Година психолога "Уміння слухати"

Про матеріал

В роботі психолога велика увага приділяється психологічній просвіті учнів. Дане заняття з циклу "години психолога" сприяє формуванню навичок активного слухання.

Перегляд файлу

 

Заняття з психологом "Умінн я слухати. Види слухання.

 

Техніка активного слухання

"Кажуть, що природа для того

кожному дала два вуха і один язик,

щоб говорити менше, ніж слухати ".

Плутарх

"Якщо ви хочете сподобатися людям,

дотримуйтесь правило: будьте хорошим слухачем.

Заохочуйте інших людей говорити про себе ".

Д. Карнегі

Хід заняття

Вправа «Актуалізація»

Мета; актуалізувати знання учнів про значення  слухання.

 Питання для обговореня

  • 1. Якби ви не мали можливості чути протягом 24 год, що б вам не вдалося зробити?"

Відповіді

- отримати інформацію;

- дізнатися, як що-небудь робиться;

- зрозуміти, що кому-небудь потрібно;

- дізнатися, як хто-небудь себе почуває;

- розважитися (телевізор, музика, кіно);

- з'ясувати, що вам потрібно (дозвіл на участь в поїздці);

- поділитися з друзями (проблеми, радості і т.п.), спілкуватися з тими, хто вам подобається;

- захиститися від небезпеки (почути сигнал автомобіля при переході вулиці).

- 2.  Чи можете ви розповісти про випадок, коли ви слухали і пошкодували про це?

Коли "неслухання " може бути небезпечним?

Вправа "Правильне і неправильне слухання"

Мета: усвідомити важливість вміння слухати під час спілкування. Познайомитися з прийомами активного слухання.

Сьогоднішнє заняття присвячене одному з найважливіших умінь - слухати іншу людину. Кожному з нас приємніше спілкуватися не з тією людиною, яка вміє говорити, а з тим, хто вміє нас слухати. Дослідження показують, що не більше 10% людей вміють вислухати співрозмовника. Кожна людина хоче бачити в своєму співрозмовникові уважного і дружньо налаштованого слухача. Не випадково на сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про ефективне слухання.

1. Попросіть одного з учнів вийти вперед і розповісти про останній побачений  фільм. Під час його розповіді демонструйте погане слухання:

- дивіться в сторону;

- робіть вигляд, що вам нудно;

- перебивайте;

- дивіться на годинник;

- смійтеся не до теми.

Через кілька хвилин зупиніть гру і попросіть клас поаплодувати оповідачеві.

Питання класу:

- Чи слухала  я, коли учень говорив?

- Як ви зрозуміли, що я не слухала?

- Які мої дії підказували вам, що я не слухала? (Напишіть на дошці відповіді)

- Як реагував ..., коли я не слухала?

- Як ви думаєте, що він відчував, коли я не слухав?

2. Попросіть іншого учня вийти вперед і розповісти вам про улюблене заняття, хобі тощо

Під час розповіді демонструйте хороше слухання:

- підтримуйте візуальний контакт з учнем;

- сядьте обличчям до партнера, кивайте, посміхайтеся, якщо потрібно;

- не перебивайте;

- задавайте питання, що допомагають вам краще зрозуміти проблему;

- повторюйте почуте, щоб переконатися, що ви правильно розумієте;

- відбивайте почуття мовця;

- показуйте, що визнаєте цінність почуттів, проблеми, зусилля мовця.

Зупиніть демонстрацію через кілька хвилин і поаплодуйте учаснику.

Питання класу:

- Чи слухала  я на цей раз?

- Як ви здогадалися, що я слухала?

- Які мої дії підказали вам це? (Запишіть відповіді на дошці.)

- Як реагував ..., коли я слухала?

- Як ви думаєте, що він відчував, коли я уважно слухала його розповідь?

 

Виділяють наступні види слухання: пасивне слухання, активне слухання, емпатичних слухання.

В яких випадках ефективно працює так зване пасивне слухання.

Буває, що доводиться слухати людину, яка  знаходиться в стані емоційного афекту, в стані сильного емоційного збудження, і в цьому випадку прийоми активного слухання не спрацюють. Ваш співрозмовник і не є в прямому сенсі співрозмовником, він всього лише людина, яка не контролює свої емоції, не здатний вловлювати зміст розмови. Йому треба тільки одне - заспокоїтися, прийти в стан нормального самоконтролю, тільки після цього з ним можна спілкуватися на рівних.

При активному слуханні на перший план виступає відображення інформації. Найбільш загальноприйнятими прийомами, що характеризують активне слухання, є постійні уточнення правильності розуміння інформації, яку хоче донести до вас співрозмовник, за допомогою уточнюючих питань.

Прийоми активного слухання працюють тільки тоді, коли ви враховуєте ситуацію, зміст розмови і емоційний стан співрозмовника. Активне слухання має сенс застосовувати тільки в тих випадках, коли ваш партнер як мінімум дорівнює вам. Емпатичне  слухання  дозволяє переживати ті ж почуття, які переживає співрозмовник, відображати ці почуття, розуміти емоційний стан співрозмовника і розділяти його. При емпатичному слуханні не дають порад, не прагнуть оцінити мовця,  не моралізують, не критикують, не повчають.

Кожна людина хоче, щоб його зрозуміли, розділили з ним ті почуття і переживання, які він відчуває. Тому головне полягає в розумінні почуттів співрозмовника і співпереживання йому.

А секрет хорошого слухання полягає в тому, щоб дати іншій людині полегшення, відкрити йому нові шляхи для розуміння самого себе.

Питання для обговорення в класі після обох демонстрацій:

1. Що може статися, якщо ви не будете слухати кого-небудь?

2. Як ви можете кому-небудь показати, що ви слухаєте?

3. Як ви себе почуваєте, коли хто-небудь слухає вас?

4. Як ви себе почуваєте, коли хто-небудь не слухає вас?

5. Коли, на вашу думку, найважче бути хорошим слухачем?

(Постарайтеся викликати відповідь, що вказує на конфліктну ситуацію.)

6. Що означає вміти слухати? Виділіть найбільш важливі сторони цього вміння.

 

Яким слухачем ви себе вважаєте?

- ідеальним;

- вище середнього рівня;

- потребую додаткового навчання і практики в умінні слухати;

- неважливим, так як багато повідомлень сприймаю в спотвореному вигляді, не вникаючи в сенс?

А зараз, за ​​допомогою тесту, ми дізнаємося, яким слухачем ви є насправді?

Тест "Чи вмієте ви слухати?".

 Спочатку учні  відповідають самостійно, оцінюючи себе. Потім їх оцінює сусід по парті. Результати порівнюються.

 

Вправа «Зіпсований телефон"

Мета: зафіксувати в свідомості учнів проблеми, пов'язані з невмінням слухати. Націлити їх на оволодіння способами активного слухання.

Можна використовувати магнітофон для фіксації.

- Зараз ми будемо грати в гру" Зіпсований телефон ".Ваше завдання якомога краще запам'ятати інформацію і точно передати її наступному. Спочатку бажаючі  (5-6 учнів) вийдуть за двері і будуть по одному заходити в клас. Першому, хто входить інформацію передам я. Потім він передасть її наступному, хто ввійшов, але вже без моєї допомоги, один на один. Другий учасник – третьому і т.д.

Запросіть бажаючих взяти участь в грі вийти за двері. Зверніть увагу тих , що залишилися, що вони повинні уважно стежити за тим, що відбувається, фіксуючи:

а) способи слухання, використані учасниками;

б) спотворення інформації.

Вони повинні також дотримуватися максимально можливої  тиші  і не підказувати.

Отже: завуч Марина Петрівна сказала, що дзвонила учитель географії. У неї син захворів свинкою, тому вона не може завтра прийти на  другий урок. А в четвер замість географії  буде українська, оскільки  на носі кінець чверті. Час даремно не втрачайте, не забудьте, що 10 березня міський конкурс художньої самодіяльності. Від вас номер, але щоб без фокусів, а то буде як в минулому році. Дмитренко нехай зайде до завуча особисто.

  • Ви готові передати інформацію?

У разі позитивної відповіді запросіть наступного учасника.

Питання для обговорення

1. Якими способами слухання і запам'ятовування користувалися учасники гри?

2. Яка інформація запам'ятовувалася краще?

3. Які відбулися спотворення інформації?

4. З чим пов'язані спотворення?

Спочатку повинні висловитися по черзі гравці, потім спостерігачі. Після цього прослухайте магнітофонний запис, підведіть підсумки.

підсумки:

1. Не соромтеся задавати питання, які проясняють незрозуміле.

2. При необхідності повторюйте інформацію в присутності співрозмовника, точно відтворюючи її або своїми словами.

3. Намагайтеся виділити саму суть повідомлення, ігноруючи в разі потреби другорядні деталі.

4. Враховуйте, що в сприйнятті інформації велику роль відіграє минулий досвід кожного співрозмовника.

5. На закінчення обговоріть наступні правила, доповнивши їх новими пунктами, виключивши несуттєві.

Правила гарного слухання

1. Старайся сконцентруватися на людині, яка звертається до тебе.

2. Звертайте увагу не тільки на слово, але і на звук голосу, міміку, жест, позу і т.п.

3. Покажитому, хто говорить, як ти його розумієш. Це можна зробити, повторюючи своїми словами те, що почув, або сенс того, що тобі сказали.

4. Не давай оцінок.

5. Не давай порад. Оцінки і поради, навіть коли вони даються з найкращих спонукань, зазвичай обмежують свободу висловлювання мовця, заважають йому виділити найбільш істотні моменти в своїх словах.

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
1 березня 2018
Переглядів
3621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку