Копспект уроку з української літератури 7 клас на тему "Українська народна казка "Мудра дівчина "

Про матеріал

Мета: продовжити знайомити учнів з українськими народними казками, вчити дітей визначати головну думку твору; формувати вміння читати в особах, правильно інтонувати мову дійових осіб; розвивати увагу, мислення, зв'язне мовлення; виховувати здатність виходити зі скрутного становища і перемагати.

Перегляд файлу

ТЕМА.УКРАЇНСЬКА НАРОДНА КАЗКА «МУДРА ДІВЧИНА»

Мета:

Навчальна: продовжити знайомити учнів з українськими народними казками, вчити дітей визначати головну думку твору;

Корекційно-розвиткова: формувати вміння читати в особах, правильно інтонувати мову дійових осіб; розвивати увагу, мислення, зв’язне мовлення; Виховна: виховувати здатність виходити зі скрутного становища і перемагати.

Обладнання: ілюстрації до казки «Мудра дівчина» , дидактичний матеріал (тести)

Тип уроку: комбінований

 

Х ІД УРОКУ

І.Психолого – педагогічна підготовка

Створення емоційного настрою. Вправа «Подаруй усмішку»

-Підніміть праву руку, якщо у вас гарний настрій,ліву- якщо поганий,обидві руки- якщо ви готові подарувати один одному усмішку. Обміняйтесь усмішками.

 

II. Актуалізація опорних знань

Для того щоб відчинилися нам двері у казку, потрібно дати відпо відь на запитання.

1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.)

2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)

3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні, або чарівні, і побутові.)

4. А до якого виду належать казки про «Про правду і кривду» та «Мудра дівчина»? (До побутових казок.)

 

ІІІ. Повідомлення тем и, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подо рож у світ казки. А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли сполучите стрілочками букви і про читаєте її назву. Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Діти знають зміст казки, тому легко виконують завдання.) Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива, дуже любила свого тата і допомагала йому. Вона була з бідної сім’ї, але мудрості мала більше, аніж її дядько багатий і пан. Світ фантазії, мудрості

— Чи відповідає епіграф нашому уроку. (Так, відповідає.)

— Чому? Поясніть. (Бо не багатство красить людину, а їїмудрість.) На сьогоднішньому уроці ми поглибимо свої знання про казку, розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної герої ні нашої казки.

 

  1. Робота з епіграфом

Мудрість — найкраще багатство. (народне прислів’я)

 

  •    Як ви розумієте зміст цього прислівʼя?

 

IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. Робота над казкою «Мудра дівчина»

1. Словникова робота.

Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимось з окремими словами і складемо з ними словосполучення. а) Хто скаже, що називається словосполученням? (Два або кілька слів, пов’ язані між собою за змістом і граматично.) б) Де ми отримуємо знання про словосполучення? (На уроках рідної мови.) А зараз прочитайте «пірамідки» слів з дошки і об’єднайте їх правиль но і за змістом і граматично:

хорт                                      закручений

прудкий                               полотно

нива                                       біле

колосиста                            світлиця

рундук                                  днище

високий                                ґринджоли

прясти                                  дерев’яна

швидко,                                простора

майстерно                            дерев’яне

локіт                                     швидкі

 

  1. Читання казки учнями «ланцюжком»

 

3.Бесіда.

- Назвіть дійових осіб казки.

- Хто головний герой казки?

-Де відбуваються події?

 

4. Аналіз змісту казки, вибіркове читання,

 • Чому виникла суперечка між двома братами? Як вони вирішили її розв’язати?

• Прочитайте, чому пан загадав братам загадку? Зачитайте її.

• Як цю загадку відгадав багатий брат? Прочитайте загадку, яку запро понувала Маруся. • Чому пан розсердився, коли дізнався, що його загадку відгадала донька бідняка.

 • Скільки ще загадок відгадала дівчинка? Прочитайте текст, де йдеть ся про другу й третю загадки.

 • Під час читання якого епізоду ви хвилювалися, а де посміхалися?

 • Якими рядками казки можна підписати ілюстрації? (Робота з ілю страціями.)

 

 

5Фізхвилинка

Всі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! — і вгору,
Два! — і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.

 

6. Характеристика дійових осіб.

На дошці записані слова. Маруся Батько добра, смілива, добрий, чесний кмітлива, розсуд роботящий, бояз лива, винахідлива, ливий, люблячий працьовита, мудра, розумна Пан ледачий, нероз судливий, само любиві Брат зажерливий, скупий, дурний, облесливий

Учні називають їхні риси характеру, записують слова у відповідні колонки.

• Яким виявив себе пан у змаганнях з Марусею на кмітливість? Про що це говорить?

 • Як би ви ще назвали Марусю, окрім мудра?

 

V. Корекція та закріплення набутих знань

1. Робота з прислів’ями.

• Мудрим не вродився, а навчився.

 • Перед розумом і сила поступається.

• Розум за гроші не купиш.

• Розуму не позичиш.

• Око бачить далеко, а розум ще далі.

• Мудрість — велике багатство.

 

- Яким відомим вам прислів’ям можна охарактеризувати основну дум ку казки? (Не багатство красить людину, а розум.)

 

2. Робота з ілюстраціями

- Який епізод казки зображено на ілюстраціях? (додаток 1)

 

2. Тести до казки «Мудра дівчина» (додаток 2)

 

VІ. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

1. Кому симпатизує народ у казці? Над ким незлобливо кепкує або й відверто насміхається?

2. Як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується?

3. Ким була Маруся для батька? Які відносини панували між ними? З чого це видно?

4. Чому батько звертається по допомогу не до поважних, досвідчених людей, а до своєї юної доньки?

6. Які риси характеру ви запозичите у Марусі?

7. Чи зміниться ваша поведінка після прочитання казки?

8. Чого вчить нас казка «Мудра дівчина»?

 

VІІ. Д/З

Учні з вищим рівнем знань: скласти план казки

Учні з нижчим рівнем знань: відповідати на запитання до казки в підручнику

 

 

 

їДодаток 1

 

 ÐšÐ°Ñ€Ñ‚инки по запросу ілюстрації до казки мудра дівчина

Картинки по запросу ілюстрації до казки мудра дівчина

 

 

 

Додаток 2

Тести до казки «Мудра дівчина»

1. Як багатий брат вирішив зробити ласку бідному?

    А) Дав йому грошей у борг;        Б) дав йому дійну корову;

    В) запропонував жити разом;Г) допоміг йому стати багатим.

2. Що запропонував пан для вирішення конфлікту?

    А) Повернути корову багатому братові;Б) поділити корову навпіл;

    В) залишити корову в бідного брата;Г) відгадати загадку.

3. Якою була правильна відповідь?

    А) Панські кабани, хорти та гроші;Б) ніхто не знайшов правильної відповіді;

    В) земля мати, думка та сон;Г) коровай, сокіл, гарна дівчина.

4. Завдання, яке придумав пан для дівчини, було:

    А) спекти курчат, яких треба було вивести з варених яєць;

    Б) піти туди, не знамо куди й принести то, не знамо що;

    В) заробити стільки грошей, щоб вистачило на десять корів;

    Г) придумати загадку, у якої немає відгадки.

5. Що відповіла дівчина панові?

    А) Загадала йому нову загадку, яку він не зміг відгадати;

    Б) запропонувала виростити просо для годування курчат з ва­реної каші;

    В) повністю виконала його завдання;

    Г) вимагала велику винагороду за виконання завдання.

 6. Нащо пан дав дівчині стеблину льону?

    А) Щоб вона виростила ціле поле льону;

    Б) щоб вона знайшла ще одну, таку саму стеблину;

    В) щоб вона пошила йому з неї гарну сорочку;

    Г) щоб вона виткала йому сто ліктів полотна.

 7. Задля чого Маруся відправила пану гілочку?

    А) Щоб він зробив їй інструмент для прядіння;

    Б) щоб він посадив її та виростив цілий ліс;

    В) щоб він чекав, доки на цю гілку прилетить птах та заспіває;

    Г) щоб він змусив її розквітнути.

 8. Що мала зробити Маруся, щоби прибути в гості до пана?

    А) Приїхати на невідомій тварині, ні вдень, ні вночі, ні сама, ні з батьком;

    Б) пересуватись ні у повітрі, ні у воді, ні мовчки, ні базікаючи;

    В) прийти ні пішки, ні верхи, ні боса, ні взута, ні з гостинцем, ні з порожніми руками;

    Г) спочатку виконати всі попередні завдання пана.

 9. Кого запрягла Маруся у свої санчата, щоб дістатися до пана?

    А) Корову;      Б) цапа; В) півня; Г) кішку.

 10. Що порадила Маруся тим, хто прийшов судитися через лоша?

    А) Щоб лоша обирало, хто його матір;Б) щоб лоша залишили пану на виховання;

    В) щоб лоша віддали тому, на чию кобилу він схожий найбільше;

    Г) щоб кобили обирали, хто мати лошати.

11. Чим закінчується казка?

    А) Пан ув’язнив дівчину;Б) пан відпустив дівчину;

    В) пан запропонував дівчинці жити в нього;Г) пан помер від заздрощів.

 12. До якого жанру належить ця казка?

    А) побутова;     Б) казка про тварин;В) фантастична казка;        Г) історична.

 

docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
3748
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку