Корекційно-розвивальна програма «Загадковий світ емоцій»
Дана корекційна програма складається із 10 занять та спрямована на розвиток позитивного емоційного сприйняття світу дітьми і призначена для проведення занять з дітьми 5-го року життя.
Запропонована програма включає комплекс вправ пошукового та творчого характеру, що допомагають керівнику групи у розв’язанні завдань емоційного розвитку дошкільників.
Важливою умовою проведення розвивальних занять є створення позитивного мікроклімату в групі, забезпечення групової динаміки та взаємодії між однолітками та керівником групи.
Метою корекційної програми є розвиток емоційної сфери дошкільників.
Завдання:
1) формувати знання емоційного світу;
2) сприяти усвідомленню своїх емоцій, виробляти вміння розуміти емоції інших;
3) тренувати впізнання емоцій за виразними рухами, мімікою, пантомімікою;
4) формувати вміння виражати емоції;
6) стимулювати готовність сприяти собі у забезпеченні душевної рівноваги, емоційного благополуччя, комфорту;
7) збагачувати досвід емоційних переживань дітей, формувати позитивний «емоційний фонд»;
8) виробляти навички релаксації, відновлювати позитивний настрій.
Форми та методи роботи:
Принципи корекції:
Очікувані результати:
1) отримання задоволення від гри та спілкування у групі;
2) збагачення внутрішнього світу дітей позитивними емоціями;
3) насичення життя дошкільнят приємними враженнями від корекційних занять;
4) навчання дітей способів адекватного вираження негативних емоцій та вмінь позбуватися їх.
Організація роботи: Тривалість заняття – до 45 хвилин. Загальна кількість занять – 10.
Структура заняття:
І. Початковий етап (до 5 хв.):
ІІ. Основний етап (до 30 хв.):
ІІІ. Заключний етап (до 10 хв.):
Заняття 1
Мета: створення позитивної психологічної атмосфери у групі, яка сприятиме взаємодії з дітьми, забезпечення емоційного комфорту та подолання труднощів висловлюватись «перед публікою», вчити передавати заданий емоційний стан за допомогою виразних рухів (міміки і пантоміміки).
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: маркер, картки з різними емоціями дітей, «чарівна» палочка (зроблена власноруч).
План проведення:
1) вправа «Привітання»;
2) вправа «Пригости тваринку»;
3) вправа «Пальчикові ігри»;
4) вправа «Інтерв’ю»;
5) вправа «Емоційна відгадайка»;
6) вправа «У світі емоцій»;
7) вправа «Чарівна палочка».
Вправа «Привітання» (до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивності роботи з дітьми.
Хід вправи:
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку у небі пташки!
Доброго ранку мені і тобі!
Ти і я, я і ти –
Всі ми друзі назавжди.
Посміхнись тому, хто поряд –
Разом весело йти!
Готові, тоді продовжимо!
Вправа «Пригости тваринку» (до 5 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики, зняття емоційної напруги.
Хід вправи: дайте малюкові частування, якими потрібно нагодувати тварину.
Стимульний матеріал
Вправа «Пальчикові ігри» (до 5 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики, зняття емоційної напруги.
Хід вправи: діти повторюють рядки вірша та імітують рухи до нього за ведучим.
Гроза |
|
Краплі перші впали, |
Злегка постукати двома пальцями кожної руки по столу
|
Павуків перелякали. |
Внутрішня сторона долоні опущена вниз; пальці злегка зігнути і, перебираючи ними, показати, як розбігаються павуки
|
Дощик стукотить сильніше |
Постукати по столу всіма пальцями обох рук
|
Пташки розлетілися хуткіше |
Схрестивши руки, долоні з'єднати тильною стороною; махати пальцями, стислими разом. |
Дощ полив як з відра, |
Сильніше постукати по столу всіма пальцями обох рук |
Розбіглася дітвора. |
Вказівний і середній пальці обох рук бігають по столу, зображуючи чоловічків; інші пальці притиснуті до долоні. |
В небі блискавка блискає, |
Намалюйте пальцем у повітрі блискавку |
Грім все небо крає. |
Барабанити кулаками, а потім поплескати в долоні
|
Ну а потім з хмари сонце
|
Підняти обидві руки вгору з розімкненими пальцями
|
Знову подивиться нам у віконце! |
Хрущ |
||
Я малий веселий хрущ, Мене знає кожен кущ. Маю я красиві вуса І нічого не боюся!
|
Стиснути кулачок. Вказівний палець і мізинець розвести в різні боки, це «вуса». Під час читання вірша «ворушити вусами».
|
|
Віяло |
||
В літню спеку віяло Вітерцем повіяло. З нами вітерець погрався – І у віяло сховався.
|
Зображати руками віяло, потім сховати пальці в кулачок.
|
|
На роботу |
||
Старший встав – не лінувався. |
Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: «Встали вчасно вci...» широко розставати nальцi.
|
|
Капуста |
||
Ми капусту рубимо, рубимо, Ми капусту солимо, солимо, Ми капусту тремо, тремо, Ми капусту чавимо, чавимо. |
Рухи прямими долонями вгору-вниз, почергове погладжування подушечок пальців, потерти кулачок об кулачок. Стискати і розтискати кулачки.
|
|
Вправа «Інтерв’ю» (до 10 хв.)
Мета: розвиток здатності виражати і розуміти емоції інших, розширити коло зрозумілих для дитини емоцій.
Необхідне обладнання: маркер (замість мікрофона).
Хід проведення: ведучий каже: «Уявіть, що кожен з вас став відомою, знаменитою людиною. Всі цікавляться вашою думкою. Журналіст намагається взяти у вас інтерв’ю і задає вам різні запитання».
Дорослий бере мікрофон (маркер) і, по черзі підходячи до кожної дитини, пропонує відповісти на запитання або закінчити речення. Висловлюються всі учні.
Зразки запитань і незакінчені речення:
Далі пропонується уважно слухати і за допомогою виразних рухів «ілюструвати» те, що просить інтерв’юєр.
1. Спробуй посміхнутися, як клоун на манежі.
2. І боязко потягнутися, як маленький пролісок.
3. Спробуй розсердитися, як злюща оса.
4.Спробуй здивуватися, побачивши щось незвичайне.
Вправа «Емоційна відгадайка» (до 10 хв.)
Мета: розвиток здатності усвідомлювати і розрізняти відтінки почуттів, розуміти свої емоції і переживання інших людей.
Необхідне обладнання: картки з різними емоціями дітей.
