Корекційно-розвиткове заняття
з соціально-побутового орієнтування
9 клас
Тема: Сімейні стосунки. Конфліктні ситуації.
Мета:
Обладнання: малюнки з ребусами, аркуш паперу 2 шт, картки з ситуаціями, повітряна кулька 2 шт, «чарівна» торбинка, малюнок дерева з листочками (окремо вирізані).
Тип заняття: корекційно-розвиткове заняття.
Хід заняття
I. Загальнокорекційний етап.
1. Органiзацiйна підготовка учнів до заняття.
2. Нервово-психологічна пiдготовка.
Добрий день вам, добрі люди,
Хай вам щастя всюди буде,
На занятті вас вітаєм,
Щастя й радості бажаєм!
II. Основний етап.
Епіграфом нашого заняття будуть такі слова:
Дерево не може жити без коріння, а людина – без сім’ї.
Народна мудрість
А темою нашого сьогоднішнього заняття буде «Сімейні стосунки, конфліктні ситуації».
- Давайте згадаємо, про що ми говорили на попередніх заняттях. А допоможуть нам ребуси:
(РОДИНА) (СIМ’Я)
ДИРОНА БЮЛШ
(РОДИНА) (ШЛЮБ)
- Так, мова йшла про родину, сiм’ю, а саме про сiмейнi стосунки.
2. Мотивація навчальної дiяльностi.
Вправа «Експеримент». (5 хв)
Зараз ми з вами проведемо експеримент. Ми будемо виконувати певні дії з папером (серветкою), ваше завдання точно слідувати інструкції, так, щоб результат був однаковий.
ІНСТРУКЦІЯ:
• Згинаємо аркуш навпіл.
• Згинаємо ще раз навпіл.
• Відриваємо верхній правий кут.
• Відриваємо нижній правий кут.
- Що вийшло? (відповіді)
- Ми отримали різні візерунки. Можливо, якщо дуже уважно придивитися, можна знайти схожі «творіння», але однакових ми не зустрінемо, хоча інструкція була для всіх однаковою, а результати ми отримали різні. Так відбувається і з людьми, спілкуючись один з одним, вони сприймають одну і ту ж інформацію по різному, що веде до нерозуміння один одного, з'являється напруга в стосунках, а значить, виникає небезпека конфлікту.
III. Вивчення нового матеріалу.
-А ви знаєте, що таке конфлікт? Як ви розумієте це поняття?
Отже, конфлiкт – це зiткнення сторiн, наприклад двох чи бiльше людей з рiзними думками, бажаннями. Пiд час конфлiкту люди сваряться та ображають один одного.
- Якi, на вашу думку, можуть бути причини конфлiктiв?
Неприйняття чужої думки, нехтування правами іншої людини, прагнення домінувати, невміння слухати інших, свідоме прагнення скривдити одне одного, нерозуміння, невміння керувати емоціями. Починаючи з’ясування стосункiв, подумайте про наслiдки.
- А якi можуть бути наслiдки?
- Конфлiкти можуть призвести до тривалих образ i виникнення неприємних почуттів або навiть руйнування стосункiв.
- Як можна зупинити конфлiкт?
- У цьому випадку хтось повинен поступитися. Справедливо стверджують: поступається той, хто мудрiший. Тому поважайте один одного, враховуйте думку iншого. Ставтеся до iнших так як ти хотiв би, щоб ставилися до тебе, будьте толерантні, мудрi.
2. Аналіз і розігрування ситуацій (5 хв)
Зараз, будь ласка, послухайте ситуацію і скажіть, яка ж причина конфлікту.
Ситуація 1. Ніна прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити підлогу і начистити картоплі. Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І... загрались. Ніна повернулась смерком, коли мама була дома. Як видумаєте, чи виникне конфлікт і між ким у цих ситуаціях? Твої дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту.
Ситуація 2. Тато любить дивитися телевізор, включивши його на всю гучність, вам необхідно вивчити вірш, оскільки вчитель сказав, що поставить погану оцінку. Вивчити в такій обстановці не вдасться. Чи має рацію тато? Як тобі поступити?
Ситуація 3. Ти прийшовши зі школи, пообідав. Вирішив відпочити та послухати музику. Мама зайшла в кімнату та наголосила на тому, що треба робити уроки. Ти говориш, що зробиш уроки пізніше і зараз хочеш послухати музику. Чи послухаєшся ти маму? Твої дії в такій ситуації.
У кожній сім’ї трапляються ситуації в яких хтось може гніватися, або злитися.
Кінезіологічна вправа «Кільця» Вправа розвиває дрібну моторику, міжпівкульну взаємодію, сприйняття та відтворення дій за алгоритмом, що пришвидшує обробку інформації та покращує засвоєння нових знань та навичок.
3. Вправа « Повітряна кулька» (5 хв)
Далі я пропоную провести нам дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. (прослідкуйте, що з нею відбувається). Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.
Обговорення
Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд.
Але, коли уже все ж таки виникла конфліктна ситуація, то необхідно вміти правильно поводитися в ній. Отже, давайте сформулюємо правила спілкування в конфліктній ситуації.
4. Вправа «Чарівна торбинка» (5 хв)
В мене є «Чарівна» торбинка», де знаходяться записані на листочку правила спілкування в конфліктній ситуації. Один учень буде виймати та зачитувати їх.
Правила спілкування в конфліктній ситуації.
5. Вправа «Дерево «Сімейного щастя» (5 хв)
Часто сім’ю порівнюють з могутнім, великим деревом. Ми з вами створимо дерево ідеальної сім’ї. Давайте прикріпимо листочки з тими почуттями, які притаманні щасливій сім’ї, без конфліктів (любов, злагода, добро, спокій, взаєморозуміння, щастя, затишок, повага.)
IV. Пiдсумок заняття.
Рефлексія (2-3 хв)
Наше заняття добігає до кінця. Пропоную доповнити фразу: «Мені сьогодні сподобалося…» та на кінець оцінити роботу один одного.
На завершення я хочу прочитати вірш
Бажаю я всім сім’ї мати!
Рідних любити й обіймати!
Сім’я в житті – це основне!
Це найдорожче і святе!
Додаток 1
ДИРОНА БЮЛШ
Додаток 2