Семінар - практикум. Аукціон ідей "Дидаскалейнофобія"

Про матеріал

Дитинство— початок життя, де все відбувається і робиться вперше: перша усмішка, перший крок, перші іграшки, перші книжки, перші радощі та прикрощі. Перші і, можливо, саме тому найяскравіші та пам'ятні. Багато дитячих вражень зберігаються у пам'яті на все життя. Для багатьох людей безтурботне дитинство залишається кращою порою. Тому, навіть ставши дорослими, вони подумки знову і знову повертаються у країну свого дитинства, щоб хоч на деякий час відволіктися від повсякденних клопотів дорослого життя.

Ми – дорослі, відповідаємо за майбутнє наших дітей, за радісні шкільні спогади, за створення сприятливих умов для їхнього розвитку. Тому маємо робити все для забезпечити комфорту, радощів, позитивних емоцій та враження від процесу УЧІННЯ.

Сьогодні мета нашої зустрічі:

Ознайомитися з поняттям “дидаскалейнофобія”;

Розробити рекомендації щодо попередження та запобігання розвитку фобій у дітей;

Рекламувати інтерактивні сучасні форми та технології в роботі практичного психолога;

Актуалізувати знання практичного психолога про поняття «шкільна фобія»;

Сприяти консолідації (об'єднання) практичних психологів, батьківських зусиль в оптимізації створення безпечного середовища для розвитку дитини.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Семінар –  практикум

 

«Дидаскалейнофобія.

 Причини, профілактика»

 

 

Форма проведення: аукціон ідей.

Мета: Ознайомитися з поняттям “дидаскалейнофобія”;  Вивчити причини розвитку шкільної фобії;  Проаналізувати виникнення фобій в освітньому процесі; Розробити рекомендації щодо попередження та запобігання розвитку фобій у дітей.

Рекламувати інтерактивні сучасні форми та технології в роботі практичного психолога. Актуалізувати знання практичного психолога про поняття «шкільна фобія». Сприяти консолідації (обєднання) практичних психологів, батьківських зусиль в оптимізації створення безпечного середовища для розвитку дитини.

Форми спілкування: перегляд матеріалів наробок, та творчих досягнень. Презентація системи роботи, перегляд практичних форм роботи з дітьми. 

 

 

 

 

                                                       Керівник:

                                                                 Спірідович Ю.В. 

        практичний психолог  КЗ «Гімназія №7 »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м.Нікополь

                                                         2017 – 2018 н.р.

Хід семінару

І. Вступна частина

  1. Повідомлення теми, мети семінару

(фон - лунає тиха, спокійна музика)

Дитинство — початок життя, де все відбувається і робиться вперше: перша усмішка, перший крок, перші іграшки, перші книжки, перші радощі та прикрощі. Перші і, можливо, саме тому найяскравіші та пам'ятні. Багато дитячих вражень зберігаються у пам'яті на все життя. Для багатьох людей безтурботне дитинство залишається кращою порою. Тому, навіть ставши дорослими, вони подумки знову і знову повертаються у країну свого дитинства, щоб хоч на деякий час відволіктися від повсякденних клопотів дорослого життя.

Ми – дорослі,  відповідаємо за майбутнє наших дітей, за радісні шкільні спогади, за створення сприятливих умов для їхнього розвитку. Тому маємо робити все для забезпечити комфорту, радощів, позитивних емоцій та враження від процесу УЧІННЯ. 

Сьогодні мета нашої зустрічі:

Ознайомитися з поняттям “дидаскалейнофобія”;

Розробити рекомендації щодо попередження та запобігання розвитку фобій у дітей;

Рекламувати інтерактивні сучасні форми та технології в роботі практичного психолога;

 Актуалізувати знання практичного психолога про поняття «шкільна фобія»;

Сприяти консолідації (обєднання) практичних психологів, батьківських зусиль в оптимізації створення безпечного середовища для розвитку дитини.

  1. Вправа «Правила роботи групи»

   - Наш cемінар буде ефективним, якщо ми окреслимо правила роботи нашої групи. Сьогодні вони у нас зашифровані. Кожному правилу відповідає народне прислів’я чи вислів. Я зачитуватиму правило, а ви спробуйте здогадатись, про яке правило ідеться.

1. Вік живи – вік учись.(Бути відкритим до нових знань)

2.Як тут говорити, коли і рота не дають розкрити. (Говорити по черзі) 

3.Моторна дівка борщ подає, а немоторна – з постелі встає. (Бути активним)

4.У роботі швидко час минає (Не затягувати час)

5.Не допікай іншим, бо знайдуться такі, що й тебе допечуть (Не критикуй і не засуджуй інших учасників)

ІІ. Теоретична частина

1. Інформаційне повідомлення «Причини та прояви дидаскалейнофобії  (шкільна фобія) у дітей»

(Презентація. Слайд №1  - №15)

Страх перед школою – це невротичний стан ситуаційного характеру, досить поширений у дітей. Так само, як і при інших ситуаційних фобіях, причини пов'язані не стільки з конкретним місцем (у даному випадку зі школою), скільки із ситуаціями, які виникають у ній. На відміну від того, що думають батьки зазвичай, дитина не завжди боїться контрольної роботи або тесту, вона може також боятись поведінки однокласників чи вчителів. Шкільна фобія в основному не пов'язана із труднощами в навчанні (хоча таке теж може бути).
Страх перед школою – не імітація!

Дитина зі шкільною фобією дійсно відчуває соматичний дискомфорт і нездужання. Якщо вона скаржиться на біль у животі або голові, то дійсно відчуває їх. Як і у випадках неврозів із соматизацією, які виникають у дорослих, так і при шкільній фобії ми маємо справу із захисним механізмом організму, який намагається вберегти себе від загроз. У цьому випадку загрозою є похід до школи, а соматичний дискомфорт покликаний урятувати організм від перебування в небезпечному місці.
Прояви страху перед школою
Як розпізнати страх перед школою? Його найбільш поширеними симптомами є:

  •                               головний біль;
  •                               болі в животі;
  •                               судоми в животі та блювота;
  •                               шлунково-кишкове нездужання у вигляді діареї;
  •                               лихоманка або субфебрильна температура;
  •                               прискорення частоти серцевих скорочень;
  •                               уповільнення серцевого ритму, що призводить навіть до втрати свідомості.

Характерний час виникнення цих симптомів: з вечора неділі до ранку п'ятниці, зникнення – у період, коли дитина не ходить до школи (канікули, свята, екскурсійні поїздки, вихідні дні).
Причини виникнення страху перед школою

Невротичні переживання, пов'язані зі школою, можуть бути результатом багатьох ситуацій, наприклад:

  •                               дитина піддається нападкам, залякуванню, цькуванню. При цьому дитина, яка прогулює уроки, буде із задоволенням перебувати в товаристві однокласників і залишатись під їхнім впливом, а дитина з фобією буде віддавати перевагу перебуванню вдома;
  •                               дитина має тенденцію до перфекціонізму – у результаті вона не може впоратися з очікуваннями, які сама ж для себе формує;
  •                               батьки занадто багато вимагають від дитини – дитина боїться, що не виправдає їхніх сподівань;
  •                               дитина страждає від деяких «недоліків» (це заїкання, косоокість, дислексія, інвалідність чи інша несхожість з дітьми), за що й висміюється однолітками у школі.

Чому в одних і тих же ситуаціях у деяких дітей буде розвиватися страх перед школою, а в інших ні?

Це пов'язано як із самою дитиною (з її структурою особистості), так і з ситуацією в сім’ї. Дитина боязка, ляклива, якій відмовляють у самостійності, буде більш сприйнятливою до будь-яких невротичних типів реагування організму. Подібно як і дитина, яка вдома відчуває напружену атмосферу (між батьками), не має підтримки у своїй родині, якій нема до кого прийти зі своїми проблемами, тому що ними нехтують (уважають незначними) або залишають дитину наодинці з ними.

 

ІІІ. Практична частина семінару

  1.  Озвучення правил аукціону
  • Сьогодні ми не просто будемо ділитися конкретними профілактичними вправами, а будемо їх рекламувати.
  • Ви запитаєте – «Чому?»?
  • Тому, що  зараз починається у нас  спеціально організований і періодично діючий ринок продажу ідей з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну. Можливо здогадалися, що це?
  • Так, ви праві. Це – аукціон. При купівлі ідей ви будите використовувати  валюту – «дофобіки» (в кожного є 5 валют).
  • Оголошується  АУКЦІОН ідей відкритим.
  • Спочатку ми представимо всі, нами розроблені, вправи, ігри для  профілактики дидаскалейнофобії, а потім кожен матиме можливість «придбати» собі щось, що може знадобитися в його роботі.
  • І так, ПОЧИНАЄМО
  1. Презентація профілактичних вправ, методів
  1. Презентація «Мій особистий щоденник»
  2.  Вправа «Школа»
  3. Вправа «Життя, як годинник»
  4. Презентація психологічної гри «Претензія - комплімент»
  5. Вправа «Малюємо страх» 

(Дитина придумує, те чого вона боїться. Ми через малюнок допомагаємо  візуалізувати свої  страхи. Хтось із дітей захоче його зм'яти, стерти, а хтось прикрасити, зробити смішним, подружитися зі своїм страхом.   Можна, за бажанням повісити  на стіну).

  1. Метод «Обираємо захисника»

(Дитина повинна сама знайти серед своїх іграшок, речей – амулет, який буде її захищати від страху.  Принцип цього методу – плацебо ефект (навіювання, переконання). Дитина віре, що є чарівна сила вибраного предмету).

 

Я хотіла підкреслити, що якщо  дорослі не вчать дитину боятися, не лякають всякими страшилками про школу, вчителя,  відповідно дитина і не буду боятися.

Батьки самі не повинні боятися школи, а точніше - всього того, з чим стикається в ній дитина. Якщо такий страх присутній у мами чи тата, що дивного в тому, що і малюк починає боятися? Цілком логічно, що у нього з'являється почуття невпевненості в своїх силах і сумніви в своїх знаннях.

Слід пам'ятати: діти навіть в школі залишаються дітьми - їм хочеться пограти і побігати (особливо це, звичайно, стосується початкової школи). Пройде немало часу, перш ніж вони стануть такими свідомими і відповідальними, якими ми хочемо їх бачити.

Коли дитина робить уроки, не треба сидіти поруч і нагнітати обстановку «оптимістичними» підбадьорювання на кшталт: «Ти зробив помилку! Тобі поставлять двійку! Що скаже вчителька? ».

Не слід робити цього, навіть якщо він дійсно допускає помилки - психічне здоров'я чада набагато дорожче. Краще просто перевірити  виконання домашнього завдання, доброзичливо і спокійно відзначити переваги і недоліки. А потім обов'язково похвалити  за самостійно виконану домашню роботу!

Шкільна фобія не являється для дитини природньою. Дитина любить школу. І все, що знаю пов’язано. Тому ця квітка – символ гармонії в усьому.

  1. Розпродаж ідей

ІІІ. Підведення підсумків

  1.  Перегляд відео «Усі ми родом із дитинства»

Усі дорослі спочатку були дітьми,

тільки мало хто з них про це пам’ятає.

 (Антуан де Сент-Екзюпері).

 

Сьогодні ми вже дорослі люди, ми – професіональні психологи,  розумні, серйозні, відповідальні, завжди чимось заклопотані.

Але вдивіться пильніше у наші дитячі оченята - ви їх впізнаєте, бо вони такі ж глибокі, допитливі, непосидючі, можливо, лише трохи стомлені……..  Бажаю вам завжди пам’ятати, що всі ми родом із дитинства і в душі залишатися дітьми.

(ВІДЕО)

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ДИДАСКАЛЕЙНОФОБІЯ – актуальна проблема сучасності

Номер слайду 2

привернення уваги громадськості до феномену страху - фобії, сприяння пошуку шляхів профілактики шкільної фобії школярів. ПРОЕКТ

Номер слайду 3

ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ: - Ознайомитися з поняттям “дидаскалейнофобія”; Вивчити причини розвитку шкільної фобії; Проаналізувати виникнення фобій в освітньому процесі; Розробити рекомендації щодо попередження та запобігання розвитку фобій у дітей.

Номер слайду 4

ФОБІЯ Термін «фобія» походить від грецького слова «phobos» - cтрах, жах.

Номер слайду 5

Існують чотири основних типи фобії і страхів: Тварин. Приклади включають в себе страх перед зміями, боязнь павуків, страх перед гризунами, і страх перед собаками. Навколишнього середовища. Приклади включають в себе боязнь висоти, боязнь бурі, страх води, страх темряви . . . Страхи викликані конкретною ситуацією. Приклади включають в себе страх закритих просторів (клаустрофобія), страх польотів, страх водіння, страх тунелів, страх школи. . . Крові-Іньєкції-Травма фобії. Страх крові або травми, або страх перед голками або іншими медичними процедурами.

Номер слайду 6

ФОБІЯ – це нав'язливий страх; випадково пережиті людиною життєві побоювання, які розрослися до ступеня важких патологічних симптомів.

Номер слайду 7

панічний страх ходити до школи ДИДАСКАЛЕЙНОФОБІЯ –

Номер слайду 8

Діагностичні критерії фобій: 1. необгрунтований (нелогічний), нав'язливий характер страху; 2. чіткість фабули; 3. інтенсивність перебігу; 4. збереження критичного ставлення хворого до свого стану.

Номер слайду 9

Основною ознакою фобії є уникнення ситуації, в якій зазвичай з'являється відчуття страху або паніки. Ці почуття легко впізнаються за такими ознаками: Прискорене серцебиття Почуття млявості, заціпеніння Спазми в горлі, задуха Передчуття непритомності Холодний піт Блювота або розлад шлунка Тіло перестає слухатися Почуття того, що сходиш з розуму

Номер слайду 10

емоційна нестійкість лабільність невпевненість підвищене занепокоєння дезадаптація

Номер слайду 11

Шкільна фобія може і не супроводжуватися тілесними симптомами, але без медичної допомоги в такому випадку обійтися важко.

Номер слайду 12

До шкільних стресів, які призводять можливе виникнення шкільної фобії відносяться патогенні психофізіологічні, емоційні стани учнів, зумовлені: неблагополучним психологічним кліматом (в класі, вдома); конфліктами між учнями; негативним впливом вчителів; неправильно організованою системою перевірки і оцінки знань учнів; завищені вимоги до дитини з боку батьків; не правильним стилем виховання.

Номер слайду 13

Вступ дитини до школи пов'язаний з виникненням найважливішого особистісного новоутворення - внутрішньої позиції школяра.

Номер слайду 14

Емоційне неблагополуччя: очікування постійного неуспіху в школі; поганого ставлення до себе з боку педагогів і однокласників; страх школи, небажання її відвідувати.

Номер слайду 15

ДОПОМОГА

Номер слайду 16

ПРОФІЛАКТИКА ШКІЛЬНОЇ ФОБІЇ

Номер слайду 17

Детей с различными формами школьной тревожности в первых классах в настоящее время до 30–35%. Практичний психолог Ключников Сергій Юрійович, академік Російської академії природничих наук (РАПН), рекомендує розглянути свій страх «з боку».

Номер слайду 18

За його методикою в момент страху можна спробувати уявити окремо кожний напружений м'яз, скуті ноги, задубілі руки, почути стукіт свого серця, відчути хаос в голові. А потім подумки відірвати себе від цього заляканого тіла і рішуче сказати собі: «Страх — це не Я!»

Номер слайду 19

Можна уявити собі свій страх у формі чогось, що можна легко зруйнувати, знищити або того, що саме здатне зникнути (наприклад, хмарки, яка випаровується).

zip
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 березня 2018
Переглядів
1191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку