КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА
З РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Пастущак Марина Володимирівна
практичний психолог
Бронницької СЗШ І-ІІ ступенів.
Пояснювальна записка
Психологічний супровід дітей від самого початку навчання в школі дає змогу здійснювати динамічне спостереження, моніторинг розвитку сфер пізнання, почуттів та емоцій учнів. Однією із форм психологічного супроводу дітей у школі є розвивальні заняття. Робота з корекції пізнавальної сфери молодшого школяра проводиться з метою вдосконалення психічних процесів, що забезпечують успішність навчальної діяльності. Корекційні заняття спрямовані на розвиток недостатньо сформованих сторін психічної діяльності дитини.
Запропоновані розвивальні заняття можна проводити для дітей, які мають низький рівень розвитку психічних процесів відповідно до діагностування. Заняття проводяться емоційно в ігровій формі та з ігровою мотивацією. Тому в даній програмі широко використовуються різноманітні ігри (сюжетно-рольові, дидактичні, з правилами), ігрові завдання, вправи. Запропоновані в програмі завдання не є новими. Їх широко використовують на практиці, більшість з них апробовані в практичній роботі. Деякі з них є модифікаціями відомих психологічних методик та стандартизованих тестів. Ці методики можуть служити для поглибленого вивчення та для корекції пізнавальних процесів дитини.
Мета програми: активізація розвитку пізнавальних процесів, корекція психічних процесів до досягнення рівня вікової норми.
Завдання програми:
1. Корекція та розвиток пізнавальних процесів.
2. Корекція, активізація та удосконалення розумових операцій.
3. Розвиток комунікативних умінь і навичок.
4. Розвиток загальної та дрібної моторики рук.
5. Збагачення словникового запасу.
6. Зняття емоційного напруження та створення емоційно-комфортної
атмосфери.
Методи та форми роботи:
1. Вправи на розвиток пізнавальної та емоційно-вольової сфери.
2. Комунікативні та рухливі ігри.
3. Вправи на розвиток моторики.
4. Релаксаційні вправи.
Очікувані результати: після реалізації програми у дітей молодшого шкільного віку підвищиться рівень просторової, дивергентної та творчої уяви, збільшиться творча активність. Діти зможуть швидше зосереджувати, переключати та розподіляти увагу. Зможуть більше запам’ятовувати та швидше встановлювати логічні зв’язки, узагальнювати та абстрагувати.
Організація корекційної роботи:
1. Форма проведення – групова (індивідуальна),
2. Загальна кількість занять – 8,
3. Тривалість занять – 40-45 хв.
4. Заняття проводяться – один раз на тиждень.
ЗАНЯТТЯ № 1 (Вступне)
Хід заняття
Мета: створити позитивний настрій в групі, розвивати групову взаємодію, почуття єдності, налаштувати дітей на роботу відповідно до завдань програми, зняти напруження.
Мета: створити позитивний емоційний настрій у групі.
Діти разом з психологом стають у коло, тримаючись за руки, з посмішкою промовляють: « Вітаю. Бажаю здоров’я та гарного настрою».
Мета:зняти напруження у групі.
Психолог ділить дітей на пари. Вони стають обличчям одне до одного, їм пропонується привітатися ручками, ніжками, колінками, плечима, носиками тощо. Щоразу партнер у парі повинен змінюватися.
У нас на занятті ми будемо дотримуватися таких правил. Вони дуже прості, але обов’язкові для всіх. (Правила підготовити і вивісити на дошці)
Мета: допомогти учням більше дізнатися про своїх одногрупників.
Психолог ділить дітей на пари і пропонує кожній парі поспілкуватися протягом 5 хвилин так, щоб довідатись якомога більше про свого напарника. При потребі психолог допомагає дітям, підказує, які запитання треба ставити. Наприклад: «У тебе є братик чи сестричка, скільки йому (їй) років?», «Чим ти любиш займатися час?», і т.д. Потім кожна дитина по колу розповідає про свого напарника те, що вона запам’ятала.
Мета: вчити розпізнавати і називати людські емоції та настрій (здивування, радість, страх, образа, злість тощо), придумувати різні історії про людей і відображати в них своє ставлення до того, що відбувається, давати правильну оцінку вчинкам головних героїв і подіям. (Додаток 27)
1. Подумай, який настрій у цих дітей?
2. Як вони виражають свої емоції?
3. Придумай історію про кожного з них.
Мета: розвиток фантазії.
Психолог пропонує дітям закрити очі і послухати тишу. Через 2-3 хвилини кожна дитина розповідає, що вона почула.
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається. Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ УЯВИ
ЗАНЯТТЯ № 2
Хід заняття
Мета: створити позитивний емоційний настрій у групі.
Одна дитина кидає м'яч іншій, називаючи своє ім'я та вітається з усіма. Друга ловить м'яча і називає своє ім'я та вітається. І так далі.
