На Всеукраїнський конкурс
Авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі»
Номінація
«Корекційні програми»
Корекційна програма
«Граємось і розвиваємось»
(корекція когнітивних процесів молодших школярів та дітей з ООП за допомогою гри цеглинок LEGO)
Автор:
Наливайко Ірина Володимирівна, практичний психолог Стрільської початкової школи
(Телефон +380506225725. Електронна адреса: morozira1993@gmail.com)
Автор:
Наливайко І. В., практичний психолог Стрільської початкової школи
Погоджено:
Протокол засідання Експертної групи практичних психологів та соціальних педагогів №2 від 08.12.2023
Програма спрямована на допомогу учням 1-4 класів та діток з особливими освітніми потребами 6-10 років у закладах загальної середньої освіти. У методичних рекомендаціях розглядається питання розвитку пізнавальних процесів молодших школярів, сприяння інтелектуального розвитку дитини за допомогою LEGO-гри, підвищення рівня інтелектуального потенціалу учнів молодшого шкільного віку, розвитку міжпівкульної взаємодії. Пропонується для використання в роботі практичним психологам, соціальним педагогам, вчителям початкових класів.
Пояснювальна записка
Сучасна школа покликана забезпечити загальний розвиток дитини шестирічного віку: сформувати у молодших школярів уміння читати, писати, рахувати, користуватися інноваційними технологіями та використовувати їх упродовж навчання. Саме в початковий період навчання у дітей закладається фундамент системи знань, які поповнюються в подальші роки, і одночасно формуються розумові і практичні операції, дії і навички, без яких неможливі подальші навчання та практична діяльність. Головною ланкою в процесі освоєння знань молодшими школярами є рівень розвитку їх пізнавальної сфери і особливо таких психічних процесів як сприймання, увага, пам’ять, мислення.
Основним напрямом роботи у вказаній програмі став розвиток пізнавальних процесів. Для активної реалізації розвивального впливу було обрано ігрову форму проведення занять, оскільки саме гра дає можливість здійснити більш глибше проникнення в світ дитини та здійснити в ньому продуктивні перетворення. Діти молодшого шкільного віку зазвичай, проявляють жвавий інтерес до ігрової форми діяльності та активно беруть в ній участь.
Корекційна програма «Граємось і розвиваємось» була створена з допомогою гри цеглинок LEGO.
На сьогодні цеглинки LEGO є незамінним матеріалом для занять з дітьми в початковій школі. LEGO-технологія цікава тим, що об’єднує в собі елементи гри та експериментування. Корекційна програма також проводилась із дітками з ООП.
Програма складається із 8 занять.
Тривалість заняття: індивідуальне – 25-30 хв.; групове – 35-40 хв.
Тривалість занять: 1 раз на тиждень.
Вік учасників: 6-10 років, враховуючи дітей з ООП.
Мета: розвиток пізнавальних процесів молодших школярів, сприяння інтелектуальному розвитку дитини за допомогою LEGO-гри, підвищення рівня інтелектуального потенціалу учнів молодшого шкільного віку, розвитку міжпівкульної взаємодії.
Завдання:
Є 6 кольорів цеглинок LEGO: червоний, помаранчевий, жовтий, зелений блакитний і синій.
6 кубиків LEGO і на кожен колір цеглинки по 6 завдань. З допомогою наочного матеріалу, де всі цеглинки розставлені і на кожній цеглинці написано номер завдання. При виконанні завдання робимо наступний крок, для виконання завдання на поданій цеглинці. Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку та виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші.
Методи та прийоми роботи: гра, вправи на розвиток когнітивних процесів, вправи на емоційну сферу, кінезіологічні вправи, творчі завдання.
Очікувані результати:
ЗАНЯТТЯ 1
Мета: налагодження контакту з дитиною, створення емоційного настрою, розвиток когнітивних процесів, зняття емоційного напруження.
Мета: налагодження контакту з дитиною, створення позитивного емоційного настрою на працю.
Психолог: Ми з тобою на кожному занятті будемо вітатися словами: «Сонечко встало, іде новий день, і я Вам скажу: «Добрий день!»
