Структура корекційної програми
- розвиток пізнавальних психічних процесів (сприймання, пам’яті, мислення, уваги, мовлення),
- розвиток емоційної сфери та комунікативних навичок спілкування,
- розвиток дрібної моторики руки.
- розвивати пізнавальну активність;
- розвивати пізнавальні психічні процеси: сприймання, спостережливість, продуктивні способи запам’ятовування та пригадування, вміння рівномірного розподілу уваги, процеси мислення (аналізу, синтезу, узагальнення, класифікації, умовиводів, розуміння причинно-наслідкових зв’язків), мовлення;
- розвивати дрібну моторику рук;
До корекційної роботи залучаються діти, в яких виявлено низький рівень розвитку пізнавальних психічних процесів та загальний недорозвиток мовлення.
- розвиток сприймання, уваги;
- розвиток зорової і слухової пам’яті;
- розвиток зв’язного мовлення;
- розвиток мислення;
- розвиток впевненості у собі, підвищення самооцінки.
Високий та середній рівень розвитку пізнавальних психічних процесів (пам’яті, мислення, уваги, мовлення) за результатами діагностики після участі дитини в корекційній роботі.
Заняття № 1
«Зустріч із порами року»
Вправа «Привітання»
Мета: створити позитивний настрій для роботи, розвивати вербальний спосіб спілкування.
Діти стають у коло. Психолог пропонує пригадати різні варіанти привітань («Добрий день», «Привіт», «Гарного дня» ,«Доброго ранку», …). Далі по колу запропонувати дітям привітатися використавши один із запропонованих варіантів привітання та назвавши ім’я сусіда.
Психолог: Сьогодні ми з вами будемо подорожувати. А щоб дізнатися, куди ми помандруємо, нам допоможуть загадки.
Запропонувати дітям відгадати загадки
Мета: розвивати сприймання, увагу, мислення.
Психолог читає загадку, тоді показує малюнок із зображенням пори року.
(Див. додаток 1).
Тане сніжок,
Оживає лужок.
День прибуває,
Коли це буває? (Весною)
Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде…
За весною, що іде? (Літо)
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає…
Коли, діти, так буває?... (Восени)
Диво – сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає –
Сріблом все вкриває. (Зима)
Психолог: Ось ми з вами дізналися, що наша подорож буде стосуватися пір року.
Запитання до дітей:
Діти, назвіть пори року у тій послідовності, у якій вони змінюють одна одну.
Давайте пригадаємо назви місяців кожної пори року.
А яку пору року ви найбільше полюбляєте, а яку найменше, чому?
Вправа «Що до чого відноситься?»
Мета: розвивати увагу, мислення, мовлення.
Узяти картинки із зображенням пори року і картинки із зображенням різних предметів:
(Див. додаток 2) саней, лиж, човна тощо. Дитина має назвати предмет і покласти до
картинки із відповідною порою року.
Фізкультхвилинка:
Вже стомилися ми трішки, (ходьба на місці)
Вийдем, дітки, на доріжку.
Наші ручки: раз, два, три. (Поплескали)
Наші ніжки: раз, два, три. (Потупотіли)
Ось голівонька стомилась, (нахиляння головою в сторони)
Вліво-вправо нахилилась:
Будем пальчики стискати, (стискання пальців рук)
Будем знову працювати.
Вправа « Будь уважним»
Мета: формування переключення уваги.
Ведучий пропонує учням один раз плескати в долоні, коли називаються ознаки літа (весни)
і два рази, коли називаються ознаки зими(осені). Наприклад: метелиця, достиглі фрукти, спека, мороз, іній тощо.
Гра « Пори року »
Мета: розвивати увагу, пов’язану із координацією слухового та рухового аналізаторів.
Учні сидять у колі. Психолог домовляється з ними, що на вимовлене ним слово «зима», всі повинні опустити руки вниз; «весна» - витягнути руки вперед; «літо» - піднести руки вгору»; «осінь» - виконувати обертальні рухи витягнутими вперед руками. Той, хто помилився – вибуває з гри.
Підсумок заняття
Рефлекія
Психолог: мені було дуже приємно з вами сьогодні працювати. Давайте подякуємо одне одному за доброзичливу співпрацю легеньким потиском руки.
Психолог: І ще на кінець нашого уроку я хочу вам подарувати закладки з порами року та їх місяцями. (Вручення закладок Див. додаток 3). До наступної нашої зустрічі.
(Вправа «Пори року»
Мета: розвивати увагу, мислення, дрібну моторику руки.
А якими кольорами можна зобразити пори року?
Давайте об'єднаємось у групи за таким вибором: осінь, зима, весна, літо. Розрахувались!
Кожна група малює свою пору року, вибирає спікера, який вийде на постамент і презентує картину групи.
Які чудові вийшли пейзажі. Я завтра віднесу їх на виставку юних художників нашої школи.)
Додаток 1
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Заняття № 2
«З бабусиного кошика»
Вправа «Посмішка по колу».
Мета: створення атмосфери довіри, зняття напруження.
Доброго здоров’я всім! Знову ми зустрілися, щоб весело і цікаво провести час.
Діти стоять у колі, взявшись за руки. Психолог посміхається до дитини праворуч, «бере усмішку» у з’єднані долоні і «передає» її дитині, що стоїть поруч. Дитина «передає усмішку» своєму сусідові і так триває доти, поки усмішка не повернеться до психолога.
Психолог: Сьогодні до нас прийшов гість, а щоб дізнатися хто він, потрібно виконати наступне завдання (Див. Додаток 1).
Розгляньте малюнок домалювавши його за пунтиром.
Так, молодці у гості до нас завітав їжачок – Хитрячок. Та він прийшов не з порожніми
руками, а приніс смачні гостинці. Давайте разом поглянемо, що там у нього в мішечку?
Дидактична гра «Хто більше?»
Мета: вправляти дітей у добиранні прикметників до запропонованих іменників, розвивати пам’ять, логічне мислення, зосередженість.
Матеріал: : гарний яскравий мішечок, фрукти (свіжі або муляжі)
Діти по черзі витягують із мішечка по одному фрукту, називають його і добирають слова (за зразком дорослого). Наприклад:
Дидактична гра «Наведи лад»
Мета: розвивати увагу пам’ять, процеси мислення, цілеспрямованість, вміння досягати мети.
Матеріал: картинки із зображенням овочів, фруктів, грибів (Див . Додаток 2)
Психолог пропонується дітям навести лад і поскладати картинки відповідно по групам овочі до овочів, фрукти до фруктів, гриби до грибів.
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо,
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька разів понахилялись.
Їжачок сьогодні в нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам їжачка спіймати.
Прудко їжачок втікає,
Голочками нас шпиляє.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ.
Дидактична вправа «Друзі їжачка»
Мета: розвивати увагу, процеси мислення, дрібну моторику руки.
Матеріал: картинка із зображенням тварин (Див.Додаток3)
Психолог: Діти допоможіть їжачкові знайти всіх тваринок, порахуйте їх, та зафарбуйте.
Складіть речення за зразком.
Лисичка заховались за деревцем (під..., у..., за..., на..., біля..., з...) і т. д
Рефлексія заняття
Вправа «Прощання»
Мета: зняти емоційне напруження, формувати комунікативні навички спілкування.
• Зазеленіє навіть пень,
• Коли почує ….. (Добрий день)
• Не бачив друга триста літ
• Скоріш кажи йому …… (Привіт)
• Кожне слово для людей
• Має значення,
• На прощання всім кажи…… (До побачення)
Психолог пропонує подякувати їжачкові за гостинці та попрощатись, сказавши «До побачення!».
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Вова , Саша, Льоня ,
Соломія , Саша , Марія