Корекційно – розвиткова програма з розвитку пізнавальних процесів та сенсомоторики першокласників, які мають труднощі в адаптації.
Пояснювальна записка
Актуальність і значущість проблеми адаптації дітей до школи полягає в своєчасному виявленні незрілості дітей, оскільки можливе повніше її подолання, що дозволить попередити саме виникнення багатьох проблем. Шкільне життя на кожному кроці ставить вимоги до компетентності дитини, її гнучкості, вміння виділяти головне і другорядне, здатності до одного пристосовуватися, а іншому чинити опір, відстоюючи власну гідність. В житті класного колективу щодня виникають непередбачувані ситуації, проблеми, що потребують вирішення і випробовують дитину на вміння приймати самостійні рішення, надавати чомусь-комусь перевагу, відмовляти у прихильності, відстоювати власну точку зору. Можливо, вперше у житті. У цьому сенсі актуалізується проблема формування у дитини пристосованості до життя як здатності бути придатною до повноти проявів, відповідно вимогам життя. В даному конкретному випадку – шкільного.
Центральною метою адаптаційно – ігрового циклу НУШ є природне входження дитини в шкільне життя, послідовна адаптація до нового середовища. Запропоновані в даній програмі вправи з використанням сучасних вимог НУШ (Лего, вправи на міжпівкульну взаємодію,розвиток сенсомоторики, орієнтацію у просторі, координацію рухів та ін..) сприятимуть підвищенню адаптивних можливостей дитини та подолати труднощі адаптації.
Мета: підвищити адаптивні можливості першокласників.
Завдання:
- розвивати пам’ять, мислення, кмітливість;
- розвивати сенсомоторику;
- розвивати дрібну моторику рук;
- розвивати зв’язне мовлення, висловлювати власну думку;
- формувати навички адаптації у суспільстві;
- формувати навички конструктивної взаємодії з однолітками .
Предмет розвитку та корекції: пізнавальна, особистісна та емоційна сфера першокласників.
Засоби корекції: вправи на розвиток сенсомоторики, пізнавальних процесів, тонкої моторики руки, елементи психогімнастики.
Обладнання та технічне обслуговування: інтерактивна дошка.
Кількість занять: десять.
Тривалість занять : 35 хвилин.
Склад групи: 5-12 дітей.
Вік учасників групи: 5, 5 -7 років.
І. Діагностичний етап.
Завдання дослідження: визначити рівень розвитку основних компонентів шкільної готовності дитини.
Процедура проведення: бесіда з дитиною повинна тривати до 30 хвилин.
Діагностичний інструментарій:
1.Модифікація тесту А. Керна – Я. Йєрасека.
Мета: оцінювання психосоціальної зрілості за тестовою бесідою.
Мета бесіди: установлення контакту з дитиною, орієнтоване оцінювання уявлень про довкілля, рівня розвитку звʼязного мовлення.
2.Орієнтовний тест шкільної зрілості – вербальне мислення (Я. Йєрасека).
Мета: оцінювання вербального мислення.
Мета бесіди: визначення рівня вербального мислення, рівня розвитку розумових здібностей.
3.Тест словника (Ю.З. Гільбух, С. Л. Коробко, Л. О. Кондратенко).
Мета: оцінювання рівня словникового запасу дитини.
Мета бесіди: перевірка знання слів, аналіз пасивного та активного словників.
4.Тест «Будиночок» (Н. Гуткіна).
Мета:оцінювання рівня розвитку довільної сфери. Виявлення рівня розвитку саморегуляції, довільної уваги, вміння діяти за зразком.
5.Бесіда про школу (Т. Нєжнова)
Мета:оцінювання сформованості мотивації навчання.
ІІ. Установчий етап.
Консультація для батьків «Психологічна готовність до школи».
Тематичний план
№п/п |
Тема заняття |
Мета заняття |
Зміст заняття |
Кількість годин на кожну вправу |
обладнання |
1 |
Заняття 1 |
розвивати пізнавальні процеси, дрібну моторику руки, простежую функцію очей; розвивати вміння порівнювати предмети; формувати спостережливість. |
1)Вправа «Знайомство» 2)Вправа «Мій настрій» 3)Вправа «Одяг» 4)Вправа «Геоборд» 5) Вправа «Спробуй повтори» 6) Вправа «Порівняй» 7)Рефлексія |
2 хв
3 хв
5 хв
10 хв
5 хв
7 хв
3 хв |
Клубок ниток Куточок «Мій настрій»
Геоборд |
2 |
Заняття 2 |
розвивати пізнавальну сферу дитини, формувати позитивне ставлення до школи. |
1)Вправа «Вітання» 2)Вправа «Мій настрій» 3) Вправа «Улюблена казка» 4) вправа «Школа» 5)вправа «Спробуй повтори» 6)вправа «Буває – не буває» 7)вправа «Пазли» 8)Рефлексія |
2 хв
3 хв
5хв
5 хв
5 хв
5 хв
7 хв
3 хв |
Кубики Лего Куточок «Мій настрій» Пластилін
Нейропсихологічні картки «Спробуй повтори»
пазли |
3 |
Заняття 3 |
розвивати сенсомоторику, уяву, увагу. |
1)вправа «Вітання» 2)вправа «Мій настрій» 3)вправа «Слухняні ручки» 4)вправа «Вгадай» 5)Руханка 6)вправа «Мозаїка» 7)Рефлексія |
2хв
3 хв
7 хв
5 хв
5 хв
10 хв 3 хв |
Малюнок для малювання двома руками
Кришечки з пластикових пляшок |
4 |
Заняття 4 |
розвивати увагу, сенсомоторику, зосередженість, підтримати групову єдність. |
1)вправа «Вітання» 2)вправа «Долонька» 3)вправа «Кодування» 4)руханка з кубиками 5)вправа «Плутанина» 6)Рефлексія |
2 хв
10 хв
10 хв 4 хв
7 хв
2 хв |
Кольорові резиночки для волосся Кубики з малюнками |
5 |
Заняття 5 |
розвивати увагу, коригувати знання кольорів, розвивати дрібну моторику руки, образне мислення, формувати навички охайності.
|
1)вправа «Вітання» 2)вправа «Впіймай жучка» 3)вправа «Шкільні правила» 4)вправа «Збираємо сміття» 5)руханка 6)вправа «Танграм» 7)рефлексія |
2 хв
5 хв
5 хв
7 хв
3 хв 10 хв
2 хв |
Квадратне різнокольорове поле
Картки
Танграм зі схемами |
6 |
Заняття 6 |
розвивати увагу, коригувати знання кольорів, розвивати дрібну моторику руки, образне мислення. |
1)вправа «Вітання» 2)вправа «Склади яєчка» 3)вправа «Склади речення» 4)руханка 5)вправа «Слухняні ручки» 6)вправа «Кольорова пірамідка» 7)Рефлексія |
2 хв
5 хв
8 хв
3 хв
5хв
5 хв
2 хв |
Пазли
Кубики з малюнками
Кубики Лего |
7 |
Заняття 7 |
розвивати увагу, вміння узагальнювати, співпрацювати. |
1)Вправа «Нетрадиційне вітання» 2)вправа «Розфарбуй із товаришем» 3)вправа «Назви одним словом» 4)руханка 5)вправа «Знайди крило метелика» 6)вправа «Впіймай слово» 7)Рефлексія |
3 хв
10 хв
5 хв
5 хв
5 хв
5 хв
2 хв |
Розмальовка
пазл |
8 |
Заняття 8 |
розвивати уяву, фантазію, налаштувати праву і ліву півкулю головного мозку на гармонійно узгоджену співпрацю. |
1)вправа «Посмішка по колу» 2)вправа «Веселі плямки» 3)вправа «Слухняні ручки» 4)вправа «Летіли дракончики» 5)руханка з кубиками 6)вправа «Намисто» 7)Рефлексія |
2 хв
7 хв
5 хв
8 хв
3 хв
7 хв.
2 хв |
Малюнок з сірими плямами
Кубики Паперові намистини та нитки |
9 |
Заняття 9 |
розвивати слухове сприйняття, увагу, кмітливість.
|
1)вправа «Зарядись позитивом» 2)вправа «Акваріум» 3)вправа «Малюнок» 4)вправа «Саймон сказав» 5)руханка з кубиками Лего 6)вправа «Четвертий зайвий» 7)вправа «Знайди помилку художника» 8)Рефлексія |
2 хв
10 хв
5 хв
3 хв
3 хв
5 хв
5 хв
2 хв |
Малюнок з долонею
Малюнок акваріума та рибки
Кубики Лего
Малюнки
малюнки
|
10 |
Заняття 10 |
розвивати навички вільного мовлення, логічного та асоціативного мислення, розвивати увагу, сенсомоторику. |
1)вправа «Я тобі бажаю…» 2)вправа «Добери слова» 3) вправа «Фарби» 4)руханка з кубиками Лего 5)вправа «Тіні» 6) вправа «Планшет» 7)Рефлексія |
2 хв
8 хв
5 хв
3 хв 5 хв
10 хв 2 хв |
Малюнки Кубики Лего
Малюнки
Картонний планшет з малюнком |
Заняття №1
Мета: розвивати пізнавальні процеси, дрібну моторику руки, простежую функцію очей; розвивати вміння порівнювати предмети; формувати спостережливість.
Завдання:сприяти розвитку пізнавальних процесів; подолати внутрішнє напруження учасників заняття.
Обладнання: клубок ниток, геоборд.
Хід заняття
Вправа «Знайомство»
Мета: зняти внутрішнє напруження учасників заняття, формувати групову єдність.
Обладнання: клубок ниток.
Психолог пропонує взяти клубок і кидати один одному із фразою «Я (імʼя) люблю(що робити?)». Наприклад, «Я Олена. Люблю фантазувати».
Вправа «Мій настрій»
Мета: емоційно налаштувати на роботу, розвивати дрібну моторику руки, вміння висловлювати свою позицію.
Психолог пропонує взяти кольорові прищепки та прищепити їх до «сонечок» з різним настроєм відповідно до свого емоційного стану та пояснити свій вибір.
Вправа «Одяг»
Мета: розвивати увагу,слухове сприйняття та логічне мислення.
Діти повинні плеснути в долоні один раз, якщо називається предмет одягу, два рази – якщо предмет взуття. Психолог робить перелік: шапка, вермішель, шльопанці, панчохи, рукавички, сік, чоботи, шуба, куртка, сандалі, суп, кросівки, ромашка, борщ, сарафан.
Вправа «Геоборд»
Мета: розвивати зорове сприйняття, увагу, мислення, дрібну моторику руки.
Дітям пропонується за зразком виконати завдання на геоборді.(див. додаток 1)
Вправа «Спробуй повтори»
Мета: розвивати увагу, зорове сприйняття, розвивати аналізуюче спостереження.
Діти з психологом сідають в коло на підлозі. Психолог показує рухи під музичний супровід, а діти повторюють за ним.
Вправа «Порівняй»
Мета: розвивати логічне мислення, формувати вміння порівнювати предмети.
Психолог називає пари слів, а діти повинні пояснити, що вони мають подібне та відмінне.
Слива – абрикоса, помідор – апельсин, метелик – птах, автобус – тролейбус, стілець – крісло, кішка – собака.
Рефлексія.
Діти підходять до куточку «Мій настрій» та прищеплюють кольорові прищепки. Пояснюють, як змінився їх настрій протягом заняття.
Заняття 2
Мета:розвивати пізнавальну сферу дитини, формувати позитивне ставлення до школи.
Завдання:сприяти розвитку уваги, мислення, уяви; сформувати позитивне ставлення до школи.
Обладнання:кубики Лего, пластилін, нейропсихологічні картки «Спробуй повтори», пазли.
Хід заняття
Вправа «Вітання»
Мета: зняти внутрішнє напруження, налаштувати на групову взаємодію.
Діти вибирають кубики Лего і вітаючись складають високу піраміду.
Вправа «Мій настрій»
Вправа «Улюблена казка»
Мета: розвивати уяву, мислення, тонку моторику рук.
Діти по черзі називають свою улюблену казку та її головного героя. Потім з пластиліну ліплять головного персонажа своєї казочки та пояснюють вибір казки.
Вправа «Школа»
Мета: формувати позитивне ставлення до школи.
казка «Школа»
Лісові звірі теж мають свою школу. До однієї з таких мріяв піти зайчик Крош. Багато його друзів вже ходили туди, тому малюку часто доводилося нудьгувати одному, чекаючи їх повернення із занять. Одного разу мама-зайчиха сказала, що завтра він піде в школу. Крош був на сьомому небі від щастя. Наступного ранку він взяв великий букет для вчительки і поспішив в школу. Все для нього там було новим і незвичним, але зайчик зовсім не боявся, він завмер в очікуванні цікавих пригод і веселих історій. Яким же було його здивування, коли вчителька замість смішних оповідань почала пояснювати, що в школі потрібно поводитися тихо і спокійно.
– Я не хочу йти в школу! Я ще зовсім маленький. – Плакав зайчик, дивуючи маму. Їй було зовсім незрозуміло, чому так швидко змінилося його ставлення до школи .
– Але чому? Ти так радів новим друзям?
– Ні, там зовсім не цікаво, а страшно. Не відпускай мене в школу, будь ласка, я хочу залишатися вдома, грати і читати веселі розповіді про школу для дітей. – На цих словах Крош замовк і гірко заплакав.
Мудра матуся все добре розуміла: її синок боявся не школи, а нового способу життя.
– Любий, не потрібно плакати. Бояться нового і невідомого цілком природно. Навіть дорослі відчувають себе ніяково, потрапляючи в незвичні умови.
Почувши, це зайчик трохи заспокоївся:
– Мене не будуть лаяти за те, що у мене не все виходить?
– Звичайно ні. Помилятися може кожен. Для цього ти і пішов в школу – щоб вчитися. Не бійся питати про все, що тобі не зрозуміло, і у тебе обов’язково все вийде!
– А бігати і стрибати зовсім-зовсім не можна, так?- понуро спитав Крош.
Мама посміхнулася:
– Можна, але тільки на перервах. А на уроках потрібно уважно слухати вчительку, щоб не пропустити нічого цікавого та нового.
Наступного дня Крош біг до школи ще швидше. Він більше не боявся і розумів, наскільки важливо відверто говорити з батьками про свої переживання. А ще на нього чекала весела і смішна історія, причому навіть не одна. А ви любите ходити в школу?
Вправа «Спробуй повтори»
Мета: розвиток уваги, спостережливості, координації рухів.
Обладнання: нейропсихологічні картки «Спробуй повтори».
Психолог демонструє картки з різними позами рук та тулуба, а діти намагаються їх повторити.
Вправа «Буває – не буває»
Мета: розвивати увагу та уяву.
Психолог називає твердження , а діти визначають чи таке можливо. Якщо так – хлопають в долоні.
-Слон сидить на даху.
-Дівчинка збирає в лісі гриби.
-У каструлі вариться торт.
-Лис бродить по лісу.
-Взимку іде сніг.
-Весною природа засинає.
Вправа «Пазли»
Мета:розвивати мислення, кмітливість.
Діти складають пазли.
Рефлексія.
Заняття 3
Мета:розвивати сенсомоторику, уяву, увагу.
Завдання:подолати емоційне напруження, корегувати фонематичний слух та координацію рухів.
Обладнання:малюнки емоцій,малюнки для кінезіологічної вправи, різнокольорові кришечки з пластикових пляшок, музика для руханки.
Хід заняття:
Вправа «Вітання»
Мета: зняти емоційне напруження, налаштувати дітей на співпрацю.
Діти стають у коло. За проханням психолога вони вітаються один з одним: даючи «пʼять», потерти спинку, обнявши, потанцювати.
Впава «Мій настрій»
Мета: вчити розпізнавати власні емоційні стани.
Обладнання:малюнки різних емоцій .
Діти відгадують емоційний стан, які зображено на малюнках. Далі проводиться обговорення:
Чи буває у вас сумний настрій? Чому?
Як ви покращуєте свій настрій?
Що ви відчували?
Вправа «Слухняні ручки»
Мета: налаштувати праву і ліву півкулю головного мозку на гармонійно узгоджену співпрацю.
Дітям пропонується створення малюнка обома руками.
Вправа «Вгадай» (за Р. Овчаровою)
Мета: сприяти розвитку уваги, фонематичного слуху.
Дітям зачитують слова.почувши слово з указаним психологом звуком, наприклад [д], діти повинні плеснути в долоні.
Слова із звуком [д]: підвал, портрет, діжка, дрова, хода, дрізд, папір, лінія, дорога.
Слова із звуком [р]: річка, ліс, рак, дрова, дірка, листок, одвірки.
Вправа «Руханка»
Мета: розвивати увагу, координацію рухів.
Під супровід музики психолог робить різні рухи, а діти повторюють.
Вправа «Мозаїка» (за методикою Монтессорі)
Мета: розвивати уяву, увагу, мислення, сенсомоторику.
Обладнання: різнокольорові кришечки з пластикових пляшок, картки із малюнками, ігрове поле.
Діти за зразком відтворюють схему малюнка пластмасовими кришечками.
Рефлексія.
Заняття 4
Мета:розвивати увагу, сенсомоторику, зосередженість, підтримати групову єдність.
Завдання: подолати емоційне напруження, корегувати орієнтування в кольорах.
Обладнання:кубики з малюнками, картонна долонька, різнокольорові резиночки для волосся, схеми –малюнки.
Хід заняття:
Вправа «Вітання»
Мета:зняти емоційне напруження, навчити розуміти різну інтонацію голосу.
-У різних ситуаціях ми говоримо різним голосом, різним тоном: голосно чи тихо, високо чи низько. Те, як ми розмовляємо, називається інтонацією. Зараз ви спробуєте привітатися з різною інтонацією: сердито, сумно, злякано, розгублено, впевнено, радісно.
Вправа «Долонька» (на основі настільної гри Ring LDing)
Мета:розвивати сенсомоторику.
Обладнання: картонна долонька, різнокольорові резиночки для волосся, схеми –малюнки.
Діти за зразком схеми одягають на долоньку резиночки.
Вправа «Кодування»
Мета:розвивати уважність, зосередженість, тонку моторику руки.
Діти, наслідуючи зразок, повинні зафарбувати малюнок за схемою.
Руханка з кубиками.
Кидають три кубики з числами, малюнками, рухами. Відповідно до того, що випало- рухаються по колу.
Вправа «Плутанина»
Мета:підтримати групову єдність.
Обирається ведучий, який відвертається або виходить за двері. Решта дітей стають у коло, тримаючись за руки, і заплутуються . Ведучий повинен розплутати.
Рефлексія.
Заняття 5
Мета:розвивати увагу, коригувати знання кольорів, розвивати дрібну моторику руки, образне мислення, формувати навички охайності.
Завдання:сприяти орієнтуванню в просторі, подолати труднощі у знаннях кольорів.
Обладнання:танграм, картки з малюнками та схемами.
Хід заняття:
Вправа «Вітання»
Мета: зняти емоційне напруження, налаштувати на взаємодію.
Діти стоять у колі та за годинниковою стрілкою говорять один одному компліменти.
Вправа «Впіймай жучка»
Мета:розвивати увагу, просторове орієнтування, коригувати знання кольорів.
На полі в різнокольорову клітинку сидить «жучок». За вказівкою психолога він рухається по клітинках в різні боки , а дитина повинна визначити, де буде перебувати «жучок» після руху. Наприклад, клітинка вправо та дві клітинки вверх.
Вправа «Шкільні правила»
Мета:налаштувати на позитивне взаємодію, пригадати правила школяра.
-Діти, вам подобається в школі? А що вам подобається найбільше?
-Що ви робите на перервах?
-Хто прибирає ваше робоче місце після уроків?
-А чи є у вас обов’язки у класі?
Вправа «Збираємо сміття»
Мета: розвивати дрібну моторику руки, образне мислення, формувати навички охайності.
Діти у спеціальні кошики сортують картки з побутовим сміттям.
Руханка
Діти під музичний супровід виконують рухи за психологом.
Вправа «Слухняні ручки»
Мета: налаштувати праву і ліву півкулю головного мозку на гармонійно узгоджену співпрацю.
Дітям пропонується створення малюнка обома руками.
Вправа «Танграм»
Мета: розвивати дрібну моторику руки, формувати вміння працювати за зразком.
Обладнання: танграм та схеми з малюнками.
Діти за зразком схеми-малюнком виконують завдання з танграмом.
Рефлексія.
Заняття 6
Мета: розвивати увагу, коригувати знання кольорів, розвивати дрібну моторику руки, образне мислення.
Завдання:корегувати знання кольорів, формувати вміння працювати за зразком.
Обладнання:кубики Лего,кубики з малюнками, пазли.
Хід заняття:
Вправа «Вітання»
Мета: емоційне налаштування на взаємодію.
Діти стають у коло і тримаючись за руки говорять один одному «Я радий тебе бачити!»
Вправа «Склади яєчка»
Мета: розвивати сенсомоторику.
Обладнання:пазли у формі яєчок.
Знайти та скласти другу половинку яєчка(на основі квадратів Нікітіна).
Вправа «Склади речення»
Мета: розвивати мовлення, образне мислення.
Обладнання:кубики з малюнками.
Дітки кидають кубики з малюнками та складають з них речення.
Руханка
Обладнання:розгортка з наліпками долонь та ступнів.
Діти стрибають наслідуючи малюнок.
Вправа «Слухняні ручки»
Мета: налаштувати праву і ліву півкулю головного мозку на гармонійно узгоджену співпрацю.
Дітям пропонується створення малюнка обома руками.
Вправа «Кольорова пірамідка»
Мета:розвивати вміння працювати за зразком, сенсомоторику, орієнтування в кольорах.
Обладнання: кубики Лего.
Діти за зразком з кубиків Лего складають пірамідки.
Рефлексія.
Заняття 7
Мета:розвивати увагу, вміння узагальнювати, співпрацювати.
Завдання:корегувати слухове сприйняття, формувати вміння співпрацювати.
Обладнання:кубики Лего, фігурки метеликів та їх крил.
Вправа «Нетрадиційне вітання»
Мета: зняти емоційне напруження.
Психолог пропонує дітям привітатися: тильною стороною долонь, стопами ніг, колінами, плечима, носиками.
Вправа «Розфарбуй із товаришем»
Мета: розвивати вміння співпрацювати та домовлятися, орієнтуватися в просторі.
Вправа виконується в парах. Дітям роздають малюнки, які необхідно розфарбувати. Одна дитина розфарбовує одну половинку малюнка, а друга – іншу.
Вправа «Назви одним словом»
Мета: розвивати вміння узагальнювати, розширити словниковий запас, формувати слухове сприйняття.
Діти узагальнюють названі слова.
Слива, вишня, абрикоса –це…
Куртка, шуба, пальто –це..
Шльопанці, босоніжки, сандалі – це…
Білка, заєць, ведмідь – це…
Пес, кіт, корова – це…
Сокира, молоток, пилка – це…
Ручка, олівець, гумка –це…
Вільха, ясен, модрина – це…
Руханка (з кубиками Лего під авторський віршик)
Діти стають у коло, в ценрі якого знаходяться кубики Лего. Назвавши колір кубика, діти беруть його в руки і виконують рух.
Синій колір – пострибай,
Жовтий – ніжками потупай.
Червоний – покажи всім зайченя,
Зелений – походи, як каченя.
Голубий – двічі нахилися,
Оранжевий –до стелі потягнися .
Вправа «Знайди крило метелика»
Мета:розвивати сенсомоторику.
Обладнання: фігурки метеликів та їх крил.
Діти шукають відповідні крила своїм метеликам.
Вправа «Впіймай слово»
Мета:розвивати фонематичний слух, увагу.
Психолог робить перелік різних слів. Діти почувши вказане слово (наприклад, предмет одягу) – плескають у долоні.
Рефлексія.
Заняття 8
Мета:розвивати уяву, фантазію, налаштувати праву і ліву півкулю головного мозку на гармонійно узгоджену співпрацю.
Завдання:корегувати слухове та зорове сприйняття.
Обладнання:кубики з малюнками, паперові намистинки, розмальовки.
Хід заняття:
Вправа «Посмішка по колу»
Мета:зняти емоційне напруження.
Діти стають у коло і передають один одному посмішку в долоньках.
Вправа «Веселі плямки»
Мета:розвивати уяву та фантазію, зняти емоційне напруження.
Дітям дають аркуші з темними плямами. Слід домалювати їх так, щоб вони стали веселими.
Вправа «Слухняні ручки»
Мета: налаштувати праву і ліву півкулю головного мозку на гармонійно узгоджену співпрацю.
Дітям пропонується створення малюнка обома руками.
Вправа «Летіли дракончики…»
Мета:розвивати увагу, слухове сприйняття.
Діти стоять у колі, виставивши вперед долоні. Ведучий іде, тихенько торкаючи долоні дітей, примовляючи:
Летіли дракончики,
Їли пончики.
Скільки пончиків,
Стільки й дракончиків.
На останнє слово той, до кого доторкнулися останнім, каже довільне число в межах 10. Після цього ведучий рахує долоні до заданого числа, той на кого випадає задане число, має сховати за спину руки, які ведучий намагається схопити.
Руханка з кубиками.
Вправа «Намисто»
Мета:розвивати слухове та зорове сприйняття, розвивати сенсомоторику.
Обладнання: паперові різнокольорові намистини та нитки.
Спочатку за схемою, а потім на слух діти нанизують намистини на нитку.
Рефлексія.
Заняття 9
Мета:розвивати слухове сприйняття, увагу, кмітливість.
Завдання:розвинути спостережливість, усунути проблему в орієнтуванні в просторі.
Обладнання:малюнок акваріума, паперові рибки, презентації «Четвертий зайвий» та «Нісенітниці художника».
Хід заняття:
Вправа «Зарядись позитивом»
Діти по черзі підходять до долоньки-смайлика та прикладають свою, щоб отримати заряд позитиву на увесь день.
Вправа «Акваріум»
Мета:розвивати слухове сприйняття, образне мислення, орієнтування в просторі.
Обладнання: малюнок акваріума та паперові рибки.
За вказівкою психолога діти викладають рибок у акваріумі. Наприклад, три рибки пливуть вправо, а одна – вліво. Скільки рибок пливе в акваріумі?
Вправа «Малюнок»
Мета:розвивати просторове сприйняття.
Дітям потрібно домалювати другу половину малюнка.
Вправа «Саймон сказав»
Мета:розвивати увагу та спостережливість.
Діти стають у коло. Ведучий показує різні рухи при цьому промовляючи: «Саймон сказав зроби так». Діти повинні повторити рухи. Якщо зазначена фраза не прозвучала – рух не повторюють.
Руханка (з кубиками Лего)
Психолог з дітками заздалегідь домовляються, який колір буде позначати який рух. Наприклад, синій – імітують хвилі на морі, жовтий – дзижчати і махати крильцями, як бджола, зелений – луг( дітки присідають), червоний – вогонь(дітки хаотично бігають). Психолог демонструє кубики по черзі, а діти виконують рухи.
Вправа «Четвертий зайвий»
Мета: розвивати образне мислення, кмітливість, увагу.
Дітям демонструються малюнки, в яких потрібно знайти з чотирьох один зайвий.
Вправа «Знайди помилку художника»
Мета:розвивати спостережливість, увагу, кмітливість.
Діти на малюнку повинні виправити нісенітницю художника.
Рефлексія.
Заняття 10
Мета: розвивати навички вільного мовлення, логічного та асоціативного мислення, розвивати увагу, сенсомоторику.
Завдання:корегувати мовлення, зорове та слухове сприйняття.
Обладнання:кубики Лего, картонний планшет, картки з малюнками.
Хід заняття:
Вправа «Я тобі бажаю…»
Мета:налаштувати на позитивну взаємодію.
Діти стоять у колі і продовжують фразу «Я тобі бажаю…»
Вправа «Добери слова»
Мета:розвивати навички вільного мовлення, логічного та асоціативного мислення.
Ведучий називає предмет, а діти придумують слова, якими можна описати даний предмет. Наприклад, ліс – густий, дрімучий, зелений, темний, хвойний…
Слова для вправи: дерево, будинок, річка, школа.
Вправа «Фарби»
Мета:розвивати дрібну моторику руки, логічне мислення, корегувати знання кольорів.
Діти до відеречок з відповідним кольором кидають картки з предметами такого ж кольору.
Руханка (з кубиками Лего)
Авторський віршик
Кубики до рук візьміть,
Над собою покрутіть,
Покрутились, повертілись,
На коврику всілись.
Помасажували спинку
Своєму другу справа,
Сіли, встали,
Сіли, встали.
Другу зліва
«Дякую!» сказали.
Вправа «Тіні»
Мета:розвивати кмітливість та спостережливість.
До кожного малюночка знайти його тінь.
Вправа «Планшет»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, логічне мислення, зорове сприйняття.
Обладнання: саморобний планшет з картону з малюнком.
Дітям потрібно пересуваючи частинки малюнка скласти цілий маюнок.
Рефлексія.
ІІІ. Оцінювання ефективності.
Для діагностики пізнавальних процесів можна використати методику А. Керна – Я. Йєрасека. Навчальну мотивацію доцільно діагностувати за методикою М. Гінзбурга.
ІV. Список використаної літератури:
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: Методичний посібник.- К.:Літера ЛТД, 2006.-258 с.
Коняхина Наталия «Двома руками»//cloud.mair.ru/public/5pZ
Психологічні ігри з елементами тренінгів у початковій школі: вчителю та психологу./С.В. Баришполь. – Х.:Вид.група «Основа», 2019.-158 с.