Хід проведення: ведучий показує картки, а діти вгадують емоції, які переживають герої на картинці, а потім розповідають про свої почуття і думки.
Стимульний матеріал
Вправа «У світі емоцій» (до 10 хв.)
Мета: розширити у дитини уявлення про емоції; усвідомити свій емоційний стан; збагачувати досвід емоційних переживань дітей.
Необхідне обладнання: картки з різними емоціями.
Хід вправи: Ведучий показує дітям картки з різними емоціями. Діти, по черзі висловлюють свою думку, а потім показують свій настрій за допомогою зображень.
Стимульний матеріал
Вправа «Чарівна паличка» (до 5 хв.)
Мета: закріпити позитивну атмосферу, створену на початку заняття; рефлексія.
Матеріали та обладнання: «чарівна паличка», зроблена власноруч.
Хід вправи: діти сидять у колі. Психолог просить дітей сказати, яке завдання сьогодні було найважчим, що їм сподобалось, а що – ні. Діти, передаючи одне одному «чарівну паличку», по черзі висловлюють свою думку.
ЗАНЯТТЯ 2
Мета: створення довірливих стосунків у групі та вивчення дітьми розуміння свого емоційного стану, знайомство дітей з наступними базовими емоціями: радість, образа, гнів, страх.
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: картки з зображеннями обличчя, олівці, білі аркуші паперу, зроблене власноруч сонечко, ножниці, клей, аркуші паперу із зображеннями емоцій, шаблони для розфарбовування
План проведення:
Вправа «Привітання» (до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивності роботи з дітьми.
Хід вправи:
Доброго ранку, сонце привітне,
Доброго ранку, небо блакитне,
Доброго ранку, небесні пташки,
Доброго ранку, маленькі дубки,
Я вас вітаю, люблю, поважаю,
Бо живемо ми в рідному краї.
А тепер давайте пограємо!
Вправа «Домалюй портрет» ( до 5 хв.)
Мета: вивчення та розвиток емоцій.
Необхідне обладнання: картки з зображеннями обличчя, олівці.
Хід вправи.
Перед вами картки з зображеннями обличчя, уважно їх роздивіться, що на них не вистачає, а тепер спробуйте закінчити малюнок домалювавши портрет.
Вправа «Покажи свою емоцію» ( до 5 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики, навчитись показувати свої емоції.
Необхідне обладнання: клей, аркуші паперу із зображеннями емоцій.
Хід вправи.
Ведучий роздає дітям конверти та чисті аркуші формату А4; дитині надається вказівка зобразити свою емоцію за допомогою геометричних фігур та клею.
Стимульний матеріал
Вправа «Пальчикові ігри» ( до 5 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики, зняття емоційної напруги.
Хід вправи: діти повторюють рядки вірша та імітують рухи до нього за ведучим.
Горох |
|
П’ять маленьких горошин |
Переплітаючи пальці, стискаємо руки разом |
Ось виросла одна, |
Випрямляють великі пальці |
Але ось росте друга, |
Випрямляють пальці по черзі |
Сказав стручок: «Бом!». |
Ляскаємо |
Апельсин |
|
Ми ділили апельсин! |
Руки зчеплені в замок, погойдуємо |
Багато нас, |
Пальці розчепірювати |
А він один. |
Показуємо тільки один палець |
Ця часточка для їжака, |
Пальці складені в кулачок, відгинаємо по одному пальчику |
Ця часточка для стрижа, |
Відгинаємо наступний пальчик |
Це часточка для качат, |
Відгинаємо наступний пальчик |
Це часточка для кошенят, |
Відгинаємо наступний пальчик |
Ця часточка для бобра, |
Відгинаємо наступний пальчик |
А для вовка шкірка! |
Долоні вниз, пальчики розчепірені |
Він сердитий на нас, біда! |
Погрозити пальцем |
Розбігайтеся хто куди! |
Зімітувати біг пальцями по столу |
Веселка |
|
Гляньте: веселка над нами, |
Намалювати рукою над головою півколо. |
Над деревами, |
Руки підняти вгору, пальці розімкнуті. |
Будинками, |
Руки складені над головою дахом. |
І над морем, над хвилею, |
Намалювати хвилю рукою. |
І трошки наді мною |
Доторкнутися до голови.
|
Хліб |
|
Спечем хлібчик |
Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок. |
Пташенята |
|
Пташенята в гнiздi |
Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити «гніздо». Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у «гнiздi» живі пташенята. |
Ліхтарики
|
|
Вже стемніло на дворі,
|
Розташувати долоні перед собою, випрямити їх та розсунути пальці. Стискати та розтискати пальці на двох руках одночасно, супроводжуючи рухи відповідними фразами. Спочатку виконувати вправу повільно, потім прискорювати темп. Вправу спочатку можна виконувати на рахунок, а потім рядками, що промовляються ритмічно, супроводжуючи рухи: |
Вправа «Розфарбуй тваринку» (до 5 хв.)
Мета: прослідкувати під час малювання настрій дитини та використання дитиною палітри кольорів.
Необхідне обладнання: кольорові олівці, шаблони для розфарбовування.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям розфарбувати персонажів, використовуючи при цьому будь-які кольори.
Стимульний матеріал
Вправа «Покажи почуття руками» ( до 7 хв.)
Мета: розвиток рефлексії емоційних станів.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям уявити, що їх руки стали живими і можуть радіти, боятися, злитися. Потім діти, дивлячись на ведучого (він задає зразок рухів), показують, як їх руки стрибають по столу (радіють), штовхають, кусають одне одного (зляться, стискаються в грудочки і тремтять (бояться) .
Динамічна вправа «Маленький привид» (до 3 хв.)
Мета: навчити в прийнятній формі виплеснути накопичений гнів.
Хід вправи.
«Зараз ми з вами будемо грати роль маленьких добрих привидів. Нам захотілося трохи побешкетувати і злегка налякати одне одного. Коли я буду плескати в долоні вам треба буде робити руками ось такий рух (зігнуті в ліктях руки, пальці розчепірені) і вимовляти страшним голосом звук «У». Якщо я буду тихо плескати, ви будете тихо вимовляти «У», якщо я буду голосно плескати, ви будете лякати голосно. Але пам’ятайте, що ми добрі привиди і хочемо тільки злегка пожартувати».
Вправа «Дощик» (до 10 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики, створення позитивних емоцій.
Необхідне обладнання: білі аркуші паперу, зроблене власноруч сонечко.
Хід вправи.
