Мета уроку: ознайомити дітей з роботою двірника, підвести до поняття необхідності праці не тільки для себе, а й для інших; дати уявлення про робочий інвентар двірника в різні пори року( лопата, віник, мітла, відро, візок, шланг); вдосконалювати вміння виразного читання вірша,аналізу змісту поезії; розвивати мислення, увагу, мовлення, вміння працювати колективно; збагачувати словниковий запас; виховувати спостережливість, повагу до праці двірника, бажання допомагати йому дотримувати ділянку школи в чистоті
Тема. Ю.Гойда «Двірники»
Мета:
Навчальна: ознайомити дітей з роботою двірника, підвести до поняття необхідності праці не тільки для себе, а й для інших; дати уявлення про робочий інвентар двірника в різні пори року( лопата, віник, мітла, відро, візок, шланг); Корекційно-розвиткова: вдосконалювати вміння виразного читання вірша, аналізу змісту поезії; розвивати мислення, увагу, мовлення, вміння працювати колективно; збагачувати словниковий запас;
Виховна: виховувати спостережливість, повагу до праці двірника, бажання допомагати йому дотримувати ділянку школи в чистоті
Обладнання: предметні картки, ілюстрації.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Психолого – педагогічна підготовка
Вправа «Комплімент»
(які риси характеру найкращі у твого сусіда по парті)
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Термометри, аптечки, шприці, апарат для слухання дихання (фонендоскоп) необхідні …. ( лікарю).
— Палітра, фарба, пензель, планшет для малювання …. (художнику).
— Мітла, лопата, граблі … (двірнику).
— Викрутка, гайковий ключ, плоскогубці … (слюсарю).
— Ножиці, нитки, голку, обмірювальну стрічку, відріз тканини, наперсток …
(швачці).
— Каструлі, сковорідки, половник, білий капелюшок і фартух, дошки для нарізання продуктів, ножі, м’ясорубку … (повару).
— Ноти, фортепіано, скрипку зі смичком, ударну установку, мікрофон…
( музиканту)
2. Гра «Продовж слово».
Придумати професію на кожну літеру.
А - аптекар
Б - бібліотекар
В - лікар
Г - гончар
Д - доярка
Е – електрик
Є - єгер
Ж - жонглер
З - закрійник
І - історик
К - кондуктор
Л - льотчик
М - маляр
Н - нотаріус
О - офіціант
П - продавець
Р - редактор
З - рятувальник
Т - товарознавець
У - учитель
Ф - фотограф
Х - художник
Ц - циркач
Ш - шофер
Е - електрик
Ю - юрист
Я – мовознавець
ІІІ. Повідомлення теми, задач уроку. Мотивація навчальної діяльності
1. Повідомлення теми, задач уроку
2. Розповідь вчителя
Двірник - прибиральник дворової території. Його робота необхідна для підтримки чистоти в населених пунктах. Інша назва професії - прибиральник або сміттяр.
Історія професії: Необхідність у людині, що відповідає за чистоту вулиць та інших територій, з'явилося в часи розвитку міст і класового поділу суспільства. В дореволюційній Росії праця двірника була досить престижною, адже в його обов'язки входило не тільки спостереження за роботою простих прибиральників, а й спостереження за громадським порядком. В даний час в розвинених країнах активно йдуть процеси механізації праці з прибирання вулиць. Проїжджі частини та площі чистяться і миються спеціальними автомобілями. Діяльність двірника зосереджена в основному на прибиранні територій, прилеглих до житлових будинків, адміністративних або навчальним закладів, лікарень. Ручна праця двірника зараз локалізована на невеликих територіях і полегшена різними механічними засобами.
Соціальна цінність професії в суспільстві: Професія двірника дуже важлива. Якість роботи двірника визначає вигляд двору, вулиці, міста в цілому. Двірник здатний створити неповторний, облагороджений вигляд підпорядкованої йому території. Взимку праця двірника під час снігопаду та ожеледиці рятує людей від отримання травм. У зв'язку із зростанням міст збільшується кількість територій, де необхідно підтримувати чистоту, і так само пропорційно зростає кількість сміття. Тому професія двірника завжди потрібна.
Масовість і унікальність професії: Основні професійні якості двірника - працьовитість, відповідальність і пунктуальність: саме вони визначають успішність його роботи. Найчастіше двірник працює один, тому така робота підійде людям, які віддають перевагу працювати індивідуально, а не в колективі. Однак доброзичливість і комунікабельність будуть додатковими позитивними якостями двірника, адже часто він працює на одній території і регулярно зустрічається з однією групою людей протягом тривалого часу.
Ризики професії: Робота двірника проводиться, як правило, в раннє ранкове і пізній вечірній час, щоб не ускладнювати пересування людей та автотранспорту. Це дає можливість спеціалісту мати вільний день і розпорядитися ним на свій розсуд. Основну частину часу двірнику доводиться проводити на відкритому повітрі, що часто призводить до простудних захворювань. Великі рухові навантаження можуть спричинити хвороби суглобів, остеохондроз. Робота двірника вимагає відповідальності та творчого підходу, адже часто двірник не тільки прибирає сміття, але і займається розсадженням квітів, стежить за дитячим майданчиком, займається фарбуванням бордюрів і т. д. У великих містах така робота може бути добре оплачуваною.
Де отримати професію: Професія двірника не вимагає спеціальної освіти і кваліфікації. Стати двірником може будь-хто.
ІV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
1. Читання вчителем вірша. Перевірка первинного сприймання.
- Коли починається робочий день двірника?
2. Словникова робота
Пласт - суцільний шар якої-небудь однорідної маси. Прокопали [брати] широкий пласт корисної копалини.
Брук - дорога або вулиця (мостова), вимощена камінням.
3. Читання учнями вголос «ланцюжком»
4. Аналіз змісту вірша
- Яку роботу виконують двірники?
- Коли починається робочий день двірника?
- Як працюють двірник?
- Навіщо потрібна ця професія?
- За що хвала двірникам?
5. Фізхвилинка «Професії»
Ой, як професій у світі багато!(Ходьба на місці, похитуючи головою, долоні на щоках.)
Навіть не знаю, яку ж то обрати?(Дітідуть на місці, а руки розводять у сторони.)
Став будівельником я б залюбки,Зводив будинки, дитячі садки
(Присідають і імітують спорудження вежі з кубиків)
Космонавтом теж хочеться стати:Серед зірок і планет політати…
(Діти піднімаються, задирають голови і кружляють на місці.)
Може б, спортсменом я став – футболістом,(Буцають ногою уявного м’яча)
Або граціозним таких фігуристом. (Ноги дітей пересуваються, не відриваючись від підлоги.)
Кухар – професія також хороша,Бо куховарити вправно він може…
(Кругові рухи кистю – «помішують ополоником» уявну страву)
Шлях оберемо в житті я і ти(Показують на себе та когось із товаришів)
Тільки спочатку нам слід підрости!(Ходьба на носочках, руки простягнуті вгору)
6. Вдосконалення читацьких навичок
А) гра «Знайди риму» Б) гра «Знайди рядок»
В) читання «драбинкою» Г) читання в парах «Я тобі – ти мені»
7) Виразне читання вірша
V. Корекція та закріплення набутих знань
1. Гра «Що потрібно двірнику»
З поданих малюнків вибрати ті предмети, які потрібні двірнику для роботи.
2. Робота з прислів’ями
Мала бджола, а й та працює.
Більше роби, а менше говори.
Уміннятруд все перетруть.
На чужий труд ласий не будь.
3. Розвиток зв’язного мовлення
Уявіть, що ви вже закінчили навчання і працюєте двірником. Розкажіть, яким буде ваш робочий день.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Рефлексія
- Про яку професію ми сьогодні читали?
- Навіщо потрібні двірники?
- Як треба ставитись до двірників?
- Як ми можемо їм допомагати?
VІІ. Д/З
Скласти сенкан про двірника.