Корекційно- прафілактична програма
За темою
«Зняття емоційного напруження
у молодших школярів
з допомогою арт-технік»
Розробила:
практичний психолог
Добропільської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Добропільської районної ради
Гайдоба О.Р.
Пояснювальна записка
Діти які не можуть контролювати свої емоції у наш час- це дуже нагальна та актуальна проблема, з цим питанням зтикаються вихователі у дитячих садках, вчителі, керівники гуртків, психологів і нарешті батьки. Це стало проблемою не тільки вище перерахованих осіб, а й усього соціуму в цілому.
Відхилення в емоційному розвитку певним чином впливають на виникнення труднощів у поведінці дітей. У загальних рисах така поведінка характеризується неорганізованістю, агресивністю та примхливістю. Така характеристика поведінки не завжди означає наявність психологічних відхилень. Ці реакції можуть мати тимчасовий характер. Скажімо, вони можуть бути пов'язані з неправильним вихованням дітей, можуть свідчити про незадовільний фізичний та психічний стан дитини.
Такі діти відзначаються емоційною нестійкістю, збудливістю та афективністю. Це насамперед впливає на психологічну готовність дітей до навчання в школі, на поведінку й індивідуальний розвиток дітей (Л.С. Виготський, Л.А. Абрамян).
На думку О.М. Леонтьєва емоції та почуття утворюють такі психічні процеси, що впливають на психолгію діяльності людини. Емоції являють собою певну форму відображення дійсності. З їх допомогою відбувається психологічна регуляція поведінки людини. Вони можуть як сприяти організації та активації діяльності, так і призводити до її руйнування.
Дослідження і багаторічні спостережання показують: нездатність дитини контролювати власні емоції, агресія, що була утворена в дитинстві, залишається стійкою та зберігається на протязі подальшого життя людини. Ті діти, що схильні до насилля суттєво відрізняються від своїх однолітків не тільки зовнішньою поведінкою, але й психологічною характеристикою. Досліджувати ці характеристики дуже важливо, щоб зрозуміти характер даних проявів та попередити ці тенденції. У зв’язку з цим постає питання проводити корекційну роботу з молодшими школярами, тому що саме в цьому віці подібні стани ще не затвердилися і їх легше виправляти та не дати закріпитись.
Актуальність програми.
Нерідко у наш час ми можемо побачити дітей або підлітків, які не керують своїми емоціями, а намагаються отримати те що їм потрібно не зважаючи на те що вони зашкоджують іншій дитині або дорослій людині.
Загальне напруження у суспільстві, низький економічний рівень, зайнятість батьків або опікунів дітей, напружена політична ситуація у країні-всі ці аспекти призвели до того, що ми маємо таку картину з поведінки дітей. У наш час існує багато громадських організацій які проводять профілактичну роботу з метою поліпшення комунікативних вмінь. Але серед дітей, учнів шкіл зустрічаються такі, що потребують не профілактичних занять, а корекційної, індивідуальної роботи. Дана програма розрахована на роботу з дітьми молодшого шкільного віку, 1-4 класи. Також до цієї програми включені вправи для батьків, діагностування міжособистісних стосунків у родині, діагностування стосунків мама-дитина.
Актуальність даної програми полягає у тому, що фахівцям, психологам пропонуються заняття з дітьми з використанням сучасних методик арт-терапії, які проводяться в індивідуальній або груповій формах.
У програмі використовуються наступні види діяльності: проективні діагностичні методики, ігри, пісочна терапія, казко-терапія, лялько-терапія, малювання, робота з нестуктурованими матеріалами, фото-терапія, тканино-терапія та інші види арт- терапевтичних методик.
Мета програми: зниження емоційно-агресивного напруження у поведінці дитини з використання арт-технік з учнями початкових класів.
Завдання програми:
Практична значимість: програма може бути використана практичними психологами, соціальними психологами, арт- терапевтами.
Структура програми.
Програма включає 10 занять.
Тривалість заняття – 45 хвилин.
Загальна кількість часу – 4,5 годин
Періодичність проведення занять – 1 раз на тиждень.
Форма проведення – індивідуальна.
Діти 6-10 років.
Очікувані результати:
Список необхідних матеріалів:
Листи А-4, кольорові олівці, лялька з паперу( хлопчик, або дівчинка),кольоровий папір, гофропапір, прикраси для декору, ножиці, клей, вата, нитки, намистинки, стрічки, кулькова ручка, музичні інструменти, манка, кукурудзяна крупа, рисова крупа, диск б/у або орг. скло, клей ПВА-К 50 мл., тетраборат натрію, фарба гуаш, або акварель, вода, вологі серветки, пензлик, орбізи, крохмаль, повітряні кульки, пластилін, газети, ґудзики, метафоричні картки для дітей, синельна нитка, бусина з дерева, білий картон, поліетиленові пакети, скотч, музичний інструмент( губна гармошка, бубен, трикутник, металофон, сопілка), ватман, фольга,
Заняття № 1 «Будемо знайомі»
Мета: познайомитись з батьками та дитиною; зібрати інформацію про проблему; визначити запит батьків; визначити мотивації дитини та батьків; поспостерігати поведінку дитини при батьках та батьків при дитині; провести комплексну діагностику дитини.
План:
Інструменти: Листи А-4 3 шт, кольорові олівці, лялька з паперу( хлопчик, або дівчинка),кольоровий папір, гофропапір, прикраси для декору, ножиці, клей, вата, нитки, намистинки, стрічки, кулькова ручка.
Хід заняття:
Діагностична техніка «Моя дитина у вигляді рослини».
Бесіда.У форматі бесіди психолог розповідає про себе та свою діяльність, цікавиться актуальним станом дитини, причиною звернення до психолога, характер проблеми. Спостерігає чи згодна дитина з висловленими батьками скаргами, питає у неї її думку.
«Моя дитина у образі рослини»
Мета: діагностика суб’єктивного сприйняття клієнтом власної дитини иа їх співвідносин.
Матеріали: Лист А-4, кольорові олівці.
Хід роботи:
Клієнт малює свою дитину у образі рослини. Час роботи – по 7 хвилин на кожну дитину. Для цієї техніки радимо брати дітей віком від 2, 5 років.
Якщо у родині не одна дитина, для кожної дитини меє бути на окремому аркуші окремий малюнок.
Питання до малюнка:
Мета: Розвиток уяви дитини, більше дізнатися про дитину, самоідентифікація дитини, самосприйняття. оцінити взаємодію дитини з найближчим оточенням, картину світу дитини.
Вік: від 5 років.
Інструменти: лялька з паперу, кольоровий папір, ножиці, клей, намистинки, перлинки, гофрований папір, нитки, вата, шматочки тканини, стрічки.
Психолог пропонує дитині вирізати з паперу ляльку( хлопчик для хлопчика і дівчинка для дівчинки). Після того як дитина вирізала ми пропонуємо зробити з декоративних матеріалів одяг, взуття, аксесуари, все що потрібно нашій ляльці. Коли лялька готова психолог задає запитання:
( Можна ставити додаткові питання, орієнтуючись на відповіді дитини.)
Мета: виявити час активності мозку людини.
Вік: від 6 років.
Інструменти: лист А-4, ручка, секундомер.
Хід роботи:
1 |
2 |
3 |
4 |
8 |
7 |
6 |
5 |
Інтерпретація: Після того як результати підраховані, ми можемо побачити велику різницю у результатах, наприклад, 36 і 20. Коли у квадраті ми бачимо найвищі результати- це час для інтелектуальної роботи організму. Коли ми бачимо низькі результати, то це означає що цей час нашого клієнта найактуальніший для фізичної праці: спорт, прогулянка, прибирання і т.д. Якщо людина буде займатись розумовою працею у той час коли в неї низькі показники, то результат буде дуже низьким, бо це саме час для фіз. навантажень і навпаки.
Матеріал: лист паперу формату А4, звичайний олівець (бажано М чи 2М), кольорові олівці. Можна використовувати глину або пластилін, або солоне тісто, потім це ліплення прикрасити і так інтерпретувати. Замість пензликів, для дітей, можна використовувати їх пальчики – це і дрібну моторику розвиває, робить сам процес більш захоплюючий і з великим інтересом дитина буде виконувати.
Дитина розташовує лист паперу горизонтально або вертикально- так як йому подобається і малює баранчика у пляшці . Час роботи 5 хвилин.
Інструкція: «Намалюй баранця у пляшці».
Після того, як дитина намалює психолог проводить опитування:
1 Про що мріє баранчик?
2. про що мріє пляшка?
3. Як почуває себе баранчик?
4. Як почуває себе пляшка?
5. Що турбує баранчика?
6. Що турбує пляшку?
В кінці психолог просить придумати історію про баранця, в якій треба розповісти про шлях його виходу з пляшки.
Заняття №2. «Знімаємо емоційне напруження»
Мета: зняття напруження, розвинути уяву і творче мислення, гармонізація емоційний фон.
Інструменти : лист А-4, фарби, пензлик, диск б/у або орг. скло, клей ПВА-К 50 мл., тетраборат натрію, фарба гуаш, або акварель, вода, вологі серветки.
Хід заняття:
Мета: встановити довірливі стосунки з дитиною, розтопити лід, зняти емоційне напруження.
Психолог у формі бесіди (можна взяти іграшку-речника) вітається з дитиною, запитує як пройшов тиждень? Якого кольору у дитини сьоьгні настрій.
Психолог повідомляю дитині мету заняття:
«На сьогоднішньому занятті ми будемо вчитися знімати емоційне напруження та розвивати просторову уяву»
Мета: отримати можливість інтерпретації кольорів у роботах дитини.
Вік: 6+
Інструменти: Лист А-4, фарби, ручка.
Хід роботи:
Висновки: якщо раніше Макс Люшер міг сміливо сказати, яка емоція до якого кольору співвідноситься, то у наш час, у сучасних дітей все може бути навпаки. Тому слід дуже обережно підходити до трактування кольорів, особливо з дітьми, бо вони ростуть у світі що сповнений спотворення колірних характеристик та прив’язок до рис характеру.
Мета: зняття напруження, допомагає розвинути уяву і творче мислення, гармонізує емоційний фон.
Вік: від 4 років
Інструменти: папір, акварельні фарби або гуаш, пензлик, диск або орг скло 15 * 15 з обробленим зрізом або прозора папка-файл.
Хід роботи:
Умочіть пензлик у воду і потім опустіть в колір, найбільш приємний в даний момент і поставте кілька плям на папері або на склі. Можете додати інших кольорів, але перед цим не забудьте промити пензель. Якщо малюєте аквареллю, то беріть побільше води. Якщо малюєте гуашшю - побільше фарби. Покладіть скло (або файл) на папір і притисніть гарненько, а потім зніміть з листа плавним або різким рух (як більше подобається). І уважно подивися на зображення, яке у вас вийшло: на що схоже пляма? Дорисуй деталі так, щоб інші теж зрозуміли, що ви бачите, розгадали вашу асоціацію.
Результати вправи для психолога можуть бути діагностичними, допоможуть зрозуміти клієнта, його емоційний стан. Важливо обговорити малюнки і почуття, які виникли при їх створенні. Для самого творця робота в такій техніці найчастіше приносить заспокоєння і підвищує самооцінку. На папері не рідко виходять пейзажні образи, що несуть спокій. Приємні для клієнта кольори дають йому енергію і підбадьорюють.
Мета: зняття агресії, розвинення дрібної моторики, зняття емоційного напруження.
Рецепт приготування Лизуна з клею ПВА, тетраборату натрію (бура) і води:
- четверту частину води перемішати з такою ж кількістю клею, додавши обраний вами барвник, наприклад, зеленку;
- далі підготувати одну столову ложку бура;
- поступово додати бура до попередніх інгредієнтів, постійно помішуючи, в результаті чого рідина поступово почне ставати густий, вийде тягуче речовина - лизун.
Піля того як дитина зробила хінгам психолог обов’язково має похвалити дитину. У разі якщо лізун не вийшов, все одно потрібно похвалити дитину, сказавши при цьому що, скоріше за все, якісь матеріали були неякісні.
Після цієї вправи психолог запитує у дитини:
Що зараз відчуває дитина?
Що найбільше сподобалось на занятті.
Що було важко на занятті?
Що дитина сьогодні розповість вдома батькам?
Заняття № 3. Розвиток уяви з допомогою арт-технік.
Мета: Розвиток уяви, зняття емоційного напруження, перехід негативних емоцій у позитивні.
Інструменти: диск б/у або орг. скло, повітряні кульки 4 шт, орбізи 2 пачки, крохмаль, манка, кукурудзяна крупа.
Хід заняття:
Повідомлення психологом мети заняття дитині: «Сьогодні на занятті ми продовжуватимемо розвивати просторову уяву. Навчимось справлятися зі своєю злістю».
Психог бере інший диск, орг. скло або щось прозоре. Попередні роботи дитини зберігахє для порівняння (зняття напруження) до останньої сесії.
Мета: зняття напруження, розвиток уяви, розвиток мислення, розвиток дрібної моторики.
Вік: 5+
Інструменти: синельна нитка, намистинка дерев’яна, кольоровий папір, гофропапір, тканина.
Хід роботи:
Психолог показує дитині як зробити ляльку з синельної нитки.
Мета: зняття напруження, розвиток дрібного напруження, розвиток просторової уяви.
Вік: від 3 років.
Матеріали: орбізи 2 пачки, повітряні кульки-4 шт, крохмаль, кукурудзяна крупа, вода.
Хід роботи:
Коли усі анти стреси готові дозволяємо дитині з ними познайомитись, відчути на дотик, стискання, як хрумтить, чи вони тверді, чи м’які, чи приємні на дотик. на кульці у середині якої 1 орбіз малюємо очі, усмішку ( смайлик) і ця кулька запитує у дитини:
Що зараз відчуває дитина?
Що найбільше сподобалось на занятті.
Що було важко на занятті?
Що дитина сьогодні розповість вдома батькам?
Заняття №4. Робота з піском. Вчимось концентруватися.
Мета: зняття напруження, розвинути уяву і творче мислення, гармонізація емоційний фон.
1.Привітання.
4. Малюнок мокрим по мокрому. Враження від заняття.
Інструменти : листи А-4, кольорові олівці, кінетичний пісок або манка, лист А-3, вологі серветки, фарби акварель, пензлик, вода, склянка-нерозливайка.
Хід заняття:
Повідомлення психологом мети заняття дитині: «Сьогодні на занятті ми будемо вчитися концентруватися та працювати з піском».
Мета: налаштування дитини на подальшу роботу , концентрація уваги.
Вік:
Інструменти: папір А-4 або фроктал, кольорові олівці, простий олівець, гумка.
Це зображення чогось, що розбито на дрібні частини. Задача фроктального живопису полягає у тому, що кожен фроктал( фігура), кожна маленька клітинка були розфарбовані окремим олівцем. Наприклад, якщо трикутник синій, то квадрат, що знаходиться поруч буде іншого кольору.
Інструкція: роздрукуйте фроктал на папері А-4, дитина бере кольорові олівці та розфарбовує так, щоб навколо одного елемента не повторювались кольори. Дитина може намалювати фроктал самостійно. Малюються трикутники, круги, квадрати, прямокутники, палички, хвилясті і т.д. після того як малюнок готовий дитина може його розфарбувати свій малюнок.
Мета: познайомити дитину з матеріалом, відчути властивості, зняти напруження.
Вік: 4+
Інструменти: ватман, манка, вологі серветки.
Хід роботи:
Необхідно висипати стакан манки посередині ватману.
Після виконання цих технік у дитини требі запитати про те, як вона себе почуває, які переживання, почуття у неї виникли у процесі роботи.
4. Малюнок мокрим по мокрому. Враження від заняття.
Мета: розвивати просторову уяву.
Вік: від 3 років.
Інструменти: вологі серветки, фарби акварельні, пензлик, вода.
Психолог дає дитині вологу серветку і пропонує намалювати те що дитина відчуває зараз після заняття. Після того як дитина намалювала психолог задає запитання:
Заняття №5. Зняття емоційного напруження.
Мета : розвиток емоційного інтелекту, розвиток просторової уяви, зняття напруження, допомагає розвинути уяву і творче мислення, гармонізує емоційний фон.
Інструменти: Метафоричні картки, пісок або манка, або кукурудзяна крупа, папір, акварельні фарби або гуаш, пензлик, диск або орг. скло 15 * 15 з обробленим зрізом або прозора папка-файл, іграшки кіндер-сюбприз, деталі конструктору «Лего».
Хід заняття:
Психолог як і на попередньому занятті вітається з дитиною. Задає подібні запитання, що й на минулому занятті.
Повідомлення психологом мети заняття дитині: «Сьогодні на занятті ми будемо вчитися розвивати емоційний інтелект».
( Див. 2 заняття)
Психолог бере інший диск, орг. скло або щось прозоре. Попередні роботи дитини зберігає для порівняння (зняття напруження) до останньої сесії.
Мета: діагностування клімату у родині, розвиток емоційного інтелекту, виявлення «близького кола» дорослих.
Вік: 6+
Інструменти: стакан манки, ватман. Іграшки кіндер-сюрприз, деталі з конструктора «Лего».
Хід роботи: запропонуйте дитині створити острів з манки. Тепер на цьому острові нехай дитина створить те, що можна назвати роботою на тему «Один день з життя моєї родини». Дайте дитині вибрати персонажів, які будуть зображати членів його родини, нехай він розставить їх якимось чином на своїй пісочній картині. Герої – іграшки з кіндер-сюрпризів. Дуже важливо, аби ця картина, намальована геніальним художником, відображала, якимось чином, головні моменти того, як проходить один день з життя родини. Це статична картина. Вона буде відображати всього лише один момент з життя дитини.
Психолог розкладає метафоричні картки, картинкою вгору, щоб дитина могла обрати не в сліпу. Психолог задає тему: «Обери, будь ласка ту картинку яка в тебе асоціюється з почуттями сьогоднішнього заняття». Дитина обирає собі одну або декілька карток, за бажанням, після цього психолог ставить питання (наприклад):
Запитання можуть бути трохи інакшими, все залежить від того яке зображення вибере дитина.
Заняття № 6. Вчимось знімати роздратованість.
Мета: зняття напруження, емоційне та фізичне, розвиток уяви і творчого мислення, зниження рівня роздратованості.
Інструменти: орг.скло, фарби акварель, пензлик. вода. Вологі серветки, 5 кульок- стрибунців різного кольору та розміру, ватман, манка, фігурки «кіндер-сюрприз», деталі від «Лего».
Хід заняття:
Психолог як і на попередньому занятті вітається з дитиною. Задає подібні запитання, що й на минулому занятті.
Повідомлення психологом мети заняття дитині: «Сьогодні на занятті ми будемо вчитися знімати роздратованість ».
( Див. 2 заняття)
Психолог бере інший диск, орг. скло або щось прозоре. Попередні роботи дитини зберігає для порівняння (зняття напруження) до останньої сесії.
Мета: зняття напруження, емоційного та фізичного, знизити рівень роздратованості.
Вік: 6+
Інструменти: М’ячі-стрибунці різного кольору фактури, прозорості 4-5 шт.
Хід заняття:
Психолог пропонує дитині пригадати про неприємні ситуації, що сталися нещодавно, після цього вибрати м’ячик схожий на неї. Попросить дитину оцінити рівень роздратованості від цієї сит. Від 0 до10. Далі проробляємо з дитиною вправи.
Тепер знову психолог запитує у дитини рівень напруження після цієї вправи від 0 до 10.
Мета: Допомагає зняти напругу, зануритись у неструктурований матеріал.
Вік: 4+
Інструменти: ватман, манка або пісок, або кукурудзяна крупа.
Психолог рекомендує дитині зануритись у манку обома руками, відчути її температуру, об’ємність, її властивості. Після цього дитина малює на манці те що хоче. Психолог просить дитину намалювати свій настрій на тепер.
Запитання:
Заняття № 7. Пізнання власних почуттів.
Мета: зняти м’язову напругу, повернення дитині відчуття контролю над ситуацією, знизити рівень емоційного напруження.
Інструменти: білий картон, кольоровий папір, елементи декорування( блискучий пісок, метелики, стрази, намистинки і т.п.), ножиці, клей, папір А-4 4 шт, вологі серветки, фарби акварельні, пензлик, вода, поліетиленові пакети, скотч.
Хід заняття:
1. Привітання.
Психолог як і на попередньому занятті вітається з дитиною. Задає подібні запитання, що й на минулому занятті.
Повідомлення психологом мети заняття дитині: «Сьогодні на занятті ми будемо знімати м’язове та емоційне напруження ».
2. «Дві скриньки».
Мета: заспокоює, знімає емоційне напруження, підвищує самооцінку.
Вік: 6 +
Інструменти: білий картон, кольоровий папір, елементи декорування( блискучий пісок, метелики, стрази, намистинки і т.п.), ножиці, клей, папір для записів, ручка.
Хід роботи:
Психолог пропонує дещо змайструвати, а саме – дві скриньки. Вони будуть незамінним елементом кожної наступної зустрічі. Одна скринька називається «Я цим пишаюся», а інша «Я шкодую про це». Психолог пояснює, що на кожному занятті дитина буде поповнювати ці скриньки записками, де вказуватиме дії, які вона здійснила протягом тижня і якими вона пишається та дії, за які їх соромно і вона про це шкодує. Але перш ніж у скриньки щось покласти, їх необхідно зробити. Наголошується, що дитина може робити і оздоблювати скриньки як завгодно. Якщо їй знадобиться допомога або участь психолога, вона може звернутись до нього та робити скриньки разом.
Після закінчення роботи обирається місце для скриньок, дитина ставить їх туди. Потім вона на одному з аркушів пише те хороше, що вона зробила на цьому тижні і пишається цим. А на другому – те нехороше, що зробила на цьому тижні і шкодує про це. Психолог має можливість продіагностувати стан моральних цінностей та емпатії дитини. Можна поговорити про те, як можна виправити ті негативні вчинки, про які вона шкодує.
Примітка: на час роботи включити спокійну музику або звуки природи.
3.«Вогняний дракон».
Мета: зняття м’язового напруження, повернути дитині почуття контролю над ситуацією.
Вік: 6+
Інструменти: папір А-4 4 шт. або кольоровий папір.
Хід роботи:
Потрібно взяти папір і розірвати його на клаптики 3-4 см. Нехай дитина вкладе у цю вправу весь свій негатив.
Покладіть все. Що вийшло на один краєчок столу і запропонуйте дитині передути цю кучу на інший край столу, таким чином, щоб вона змістилась хоча б на 20 см. Але зміститись має уся куча, тобто дути треба, щоб купа рухалась рівномірно.
Мета: трансформувати неприємну ситуацію, знизити рівень переживання про минуле.
Вік: 6+
Інструменти: поліетиленові пакети, ножиці, скотч, мотузка або стрічка.
Хід роботи :
Мета: розвивати просторову уяву.
Вік: від 3 років.
Інструменти: вологі серветки, фарби акварельні, пензлик, вода.
Психолог дає дитині вологу серветку і пропонує намалювати те що дитина відчуває зараз після заняття. Після того як дитина намалювала психолог задає запитання:
1. Що ти намалював?
2. Чому саме ці кольори ти використав у своєму малюнку?
3. Що ти зараз відчуваєш?
Заняття №8. Трансформація почуття страху.
Мета: зняття рівня тривожності, зняття емоційного напруження, трансформація почуття страху, підвищення самооцінки.
Інструменти: лист А-4, простий олівець, гумка, музичний інструмент( губна гармошка, бубен, трикутник, металофон, сопілка), вологі серветки, фарби акварель, пензлик, вода, склянка-нерозливайка, скриньки зроблені на минулому занятті, ручка, папір для записів.
Хід заняття:
Психолог як і на попередньому занятті вітається з дитиною. Задає подібні запитання, що й на минулому занятті.
Повідомлення психологом мети заняття дитині: «Сьогодні на занятті ми будемо вчитись трансформувати твій страх у позитивне русло ».
У ті скриньки що дитина зробила на попередньому занятті, дитина за допомогою психолога вона покладе до скриньок записки, де вказуватиме дії, які вона здійснила протягом тижня і якими вона пишається та дії, за які їх соромно і вона про це шкодує.
Мета: знизити рівень тривожності, відчути як легко можна розпрощатися з почуттям страху та тривоги.
Вік: 6+
Інструменти: папір А-4, простий олівець, гумка.
Хід роботи:
Мета: трансформація почуття страху, зняття напруження, знизити рівень тривожності.
Вік: 6+
Інструменти: музичний інструмент або все що може видавати звук (губна гармошка, бубен, трикутник, металофон, сопілка).
Хід роботи:
Психолог пропонує дитині подумати про погані, неприємні моменти, наприклад конфлікт або бійку, або коли дитину хтось сильно образив. Нехай дитина програє на інструментах свою ситуацію. А потім програє те коли він дуже сильно злий. Після цього дитина програє ситуацію коли він помирився зі своїм кривдником і кривдник вибачився перед ним. Потім нехай дитина програє мелодію свого щастя, радості. Після цього нехай програє свій стан спокою, повного умиротворення. Нехай дитина послухає себе і послухає свої відчуття, промовить психологу вголос свої відчуття.
Такі прості музичні метафори дають можливість дуже швидко трансформувати негативні почуття у позитивні.
Картина на манці «Мої враження від заняття».
Мета: Допомагає зняти напругу, зануритись у неструктурований матеріал.
Вік: 4+
Інструменти: кукурудзяна крупа, рисова крупа( можна її пофарбувати кольоровою крейдою)
Психолог рекомендує дитині зануритись у крупу обома руками, відчути її температуру, об’ємність, її властивості. Після цього дитина малює на крупі те що хоче. Психолог просить дитину намалювати свій настрій на тепер.
Запитання:
Заняття № 9. Медитаційні вправи.
Мета: зниження рівня агресії, вихід негативних емоцій, пошук місця затишку, виплеск енергії.
Інструменти: заздалегідь зроблені скриньки, папір для запису, ручка, газети 5 листів, папір А-4, кольоровий пластилін, або глина, або воск, або солоне тісто, запис MP-3 звуки моря.
Хід заняття:
1. Привітання.
Психолог як і на попередньому занятті вітається з дитиною. Задає подібні запитання, що й на минулому занятті.
Повідомлення психологом мети заняття дитині: «Сьогодні на занятті ми будемо вчитися знімати м’язове напруження та роздратованість ».
2. «Дві скриньки».
У ті скриньки що було зроблено на попередніх заняттях, дитина за допомогою психолога покладе до записки, де вказуватиме дії, які вона здійснила протягом тижня і якими вона пишається та дії, за які їх соромно і вона про це шкодує.
Мета: зняття м’язового тонусу, трансформація негативної енергії у позитивну, виплеск енергії.
Вік: 6+
Інструменти: старі газети або листи А-4.
Хід заняття:
З газети треба зкомкавши їх зробити бомбочки(кульки). Дитина може допомагати психологу.
Мета: знизити рівень агресії, дозволити дитині визволити свої негативні емоції.
Вік: 6+
Інструменти: папір А-4, кольоровий пластилін, або глина, або воск, або солоне тісто.
Хід роботи:
Психолог просить дитину пригадати ситуацію, у якій вона відчувала гнів, агресію.
Мета: розслаблення, знайти місце спокою, відкриття нових можливостей.
Вік: 4+
Інструменти: запис MP-3 звуки моря.
Хід роботи:
«Острів спокою»
Психолог пропонує навчити дитину розслаблятись в ті моменти, коли їй тривожно чи страшно, знайти всередині себе місце спокою та безпеки, яке завжди буде з ним і куди завжди відкритий шлях.
«Знайди місце в кімнаті, аби тобі було зручно. Можеш сісти або лягти, займи таку позу, щоб тобі було максимально комфортно. Тепер закрий очі та слухай мій голос. Уяви собі море. Воно глибоке і безмежне. Інколи воно буває тихе, але зараз бурхливі хвилі піднімаються високо до неба. Море шумить, вода піниться. Але є посеред моря острів. Цей острів дуже особливий, адже він знаходиться так, що великі хвилі доки до нього доберуться, стають все менші, менші і ось вже до берега доходять лише малесенькі тихенькі хвильки, які приємно заколисують своїм звуком. Ти можеш опинитися на цьому острові лише силою думки – раз, і ти вже там. Відчуваєш, як твої ніжки торкаються піску? Він такий теплий і приємний, що навіть не хочеться взуватися. Приємна водичка торкається твоїх ніг. Ті дивися за обрій, де вирує буря і розумієш, що їй ніколи тебе не дістати. Адже шлях до острова перетворить її на маленькі приємні хвильки. Ти обертаєшся і бачиш яскравий тропічний ліс. Там літають чудові папуги та інші пташки. Усі тварини на цьому острові живуть у злагоді. Пройдись трошки по цьому лісу, подивись навкруги. Ти йдеш і бачиш річку, невеличку річку з кришталево чистою водою. Ти відчуваєш, що це найбезпечніше і найкрасивіше місце на всьому острові. Роздивись навколо. Знади там місце, де можна сісти відпочити, або полежати. Зверни увагу на звуки, що ти чуєш. На кольори, які бачиш. Запам’ятай це місце. Ти можеш повернутись туди коли завгодно, лише тобі відомо де воно знаходиться. Побудь там, на острові, а потім, як будеш готовий, повертайся до мене і розплющуй очі».
Після вправи психолог цікавиться відчуттями та враженнями дитини.
Заняття № 10. Контролюємо силу емоцій.
Мета: навчити дитину контролювати силу емоцій, підвищення самооцінки, розвиток уяви, розвиток емоційного інтелекту.
Інструменти: дві скриньки, папір для записів, ручка, п’ять ґудзиків, фольга, папірА-4, простий олівець, гумка, кольорові олівці.
Хід заняття:
1. Привітання.
Психолог як і на попередньому занятті вітається з дитиною. Задає подібні запитання, що й на минулому занятті.
Повідомлення психологом мети заняття дитині: «Сьогодні на занятті ми будемо розвивати твій емоційний інтелект ».
2. «Дві скриньки».
У ті скриньки що було зроблено на попередніх заняттях, дитина за допомогою психолога покладе до записки, де вказуватиме дії, які вона здійснила протягом тижня і якими вона пишається та дії, за які їх соромно і вона про це шкодує.
Мета: навчити дитину контролювати силу своїх емоцій.
Вік: 6+
Інструменти: 5 ґудзиків різної форми та розміру.
Хід роботи:
Граючись з ґудзиками дитина вчиться контролювати емоції, розуміти якої сили викид енергії він може створити і до чого це може призвести.
Мета: Зниження рівня агресії, зняти м’язове напруження, покращити контакт зі своїм тілом.
Вік:6+
Інструменти: 2 відрізи фольги по 20 см.
Хід роботи:
Мета: зниження рівня тривожності, роздратованості, страху, допомогти дитині відреагувати на неприємну ситуацію.
Вік: 10+
Інструменти: лист А-4, кольорові олівці.
Хід роботи:
Папір А-4 покладіть горизонтально і ділиться на 4 частини. Треба помітити кожен квадрат №
№2 |
№3 |
№1 |
№4 |
Це весело, смішно, але дуже глибоко працює з дитячою травмою.
Список використаних джерел:
Астамир- В/Київ
Добропілля 2019