Діти отримують по аркушу білого паперу, і їм пропонується дрібно нарізати цей папір, підготувавши матеріал для дощику. Потім діти по черзі підкидають вгору свої «крапельки», намагаючись «намочити» якомога більше оточуючих.
В кінці гри дітям пропонується якомога швидше позбирати краплі дощу, щоб завжди світило сонечко. Потім обговорюється, які почуття відчувають діти, коли вони потрапляють під дощ (злива, грім з дощем).
Рефлексія ( до 3 хв.)
ЗАНЯТТЯ 3
Мета: забезпечення емоційного комфорту, навчання розпізнаванню та мимовільному прояву емоцій.
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: відро для сміття, білі аркуші паперу А4, ножниці, клей, аркуші паперу із зображеннями емоцій та дерева, кольорові олівці, шаблони для розфарбовування.
План проведення:
Вправа «Привітання» (до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивної роботи з дітьми.
Хід вправи.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Сіли, встали, встали, сіли,
Бачте, як розвеселили.
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю припрошати.
Нумо, разом, нумо, всі
Потанцюймо по росі!
Вправа «Відро для сміття» (до 10 хв.)
Мета: знайомство з почуттям образи.
Необхідне обладнання: відро для сміття, білі аркуші паперу А4
Хід вправи.
Ведучий ставить невелике відерце і пропонує дітям порозмірковувати, навіщо людині потрібно відро для сміття і чому необхідно постійно звільняти його від сміття. Потім дітям пропонується уявити собі життя без сміттєвого відра, коли сміття поступово наповнює кімнати, стає важко дихати, неможливо пересуватися, люди починають хворіти. Але ж так само і з почуттями – у кожного з нас накопичуються емоції, часто потрібні і непотрібні. І деякі люблять збирати свої почуття, наприклад, образи або ж страхи.
Далі дітям пропонується викинути старі непотрібні образи, гнів, страхи у відро для сміття. Для цього діти на листочках записують почуття, від яких вони хочуть позбутися, наприклад: «Я ображаюся на ...», «Я злюся на ...», «Я боюся ...», потім згортають їх грудочками, викидають у відро для сміття, а ведучий виносить це відро в сміттєвий ящик.
Вправа «Дерево емоцій» (до 5 хв.)
Мета: навчитись висловлювати свої емоції.
Необхідне обладнання: ножниці, клей, аркуші паперу із зображеннями емоцій та дерева.
Хід вправи.
Ведучий роздає дітям аркуш паперу із зображенням дерева та картки з зображенням емоцій, дитині надається вказівка зробити своє дерево та розмістити свою емоцію набудь-яку гілку.
Стимульний матеріал
Вправа «Лоскотунчик» (до 5 хв.)
Мета: навчання дітей вмінню володіти своїми емоціями.
Хід вправи.
Діти сідають на стільці, ставлять ступні ніг на підлогу і «завмирають». Ведучий, повільно рахуючи до десяти, проходить між дітьми і легенько лоскоче кожного. Дітям необхідно не розсміятися при цьому зберегти нерухомість. При повторному виконанні водить один з дітей або та дитина котра розсміялась.
Вправа «Гігантська розмальовка» (до 15 хв.)
Мета: сприяти психологічному розвантаженню; продовжувати розвивати дрібну моторику.
Необхідне обладнання: кольорові олівці, шаблони для розфарбовування.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям розфарбувати шаблони, використовуючи при цьому будь-які кольори.
Стимульний матеріал
Вправа «Пальчикові ігри» (до 5 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики, зняття емоційної напруги.
Хід вправи: діти повторюють рядки вірша та імітують рухи до нього за ведучим.
Зима |
||
Раз, два, три, чотири, п’ять, |
Загинаємо пальчики по одному |
|
Ми у двір пішли гуляти Бабу снігову ліпили, |
Імітуємо ліплення грудок |
|
Пташок крихтами годували, |
«Кришимо хлібець» всіма пальчиками |
|
З гірки ми потім каталися, |
Ведемо долонькою правої руки по долоні лівої руки |
|
А ще в снігу валялися. |
Кладемо долоньки на стіл то однією, то іншою стороною |
|
Всі в снігу додому прийшли, |
Обтрушувався долоньки |
|
З’їли суп і спати лягли. |
Виробляємо рух уявної ложкою, кладемо руки під щоку |
|
Зайчик |
||
Зайчик по лісі скакав, |
Пальчики «скачуть» по столу
|
|
Зайчик корм собі шукав. |
Пальчиками обох рук по черзі перебираємо по столу. |
|
Раптом у зайчика на маківці Піднялися, як стрілки, вушка. |
Зображуємо вушка ручками
|
|
Шорох тихий лунає: Хтось по лісу крадеться. |
Пальчики повільно йдуть по столу |
|
Заєць плутає сліди, Тікає від біди. |
Пальчики швидко-швидко бігають по колу на столі |
|
Миємо руки |
||
Узяли духмяне мило,
|
«Миємо руки»: ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки. |
|
Полетіли від води
|
«Струшуємо водичку з рук»: пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку. |
|
Рушничок я свій беру,
|
«Витираємо руки»: енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником. |
|
Рефлексія (до 3 хв.)
ЗАНЯТТЯ 4
Мета: розширити уявлення дітей про емоції; продовжити формувати позитивні емоції за допомогою посмішки; спонукати дітей до вчинків, що дають радість.
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: малюнки із зображенням дітей, 2 набори карток-піктограм (зображення людей у різному емоційному стані) – один цілий, а другий нарізний, шаблони із кольоровими зображеннями, фарби, пазли із зображеннями.
План проведення:
Вправа «Привітання» (до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивної роботи з дітьми.
Хід вправи.
Станем дружно всі у коло.
Тихо ходимо навколо.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ніжки заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
А тепер давайте пограємо!
Вправа «Чому побилися хлопчики?» (до 5 хв.)
Мета: розвивати у дітей рефлексію (здатність аналізувати причини і наслідки) агресивної поведінки.
Необхідне обладнання: малюнок із зображенням хлопчиків.
Хід вправи.
Ведучий заздалегідь готує малюнок, на якому зображені хлопчики, які б’ються. Потім показує цей малюнок і пропонує придумати, чому хлопці побилися, чим закінчиться бійка, чи будуть вони шкодувати про те, що побилися, і як можна було б вчинити по-іншому.
Стимульний матеріал
Вправа «Радісне обличчя» (до 3 хв.)
Мета: створити доброзичливу атмосферу в дитячому колективі.
Необхідне обладнання: малюнки з обличчями дітей.
Хід вправи.
Вихователь пропонує дітям розглянути малюнки з обличчями дівчаток та хлопчиків, за якими важко зрозуміти, який у них настрій. Діти, домальовуючи, перетворюють їх на веселих дітей.
Стимульний матеріл
Вправа «Піктограма» (до 10 хв.)
Мета: тренувати вміння розпізнавати емоційний стан за мімікою.
Необхідне обладнання: 2 набори карток-піктограм (зображення людей у різному емоційному стані) – один цілий, а другий нарізний.
Хід гри.
Ведучий пропонує дітям набір шаблонів, вони розпізнають настрій (емоції) і називають кожну піктограму (визначають, яка людина: весела чи сумна, сердита чи добра, щаслива або збентежена). Потім він пропонує інший такий самий набір, тільки розрізані шаблони перемішуються між собою. Вихователь пропонує дітям допомогти людям знайти й зібрати їхні фотографії.
Стимульний матеріал
Вправа «Пальчикове малювання» (до 10 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики; навчання дітей співвідносити власні емоції, із відповідними кольорами та відтінками.
Необхідні обладнання: шаблони із кольоровими зображеннями, фарби.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям набір шаблонів, діти беруть кольорові шаблони і починають малювати фарбами та пальчиками.
Стимульний матеріал
Вправа «Склади зображення» (до 5 хв.)
Мета: зняття емоційної напруги; спонукати дітей до психологічного розвантаження.
Необхідне обладнання: пазли із зображеннями.
Хід вправи.
Дітям пропонується з наданих пазлів допомогти казковим героям.
Стимульний матеріал
Вправа «Вмілі рученята» (до 7 хв.)
Мета: продовжувати розвиток дрібної моторики.
Необхідне обладнання: картки із зображеннями, олівці та клей.
Хід вправи.
Дітям пропонується вклеїти у порожніх місцях відповідні зображення та їх розфарбувати.
Стимульний матеріал
Рефлексія (до 2 хв.)
ЗАНЯТТЯ 5
Мета: продовжувати розвивати вміння розуміти свої емоції; розвивати здатність виразно виявляти свої емоції; збагачувати досвід емоційних переживань дітей, формувати позитивний «емоційний фонд»
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: гуашові фарби, папір, наліпки у формі сонечка, кольорові олівці, шаблони для розфарбовування, картки із зображеннями казкових героїв.
План проведення:
Вправа «Привітання» (до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивності роботи з дітьми.
Хід вправи.
Діти стають у коло. Психолог розказує вірш, діти повторюють його та виконують певні рухи.
Промінь падає в долоні –
Другу посміхнись.
Очі у небес бездонні –
За руки візьмись.
Шелестить над нами листя –
Весело стрибай.
Хвиля мружиться іскристо –
Тож і ти моргай!
Вправа «Мімічна гімнастика» (до 5 хв.)
Мета: вивчити міміку обличчя і пов’язаний із нею емоційний стан людини; тренувати виразну міміку.
Хід вправи.
а). Ведучий пропонує дітям виконати низку вправ для мімічних м’язів обличчя. Наморщити лоба, підняти брови(подив). Розслабитися. Зберегти лоба гладеньким протягом однієї хвилини. Звести брови, насупити (сердитий). Розслабитися. Повністю розслабити брови, закотити очі (а мені всеодно – байдужість). Розширити очі, рот відкритий, руки стиснуті в кулаки, усе тіло напружене (страх, жах).Розслабитися. Розслабити ніздрі, зморщити носа (бридкість, вдихаю неприємний запах). Розслабитися. Стиснути губи, примружити очі (презирливість). Розслабитися. Усміхнутися, підморгнути (весело, он я який!).
б). Ведучий пропонує кожній дитині:
Вправа «Малюємо емоції пальцями» (до 5 хв.)
Мета: усвідомити свій емоційний стан та зобразити його на папері; продовжувати розвивати дрібну моторику.
Необхідне обладнання: гуашові фарби, папір.
Хід вправи.
Ведучий пропонує кожній дитині намалювати свої емоції пальцями. Для цього необхідно використати скляночки з гуашевою фарбою. Можна намалювати свій настрій за допомогою пальців. У цьому випадку не важливо, чи насправді це буде сюжетний малюнок. Можливо, дитина просто намалює якісь плями, необхідно щоб вихователь дав їй можливість спробувати самовиразитися, відтворити свої емоції на аркуші паперу.
Вправа «Сонячні зайченята» (до 10 хв.)
Мета: сприяти психологічному розвантаженню; виховувати доброту, чутливість.
Необхідне обладнання: наліпки у формі сонечка
Хід вправи.
Діти утворюють коло. Усі вони – «сонячні зайченята». Одна дитина – «сонечко». «Сонечко» по черзі торкається «сонячних зайчиків» своїми «промінчиками», і кожен «зайчик» каже йому будь-яке лагідне слово. Після того, як «сонечко» торкнеться всіх «зайченят», воно пригадує все хороше, що казали про нього «зайченята». Вправа повторюється, доки у ролі «сонечка» не побувають усі діти. Найуважнішим є те «сонечко», яке пригадає добрі слова всіх «зайченят».
Вправа «Розфарбуй тваринку» (до 7 хв.)
Мета: прослідкувати під час малювання настрій дитини та використання дитиною палітри кольорів.
Необхідне обладнання: кольорові олівці, шаблони для розфарбовування.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям розфарбувати персонажів, використовуючи при цьому будь-які кольори.
Стимульний матеріал
Вправа «Веселі клоуни» ( до 7 хв.)
Мета: розвиток емоційно-вольових процесів.
Хід вправи.
Дітям необхідно обрати «веселого клоуна» (ведучого),який намагається розсмішити «несміянок». Психолог пояснює дітям, що використовуються міміка і жести, інтонація, розповіді тощо. Найсерйозніший із «несміянок» стає ведучим.
Вправа «Розкажи казку по картинках» (до 10 хв.)
Мета: сприяти психологічному розвантаженню; стимулювати бадьорий настрій.
Необхідне обладнання: картки із зображеннями казкових героїв.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям розповісти сюжет казки по картинках.
Стимульний матеріал
Рефлексія (до 2 хв.)
ЗАНЯТТЯ 6
Мета: продовжувати розвивати вміння розуміти свої емоції; навчати адекватно реагувати на різні емоційні ситуації; навчати виявляти емоції, переживання, стани за допомогою кольорів, штрихів, ліній.
