Рекомедації "Адаптація дітей-першокласників до навчання в школі"

Про матеріал
Початок навчання дитини в 1-му класі - складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності - це й нові контакти, нові стосунки, нові обов'язки.
Перегляд файлу

Щоб адаптація першокласника пройшла успішно повинні виконуватися такі умови:

 

1. Спрямованість навчально-виховного процесу на інтереси дитини. Ставлення до неї як до суб’єкта у педагогічному процесі, включення її у суб’єкт-суб’єктні взаємини у системі "вчитель – учень", " учень – учень". Учні визнаються і приймаються як рівноправні партнери, що мають власну думку, здатні зробити свідомий вибір, вільні у своєму волевиявленні та діях (у розумних межах). Педагогічна стратегія базується на відмові від стандартів та шаблонів у виховному процесі, на нездійсненні насилля над природою дитини, розумінні самоцінності дитячого життя та вікового етапу розвитку шестирічних першокласників.

 

2. Створення сприятливого психологічного клімату як у школі, так і в сім’ї, за якого панує любов, повага, взаєморозуміння, співчуття і терплячість.

 

3. Віра в унікальність кожної дитячої особистості, зацікавленість у долі кожної дитини, створення атмосфери успіху.

 

4. Надання допомоги дитині в усвідомленні себе як особистості.

 

5. Забезпечення оптимального фізичного, розумового, психічного розвитку дитини.

 

6. Розвиток мотиваційної сфери дитячої особистості.

 

7. Розвиток необхідних психологічних якостей: ініціативності, здатності до вмотивованого ризику, адекватної самооцінки, високої працездатності, сили волі, самодисципліни, відповідальності, вміння розподіляти свій час, впевненості, самоповаги, стійкості у подоланні труднощів.

 

8. Збагачення та розширення Я-образу дитини через розширення сфер її діяльності. Забезпечення простору для вияву і розвитку інтелектуальних, творчих, художніх, спортивних тощо здібностей дітей, підтримка їх життєрадісності. Формування навичок творчого саморозвитку.

 

9. Здійснення психологічної підтримки дитини (під якою розуміється процес, у якому дорослий зосереджується на позитивних сторонах дитини з метою зміцнення її самооцінки, допомагає повірити в себе, уникнути помилок, підтримує при невдачах) шляхом опори на сильні сторони дитини, уникнення підкреслення її промахів, демонстрації оптимізму, задоволення, любові та поваги до неї, прийняття індивідуальності дитини, виявлення віри у неї, уникнення дисциплінарних заохочень і покарань, надання дозволу самостійно вирішувати проблеми там, де це можливо, здійснення взаємодії з дитиною, проведення з нею більше часу.

 

10. Дотримання єдності у виховній роботі членів родини, школи та позашкільних установ, що здійснюють виховання учня.

 

 

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ХЕРСОНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Херсонська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів  № 52

з поглибленим вивченням української мови

Херсонської міської ради

вул.. Кримська 127,м.Херсон,73028, тел.: (0552)51-60-67,

е-mail: specschool52@i.ua  Код: ЄДРПОУ: 24115328 

 

 

 

Адаптація дітей-першокласників до навчання в школі

 

 

 

 

Підготувала:

практичний психолог Хабрат К.В.

 

 

 

«Бути готовим до школи – не означає вміти читати, писати і рахувати.

Бути готовим до школи – означає бути готовим всьому цьому навчитися.»

Венгер Л.А.

Початок навчання дитини в 1-му класі - складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності - це й нові контакти, нові стосунки, нові обов'язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок, батьки, бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною. Змінюється все життя дитини: все підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам і турботам.

Звикання до школи - тривалий індивідуальний процес. Згідно зі статистикою, тільки 50% дітей адаптується до нових умов і вимог протягом півроку. Другій половині потрібно більше часу. Процес адаптації складається з багатьох, тісно взаємозв'язаних, аспектів: соціального, педагогічного, фізіологічного, психологічного тощо.

 

 

 

Шкільна адаптація включає в себе біологічну, психологічну і соціальну адаптацію.

 

Ознаками успішної адаптації вважають:

  • задоволеність дитини процесом навчання;
  • легкість і успішність засвоєння програмного матеріалу;
  • достатня самостійність дитини при виконанні навчальних завдань, звернення за допомогою до дорослого лише після спроб виконати завдання самостійно;
  •  задоволеність дитини міжособистісними відносинами з дорослими і однокласниками.

 

 Оптимальний адаптаційний період складає один-два місяці. Залежно від різних чинників рівень адаптації дітей до нових умов може бути різним: високим, нормальним і низьким. Адаптація дитини до школи процес не односторонній: не тільки нові умови впливають на малюка, але і сам він намагається змінити соціально - психологічну ситуацію.

 

  Рекомендації вчителям:

  •          .Враховуйте вікові особливості першокласників: рухову актив­ність, переважання ігрового типу діяльності, недостатню сформованість вольової регуляції.
  •          Порівнюйте роботу учня лише з його попередніми роботами, а не з роботами інших.
  •          Уникайте критики учня при свідках, а також вживання слів «завжди», «ніколи».
  •          Хваліть учня за найменші досягнення.
  •          Дозволяйте учневі самостійно оцінювати свою поведінку та її на­слідки.
  •          Створюйте ситуації успіху.
  •          Зменшуйте кількість заперечних слів та речень. Краще замінити їх на ствердні та позитивно спрямовані.
  •          Не наполягайте на відповідях біля дошки тих дітей, які виявляють тривожність. Краще об'єднуйте їх у групки, що працюватимуть разом.
  •          Для підтримання усних інструкцій використовуйте візуальну стимуляцію.
  •          Давайте учням можливість виплескувати енергію (фізкультхвилинки, ігри на перервах).
  •          Надавайте учням можливість висловлювати свої думки, підкре­слюйте цінність почутого.

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
15 жовтня
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку