Корекційно-розвивальна програма «Розвиток емоційної сфери старших дошкільників»

Про матеріал

Програма розвитку емоційної сфери старших дошкільників - це комплекс занять орієнтованих на головні людські цінності. Я вважаю, що робота з розвитку емоційної сфери дитини необхідна для більшості дітей. Заняття допоможуть у вирішенні завдань емоційного і морального розвитку дошкільників. Під час їх проведення кожна дитина і група дітей стають активними учасниками. Комплекс занять сприяє розвитку моральних почуттів, за якими дитина не тільки вчиться розуміти казкових героїв, а й аналізувати, розвивати власні переживання.

Програма містить в собі 15 занять. В ході яких діти разом з головним героєм Зайчиком, подорожують по лісовим галявинам. Ці галявини відповідають емоціям (радості, смутку, здивування, страху, злості, провини, заздрості, образи). За допомогою методів і прийомів, запропонованих на заняттях, психолог зможе надати перші уявлення дошкільнятам в сфері морального, емоційного і певною мірою естетичного розвитку.

Перегляд файлу

Погоджено

Методист РМК

______________ Н.В. Салацька

 

 

Затверджено

Директор Берецького НВК

______________ Н.О. Никоненко

Погоджено

Завідувач ЦППіСР та ЗСЖ

КВНЗ «ХАНО»

_______________ В.В. Носенко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Корекційно-розвивальна програма

«Розвитку емоційної сфери старших дошкільників»

 

 

 

 

 

 

 

   Укладач:

   Федорова Наталя Миколаївна

   практичний психолог

   Берецького навчально-виховного           

   комплексу

   Первомайського району

   Харківської області

 

 

2017


ЗМІСТ

  1. Зміст…………………..…………………………………………………….2
  2. Склад програми……..…………………………………..……….………...3
  3. Пояснювальна записка….………………………………………….……...4
  4. Заняття №1…………………………………………………………….…...6
  5. Заняття № 2……………………………………………………………..….7
  6. Заняття №3…………………………………………………………….…...8
  7. Заняття №4………………………………………………………………...10
  8. Заняття №5………………………………………………………………...11
  9. Заняття №6………………………………………………………………...13
  10. Заняття №7………………………………………………………………...14
  11. Заняття №8………………………………………………………………...15
  12. Заняття №9………………………………………………………………...16
  13. Заняття №10……………………………………………………………….19
  14. Заняття №11……………………………………………………………….21
  15. Заняття №12……………………………………………………………….23
  16. Заняття №13……………………………………………………………….26
  17. Заняття №14……………………………………………………………….28
  18. Заняття №15 ………………………………………………………………31
  19. Додатки……………………………………………………………………33
  20.  Список використаної літератури…………………………………….….40


Склад програми

№ з/п

Тема заняття

Продолжительность занятий

1

Знайомство

25 хв.

2

Галявина Радості

20 хв.

3

Посмішка

20 хв.

4

На галявинці смутку

25 хв.

5

Галявина Подиву

30 хв.

6

Здивуємо все навколо нас

25 хв.

7

Галявина подолання страху

25 хв.

8

Перемога над страхом

30 хв.

9

Де живе злість

30 хв.

10

Злючка

25 хв.

11

Подорож на галявину Провини

25 хв.

12

Це не твоя провина

30 хв.

13

Галявина Заздрості

25 хв.

14

Зустріч на галявинці Образи

25 хв.

15

Підсумкове

30 хв.

 

 


Пояснювальна записка

 

Корекційно-розвивальна програма з

розвитку емоційної сфери старших дошкільників

 

Програма розвитку емоційної сфери старших дошкільників - це комплекс занять орієнтованих на головні людські цінності. Я вважаю, що робота з розвитку емоційної сфери дитини необхідна для більшості дітей. Заняття допоможуть у вирішенні завдань емоційного і морального розвитку дошкільників. Під час їх проведення кожна дитина і група дітей стають активними учасниками. Комплекс занять сприяє розвитку моральних почуттів, за якими дитина не тільки вчиться розуміти казкових героїв, а й аналізувати, розвивати власні переживання.

За основу даної програми взято посібник «Загадковий світ емоцій. Розвиток емоційної сфери дошкільників» І. В. Молодушкіна.

Програма містить в собі 15 занять. В ході яких діти разом з головним героєм Зайчиком, подорожують по лісовим галявинам. Ці галявини відповідають емоціям (радості, смутку, здивування, страху, злості, провини, заздрості, образи). За допомогою методів і прийомів, запропонованих на заняттях, психолог зможе надати перші уявлення дошкільнятам в сфері морального, емоційного і певною мірою естетичного розвитку.

Основний зміст занять - це одвічні питання, що хвилюють людину: «Що таке Добро і Зло? Як навчити прощати, протистояти Злу? Як стати терплячим? »

Діти зможуть брати участь в таких ситуаціях, коли необхідно прийняти рішення, вирішити як діяти у певній ситуації. Психологам необхідно продумати такі прийоми, які дають можливість програти ситуацію морального вибору. Потрібно пам'ятати про необхідність творчого підходу до програми, врахування індивідуальних особливостей дітей при проведення розвиваючих занять.

Мета програми:  ознайомити дітей з їхніми емоціями;

Завдання:

  створити атмосферу довіри і позитивний емоційний стан;

  вчити дітей розуміти свої емоції і емоції інших людей;

  формувати у дітей позитивні риси характеру;

  активізувати психічні процеси;

  виховувати самостійність, впевненість, акуратність;

Учасники: програма розрахована на дітей старшого дошкільного віку.

Кількість занять: 15, проводиться один раз на тиждень.

Кількість дітей у групі: 10-12 чоловік.

Тривалість занять: 20-30 хвилин.

Заняття проводяться: з добровільної участі дітей, в доброзичливій атмосфері. Відповіді не оцінюються.


Заняття 1

Тема. Знайомство

Мета: познайомити дітей з героєм Зайчиком; налаштувати дітей на подальшу взаємодію.

Обладнання: іграшка Зайчика, різнокольорові сухе листя, аудіо запис звуків лісу, кольорові олівці, розфарбовка Зайчика.

Хід заняття

Гра «Знайомство»

До дітей прийшов Зайчик (іграшка). Він вітається і проводить бесіду про казкових лісових жителів.

- Хто живе в лісі?

- Як вони одягаються?

- Що вони вміють робити?

- У яких казках зустрічаються?

Після бесіди діти під музичний супровід подорожують «лісом» (зображення прогулянки лісом).

Гра «Подорож в осінньому лісі»

Психолог задає дітям питання:

- В який ліс ми потрапили?

- Які ростуть дерева?

- Які листя у нас під ногами? Назвіть, якого вони кольору і форми.

Діти беруть в руки листя і описують їх.

Психогімнастика «Привітаємося по-різному»

Дітям пропонується привітатися один з одним:

• за допомогою звернень «Привіт, я ...»;

• за допомогою долоньок;

• утворивши тісне коло, притулившись плечима один до одного.

Малювання «Зайчик»

Діти підходять до «пеньочку» (столи), де лежать заготовки для прикрашення - Зайчик. Кожній дитині пропонується розфарбувати Зайчика.

(Додаток 1).

Презентація напрацювань

Діти по черзі показують свого Зайчика розповідають про те, де вони сьогодні побували, з ким познайомилися. Малюнки кріпляться до дошки, робиться виставка робіт заняття.

Підведення підсумків заняття

Продовж фразу: «На занятті мені сподобалося ...»

Дітям пропонує зустрітися з Зайчиком на наступному занятті.

 

 

Заняття 2

Тема. Галявина Радості

Мета: розширити уявлення дітей про емоції радості; продовжити формувати позитивні емоції за допомогою посмішки; спонукати дітей до вчинків, які дають радість.

Обладнання: м'які іграшки, малюнки з піктограмами, дзеркало, олівці, папір, аудіо запис  Зайчик.

 

Хід заняття

Гра «Поляна Радості»

Дітям пропонується відправитися в подорож на поляну, назва якого діти дізнаються пізніше. Під веселу музику (на вибір) діти виконують різноманітні рухи в колі, а потім обговорюють настрій кожного. Після танцю Зайчик пропонує дітям підійти до столиків і домалювати на заготовлених гуртках радісне обличчя, а потім порівняти з піктограмою радості.

Вправа «Дзеркальний друг»

Психолог передає по колу дзеркало, а діти повинні посміхнутися і сказати: «Добрий день, це я!» або «Здрастуй, любий друже!»

Психолог пропонує дітям розповісти про те, коли у них буває гарний настрій: «Сьогодні вранці до нас заглянув сонячний зайчик ...»

Малювання «Радісне обличчя»

Психолог пропонує дітям розглянути малюнки з зображенням дівчинки і хлопчика, за якими важко зрозуміти, яке у них настрій (додаток 2). Діти, домальовуючи, перетворюють їх у веселих жителів острова.

Відбувається презентація, кожна дитина з побажаннями дарує свої малюнки Зайчику, робиться виставка напрацювань.

Підведення підсумків заняття.

Дітям пропонує відповісти на питання:

- Як називається галявина де ми сьогодні побували?

- Яких жителів зустріли?

Психолог на занятті прикріплює піктограму радості на карту (лист А3 формату), в подальшому ця карта вивішується на кожному занятті.

Музичне прощання - під музику Е. Желєзнова «Зайчик»

Оплески за роботу.

 

 

Заняття 3

Тема. Посмішка

Мета: закріпити вміння дітей передавати емоцію радості; створити доброзичливу атмосферу в дитячому колективі; поповнювати активний словник.

Обладнання: іграшка Зайчика, картинки за сюжетами казок, піктограма радості, карта подорожі.

 

Хід заняття

Гра «Покажи друзям свою посмішку»

Згадайте, на який галявинці ми з вами подорожували в минулий раз? (Звернення до карти)

- Що таке радість?

- Як ви розумієте це почуття?

- Вчинки викликають почуття радості?

Дітям пропонується, передаючи Зайчика, показати, як вони радіють.

- Як ми можемо здогадатися, що людина радіє?

Дихальна гімнастика «Сонячна лісова галявина»

(З хусточками в руках)

Яка чудова сонячна галявина, мчить запашний квітковий запах! (Підняти руки вгору - в сторони, вдихнути через ніс, видихнути, опустити руки.)

Подув теплий вітерець. (Вдих носом, видих зі звуком «ш-ш-ш!")

Прилетіли метелики. (Руки через сторони вгору - вдих носом, плавні рухи руками вниз, присісти, вдих через рот).

Закукувала зозуля. (Довгий вдих, видих: «Ку-ку-ку!")

Збираємо букет. (Присісти, «зірвати жовту квітку» (взяли хустку з підлоги) - вдих, понюхати - тривалий видих.)

Загубилися діти в лісі. (Вдих тривалий, видих: «Ей-ей-ей!")

Малювання «Моя квітка»

Вихователь пропонує дітям намалювати квітку, яку вони побачили на сонячній галявині. Після малювання діти кладуть свої малюнки в середину кола і розповідають про них. Психолог звертає увагу дітей на те, що до них заглянуло Сонечко (плакат сонечка, робиться виставка малюнків на плакаті).

Психогімнастика «Посміхнись»

Діти утворюють коло

Посміхнуся сонечку: «Здрастуй золоте» (Руки підняти вгору).

Посміхнуся квіточці - хай він зростає! (Показати на підлогу).

Посміхнуся дощику: «Лийся, як з відра» (Руки піднімати по черзі біля голови).

Посміхнуся друзям - бажаю вам добра! (Взятися за руки, посміхнутися).

Підведення підсумків заняття

Психолог нагадує дітям, що кожна людина радіє по-своєму, всі можуть здогадатися про радісний настрої кожної людини, уважно глянувши на його обличчя.

Ви добре попрацювали! Давайте по аплодуємо один одному за роботу.

 

 

Заняття 4

Тема. На галявинці смутку

Мета: розширити уявлення дітей про емоції грусті.

Обладнання: аудіо запис, піктограми, іграшки, кольорові олівці, картки, карта подорожі.

 

Хід заняття

Музичне вітання. Музика Е.Железнова «Зайчик»

Гра «Покажи емоцію»

Психолог пропонує дітям привітатися з Зайчиком, передаючи його по колу, діти по черзі показують настрій (радісне і сумне).

Вірш

Гірко-гірко чапля плаче.

Як же може бути інакше?

Цілий день у воді стояла -

Діткам рибки не спіймала.

Що тепер тут і каже,

Чим же дітей годувати?

Питання для обговорення:

- Який настрій у вас виникає після читання вірша?

- За якими ознаками ви це зрозуміли?

- На яку галявинку ми потрапили?

- Розкажіть, будь ласка, про жителів цієї галявини?

- Як вона називається?

- Зробіть своє обличчя сумним.

Так, сьогодні Зайчик нас привів на галявину смутку (дітям демонструється додаток 4) так виглядає смуток, я прикріплюю на карту нашу другу галявину, «Галявину смутку».

Гра «Я сумую, коли ...»

Зайчик по колу передає дітям м'ячик, а діти по черзі розповідають, коли їм буває сумно.

Малювання «Радість - смуток»

Психолог пропонує дітям за своїм вибором на малювати веселого і сумного зайчиків (додаток 5).

Презентація малюнків дітей, виставка.

Підведення підсумків заняття

Питання для обговорення:

- Який настрій вам більше подобається - веселий або сумний?

- На який галявинці ми з вами сьогодні побували? (Звернення до карти).

Ви добре попрацювали! Давайте по аплодуємо один одному за роботу.

 

 

Заняття 5

Тема. Галявина Подиву

Мета: розвивати уявлення дітей; розширювати знання дітей про емоції подиву.

Обладнання: піктограми, набір картинок, відео та аудіо матеріали,

іграшки, кольорові олівці, картки, карта подорожі.

 

Хід заняття

Музичне вітання.

Музика Е.Железнова «Зайчик»

Гра «Емоція подиву»

Зайчик пропонує дітям згадати, на до яких галявин вони подорожували, і відвідати нову галявину, назва якої вони визначать після прослуховування уривка казки «Казка про царя Салтана» (відеозапис уривка казки, додаток 6).

Психолог зачитує уривок про білку:

«Ми об'їхали весь світ;

За морем гарна річ,

У світі ж ось яке диво:

Острів на морі лежить,

Град на острові стоїть,

З золотоглавими церквами,

З теремами і садами;

Ялина росте перед палацом,

А під нею кришталевий будинок;

Білка в ньому живе ручна,

Так чудесниця яка!

Білка пісеньки співає

Так горішки все гризе;

А горішки не прості,

Шкаралупи щось золоті,

Ядра - чистий смарагд;

Білку пестять, бережуть.

Питання для обговорення:

- Яке почуття виникло у царя, коли він почув, що білка вміє співати?

- Як ви думаєте, як називатися поляна, куди ми потрапили?

- Передайте емоцію, як би ви також потрапили в цю казку.

Зайчик показує дітям піктограму здивування. Потім піктограму прикріпити до карти подорожі (додаток 7).

Перегляд уривка з мультфільму «Кіт у чоботях» (додаток 8).

Після перегляду психолог пропонує одним дітям виступити в ролі кота, а іншим - бути глядачами.

Малювання «Поляна чудес»

Зайчик пропонує дітям подивитися на різнокольорові листочки, які залишили жителі острова (кожен листочок нагадує незвичайну фігуру), пропонує намалювати на них чудеса, які вони бачили на цьому острові.

Презентація напрацювань, створення виставки робіт.

Підведення підсумків заняття

Дітям згадати життєві ситуації, коли їм доводилося дивуватися.

Оплески за роботу один одному.

 

 

Заняття 6

Тема. Здивуємо все навколо нас

Мета: закріпити вміння передавати емоцію здивування; поповнювати активний словниковий запас словами для опису емоції і стану.

Обладнання: іграшки, набір картинок, відео та аудіо матеріали, іграшки, кольорові олівці, картки, карта подорожі.

 

Хід заняття

Психогімнастика

Психолог стелить на підлозі синю скатертину. Діти сідають по колу, уявляючи, що це море (озері, річці, хмарі).

Діти уявляють, що вода синя-синя, що вони купаються в ній, миють очі, вуха, обличчя.

Діти уявляють, що за допомогою пензлика розфарбовують голову в синій колір. Діти зображують емоцію, яка виникне в них, коли вони спіймають рибу.

Гра «Виправ помилку»

Психолог, показуючи одну з піктограм (радості, смутку, здивування), називає її неправильно, діти повинні правильно назвати і привести приклад з життя (додатки 3,4,7).

Вправа «Розповідь-небилиці»

Зайчик звертається до дітей.

- Зараз я перетворю вас на маленьких фантазерів, і ви продовжите незвичайні історії (змахнувши чарівною паличкою).

- «Коли я навчився літати ...»;

- «До нас в гості прилетів Карлсон ...».

Гра «Намалюй казку»

Дітям пропонує замалювати вигадане продовження про Карлсона, намалювати свою казку. Презентація напрацювань, проводиться виставка малюнків.

Підведення підсумків заняття

Психолог пропонує дітям ще раз передати здивування на своєму обличчі.

Музичне завершення

Під музику Е.Железнова «Жирафчик».

Ви добре попрацювали! Давайте по аплодуємо один одному за роботу.

 

 

Заняття 7

Тема. Галявина подолання страху

Мета: розширити уявлення дітей про емоції страху; формувати вміння передавати емоцію страху; ознайомити зі способами позбавлення від страху.

Устаткування: піктограма емоції страху, набір картинок, відео та аудіо матеріали, іграшки, кольорові олівці, картки, карта подорожі.

 

Хід заняття

Перегляд мультфільму «Ну, постривай!» (Додаток 9)

Питання для обговорення:

-  Що відчував вовк, коли потрапив в клітку до лева?

- Коли ми дивимося в обличчя переляканої людини, то що допомагає нам розпізнати це почуття?

Психолог пропонує дітям передати емоцію страху і порівняти її з піктограмою страху (додаток 10).

Вправа «Згадай,  коли тобі було страшно»

Діти утворюють коло, психолог по черзі передає дітям клубочок, пропонуючи згадати ситуації, коли вони відчували страх.

Малювання «Мій страх»

Вихователь пропонує дітям намалювати те, чого вони бояться, а потім питає, що кожна дитина хотів би з цим зробити.

Підказка для дітей: порвати або пом'яти аркуш паперу, заховати його під килимок, замкнути під ключ.

Підведення підсумків заняття

Психолог пропонує дітям передати своєму обличчі страх, а потім - радість.

Музична пауза «Жирафчик»

Оплески за роботу!

 

 

Заняття 8

Тема. Перемога над страхом

Мета: закріпити вміння передавати емоцію страху коригувати боязнь темряви, висоти, замкнутого простору.

Обладнання: піктограми, картки із зображенням казкових героїв, іграшки, набір картинок, відео та аудіо матеріали, кольорові олівці, картки, карта подорожі.

 

Хід заняття

Музичне вітання «Автобус»

Перегляд мультфільму «Крихітка Єнот» (додаток 11)

Психолог акцентує увагу дітей на те, що страх має слабке місце: поки про нього не розповідають, він здається великим, а тільки про нього скажуть вголос або висміють його, він відразу зменшується наполовину.

- Давайте разом знайдемо в ситуації з єнотом щось смішне.

- Що допомогло єноту перемогти страх?

Загадка

Я вухатий ваш дружок,

У мене білий кожушок,

Куций хвостик, довгі вуса,

Я всіх-всіх боюся. (Заєць)

Обговорення:

- Яка емоція виникла у зайчика?

- Як йому допомогти?

Вправа «Сміємося разом над страхами»

Діти разом з психологом сидять на килимку і згадують ситуації з власного життя, шукаючи щось смішне і придумуючи «розминки-смішинки».

Малювання емоції страху

Психолог пропонує дітям намалювати на кружечку емоцію страху.

Гра-інсценівка «Не боюся темряви»

Зайчик пропонує вибрати картинку одного з казкових героїв і інсценувати то, як би він поводився в темному лісі.

Психолог повинен знати, наскільки кожна дитина боїться темряви.

Підведення підсумків заняття

Зайчик хвалить дітей за сміливість. Оплески за активну роботу.

 

 

Заняття 9

Тема. Де живе злість

Мета: познайомити дітей з емоціями злості, гніву вчити дітей аналізувати свої вчинки і через гру долати агресивність.

Обладнання: іграшка Зайчика, піктограми, ілюстрації до вірша «Мойдодир», аудіо матеріали, карта подорожі.

 

Хід заняття

Музичне вітання «Автобус»

Гра «Уяви картинку»

Психолог пропонує дітям уявити картинку на тему «Щось дуже погане», а потім слухає їхні розповіді. Після розповіді дітям пропонується розглянути ілюстрації до вірша С. Маршака «Мойдодир» (додаток 12).

Питання для обговорення:

- Який голос був у Мойдодира?

- Що він відчував?

- Розгляньте піктограми злості, гніву і покажіть ці емоції.

- Як ви думаєте, де ми сьогодні будемо подорожувати?

- За допомогою чого можна дізнатися, що у жителів цієї долини злий вираз обличчя?

«Казка про Злого домовика»

Психолог розповідає дітям казку про Злого домовика, який ображав, штовхав дітей, забирав у них іграшки, тобто наносив всім болю і зло. Діти по черзі повинні зобразити Злого домовичка і розповісти, як він виглядає.

Обговорення:

- Згадайте ситуації, коли ви також були схожі на Злого домовичка?

В кінці обговорення робиться висновок про те, що бути схожим на Злого домовичка ніхто не хоче.

Вправа: «Як Злого домовичка перетворити в Доброго домовичка?»

За командою психолога «Злий, злий ...» кожна дитина зображує Злого домовичка, а по команді «Добрий, добрий ...» - кожна дитина зображує Доброго домовичка.

Піктограма «Злість»

Зайчик пропонує серед наведених піктограм виділити піктограму злості і порівняти її з іншими піктограмами вже знайомих емоцій (додаток 13), робота з картою подорожі.

Вправа «Злість, геть!»

Зайчик: «Всі люди зляться. Кожен по-своєму передає це відчуття: одні за допомогою слів, а інші за допомогою кулаків. Для того щоб не псувати відносин з іншими людьми, можна навчитися чарівним прийомам, що допомагають подолати злість ».

Зайчик пропонує кожній дитині взяти в руки газету, уявивши, що він на когось дуже розсердився. Потім необхідно з силою зім'яти газету і відкинути її в сторону.

Діти виконують завдання, а дорослий стежить за тим, щоб вони якомога природніше передавали свою злість. Діти не повинні кидати газету один в одного.

Потім Зайчик просить дітей закрити очі, отримує подушку і кладе її на стілець. Після того, як діти відкрили очі, Зайчик пояснює, що це чарівна подушка з долини Злості, що допомагає виживати злість. Кожній дитині пропонується по черзі підійти до подушки, уявити, що це той, на кого дитина дуже сильно розсердилася, з усієї сили почати бити по подушці. Діти виконують завдання, а дорослий стежить за їх станом. На виконання завдання дається кілька хвилин. Якщо дитина дуже захопиться, то Зайчик зупиняє його. У цій вправі повинні брати участь всі діти.