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: аркуші паперу, олівці або фарби, кубик із зображеннями емоцій, пазли із зображеннями,
План проведення:
Вправа «Привітання» ( до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивності роботи з дітьми.
Хід вправи.
Діти стають у коло. Психолог розказує вірш, діти повторюють його та виконують певні рухи.
Промінь падає в долоні –
Другу посміхнись.
Очі у небес бездонні –
За руки візьмись.
Шелестить над нами листя –
Весело стрибай.
Хвиля мружиться іскристо –
Тож і ти моргай!
Вже метелик не сумує –
З радістю танцюй.
Квіти хтось комусь дарує –
Тож і ти даруй.
На поляні гриб-грибочок –
В кошик поклади.
А на річці є місточок –
Швидше перейди.
Заховалася суничка –
Нахились мерщій.
Вітер вже лоскоче личко –
Ти його закрий.
В небо пташечка злетіла –
Спробуй полети.
Десь за лісом сонце сіло –
Тож сідай і ти.
Задощила раптом хмарка –
Руки підставляй.
Потім знову стало жарко –
Голову сховай.
Ось таке воно, літо –
В небо задивись.
Пісня лине понад світом –
Другу посміхнись!
Вправа «Намалюй свій страх, подолай його» (до 10 хв.)
Мета: збагачувати досвід емоційних переживань дітей, формувати позитивний «емоційний фонд»; виробляти навички релаксації, відновлювати позитивний настрій.
Необхідне обладнання: аркуші паперу, олівці або фарби.
Хід вправи.
Ведучий (звертаючись до кожної дитини почерзі).Чого ти боїшся? Коли тобі буває страшно? Чи булотаке, коли ти сильно злякався?
Потім дитині він пропонує дітям намалювати те, чого кожна з них боїться. Після малювання ще раз запитує, чогож конкретно дитина боїться.
Потім вихователь бере ножиці, просить дитину розрізати «страх» на дрібні шматочки, а дрібні – ще на дрібніші, допомагає дитині в цьому. Коли «страх» розсипається на дрібні шматочки, вихователь показує дитині, що тепер його неможливо зібрати.
Загортає ці дрібні шматочки, підходитьдо сміттєвого відра і викидає туди, потім із дітьми йде і викидаєвсе сміття.
Ведучий. Воно нам не потрібно, його відвезуть,спалять, а разом зі сміттям спалять і страх, і більше йогоніколи не буде.
Зауваження!
Ведучому доцільно повторити вправу через 1–2 тижні. Необхідно подивитися, що змінилося в зображенні страху (колір, сюжет, композиція), і робити це до того моменту, поки не він побачить здивований вираз обличчя дитиниу відповідь на прохання: «Намалюй свій страх».
Вправа «Внутрішнє переживання» (до 10 хв.)
Мета: навчити дитину переживати різні емоційні стани.
Хід гри.
Ведучий пропонує кожній дитині по черзі перетворюватися на різні об’єкти живої та неживої природи:
1. Сісти на стілець так, як сидить кошеня, яке гріється на сонечку.
2. Ходити по колу, як гордий лев пустелею.
3. Сісти так, як сидить мавпа, яка побачила злого лева.
4. Пройтися так, як ходить кішка, яка зловила мишку.
5. Сісти на стілець, як собака, який чекає на господаря.
6. Сісти, як страус, який побачив тигра.
7. Милуватися собою, як квітка зранку.
8. Сісти, як змія, яку налякали.
9. Сісти так, як сидить королева на троні.
10. Політати, як літає метелик навколо гарної квітки.
11. Гавкати, як собака, який побачив кішку.
12. Пострибати, як заєць, який побачив морквину.
13. Ходити, як злий тигр, замкнутий у клітці.
14. Сісти, як сидить курка на сідалі.
15. Лягти, як лев, який щойно поїв.
Вправа «Емоційний кубик» (до 7 хв.)
Мета: навчати пов’язувати емоції з життєвими подіями, що їх продукували, з відповідними зовнішніми проявами поведінки людини, установлювати причинно-наслідкові зв’язки;
Необхідне обладнання: кубик із зображеннями емоцій.
Хід вправи.
Діти кидають кубик по черзі.
Варіанти ігор:
1. Зображуємо емоцію, яка випала на кубику. Решта гравців відгадують її.
2. Згадуємо, хто з казкових героїв переживав подібні почуття і в якій ситуації: можна обговорювати різні казки, а можна одну. Наприклад, коли Буратіно був сердитим? Здивованим? Радісним? Спокійним? Сумним? Чому він радів / сумував / сердився?
3. Згадуємо і розповідаємо ситуації зі свого життя, коли відчували ті ж емоції, що випали на кубику.
4. Починаємо придумувати казку про персонажа. Кидаємо кубик. Відповідно до емоції, яка випала продовжуємо сюжет (герой здивувався – чого?). Далі кидаємо кубик. Герой зрадів – чому? Що сталося в нашій історії?
Стимульний матеріал
Вправа «Хто, чим харчується?» (до 5 хв.)
Мета: створення позитивного настрою, кмітливості.
Необхідне обладнання: пазли із зображеннями.
Хід вправи.
Ведучий роздає дітям пазли, наголошуючи: «Перед вами чарівні пазли, на них зображені тваринки. Цих тваринок слід нагодувати, але для цього, вам знадобляться інші пазли із зображеннями їжі для наших менших друзів. Давайте всі разом допоможемо тваринкам!».
Стимульний матеріал
Вправа «Аплікація» (до 10 хв.)
Мета: продовжувати виробляти навички релаксації, відновлювати позитивний настрій.
Необхідне обладнання: аркуші паперу зі зображеннями тварин, клей.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям зробити аплікації тварин з поданих зображень.
Стимульний матеріал
ЗАНЯТТЯ 7
Мета: продовжувати виховувати емоційну сприятливість, чутливість дитини; формувати вміння відгукуватися на емоційно-насичене середовище.
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: порожня ємкість із кришкою (скринька, коробка), фломастери, папір, кольорові олівці або фарби.
План проведення:
Вправа «Привітання» ( до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивності роботи з дітьми.
Хід вправи.
Діти стають у коло. Психолог розказує вірш, діти повторюють його та виконують певні рухи.
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви. Бажаю вам я!
Вправа «Пальчикові ігри» (до 7 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики
Необхідне обладнання:
Хід вправи: діти повторюють рядки вірша та імітують рухи до нього за ведучим.
