Філософія дисципліни

Про матеріал
Одним з „каменів спотикання" на уроках учителів є питання дисципліни Авторитарний тон ще нікого не рятував у подібних випадках. Коректне вирішення конфліктної ситуації — необхідний елемент професійної педагогічної підготовки вчителя. Психолого-педагогічний семінар "Філософія дисципліни"для педагогів ЗНЗ. Зміст семінару містить практичні вправи і техніки, які направлені на закріплення інформаційних повідомлень, усвідомлення проблем, які виникають у роботі педагога. Мета психолого-педагогічного семінару - навчити педагогів методам впливу на поведінку учнів, що порушують дисципліну на уроках.
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНИЙ СЕМІНАР

«Філософія дисципліни»

Мета: навчити педагогів методам впливу на поведінку учнів, що порушують

дисципліну на уроках.

Завдання:

- охарактеризувати основні закони поведінки учнів;

- виявити основні мотиви «поганої» поведінки учнів;

- ознайомити з методами педагогічного впливу;

- закріпити отримані знання за допомогою практичних вправ;

- налаштувати педагогів на «позитив».

1. Вступне слово

Всі вчителі та вихователі, в школі і в дошкільних установах, в першому класі і в старших класах, молоді та досвідчені, обов'язково стикаються в своїй роботі з проблемами дисципліни. Вже після перших днів своєї роботи в школі вчитель знає, що у його учнів є сотні способів заважати на уроці , «заводити» клас і нишком зривати пояснення навчального матеріалу.

2. Вправа «Вишнева кісточка»

Хтось колись сказав, що «на життя потрібно дивитися як на вазу з вишнями. Випльовуй кісточки, насолоджуйся м'якоттю».

Давайте і ми спробуємо навчитися цьому. Скажіть, будь ласка, що для вас є «кісточкою» в роботі з учнями (учасники висловлюються, ведучий записує проблеми на дошці. Перераховує їх. Серед них напевно є проблема, що стосується поведінки учнів на уроках).

Отже, ми з'ясували, що проблема дисципліни і «поганої» поведінки учнів в школі на уроках є важливою для вас. Мета нашої зустрічі сьогодні - навчитися тому, як зробити ваші уроки зручним і приємним способом вчитися і вчити, а також дозволити своїм учням добре поводитися і добре вчитися.

3.Інформаційне повідомлення. Три закони поведінки

Як скоріше припинити невідповідну поведінку, що заважає вашим заняттям? Як уберегти  гарних учнів від впливу поганих і переконати їх продовжувати добре себе вести? Як зробити так, щоб пасивні учні відповідали на уроках?

 Щоб отримати відповідь на ці та інші питання, для початку корисно познайомитися з основними мотивами «поганої поведінки» ваших учнів:

 

 

1 закон.

Учні вибирають певну поведінку  за певних обставин.

Це будь-яка ситуація, яка повторюється регулярно. Один з учнів ніколи не підніме руку на уроці історії і не відповість, поки його не спитають. Інший учень буде грубіянити вчителю математики та ввічливий з усіма іншими. І так постійно.

Ось тут варто задуматися педагогу, як змінити, перш за все, свою поведінку, щоб навчитися взаємодіяти з учнями, а ті, в свою чергу, відчули вибір, як їм себе вести далі. Вчителю ж варто задуматися і над тим, як зробити так, щоб учні захотіли змінити свою поведінку.

 

2 закон.

Будь-яка поведінка учнів підпорядкована  певній меті - відчувати себе приналежним до шкільного життя.

Тобто, -  це потреба у своїй важливості та значущості, щоб зайняти своє місце в шкільному колективі. Учневі необхідно відчувати свою інтелектуальну спроможність (а не слухати на свою адресу коментарі, про те який він тупий), навіть якщо не тягне програму . Обов'язково потрібно школярам підтримувати відносини з вчителями і однокласниками. І як не дивно, хто б як би не ухилявся, хлопці відчувають потребу вносити особливий внесок в життя класу і школи. І вони намагаються це зробити  будь-якими способами. У тому числі і порушуючи дисципліну.

 

3 закон.

  Діти і підлітки розуміють, що поводяться неправильно.

 Але вони не розуміють, що так поводяться, щоб привернути увагу, уникнути невдачі, помститися, отримати владу. Погана  поведінка - ознака того, що учень бажає бути в центрі  уваги  і бути головним, так в першому випадку вчитель постійно звертає на нього увагу, а в другому - руйнує порядок в класі, демонструючи, що ніхто нічого йому не зробить. Деякі образливі хлопці або ті, яких «дістала» та чи інша ситуація, починають мститися вчителю, однокласнику , класу або всім відразу за реальну або вигадану образу. Але які б не були цілі, учитель повинен вчитися взаємодіяти з ними.

Головне, зрозуміти дійсну причину поведінки учнів, і тільки тоді можна буде правильно побудувати спілкування, щоб погасити погану поведінку.

 

4. Робота в групах «Визначення мотивів поганої поведінки»

Учасники об єднуються  у 4 групи. Кожній групі дається завдання - заповнити таблицю з описом мотивів поведінки (негативні сторони і позитивні сторони). Час на виконання завдання - 10 хвилин.

 

Мотив поведінки

(1.Привертання уваги.  2.Отримання влади. 3.Помста. 4.Уникнення невдачі)

 

Негативні сторони поведінки

(кісточка вишні)

 

Позитивні сторони поведінки

(соковита і смачна м'якоть)

Реакція вчителя на таку поведінку

 

 

 

 

5. Робота по темі «Привертання уваги»

Виступ групи.

Висновок: отже, деякі учні вибирають «погану поведінку», щоб отримати особливу увагу вчителя. Вони весь час хочуть бути в центрі уваги, не даючи вчителю вести урок, а хлопцям - розуміти вчителя. В основі такої поведінки лежить демонстративність. Розрізняють активну і пасивну форми поведінки спрямовані на привертання уваги.

Активна форма. Приклад: Другокласник Сеня має тисячу і один спосіб залучення уваги: ​​стукає олівцем по парті, крутиться і розмовляє,  підставляє підніжки хлопцям біля туалету, на уроках корчить пики і закатує очі за спиною вчителя, часто використовує  образливі слова,  постійно кличе вчителя і просить допомогти , як тільки всі отримали самостійне завдання. Його сестра Даша вчиться в старшому класі і теж має багато таких способів впливу. Вона часто входить в клас, коли урок триває вже 10 хвилин, раптом починає зачісуватися під час пояснення нового матеріалу, передає записочки через весь клас і задає питання вчителю, не пов'язані з темою уроку. Активні форми залучення уваги діють безпрограшно. Такі вчинки відволікають весь клас, так що вчитися вже неможливо.

Пасивна форма. На відміну від "активних", учні з пасивною поведінкою рідко "заводять" клас. Вони не відмовляються виконувати ваші вимоги, але  роблять все в темпі, який можна назвати "за-годину-по-чайній-ложці". Все роблятьдуже повільно. Вони тільки встигають відкрити зошит на той час, коли всі вже вирішили три завдання.

Виправити "пасивних" важче, ніж "активних". Вони часто говорять: "За що ви мене лаєте? Я не роблю нічого поганого!" "Активні" вже не можуть дозволити собі так виправдатися - їх витівки дуже зухвалі і помітні.

Стратегії

Техніки

Мінімізація уваги

 

Ігноруйте демонстративну поведінку. Зоровий контакт. Ставайте поруч. Згадуйте ім'я учня. Надсилайте «секретний сигнал». Робіть письмові зауваження. Використовуйте «Я-висловлювання».

 

Вирішальна поведінка

 

Будуйте урок на основі того, хто порушує поведінку. Доведіть до абсурду демонстративну витівку. «Дозволена квота».

 

Несподівана поведінка

 

Вимкніть світло. Використовуйте музичний інструмент. Говоріть тихим голосом. Змінюйте манеру мови. Говоріть зі стіною (або з портретом). Тимчасово припиніть вести урок.

 

Відволікання уваги учня

 

Задавайте прямі запитання. Попросіть про послугу. Змінюйте діяльність.

.

Заохочення гарної поведінки

Дякуйте учням

Пересаджування учнів

 

Просіть учня сісти на інше місце. «Стілець роздумів»

 

 

6. Вправа «Незакінчене речення»

Коли я був дитиною, одним із способів, яким я намагався привернути до себе увагу в школі (вдома), був наступний ...

Техніки екстреного педагогічного втручання при взаємодії з учнем,

мета якого - влада чи помста

 

Стратегії

Техніки

Шукайте витончений вихід

 

Визнайте силу учня. Приберіть глядачів. Перенесіть обговорення питання. Призначте спеціальний час для обговорення питання.

Використовуйте видалення

 

Видалення в межах класної кімнати. Видалення в інший клас. Видалення в спеціальне приміщення. Ізоляція в кабінеті шкільної адміністрації.

 

Встановлюйте санкції

 

Позбавлення учня права вільно розпоряджатися своїм часом Позбавлення права користування предметами Зустріч з адміністрацією школи. Інформування батьків.

 

 

 

7. Вправа на оволодіння навичкою «Розпізнай мотив поведінки»

Зараз ми вам пропонуємо визначити мотив поведінки в ситуації, коли учениця сидить і плаче на уроці. Мотив поведінки можна визначити лише за додатковими відомостями:

• Якщо ви підійшли до неї, і плач затих - це (залучення уваги).

• Якщо ви підійшли до неї, і плач став голосніше - це (влада).

• Якщо все це відбувається на відкритому уроці і в присутності комісії - це (помста).

• Якщо учениці потрібно відповідати, а вона боїться або не може - це (уникнення невдачі).

8.  Вправа  «Сильні сторони»

Закрийте очі і згадайте учня, з яким вам важко встановити нормальні відносини. Думайте про нього одну хвилину, спробуйте побачити і почути його. Підніміть руку, коли чіткий образ з'явився. А тепер відкрийте очі і спробуйте знайти в діях і характер цього учня не менше п'яти сильних сторін або позитивних рис. Розкажіть про учня позитивним мовою.

9. Притча «Вітер і Сонце».

На закінчення нашої зустрічі, хотілося б вам розповісти одну притчу.

Одного разу Сонце і сердитий північний Вітер затіяли суперечку про те, хто з них сильніший. Довго сперечалися вони і, нарешті, зважилися помірятися силами над мандрівником, який в цей самий час їхав верхи по великій дорозі.

  •  Подивися, - сказав Вітер, - як я налечу на нього: миттю зірву з нього плащ.

Сказав - і почав дути з усієї сили. Але чим більше старався Вітер, тим міцніше закутувався мандрівник в свій плащ: він бурчав на негоду, але їхав все далі і далі. Вітер сердився, лютував, обсипав бідного мандрівника дощем і снігом; проклинаючи Вітер, мандрівник одягнув свій плащ в рукави і підперезатись. Тут вже Вітер і сам переконався, що йому плаща НЕ зірвати.

Сонце, бачачи безсилля свого суперника, посміхнулося, виглянуло з-за хмар, обігрів, осушило землю, а разом з тим і бідного напівзамерзлого мандрівника. Відчувши тепло сонячних променів, він підбадьорився, благословив Сонце, сам зняв свій плащ, загорнув його і прив'язав до сідла.

- Річ у тім, - сказало тоді лагідне Сонце сердитому Вітру, - ласкою і добротою можна зробити набагато більше, ніж гнівом.

10. Підведення підсумків.

docx
Додано
22 січня 2021
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку