ПРАКТИЧНИЙ СЕМІНАР
«Філософія дисципліни»
Мета: навчити педагогів методам впливу на поведінку учнів, що порушують
дисципліну на уроках.
Завдання:
- охарактеризувати основні закони поведінки учнів;
- виявити основні мотиви «поганої» поведінки учнів;
- ознайомити з методами педагогічного впливу;
- закріпити отримані знання за допомогою практичних вправ;
- налаштувати педагогів на «позитив».
1. Вступне слово
Всі вчителі та вихователі, в школі і в дошкільних установах, в першому класі і в старших класах, молоді та досвідчені, обов'язково стикаються в своїй роботі з проблемами дисципліни. Вже після перших днів своєї роботи в школі вчитель знає, що у його учнів є сотні способів заважати на уроці , «заводити» клас і нишком зривати пояснення навчального матеріалу.
2. Вправа «Вишнева кісточка»
Хтось колись сказав, що «на життя потрібно дивитися як на вазу з вишнями. Випльовуй кісточки, насолоджуйся м'якоттю».
Давайте і ми спробуємо навчитися цьому. Скажіть, будь ласка, що для вас є «кісточкою» в роботі з учнями (учасники висловлюються, ведучий записує проблеми на дошці. Перераховує їх. Серед них напевно є проблема, що стосується поведінки учнів на уроках).
Отже, ми з'ясували, що проблема дисципліни і «поганої» поведінки учнів в школі на уроках є важливою для вас. Мета нашої зустрічі сьогодні - навчитися тому, як зробити ваші уроки зручним і приємним способом вчитися і вчити, а також дозволити своїм учням добре поводитися і добре вчитися.
3.Інформаційне повідомлення. Три закони поведінки
Як скоріше припинити невідповідну поведінку, що заважає вашим заняттям? Як уберегти гарних учнів від впливу поганих і переконати їх продовжувати добре себе вести? Як зробити так, щоб пасивні учні відповідали на уроках?
Щоб отримати відповідь на ці та інші питання, для початку корисно познайомитися з основними мотивами «поганої поведінки» ваших учнів:
1 закон.
Учні вибирають певну поведінку за певних обставин.
Це будь-яка ситуація, яка повторюється регулярно. Один з учнів ніколи не підніме руку на уроці історії і не відповість, поки його не спитають. Інший учень буде грубіянити вчителю математики та ввічливий з усіма іншими. І так постійно.
Ось тут варто задуматися педагогу, як змінити, перш за все, свою поведінку, щоб навчитися взаємодіяти з учнями, а ті, в свою чергу, відчули вибір, як їм себе вести далі. Вчителю ж варто задуматися і над тим, як зробити так, щоб учні захотіли змінити свою поведінку.
2 закон.
Будь-яка поведінка учнів підпорядкована певній меті - відчувати себе приналежним до шкільного життя.
Тобто, - це потреба у своїй важливості та значущості, щоб зайняти своє місце в шкільному колективі. Учневі необхідно відчувати свою інтелектуальну спроможність (а не слухати на свою адресу коментарі, про те який він тупий), навіть якщо не тягне програму . Обов'язково потрібно школярам підтримувати відносини з вчителями і однокласниками. І як не дивно, хто б як би не ухилявся, хлопці відчувають потребу вносити особливий внесок в життя класу і школи. І вони намагаються це зробити будь-якими способами. У тому числі і порушуючи дисципліну.
3 закон.
Діти і підлітки розуміють, що поводяться неправильно.
Але вони не розуміють, що так поводяться, щоб привернути увагу, уникнути невдачі, помститися, отримати владу. Погана поведінка - ознака того, що учень бажає бути в центрі уваги і бути головним, так в першому випадку вчитель постійно звертає на нього увагу, а в другому - руйнує порядок в класі, демонструючи, що ніхто нічого йому не зробить. Деякі образливі хлопці або ті, яких «дістала» та чи інша ситуація, починають мститися вчителю, однокласнику , класу або всім відразу за реальну або вигадану образу. Але які б не були цілі, учитель повинен вчитися взаємодіяти з ними.
Головне, зрозуміти дійсну причину поведінки учнів, і тільки тоді можна буде правильно побудувати спілкування, щоб погасити погану поведінку.
4. Робота в групах «Визначення мотивів поганої поведінки»
Учасники об єднуються у 4 групи. Кожній групі дається завдання - заповнити таблицю з описом мотивів поведінки (негативні сторони і позитивні сторони). Час на виконання завдання - 10 хвилин.
Мотив поведінки (1.Привертання уваги. 2.Отримання влади. 3.Помста. 4.Уникнення невдачі)
|
||
Негативні сторони поведінки (кісточка вишні)
|
Позитивні сторони поведінки (соковита і смачна м'якоть) |
Реакція вчителя на таку поведінку |
|
|
|
5. Робота по темі «Привертання уваги»
Виступ групи.
Висновок: отже, деякі учні вибирають «погану поведінку», щоб отримати особливу увагу вчителя. Вони весь час хочуть бути в центрі уваги, не даючи вчителю вести урок, а хлопцям - розуміти вчителя. В основі такої поведінки лежить демонстративність. Розрізняють активну і пасивну форми поведінки спрямовані на привертання уваги.
Активна форма. Приклад: Другокласник Сеня має тисячу і один спосіб залучення уваги: стукає олівцем по парті, крутиться і розмовляє, підставляє підніжки хлопцям біля туалету, на уроках корчить пики і закатує очі за спиною вчителя, часто використовує образливі слова, постійно кличе вчителя і просить допомогти , як тільки всі отримали самостійне завдання. Його сестра Даша вчиться в старшому класі і теж має багато таких способів впливу. Вона часто входить в клас, коли урок триває вже 10 хвилин, раптом починає зачісуватися під час пояснення нового матеріалу, передає записочки через весь клас і задає питання вчителю, не пов'язані з темою уроку. Активні форми залучення уваги діють безпрограшно. Такі вчинки відволікають весь клас, так що вчитися вже неможливо.
Пасивна форма. На відміну від "активних", учні з пасивною поведінкою рідко "заводять" клас. Вони не відмовляються виконувати ваші вимоги, але роблять все в темпі, який можна назвати "за-годину-по-чайній-ложці". Все роблятьдуже повільно. Вони тільки встигають відкрити зошит на той час, коли всі вже вирішили три завдання.
Виправити "пасивних" важче, ніж "активних". Вони часто говорять: "За що ви мене лаєте? Я не роблю нічого поганого!" "Активні" вже не можуть дозволити собі так виправдатися - їх витівки дуже зухвалі і помітні.
Стратегії |
Техніки |
Мінімізація уваги
|
Ігноруйте демонстративну поведінку. Зоровий контакт. Ставайте поруч. Згадуйте ім'я учня. Надсилайте «секретний сигнал». Робіть письмові зауваження. Використовуйте «Я-висловлювання».
|
Вирішальна поведінка
|
Будуйте урок на основі того, хто порушує поведінку. Доведіть до абсурду демонстративну витівку. «Дозволена квота».
|
Несподівана поведінка
|
Вимкніть світло. Використовуйте музичний інструмент. Говоріть тихим голосом. Змінюйте манеру мови. Говоріть зі стіною (або з портретом). Тимчасово припиніть вести урок.
|
Відволікання уваги учня
|
Задавайте прямі запитання. Попросіть про послугу. Змінюйте діяльність. . |
Заохочення гарної поведінки |
Дякуйте учням |
Пересаджування учнів
|
Просіть учня сісти на інше місце. «Стілець роздумів»
|
6. Вправа «Незакінчене речення»
Коли я був дитиною, одним із способів, яким я намагався привернути до себе увагу в школі (вдома), був наступний ...
Техніки екстреного педагогічного втручання при взаємодії з учнем,
мета якого - влада чи помста
Стратегії |
Техніки |
Шукайте витончений вихід
|
Визнайте силу учня. Приберіть глядачів. Перенесіть обговорення питання. Призначте спеціальний час для обговорення питання. |
Використовуйте видалення
|
Видалення в межах класної кімнати. Видалення в інший клас. Видалення в спеціальне приміщення. Ізоляція в кабінеті шкільної адміністрації.
|
Встановлюйте санкції
|
Позбавлення учня права вільно розпоряджатися своїм часом Позбавлення права користування предметами Зустріч з адміністрацією школи. Інформування батьків.
|
7. Вправа на оволодіння навичкою «Розпізнай мотив поведінки»
Зараз ми вам пропонуємо визначити мотив поведінки в ситуації, коли учениця сидить і плаче на уроці. Мотив поведінки можна визначити лише за додатковими відомостями:
• Якщо ви підійшли до неї, і плач затих - це (залучення уваги).
• Якщо ви підійшли до неї, і плач став голосніше - це (влада).
• Якщо все це відбувається на відкритому уроці і в присутності комісії - це (помста).
• Якщо учениці потрібно відповідати, а вона боїться або не може - це (уникнення невдачі).
8. Вправа «Сильні сторони»
Закрийте очі і згадайте учня, з яким вам важко встановити нормальні відносини. Думайте про нього одну хвилину, спробуйте побачити і почути його. Підніміть руку, коли чіткий образ з'явився. А тепер відкрийте очі і спробуйте знайти в діях і характер цього учня не менше п'яти сильних сторін або позитивних рис. Розкажіть про учня позитивним мовою.
9. Притча «Вітер і Сонце».
На закінчення нашої зустрічі, хотілося б вам розповісти одну притчу.
Одного разу Сонце і сердитий північний Вітер затіяли суперечку про те, хто з них сильніший. Довго сперечалися вони і, нарешті, зважилися помірятися силами над мандрівником, який в цей самий час їхав верхи по великій дорозі.
Сказав - і почав дути з усієї сили. Але чим більше старався Вітер, тим міцніше закутувався мандрівник в свій плащ: він бурчав на негоду, але їхав все далі і далі. Вітер сердився, лютував, обсипав бідного мандрівника дощем і снігом; проклинаючи Вітер, мандрівник одягнув свій плащ в рукави і підперезатись. Тут вже Вітер і сам переконався, що йому плаща НЕ зірвати.
Сонце, бачачи безсилля свого суперника, посміхнулося, виглянуло з-за хмар, обігрів, осушило землю, а разом з тим і бідного напівзамерзлого мандрівника. Відчувши тепло сонячних променів, він підбадьорився, благословив Сонце, сам зняв свій плащ, загорнув його і прив'язав до сідла.
- Річ у тім, - сказало тоді лагідне Сонце сердитому Вітру, - ласкою і добротою можна зробити набагато більше, ніж гнівом.
10. Підведення підсумків.