Моя сім’я |
|
Цей пальчик – дідусь, Цей пальчик – бабуся, Цей пальчик – тато, Цей пальчик – мама, Цей пальчик – я! От і вся моя сім’я! |
Можна використовувати пальчикові іграшки (див.стимульні матеріали) |
Будиночок |
|
Це будиночок |
Долоньки приставлені один до одного |
Це дах |
Долоні зчеплені, пальці переплетені. |
А труба ще вище |
Мізинчик або безіменні пальці піднімати то на одній руці, то на інший, то на обох одночасно |
Зайчики |
|
Вийшли зайчики на лужок , Встали в маленький гурток Зайчик раз, зайчик два, зайчик три, чотири, Будуть лапками стукати
|
Пальчики стукають по долоні разом або окремо |
Постукали, постукали і втомилися Сіли відпочивати. |
|
Відпочинемо |
|
Наші пальчики прокинулися, Потяглися, потягнулися ... І струснулися ...
|
Виконуємо всі ці рухи
|
По долоньці побігли
|
За долоні однієї руки бігають пальці іншої, потім навпаки |
Побігли, побігли, Поскакали, поскакали І втомилися, сіли відпочивати
|
Потрясіть пальцями і покладіть руки на стіл або на коліна
|
Ріпка |
|
Ріпку ми садили, |
Пальцями як ніби риємо лунку на своїй долоньці. |
Ріпку поливали.
|
Імітуємо, як ллється вода з лійки |
Виростала ріпка |
Випрямляємо поступово пальчики |
Хороша і міцна !
|
Долоня залишити відкритою, пальці зігнути як гачечки, своїми пальцями беріться за гачечки іншої руки тягніть. Кожен в свою сторону |
Витягнути не можемо, Хто ж нам допоможе? Тягнемо– потягнемо, тягнемо –потягнемо! Ух!
|
Розчепити руки, потрясли кистями. |
Стимульний матеріал
Вправа «Заховані проблеми» (до 10 хв.)
Мета: навчати виявляти свої почуття у малюнку; позбутися напруження.
Необхідне обладнання: порожня ємкість із кришкою (скринька, коробка), фломастери, папір.
Хід вправи.
Ведучий робить у кришці отвір, щоб туди можна було просунути невеликий аркуш паперу. Потім пропонує кожній дитині намалювати те або того, хто її турбує (лякає), а потім опустити в «поштову скриньку», тобто «заховати проблему». Якщо у дитини недостатньо розвинені образотворчі навички або вона відмовляється малювати,то можна запропонувати їй розповісти про свою проблему, потім дунути на чистий аркуш («вкласти» в нього проблему) і «заховати» її в «поштовій скриньці».
Після цього ведучий має запитати кожну дитину,що вона хоче зробити з умістом ящика. Якщо дитині важко відповісти, то він сам пропонує різні варіанти: викинути, порвати, зім’яти.
Вправа «Я радію» (до 10 хв.)
Мета: стимулювати бадьорий настрій.
Необхідне обладнання: фломастери, кольорові олівці або фарби, аркуші паперу.
Хід вправи.
Вихователь пропонує дітям намалювати яку-небудь радісну ситуацію з їх власного життя.
Вправа «Веселі та сумні поросята» (до 7 хв.)
Мета: розвивати здатність виразно виявляти свої почуття.
Хід вправи.
Ведучий просить дітей перетворитися на маленьких поросят, а потім зобразити, нібито вони граються, засмучені, веселі.
Вправа «Хто як веселиться» (до 7 хв.)
Мета: створювати позитивний емоційний фонд.
Хід вправи.
Ведучий розповідає дітям про те, що коли діти веселяться, та вони сміються, собачки – весело гавкають, поросята – весело рохкають, кошенята – весело нявкають. Діти в цей час зображують, як саме це відбувається.
Рефлексія (до 2 хв.)
ЗАНЯТТЯ 8
Мета: стимулювати готовність сприяти собі у забезпеченні душевної рівноваги, емоційного благополуччя, комфорту.
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: пазли із зображеннями казкових героїв, ляльковий театр, казкові персонажі (бабуся, дідусь, лисиця, вовк, ведмідь, колобок), зроблена з картону хатинка та ліс, пальчикові ляльки (сороки).
План проведення:
1) вправа «Привітання»;
2) вправа «Склади зображення»;
3) вправа «Пальчики показують казку про Колобка»;
4) вправа «Вулкан»;
5) вправа «Пальчикові ігри»;
6) рефлексія.
Вправа «Привітання» ( до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивності роботи з дітьми.
Хід вправи.
Діти стають у коло. Психолог розказує вірш, діти повторюють його та виконують певні рухи.
Тому, хто біля тебе руку дай, руку дай.
Тому хто біля тебе посміхнись, посміхнись.
Незалежно від зросту і кольору очей,
Ти люби усіх, роби усім добро!
Того, хто біля тебе обніми, обніми,
Того, хто біля тебе пожалій, пожалій.
Незалежно від зросту і кольору очей,
Ти люби усіх, роби усім добро.
Вправа «Склади зображення» (до 7 хв.)
Мета: зняття емоційної напруги; спонукати дітей до психологічного розвантаження.
Необхідне обладнання: пазли із зображеннями казкових героїв.
Хід вправи.
Дітям пропонується з наданих пазлів допомогти казковим героям.
Стимульний матеріал
Вправа «Пальчики показують казку про Колобка» (до 10 хв.)
Мета: вироблення навичок релаксації, відновлювати позитивний настрій; формування вміння «занурюватися» в життєву ситуацію,«проживати» її.
Необхідне обладнання: ляльковий театр, казкові персонажі (бабуся, дідусь, лисиця, вовк, ведмідь, колобок), зроблена з картону хатинка та ліс.
Хід вправи.
Ведучий обирає дійових осіб, які в подальшому будуть тримати на пальцях руки казкових героїв.
Колобок
Дійові особи:
Жив собі дід та баба, та такі убогі, що нічого в них нема. От раз дожились вже до того, що не стало у них і хліба – і їсти нічого.
Дід і каже: «Бабусю! Піди у хижку, назмітай у засіці борошенця та спечи мені колобок».
От баба так і зробила: витопила в печі, замісила яйцями борошно, що назмітала, спекла колобок і положила на вікні, щоб простиг. А він з вікна – та на призьбу, а з призьби – та на землю та й побіг дорогою.
Біжить та й біжить, а назустріч йому зайчик.
Зайчик: «Колобок, колобок, я тебе з’їм!».
Колобок: «Не їж мене, зайчику-побігайчику, я тобі пісні заспіваю».
Зайчик: «Ану, якої?»
Колобок: -Я по коробу метений,
На яйцях спечений, –
Як од баби та од діда втік,
Так і од тебе втечу!
Та й побіг.
Біжить та й біжить. Зустрічає його вовк.
Вовк: «Колобок, колобок, я тебе з’їм!»
Колобок: «Не їж мене, вовчику-братику, я тобі пісні заспіваю».
Вовк: «Ану, якої?»
Колобок: -Я по коробу метений,
На яйцях спечений, –
Як од баби та од діда втік,
Так і од тебе втечу!
Та й побіг.
Знову біжить та й біжить. Зустрічає його ведмідь.
Ведмідь: «Колобок, колобок, я тебе з’їм!».
Колобок: «Не їж мене, ведмедику-братику, я тобі пісні заспіваю».
Ведмідь: «Ану!»
Колобок: -Я по коробу метений,
На яйцях спечений, –
Як од баби та од діда втік,
Так і од тебе втечу!
Та й маху...
Біжить та й біжить. Зустрічається з лисичкою.
Лисичка: «Колобок, колобок, я тебе з’їм!»
Колобок: «Не їж мене, лисичко-сестричко, я тобі пісні заспіваю».
Лисичка: «Ану, якої?»
Колобок:
-Я по коробу метений,
На яйцях спечений, –
Як од баби та од діда втік,
Так і од тебе втечу!
Лисичка: «Ану-ну, ще заспівай! Сідай у мене на язиці, щоб мені чутніше було».
От колобок і сів та й давай співати:
-Я по коробу метений,
На яйцях спечений...
А лисичка його – гам! Та й проковтнула.
Далі обговорюється казка з дітьми.
Стимульний матеріал
Вправа «Вулкан» ( до 7 хв.)
Мета: сприяти психологічному розвантаженню.
Хід вправи.
Діти утворюють коло, у середині кола розташовується одна дитина, яка присідає («вулкан»). «Вулкан спить», а потім повільно піднімається і поступово прокидається, що супроводжується гулом, який видає сама дитина і ті діти, які стоять у колі. Коли діти починають гудіти дуже голосно, то «вулкан» різко підстрибує, піднімає руки догори, нібито викидаючи все, що не потрібно. Після виконання завдання, ведучий запитує у дітей: «Що ви викинули?»
Вправа «Пальчикові ігри» ( до 7 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики, зняття емоційної напруги.
Необхідне обладнання: пальчикові ляльки.
Хід вправи: діти повторюють рядки вірша та імітують рухи до нього за ведучим.
Сорока |
|
- Сорока , сорока ! Де була? - Далеко ! Грубку топила , Кашу варила , На поріг скакала - Гостей скликала . Кашку варила , Діточок годувала . Цьому дала , Цьому дала , Цьому дала , Цьому дала , Цьому дала . А цьому не дала : Ти воду не носив , Дровами рубав , Піч не топив Каші не варив |
По черзі загинати пальці. Можна використовувати пальчикові ляльки. (див. стимульний матеріал) |
Замок |
|
Ой, який складний замок! Треба відімкнути: Похитали, потрусили, Ще й постукали – й відкрили. |
Пальці переплетені в замку. Похитувати долонями в різні боки, потім трусити руками, стукати зап’ястями, розчепити долоні і показати. |
Місяцехід |
|
Подивіться, місяцехід По Місяці легко йде. Він крокує дуже поважно, Адже у ньому сидить герой відважний . |
Діти ставлять на стіл подушечки пальців обох рук , переносять на руки частину ваги, а потім ніби крокують по черзі правою і лівою рукою. Повторюють вірш кілька разів.
|
Равлик |
|
Тицяє ріжками равлик – |
Великий палець правої руки притримує середній і безіменний; вказівний і мізинець – прямі. |
Замкнена в саду хвіртка. |
Торкається «ріжками» в долоню лівої руки |
Відчини скоріше хвіртку, |
Ліва рука «відкриває» хвіртку |
Пропусти додому равлика |
Права рука «проповзає». |
Рефлексія (до 2 хв.)
ЗАНЯТТЯ 9
Мета: показати шляхи самопізнання особистості, продовжувати навчати керувати своїм настроєм; стимулювати готовність сприяти собі у забезпеченні душевної рівноваги, емоційного благополуччя, комфорту.
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: папір формату А4, кольорові олівці, хустинка, фізкультурний обруч, шарф.
План проведення:
1) вправа «Привітання»;
2) вправа «Я радію»;
3) вправа «Хустинка»;
4)вправа «Злі – і добрі кішки»;
5) вправа «Що бачать очі?»;
6) вправа «Впізнай за голосом»;
7)рефлексія.
Вправа «Привітання» ( до 2 хв.)
Мета: створити атмосферу довіри, зняти напруження.
Хід вправи.
Діти стають у коло. За вказівкою ведучого діти, виконують певні дії.
Доброго дня! Так ми звикли вітатися кожного дня. А чи знаєте ви скільки способів є вітатися? Ось як вітаються, наприклад, індуси, китайці? Зараз я буду вас знайомити з цими способами вітання, а ви, по колу, одне одного саме таким чином і привітаєте.
Згода? Тоді почали:
Вправа «Я радію» (до 10 хв.)
Мета: продовжувати створювати позитивний емоційний фонд.
Необхідне обладнання: папір, кольорові олівці.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям намалювати яку-небудь радісну ситуацію з їх власного життя.
Вправа «Хустинка» (до 10 хв.)
Мета: спонукати дітей до психологічного розвантаження.
Необхідний матеріал: хустинка.
Хід вправи.
Діти сідають в коло. Ведучий ховає в долонях хустинку. Дитині пропонується дивитися уважно на обличчя сусідів і постаратися вгадати, хто з них отримав в свої долоні колечко від ведучого. Той хто вгадав стає ведучим.
Вправа «Злі – і добрі кішки» (до 10 хв.)
Мета: сприяти позбавленню загальної агресивності.
Необхідне обладнання: фізкультурний обруч.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям утворити велике коло, у центрі якого на підлозі лежить фізкультурний обруч. Це «чарівне коло», у якому здійснюватимуться «перевтілення».
Дитина входить у середину обруча і за сигналом ведучого (оплески в долоні) перетворюється на «злу-презлукішку»: шипить, дряпається. При цьому із «чарівного кола» виходити не можна.
Діти, які стоять навколо обруча, хором промовляють заведучим: «Сильніше, сильніше, сильніше...», а дитина, яка зображує кішку, робить «зліші» рухи.
За повторним сигналом ведучого «перетворення» завершується, після чого в обруч входить інша дитина і гра повторюється.
Наприкінці гри вихователь пропонує всім «злим кішкам» стати добрими і лагідними. За сигналом діти перетворюються на «добрих кішок», які пестять одна одну.
Вправа «Що бачать очі?» (до 5 хв.)
Мета: продовжувати розвивати позитивні емоції.
Необхідне обладнання: папір формату А4, кольорові олівці.
Хід вправи.
Ведучий пропонує дітям озирнутися навколо і перелічити те, що вони побачать. Наприклад: небо, хмари, дерево, будинок, сонце. Усе перелічене дітьми замальовується.
Потім ведучий просить дітей подумати і розповісти: чого можуть навчити людину певні об’єкти.
Наприклад, сонце може навчити людину бути світлою, дарувати тепло; небо – роздумів про прекрасне, високих прагнень; дерево – стійкості, сили, витримки.
Вправа «Впізнай за голосом» (до 5 хв.)
Мета: закріпити навички позитивних емоцій.
Необхідне обладнання: шарф.
Хід вправи.
Ведучий обирає дитину, яка буде «котиком», і запрошує присісти в центрі кола із зав’язаними очима. Діти ходять по колу, промовляючи слова:
Ми по колу йдемо,
Тихо котика звемо:
«Котику, не підглядай,
Хто покликав – відгадай».
Дитина, на яку вказав ведучий, голосно промовляє: «Няв!»
Дитина в колі повинна відгадати, хто з дітей покликав.
Рефлексія (до 3 хв.)
ЗАНЯТТЯ 10
Мета: закріпити здатність виразно виявляти свої емоції; формувати вміння відгукуватися на емоційно-насичене середовище; називати основні емоції та стани словами, проговорювати їх, пояснювати причини.
Тривалість: до 45 хв.
Необхідне обладнання: серія малюнків кольорові олівці, аркуші паперу, фарби, ножниці.
План проведення:
1) вправа «Привітання»;
2) вправа «Чиє дитинча?»;
3) вправа «Намалюй свій страх, подолай його»;
4) вправа «Пальчикові ігри»;
5) рефлексія.
Вправа «Привітання» ( до 2 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери для підвищення продуктивності роботи з дітьми.
Хід вправи.
Тільки сонечко зійде,
Зазирне в вікно світанок,
До вікна ми підійдем
І промовим: «Добрий ранок!»
Доброго дня вам, любі малята,
Хлопчики милі мої і дівчата.
Щирою посмішкою я вас вітаю,
Доброго настрою на весь день бажаю.
Хай на милих ваших личках
Привітні розцвітуть усмішки.
Вліво, вправо поверніться
І сусідам посміхніться.
За руки один одного візьмем –
І дружно привітаємось –
Добрий день!
Вправа «Чиє дитинча?» (до 7хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери; налаштування на співпрацю.
Необхідне обладнання: серія малюнків із тваринами.
Хід вправи.
Ведучий каже: «Подивись уважно на картинки. Як ти вважаєш, якої тварини це дитинча?».
Стимульний матеріал
Вправа «Намалюй свій страх, подолай його» (до 15 хв.)
Мета: закріпити досвід емоційних переживань дітей, формувати позитивний «емоційний фонд»; закріпити навички релаксації та відновлювати позитивний настрій.
Необхідне обладнання: аркуші паперу, олівці або фарби, ножниці.
Хід вправи.
Ведучий (звертаючись до кожної дитини почерзі).Чого ти боїшся? Коли тобі буває страшно? Чи булотаке, коли ти сильно злякався?
Потім дитині він пропонує дітям намалювати те, чого кожна з них боїться. Після малювання ще раз запитує, чогож конкретно дитина боїться.
Потім вихователь бере ножиці, просить дитину розрізати «страх» на дрібні шматочки, а дрібні – ще на дрібніші, допомагає дитині в цьому. Коли «страх» розсипається на дрібні шматочки, вихователь показує дитині, що тепер його неможливо зібрати.
Загортає ці дрібні шматочки, підходитьдо сміттєвого відра і викидає туди, потім із дітьми йде і викидаєвсе сміття.
Ведучий. Воно нам не потрібно, його відвезуть, спалять, а разом зі сміттям спалять і страх, і більше його ніколи не буде.
Вправа «Пальчикові ігри» (до 10 хв.)
Мета: розвиток дрібної моторики, зняття емоційної напруги.
Хід вправи: діти повторюють рядки вірша та імітують рухи до нього за ведучим.
Дні тижня |
|
У понеділок ми прали, |
Кулачки тремо один до одного |
Підлогу у вівторок підмітали. |
Кисті розслаблених рук вниз і робимо імітуючі рухи по столу. |
У середу ми пекли калач, |
Печемо «пиріжки» |
Весь четвер шукали м’яч, |
Праву руку підносимо до лоба і робимо «козирок» |
Чашки в п’ятницю помили, |
Пальці лівої руки напівзігнуті, долоня стоїть на ребрі, а вказівним пальцем правої руки водимо по колу всередині лівої руки. |
А в суботу торт купили. |
Долоньки розкриті і з’єднані разом по стороні мізинців. |
Всіх друзі в неділю |
Махаємо долоньками до себе |
Миємо руки |
|
Ах, вода, вода, вода! Будемо чистими завжди! |
Ритмічно потираємо долоні, імітуючи миття рук.
|
Бризки – вправо, бризки – вліво! Мокрим стало наше тіло!
|
Пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямляємо пальчики, як би струшуючи водичку.
|
Горщик |
|
Під кришкою – |
Зімкнути пальці, долоня повернути вниз. |
Маленький горщик, |
Притиснути до долоні кулак іншої руки. Великий палець всередині. |
Відкрили кришку –
|
Повертаємо «кришку» долонею вгору. |
Мишка – скік!
|
Різко піднімаємо великий палець. |
Віяло |
|
В літню спеку віяло |
Зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок. |
Дерева |
|
Вихідна позиція. Розташувати кисті рук перед собою, долонями до себе. Пальці розведені в сторони та напружені. Після виконання вправи струсити кисті рук. |
|
Вітер залетів у гай. |
Качати руками з боку у бік. |
Дуже гілки не клони, Щоб не тріснули вони! |
Качати руками униз – уверх, не згибаючи пальців. |
Рефлексія (до 2 хв.)