Називаємо красиво своє ім’я і кажемо, як би ти хотів, щоб зверталася до тебе протягом наших занять.
Мета: розвиток уваги.
Хід вправи: за командою «вухо» дитина повинна схопитися за вухо, за командою «ніс» - за ніс. Психолог виконує дії разом із дитиною, але через якийсь час повинен «припуститися помилки». Дитина, не звертаючи увагу на «помилки» дорослого, повинна показати ту частину, яку назвав психолог.
Психолог:
Сьогодні ми з тобою/вами ознайомимося із новою цікавою грою, пограємо її. Сподіваюсь, що ти/ви весело проведемо час.
Мета гри: Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку та виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші. (ДОДАТОК 1).
Наприклад: Обираємо учасників гри, розставляємо фішки на старт. Перший учасник бере кубик і кидає. Та, кількість, яка випала на кубику, стільки кроків робимо вперед. Приклад, із лінії старт на кубику випала цифра 2, прямуємо на 2 кроки вперед. Опинилися на цеглинці жовтого кольору під номером 1, посміхаємось і виконуємо завдання жовтого кольору – на увагу під номером 1 – Знайди однакові половинки та з`єднай їх. Далі кубик бере наступний учасник, гра повторюється до тих пір, поки один із учасників опиниться на фініші. Той і є переможцем. (В подальших заняттях використовуємо той самий алгоритм гри)
Вправа «Хвилька» Звучить заспокійлива музика П. Чайковського «Пори року»
Мета: зняття емоційного напруження, настання стану спокою.
Хід вправи: Заплющіть очі. Розслабте м’язи. Уявіть себе на березі моря. Багато води. Повиває легенький вітерець. Ви вдихаєте свіже повітря. Вас ніжно гойдає морська хвиля. А над вами чисте блакитне небо…Стоп! Повільно розплющуйте очі
Психолог дякує за заняття. І пропонує попрощатися сьогодні і на всіх наступних заняттях з допомогою слів:
«Ось заняттю вже кінець, я був/була справжній молодець!»
ЗАНЯТТЯ 2
Мета: створення емоційного настрою, розвиток когнітивних процесів, зняття емоційного напруження.
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Психолог: Доброго дня!
«Сонечко встало,
іде новий день
і я Вам скажу: «Добрий день!» Даруємо посмішку один одному.
Мета: розвиток фонематичного слуху, уваги, мислення
Хід гри: дитина\діти слухають плутанину та розповідають, що в ній було неправильно і які слова «Заблукали»
Мета гри: Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку і виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші. (ДОДАТОК 1).
Наша зустріч не остання
Слухай моє побажання,
Будь відвертий\відверта ти зі мною
Я відверта із тобою
То скажи чи все гаразд
Було на занятті в нас?
Вправа «Ліс»
Мета: зняття емоційного напруження, настання стану спокою.
Хід вправи: під музичний супровід та слова психолога дитина уявляє свою прогулянку у лісі.
5. Прощання:
Психолог: дякує за заняття. Прощаємося з допомогою віршика попереднього заняття
«Ось заняттю вже кінець, я був/була справжній молодець!»
ЗАНЯТТЯ 3
Мета: створення емоційного настрою, розвиток когнітивних процесів, зняття емоційного напруження.
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Психолог: Доброго дня! Даруємо посмішку один одному.
«Сонечко встало,
іде новий день
і я Вам скажу: «Добрий день!»
Правила: я буду казати правильно і неправильно. Якщо я казатиму правильно ти\ви плескаєте у долоні, якщо ні – в долоні плескати не можна.
Наприклад: птах летить, літак летить, метелик летить – це правильно і ти плескаєш у долоні. А якщо я кажу кішка летить – це неправильно, у цьому разі плескати не потрібно (приклад, птах летить – дитина плескає у долоні – це є правильна відповідь)
Мета гри: Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку і виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші. (ДОДАТОК).
Вправа «Долонька»
Мета: опанувати тривогу, злість, зняття емоційного напруження.
Для вправи нам потрібна тільки долонька і наше дихання. Покажіть ваші долоньки, покладіть палець правої руки на ліву долоньку. І ми будемо з вами обмальовувати нашим пальцем контур долоньки. Ми робимо вдих, видих (видих у цій вправі робимо ротиком) вдих – видих. Рух вгору. Видих ротиком. Вдих носом – видих ротиком. Ми не поспішаємо. Одну долоньку обмалювали, переходимо до наступної, до другої.
Психолог дякує за заняття. Прощаємося з допомогою віршика попереднього заняття
«Ось заняттю вже кінець,
я був/була справжній молодець!»
ЗАНЯТТЯ 4
Мета: створення емоційного настрою, розвиток міжпівкульної взаємодії, розвиток когнітивних процесів, зняття емоційного напруження.
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Психолог: Доброго дня!
«Сонечко встало,
іде новий день
і я Вам скажу: «Добрий день!» Даруємо посмішку один одному.
Сонечко – пальці розімкнені, крутимо над головою долоньками, парканчик – руки в замок, камінчик – стискаємо в кулачки.
Мета гри: Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку і виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші. (ДОДАТОК 1).
Вправа «Море спокою»
Сядьте зручно, заплющте очі і уявіть собі прекрасний, залитий сонцем пляж. Ви стоїте у воді, спиною до моря, і дивитесь на берег. Кожен раз, роблячи вдих, збирайте воду навколо, а видихаючи – женіть її до берега. Зробіть 4 вдихи-видихи (або більше, якщо захочеться). Розплющте очі.
Психолог: дякує за заняття. Прощаємося з допомогою віршика попереднього заняття:
«Ось заняттю вже кінець,
я був/була справжній молодець!»
ЗАНЯТТЯ 5
Мета: створення емоційного настрою, розвиток когнітивних процесів, зняття емоційного напруження.
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Психолог: Доброго дня!
«Сонечко встало,
іде новий день
і я Вам скажу: «Добрий день!» Даруємо посмішку один одному.
Мета: розвиток мислення
Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…), наприклад:
Мета гри: Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку і виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші. (ДОДАТОК 1).
Вправа на релаксацію «Подорож»
Даємо дитині картинку\фотографію. Ставимо її перед нею на зручній відстані.
Психолог:
«Подивись на цю картину/фотографію. Уяви, що ти подорожуєш всередину неї. Придумай історію, яка може статися з тобою під час подорожі. Відчуй, уяви себе всередині картини, в центрі приємних подій. А тепер розкажи історію своєї подорожі».
Психолог дякує за заняття. Прощаємося з допомогою віршика попереднього заняття
«Ось заняттю вже кінець,
я був/була справжній молодець!»
ЗАНЯТТЯ 6
Мета: створення емоційного настрою, розвиток когнітивних процесів, зняття емоційного напруження.
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Психолог: Доброго дня!
«Сонечко встало,
іде новий день
і я Вам скажу: «Добрий день!» Даруємо посмішку один одному.
Мета: розвиток мислення.
Визначити предмет за його діями:
Мета гри: Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку і виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші. (ДОДАТОК 1).
Вправа «Веселка»
Сядь зручно, заплющ очі і протягом 1-2 хвилини уяви собі легку, чарівну веселку, прекрасну гру фарб і себе – у спокійному, приємному, розслабленому стані. Ти відпочиваєш. Поступово тебе заповнює почуття спокою, розслаблення.
Роздивися уважно всі кольори веселки. Які ти бачиш кольори? Зафіксуй кожен колір. Відчуй, як зміна кольорів (червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий) приносить задоволення і приємність твоїй душі та тілу. Коли ти відчуєш повний спокій і задоволення, запам’ятай цей стан. Розплющ очі. Розкажи, як ти себе почуваєш.
Психолог дякує за заняття. Прощаємося з допомогою віршика попереднього заняття
«Ось заняттю вже кінець,
я був/була справжній молодець!»
ЗАНЯТТЯ 7
Мета: створення емоційного настрою, розвиток міжпівкульної взаємодії, розвиток когнітивних процесів, зняття емоційного напруження.
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Психолог: Доброго дня!
«Сонечко встало,
іде новий день
і я Вам скажу: «Добрий день!» Даруємо посмішку один одному.
Руку витягнути вперед, зігнути її в лікті, підняти великий палець руки на рівень перенісся, описувати вісімки в горизонтальному полі бачення. Стежити за рухом великого пальця очима. Малювати вісімки справа-наліво і зліва-направо, зверху-вниз. Повторити 8-10 разів.
Мета гри: Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку і виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші. (ДОДАТОК 1).
Вправа на релаксацію «Настрій»
Психолог: «Візьми олівці і розслаблено, лівою рукою намалюй будь-що на свій смак: лінії, кольорові плямі, фігури. Поринь у свій внутрішній світ відчуття і хвилювання. Вибери колір і проведи лінії так, як тобі хочеться, відповідно до настрою.
Якщо ти відтворив гарний настрій, то посміхнись!
Якщо ти відтворив сумний настрій, то перегони аркуш на іншу сторону і намалюй гарний настрій. Відчуй задоволення від зміни малюнка і настрою».
Психолог дякує за заняття. Прощаємося з допомогою віршика попереднього заняття
«Ось заняттю вже кінець,
я був/була справжній молодець!»
ЗАНЯТТЯ 8
Мета: створення емоційного настрою, розвиток міжпівкульної взаємодії, розвиток когнітивних процесів, зняття емоційного напруження.
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Психолог: Доброго дня!
«Сонечко встало,
іде новий день
і я Вам скажу: «Добрий день!» Даруємо посмішку один одному.
Вказівний і середній пальці – «заєць», друга рука - вказівний палець направляємо на «зайця». Міняємо положення.
Мета гри: Гра починається зі старту і привітання: «Усім привіт!» з допомогою фішок і кубиків. Фішки розставляємо на 1 цеглинку LEGO (червоний колір – старт), далі перший учасник кидає кубик і дивиться, яке число йому випадає, на стільки і переставляє свою фішку і виконує завдання, написане на цеглинці LEGO. Далі, кубик кидає наступний учасник і рухається на цеглинку із певним завданням. Гра продовжується до тих пір, поки хтось один із учасників не опиниться на фініші. (ДОДАТОК 1).
Вправа «Перо\статуя»
Мета: зняття м’язової напруги.
Уявіть, що ви пір’їнка, яка літає у повітрі приблизно на 10 секунд. Раптом ви завмираєте і перетворюєтеся на статую. Не рухайтеся. Потім повільно розслабтеся, знову перетворюючись на літаюче перо. Повторіть, переконавшись, що закінчите пір’їнкою у розслабленому стані.
Психолог дякує за заняття. Прощаємося з допомогою віршика попереднього заняття
«Ось заняттю вже кінець,
я був/була справжній молодець!»
ДОДАТКИ
ЛОГІКА (ЧЕРВОНИЙ)
Груша? (6)
Яка фігура живе в апельсині? (Якщо розр. – круг, трикутник)
У гарбуза? (овал, круг)
ЕМОЦІЇ (Помаранчевий)
Увага (ЖОВТИЙ)
7. Дидактична гра «Що зайве?»
Зелений (МИСЛЕННЯ)
Мета: розвиток словесно – логічного мислення.
Дорослий кидає м’яч дитині і пропонує початок речення. Дитина ловить м’яч і закінчує речення.
Наприклад,
3.
4.
5.
6.
Творчий (БЛАКИТНИЙ)
Синій (ПАМ'ЯТЬ)
НІЧ-ПІЧ-РІЧ;
ОКО-ЛОБ-ВУХО;
СИР-МИР-ВИР і т.д.
Дитина закриває очі. Дорослий почергово дає які-не-будь предмети, які дитина спочатку мовчки всі обмацує, потім називає їх. Якщо вона не змогла визначити якогось із предметів, нехай опише, який він був на дотик (холодний чи теплий, важкий чи легкий, твердий чи м’який і т.д.).
Можливий перелік предметів: тенісний м’яч, шматок хутра, ложка, годинник, дерев’яний кубик, гумка, прапорець, фломастер
Список використаних джерел
ДОДАТОК 1
ДОДАТКИ