Після виконання завдання «чарівну подушку» слід дати кому-небудь з учасників з проханням віднести її до групи, разом з психологом вибравши для неї «почесне місце».

Зайчик говорить дітям про те, що кожен з них, коли розсердиться, може підійти до подушки і з її допомогою зігнати на ній свою злість так, як це було зроблено на занятті.

Музична пауза «Жирафчик»

Підведення підсумків заняття.

Психолог пропонує дітям передати на своєму обличчі злість, а потім - радість.

 

 

Заняття 10

Тема. Злючка

Мета: закріпити вміння передавати емоцію злості, порівняти емоції на фотографії і на зображенні; поповнювати активний словниковий запис.

Обладнання: іграшка Зайчика, фотографії людей і картинки різних казкових персонажів, олівці, картки, іграшки, карта подорожі, аудіо матеріали, ящик з піском, вода.

 

Хід заняття

Розминка «Подихай як ...»

Психолог просить дітей подихати, як:

• спокійна людина;

• людина, яка розлютилася;

• перелякана людина;

• людина перед сном.

Гра «Хто найбільше боїться злого»

Психолог пропонує дітям згадати будь-якого злого персонажа, якого можна злякатися. Потім на роль цього персонажа за допомогою лічилки вибирається дитина. Решта дітей по черзі сідають на «чарівний стілець» і показують мімікою, голосом як їм страшно.

Вправа «Підбери пару»

Зайчик пропонує дітям розглянути фотографії людей і картинки різних казкових персонажів. Кожній дитині необхідно вибрати фотографію, визначити емоційний стан цієї людини, а потім підібрати до неї картинку із зображенням казкового персонажа, де передана сама емоція. Після того, як діти знайдуть пару «фотографія - картинка», проводиться обговорення отриманих результатів.

Вправа «Переможець злості»

Після того, як діти почали працювати, Зайчик запитує, яку галявину вони відвідували на попередньому занятті (робота з картою подорожі).    

Обговорення:

- Які ситуації вас злили?

- Як ви проганяли свою злість?

«Злий» настрій змушує нас робити і говорити різні речі, через які на вас зляться дорослі. Але тільки злість пройде, стає сумно і неприємно. Є один секрет: кожен велика і маленька людина має право злитися. Існує безліч ігор, які навчать вас «сердитися правильно», тобто так, щоб не ображати інших.

Сьогодні я пропоную ще одну гру «Переможець злості». За допомогою піску можна зліпити і побачити власну злість, а потім перемогти її.

Психолог, а потім діти, коментуючи весь процес виготовлення, роблять з мокрого піску грудку - «злу», на якій роблять поглиблення або малюють очі, ніс, рот.

Після того як все завершили робити свої споруди, психолог пропонує кожній дитині покласти руки на свою грудку - «злу», закрити очі, згадати, на що вони зазвичай зляться, і спробувати перенести свій гнів на цей клубок. Діти відкривають очі, а психолог пояснює їм, що тепер в кожній грудці живе їх злість.

Потім діти в будь-який спосіб руйнують піщану грудку, кажучи «чарівне заклинання»: «Проганяємо злість, запрошуємо радість».

Після цього вони руками повільно вирівнюють поверхню піску, залишаючи на ній відбитки своїх долонь. Психолог пропонує дітям прикрасити ці відбитки намистинками, черепашками, камінчиками в знак їх заспокоєння, отримання рівноваги: ​​«Я переміг свою злість, тому я спокійний».

Пальчикова гімнастика

Психолог разом з Зайчиком запрошують дітей з допомогою пальчиків показати, як їх руки «стрибають» на столі («радіють»), «штовхаються», «кусають» один одного («зляться»), стискаються в кулачки і «тремтять» ( «бояться »).

Малювання

Психолог пропонує дітям намалювати спочатку зле обличчя, а потім перетворити його в смішне.

Підведення підсумків заняття

Діти, ви молодці! Я сподіваюся на те, що коли хтось дуже розлютить вас, то ви кожен раз будете грати в такі ігри. А зараз нам пора прощатися.

Оплески за роботу.

 

 

Заняття 11

Тема. Подорож на галявину Провини

Мета: познайомити дітей з новими емоціями: провини і соромом, їх графічним зображенням; вчити дітей співвідносити вчинок і емоцію; формувати вміння зображати цю емоцію за допомогою міміки, жестів.

Обладнання: іграшка Зайчика, іграшки, карта подорожі, аудіо матеріали.

 

Хід заняття

Вправа «Покажи почуття»

Психолог пропонує кожній дитині по черзі за допомогою пантоміми передати почуття радості, печалі.

Вправа «На галявині Провини»

Зайчик вітається з дітьми і пропонує ознайомитися з новими емоціями. Спочатку він читає розповідь В. О. Сухомлинського «Іменинний обід».

«Іменинний обід»

У Ніни велика родина: мати, батько, два брати, дві сестри і бабуся.

Ніна маленька: їй восьмий рік. Бабуся - найстаріша: їй вісімдесят два роки. Коли сім'я обідає, у бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся - ложка тремтить, крапельки капають на стіл.

Скоро День народження Ніни. Мама сказала, що на її іменини у них буде обід. На обід Ніна може запросити подруг.

Ось і гості прийшли. Мама накриває на стіл білу скатертину.

Ніна подумала: це і бабуся за стіл сяде. А у неї руки тремтять ... Подруги сміятися будуть. Розкажуть потім, що в Ніниної бабусі руки тремтять.

Ніна тихенько сказала мамі:

- Мама, нехай бабуся сьогодні за стіл не сідає.

- Чому? - Здивувалася мама.

- У неї руки тремтять та капає на стіл ...

Мама зблідла. Ані пари з вуст, вона зняла зі столу білу скатертину і сховала її в шафу.

Мама довго сиділа мовчки, потім сказала:

- У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Вітаю, Ніна, з днем ​​народження! Моє тобі побажання: стати справжньою людиною.

Питання для обговорення:

1. Чому дівчинка соромилася своєї бабусі?

2. Відчувала дівчинка провину за свій вчинок?

3. За що могла дівчинка відчувати провину?

Зайчик разом з дітьми обговорює ситуацію оповіданні, які привели до почуття провини. Обговорення:

- В яких ситуаціях людина може відчувати винуватим?

Зайчик пропонує кожній дитині зобразити емоцію провини за допомогою міміки та жестів. Відповіді діти порівнюються з піктограмою емоції провини (додаток 14).

Психогімнастика «Грибники»

Зайчик запрошує дітей в осінній ліс. Для цього діти об'єднуються в пари, під час прогулянки по лісі кожна пара зображує одну з емоцій, може виникнути при зборі грибів (радість, смуток, злість, страх).

Гра «Я відчуваю себе винуватим, коли ...»

Гра проводиться в колі з м'ячем.

Психолог кидаючи м'яч дитині запитує:

  • Коли ти почувався винним? Чим завершилася ситуація?

Гра проводиться, поки всі діти не дадуть відповіді на запитання.

Підведення підсумків заняття

В кінці гри проводиться підсумкова бесіда про те, що всі люди відчувають себе винними. Необхідно вчитися визнавати свою провину і просити вибачення.

Оплески за роботу.

Музичне прощення «Автобус»

 

 

Заняття 12

Тема. Це не твоя провина

 Мета: закріпити вміння передавати емоції провини і сорому; поповнювати активний словник.

Обладнання: піктограма провини, іграшка Зайчика, картинки, іграшки,

карта подорожі, аудіо матеріали.

 

 

Хід заняття

Музичне вітання «Зайчик»

Зайчик вітається з дітьми, показує їм піктограму провини і просить їх пригадати, як називається ця емоція, розповісти, в яких ситуаціях людина може відчувати провину.

Гра-інсценування «Прогулянка Чаплі»

Зайчик говорить дітям про те, що сьогодні вони відправляються в гості до Чаплі.

Жила-була Чапля. Одного разу вона вирушила подорожувати. (Психолог пропонує дітям вибрати піктограму з відповідним настроєм і розмістити її на середині килима.)

Чапля почала вибирати, що їй надіти. З усіх нарядів вона вибрала улюблену сукню, але, коли почала одягати її, то побачила, що вона трохи порвалася. (Діти вибирають піктограму з відповідним настроєм і розміщують її на середині килима, додаток 15).

«Не журись, - сказала мама Чаплі. - Ми зараз її швидко зашиємо».

Коли все було готове, мама побажала дочці приємного відпочинку і Чапля вирушила подорожувати. По дорозі налетів вітер, пішов дощ, і Чапля дуже розсердилася на хмаринку, яка намочила її.

«Ти хіба не помітила мене, - крикнула вона їй. – Навіщо ти зіпсувала мій одяг?»

«Вибач мене, будь ласка, я не хотіла. Я зараз попрошу сонечко, щоб воно висушило тебе ». (Діти вибирають піктограми з відповідними емоціями і розміщують їх на килимі).

І дійсно, вийшло Сонечко і своїми промінчиками зігріло Чаплю, навіть сліду не залишилося від мокрих плям на платті. Задоволена і щаслива, вона продовжувала шлях далі. Раптом з під каменя несподівано вискочив Ведмедик і ледь не збив Чаплю з ніг.

«Ой, як ти мене налякав, - сказала Чапля. - Старайся бігати повільніше, добре? »

Ведмедик кивнув їй і побіг далі. (Діти вибирають піктограму з відповідною емоцією і розміщують її на килимі).

А на шляху був будиночок. Чапля подзвонила у дзвінок. Коли перед нею відкрилася, то вона завмерла від подиву. (Діти вибирають піктограму з відповідною емоцією і розміщують її на килимі).

Зайчик пропонує дітям подумати, що саме так здивувало маленьку Чаплю. Після різних припущень вибирається найбільш підходящий варіант, і Зайчик завершує розповідь.

Чапля була дуже рада зустрічі з подружкою. Вони чудово провели час: пили чай з печивом, грали, розмовляли. Їм дуже не хотілося прощатися. Але все коли-небудь закінчується, і, попрощавшись, Чапля повернулася додому.

«Навіщо турбуватися, - запевняла вона себе. - Я можу ще раз прийти в гості, адже ми живемо зовсім поруч і нам завжди весело разом ».

Після розповіді Зайчик пропонує дітям програти цю історію. Для того щоб вони не заплуталися в подіях, необхідно дивитися на піктограми, викладені на килимі.

Проблемні ситуації

Зайчик пропонує дітям послухати дві історії.

1. Хлопчик грався на подвір'ї в футбол дуже близько до будинку. Йому пояснили, що м'яч може потрапити у вікно і розбити його. Але хлопчик не послухався. Через деякий час він невдало кинув м'яч і, дійсно, потрапив у вікно. Скло розбилося.

2. Хлопчик хотів допомогти мамі помити посуд. До полиці, де стояв чайний сервіз, він не зміг дістати, тому вирішив скористатися стільцем. Він акуратно встановив стілець і поставив вимитий посуд на полицю. Коли почав злазити зі стільця, то зачепив чайник, він впав і розбився.

Зайчик говорить дітям про те, що в обох ситуаціях хлопчик почувався винним.

Скажіть мені, будь ласка, в якій ситуації хлопчик був дійсно винен, а в якій - його почуття провини було необґрунтованим. Чому?

Підведення підсумків заняття.

Психолог пропонує дітям намалювати те, що більше сподобалося на занятті  та подарувати Зайчику.

Музичне прощання «Автобус».

Оплески.

Заняття 13

Тема. Галявина Заздрості

Мета: познайомити дітей з емоцією заздрості, формувати вміння зображати її за допомогою міміки, жестів.

Обладнання: іграшка Зайчика, картка із зображенням морської зірки, іграшки, карта подорожі, аудіо матеріали.

 

 

Хід заняття

Привітання

На початку заняття психолог передає по колі іграшку Зайчика, діти вітаються з ним.

Зайчик. Привіт, діти! Яке у вас сьогодні настрій?

З цими словами Зайчик пропонує дітям вибрати по заздалегідь розкладеним картинок тих казкових персонажів, що відповідатимуть їхньому настрою. Після цього відбувається обговорення настрою дітей.

Вправа «Подорож  в країну Заздрості»

Зайчик повідомляє дітям про те, що сьогодні він познайомить їх з мешканкою морських глибин - Морською зірочкою (багато з дітей не знають, як виглядає морська зірка, тому краще мати фотографію або картинку з її зображенням, додаток 16).

Психолог: «Як то гуляючи морським дном, Морська зірка побачила в небі зірочку. «Що це? - здивувалася морська мешканка. - На мене схожа ... Ну звичайно, це ж зірка! Сяє собі в недосяжній небесних висотах, подорожує по неозорих просторах, всі її бачать, всі нею милуються - навіть мешканці морських глибин. Але я теж зірка, а мене ніхто не бачить, не знає, і я змушена жити в своїй калюжі ... Як же так? Де справедливість?» Морська зірка заплакала ».

- Як ви думаєте, діти, яке ж почуття охопило Морську зірочку?

- Чому вона навіть заплакала?

Після обговорення дітям демонструється піктограма з емоцією заздрості (додаток 17). Дітей просять зобразити емоцію заздрості за допомогою міміки.

Вправа «Хто заздрить»

Психолог пропонує дітям об'єднатися в дві групи. Учасники першої групи приймають по одній заздалегідь приготовленої іграшці. Психолог дає їм завдання придумати невелику історію про те, як до них потрапила ця іграшка. Після того, як всі діти підготуються, кожен з них повинен похвалитися своєю іграшкою перед іншими дітьми.

Учасникам другої групи вихователь дає завдання зобразити за допомогою міміки, пози або жестів емоцію заздрості. Потім групи міняються місцями і завдання повторюється.

Музична розминка «Зайчик»

Бесіда «Заздрість - це не завжди погано»

- Заздрість - це добре чи погане почуття?

Психолог, вислухавши відповіді дітей, акцентує увагу на тому, що не завжди заздрість може бути поганою, і пропонує послухати історію.

Працьовитий Їжак

Жив на світі Їжачок. Він дружив з усіма лісовими мешканцями, тому що був дуже хорошим. Якось влітку відправився Їжачок в гості до Зайця.

«Привіт, Зайчик, як ся маєш? - Привітав він одного. - Що нового виросло в твоєму містечку?»

«Привіт, Їжачок! Добре поживаю, адже в цьому році буде хороший урожай овочів: моркви, капусти, всякої зелені. Навіть ягоди і гриби вродили», - відповів йому Заєць.

«Треба ж, як тобі добре!» - позаздрив Їжачок, подумав «Але я теж можу виростити ягоди і гриби». Ця думка не давала йому спокою, поки він розмовляв і пив чай ​​зі своїм другом.

Повернувся Їжачок додому і відразу взявся за справу: скопав грядки, посадив кілька кущиків полуниці, суниці і чорниці. Приготував місце для вирощування грибів. Щодня працював Їжачок у себе на городі, в кінці кінців його праця закінчилася успіхом: кущики зазеленіли, а потім з'явилися ягідки. Спочатку маленькі, зелені, але кожен день вони збільшувалися, заспівали.

Їжачку кортіло показати результати своєї праці Зайцю. І ось він знову відправився в гості. Але вже з повним кошиком ягід і грибів.

«Привіт, Зайчику! Подивися, який урожай я зібрав на своєму городі! Угощайся, це все тобі!»

«Який ти молодець, Їжачок, - зрадів Заєць. - А я думав, що ти мені тоді позаздрив».

Їжачок у відповідь тільки посміхнувся, він не сказав Зайчику, що дійсно позаздрив, але тільки по-доброму, по-дружньому. Ця заздрість підштовхувала його, він також може зробити щось хороше і корисне.

Після читання історії психолог обговорює вчинки Їжачка. Потім пропонує дітям для того, щоб інсценувати розповідь, об'єднатися в пари, обравши собі певну роль. Під час інсценування психолог обговорює з дітьми всі почуття, які відчували герої цієї розповіді.

Підведення підсумків заняття

В кінці заняття психолог ще раз звертає увагу дітей на те, що почуття заздрості іноді буває дуже корисним, тому що мотивує людину до добрих справ.

Оплески за роботу.

 

 

Заняття 14

Тема. Зустріч на галявинці Образи

Мета: дати уявлення дітям про емоцію образи; ознайомити з її графічним зображенням, розвивати вміння адекватно оцінювати емоції оточуючих і реагувати на їх дії.

Обладнання: іграшки, іграшка Зайчика, карта подорожі, піктограми, аудіо матеріал.

 

Хід заняття

Розминка

Психолог пропонує дітям подумати, що таке образа, а потім обмінятися думками з товаришами.

Розповідь «Хто як ображається»

Психолог розповідає малюкам про хлопчика Тараса, який вранці образився на всіх: на маму - за те, що вона його заздалегідь розбудила; на тата - за те, що він не дозволив взяти в дитячий сад іграшковий пістолет; на кішку - за те, що вона його подряпала.

Далі дітям пропонує по черзі сісти на «чарівний стілець» і зобразити ображеного хлопчика Тараса. Після цього психолог демонструє те, як скривджений вихователь виховує дітей.

- Який же вихід з цієї ситуації?

 Психолог пропонує ввести правило: «Не потрібно ображатися - краще розсміятися».

Піктограма образи

Психолог пропонує дітям розглянути піктограму образи і відповісти, чим вона відрізняється від піктограм страху, подиву, радості (додаток 18).

Гра «Добрий струмочок»

Діти утворюють коло. Всі вони - «квіточки», а одна з них - «струмочок». Кожена «квіточка» розповідає «струмочку» про будь-яку свою образу. «Струмочок» має заспокоїти його.

Робота з казкою

  • Чи можна ображатися на маму?
  • Чому мами завжди прощають своїх дітей?

Після висновку про те, що мами дуже люблять своїх дітей, а тому завжди готові їх пробачити, вихователь читає казку «Як зайчик образився на свою маму».

Казка «Як зайчик образився в свою маму»

У затишній хатинці на лісовій галявині жив Зайчик. Одного разу захотілося йому пограти на сонячній галявині.

«Мама, можна я піду погуляти з друзями?» - запитав він.

«Звичайно, можна, - відповіла мама, - тільки не запізнися на обід. Коли зозуля про кукує тричі, повертайся додому, а то я хвилюватися буду».

«Я обов'язково повернуся вчасно», - запевнив Зайчик і побіг гуляти.

На лісовій галявині яскраво світило сонечко і звірі весело грали в різні ігри. Зозуля про кукувала і три, і чотири рази, і п'ять разів. Але Зайчик так захопився грою, що й не почув її. І тільки тоді, коли настав вечір, і звірята почали розходитися по домівках, Зайчик також весело повернувся додому до мами.

Але мама була дуже сердита на нього за те, що він запізнився. Вона лаяла Зайчика і не дозволила дивитися телевізор. Зайчик образився на неї.

«Мама мене зовсім не любить. Адже якби вона любила, то не на лаяла б мене. Піду я з дому », - вирішив він.

Зайчик тихенько вийшов з хатинки і пішов в ліс. Вночі в лісі було дуже незатишно, страшно, холодно. Зайчик захотів до мами. Але не зміг пробачити їй, тому залишився в лісі, сховався під кущ і заснув.

Настав ранок. Зайчик все ще ображався на маму. Але все ж вирішив піти подивитися у віконце, що там мама робить без нього. Він тихенько підійшов до свого будинку, заглянув у вікно. А там мама ... Що робить? (Питання про дітей.)

- Правильно, діти, мама гірко плаче без Зайчика.

А що було далі - придумайте самі. Далі діти вигадують кінець казки.

Гра «Щоб не ображатися, потрібно розслаблятися»

Психолог каже дітям про те, що іноді від образи хочеться плакати. Для того щоб не плакати, необхідно навчитися розслаблятися. Допоможуть в цьому дитячі улюблені іграшки.

Вихователь пропонує дітям торкнутися м'якої іграшки, а потім самим намагатися стати такими ж м'якими.

Підведення підсумків заняття

Психолог пропонує дітям зобразити образу, страх, здивування, радість.

Музичне завершення заняття «Жирафчик»

Оплески за роботу.

 

 

Заняття 15

Тема. Підсумкове

Мета: закріпити у дітей уявлення про емоції; закріпити знання графічного зображення емоцій; розвивати вміння адекватно оцінювати емоції оточуючих.

Обладнання: іграшки, іграшка Зайчика, карта подорожі, піктограми, аудіо матеріал.

 

Хід заняття

Музичне вітання «Автобус»

Розминка

Привітайтеся долоньками, плечима, щічками, спинками.

Гра «Ліс емоцій»

Психолог пропонує дітям згадати все галявинки де вони подорожували. І розповісти, яка галявина найбільше сподобалася. Передаючи м'ячик по колу, діти відповідаю на поставлене запитання.

Робота з картою подорожі. Психолог в розкид показує піктограму, а діти називаю галявину.

Робота з розфарбовкою

Дітям пропонується вибрати будь-яку емоцію з пройдених галявин і зайчику намалювати відповідний настрій.

Презентація напрацювань:

- З якої галявинки твій Зайчик?

Створення виставки.

Гра «Емоції»

Дітям пропонується по черзі, передаючи іграшку Зайчика показати жестами і мімікою обличчя різні емоції відвіданих галявин (радость, смуток, здивування, страх, злісті, провину, заздрість, образу).

Підведення підсумків заняття

Діти по колу закінчують речення:

- На заняттях мені найбільше сподобалося ...

Музична пауза «Автобус»

Оплески за роботу.


Додаток 1

додаток 1

 

 

 

Додаток 2

додаток 2

 

Додаток 3

додаток 3

Додаток 4

додаток 4

Додаток 5

 

доаток 5

Додаток 7

додаток 7

Додаток 10

додаток 10

Додаток 12

додаток 12

Додаток 13

додаток 13

Приложение 14

 

додаток 14

 

Додаток 15

C:\Users\Наташа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\додаток 15.jpg

 

 

Додаток 16

додаток 16


Додаток 17

 

додаток 17

 

Додаток 18

C:\Users\Наташа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\додаток 18.jpg

 


Список використаної літератури

 

  1. Загадковийсвітемоцій. Розвитокемоційноїсферидошкільників / Упоряд. І. В. Молодушкіна. — 2-гевид. — Х. : Вид. група «Основа», 2011.— 207, [1] с.: іл. —(Серія «Творчому педагогу»).
  2. Практична психологія. Старший дошкільний вік /Упоряд. О.А.Атемасова. – Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 176 с. – (Дошкільному психологу).
  3. Психогімнастика. Старший дошкільний вік /Упоряд. О.А.Атемасова. – Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 160 с. – (Дошкільному психологу).
  4. Корекційно – розвивальнапрограма «Профілактика психічного здоров’я та емоційнихрозладів у дітей старшого дошкільноговіку»

Автор: Нижник Галина Михайлівна.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Zholondievska Julia
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кириченко Наталія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
1 березня 2018
Переглядів
15180
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку