметична та геометрична прогресія» у 9 класі.
Тема: Повторения по темі «Арифметична та геометрична прогресія».
Мета: узагальнити прийоми знаходження різниці та знаменники арифметичної та геометричної прогресії, їх суми.
Хід уроку.
Учні отримали довгострокове домашнє завдання: розв'язати зi збірника для державної підсумкової атестації з математики вправи по даній темі. Завдання різної складності. Є задачі, які розв'язуються з застосуванням однієї формули, складніші з застосуванням кількох методів, тому не всі учні справились з поставленим завданням.
Учитель на уроці знайомить учнів з проблемою: виявити, які характерні закономірності властиві завданнями на арифметичну i геометричну прогресії.
II. Робота в групах.
Учитель об'єднує учнів в групи по 4-5 oci6. Кожна група отримує завдання: об'єднати завдання за прийомами їx розв'язування.
I група: виписати блок завдань, які розв'язуються на основі використання формули п – го члена арифметичної прогресії.
II група: виписати блок завдань, які розв'язуються на основі використання формули суми членів арифметичної прогресії i п – го члена.
III група: виписати блок завдань, які розв'язуються за допомогою нерівності з використанням формул п – го члена та суми арифметичної прогресії.
IV група: виписати блок завдань, які розв'язуються на основі використання формули п – го члена геометричної прогресії.
V група: виписати блок завдань, які розв'язуються на основі використання формули п – го члена i суми геометричної прогресії.
III. Спільний проект.
Кожна група отримує завдання « Чому вказані номери завдань відносяться до відповідного блоку ? Створіть алгоритм розв'язання завдань вашого блоку.»
Після закінчення роботи кожна група звітує і записує свої положення на дошці.
І група склала такий алгоритм:
II група.
III група
Група експертів
Складена із сильних учнів та під керівництвом вчителя, проаналізувавши та доповнивши, склала спільний проект:
,
3. При розв'язанні деяких завдань, слід пам'ятати, щоб три числа були послідовними членами геометричної прогресії, необхідно, щоб добуток першого і третього дорівнював квадрату другого.
Підсумок. Алгоритм розв'язування кожного блоку відкриває очі учню на доступність розв'язування, допомагає ліквідувати невпевненість у своїх силах, а сама форма навчання формує пізнавальний інтерес до математики.
Методична розробка уроку математики з використанням інтерактивних технологій ( за моделлю кооперативного навчання).
Геометрія 8 клас
Тема: « Узагальнення з теми «Чотирикутники»
Очікувані результати
ПІСЛЯ ЦЬОГО УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ:
ОБЛАДНАННЯ:
дошка, крейда, роздатковий матеріал.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН І МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ:
ВАРІАНТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Діти об'єднуються в п'ять груп:
Учитель повідомляє про правила роботи в малих групах, пропонує розподілити ролі:
Керівник, секретар, посередник, доповідач.
3. Учням ставлять питання:
Учитель ілюструє відповіді учнів у вигляді графічної моделі на дошці. Користуючись цією таблицею, учитель пропонує:
Учитель вивішує два плакати з чотирма завданнями на кожному для закріплення знань про властивості й ознаки чотирикутників і відпрацювання навичок роботи з геометричними фігурами на площині.
Наприкінці уроку учитель разом з учнями підсумовує роботу, робить висновки щодо очікуваних результатів:
Учитель пропонує учням самостійно скласти й розв'язати 2 – 3 задачі з теми, що вивчається.
• Група № 3 - готують визначення, властивості й ознаки ромба
• Група № 4 - готують визначення, властивості й ознаки квадрата
Атмосфера співробітництва й товариської взаємодопомоги, можливість проявити себе у спільній діяльності зробила кооперативний спосіб навчання домінуючим. Розрізняють ще такі форми групової роботи: ланкові, бригадні, парні. При вивченні геометрії у 8-х класах використовую ланкову форму кооперативного навчання. Учні класу об'єднуються в групи по 4-5 учнів (постійні групи), які разом планують навчальну діяльність, сприймають та осмислюють інформацію, обговорюють, здійснюють взаємоконтроль. Бригадна форма передбачає формування тимчасових завдань. Такі форми роботи використовую в 10 та 11 профільних математичних класах. Робота в парах більш широко застосовую в 5-7 класах.
Понад 2400 років тому китайський філософ Конфуцій наголошував:
Те,що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам'ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Дещо змінивши слова Конфуція, можна сформулювати кредо кооперативного навчання:
В майбутньому урок набуватиме нових оригінальніших модифікацій, але завжди буде виконувати функції в розв'язанні виховних, розвивальних і освітніх завдань. Абсолютна більшість опитаних підлітків заявила, що найбільше активізує здатність кожного організувати своє навчання – урок! Варто учнів зробити співучасниками процесу вироблення цілей, задач, є змісту й напрямків уроку – він стане для дитини простором її живого та самостійного розвитку.
Література
№ 07-8.2003.с.33-50
Директор школьї - 2000, 301 - с. 129 - 139.
Кооперативне навчання
Кооперативне навчання стало популярним завдяки багатьом причинам: воно допомагає вчителям працювати у класі з великою кількістю учнів, удосконалює академічні досягнення та соціальний розвиток.
Важливість кооперативного навчання обумовлена кількома аспектами:
Основними елементами кооперативного навчання є (згідно з Д. Джонсоном):
Етапи уроку в кооперативному навчанні
Назва етапу |
Дії вчителя |
Підготовчий етап (прийняття рішень) |
Точно визначити пізнавальні цілі та цілі, пов'язані з внутрішніми установками; визначити оптимальну наповнювальність груп; Розподілити учнів по групах так, щоб вони були неоднорідними за складом, враховуючи тип сприймання, здібності та нахили, статеві ознаки;обміркувати, як створити умови, що забезпечать оптимальну безпосередню взаємодію між учнями;спланувати урок; дібрати матеріали до уроку. |
«Запуск уроку» |
Пояснити основні поняття; ознайомити з порядком роботи; прокоментувати приклади запропонованих завдань; дати установку позитивну взаємозалежність і особисту відповідальність; за структуру процесу взаємодії всередині груп і між групової взаємодії; пояснити, які навички групової роботи треба використати для отримання результату; описати критерії успіху |
Контроль і втручання в дії учнів |
Розподіл (або допомога в розподілі) ролей у групах; контакт із кожною групою з метою перевірки, чи усі учні правильно зрозуміли поставлені завдання, чи потрібно ще раз пояснити, показати, що треба робити, та ін…, вироблення навичок спільної роботи та спілкування. |
Оцінка результатів, їх аналіз |
Організація публічних презентацій досягнутих результатів груп; оцінка досягнутих результатів або в ході обговорення презентацій, або шляхом визначення відповідності заздалегідь розробленим критеріям; аналіз результатів роботи груп; підбиття підсумків уроку. |