Повторити правила роботи в групі. Психолог зачитує правила, які висять на плакаті за якими діти працюють заняттях.
Мета:розвиток просторової уяви.
Учням пропонуються паперові серветки, складені вчетверо (двічі навпіл). Після того, як серветку склали, в ній зробили фігурний виріз. Необхідно уявити вигляд розгорнутої серветки.
Мета: розвиток творчої уяви, фантазії.
Психолог пропонує учням малюнки з неповним зображенням предметів. Діти повинні домалювати ці предмети й розфарбувати їх. (Додаток 28)
Ось заняттю вже майже кінець.
Ти був справжній молодець!
Що сподобалось – хвалися,
Засмутило - пожалійся.
Хід проведення: психолог надає дитині можливість висловитися про те, що їй сподобалось чи не сподобалося на занятті. Відмічає успіхи її, хвалить, зацікавлює до нового заняття .
Вправа «Сонячний зайчик»
Хід проведення: дитині пропонується заплющити очі та під словесний супровід психолога уявити собі сонячного зайчика.
Психолог: - Сонячний зайчик зазирнув тобі в очі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю, ніжно погладь його долонями: на лобі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді. Погладжуй ніжно, щоб не злякати. Погладь голову, шию, руки, ноги… Він скочив тобі на животик – погладь його там. Сонячний зайчик любить тебе, подружися з ним.
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається.
Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ УЯВИ
ЗАНЯТТЯ № 3
Хід заняття
Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.
Привітання - Гра «Добрий день».
Психолог і діти говорять, чому цей день їм здається добрим.
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну цікаву , країну чудову,
Де наша уява чекає нас знову.
Тож мерщїй рушаймо в путь,
Щоб у неї зазирнуть.
Повторити правила роботи в групі. Психолог зачитує правила, які висять на плакаті за якими діти працюють заняттях.
Мета: розвиток творчої уяви.
Психолог пропонує дітям набір геометричних фігур різного кольору і форми, з яких вони складають зображення (статичні або сюжетні). У процесі гри психолог може вводити і деякі обмеження,( наприклад, візерунок скласти тільки з кіл, квадратів, трикутників), тварин – з квадратів або овалів і т.д.
Мета: розвиток творчої уяви, фантазії.
Психолог пропонує дітям хаотично нанести на папір фарбу, скласти аркуш навпіл, фарбою всередину, внаслідок чого вийдуть плями. Після цього діти мають побачити в плямах якесь зображення і домалювати його.
Мета: розвиток творчої уяви.
Психолог пропонує дітям витягнути одну із попередньо заготовлених карток, на якій зображено або написано назву будь-якого предмета (телевізор, виноград, пісок і т.д.). Учні повинні назвати якомога більше призначень даного предмета. Серед них можуть бути не тільки реальні призначення, а й уявні та фантастичні. Цю вправу можна використовувати, як змагання двох команд. Перемагає та команда, яка назвала більшу кількість оригінальних функцій предметів.
Ось заняттю вже кінець
Ти був справжній молодець
Ти старався, не лінився
Розкажи чому навчився ?
Мета: зняти напруження.
Покажіть мені, малята,
В лісі як живуть звірята,
Як лисичка просипається,
Як білочка вмивається,
Як зайчик пострибав,
Як вовчик пробігав.
А їжак не поспішає,
З кущів ягідки збирає.
І лише ведмедик спить,
Прокидатись не спішить.
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається.
Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ УВАГИ
ЗАНЯТТЯ № 4
Хід заняття
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Хід вправи: психолог вітається з дітьми і знайомить з гостею, яка до них сьогодні прилетіла (Бджілка).
Бджілка - трудівниця залетіла в клас,
До роботи бджілка запросила нас,
Зараз на уроці бджілці допоможемо.
Разом із трудівницею все зробити зможемо!
Повторити правила роботи в групі. Психолог зачитує правила, які висять на плакаті за якими діти працюють заняттях.
Мета: розвиток уваги, слухового сприйняття
А тепер подивимось, хто з вас найуважніший?
Я буду називати казкового героя: якщо це позитивний персонаж – сплесніть у долоні, якщо негативний – махніть головою «Ні-Ні»
Попелюшка, Баба-Яга, Кощій Безсмертний, Айболить, Червона Шапочка, Пірат, Змій Горинич, Кіт у чоботях, Снігова королева, Чиполіно
Мета: розвиток уваги та навчитися із загального виділяти окремі елементи.
Дітям пропонується уважно подивитися на малюнок та знайти, які речі заховано серед інших предметів. (Додаток 29)
Цікавіше працювати у компанії! Тож нехай декілька груп позмагаються, хто більше предметів знайде!
Мета: розвиток уваги
Психолог, не поспішаючи, робить різні гімнастичні рухи. Діти повторюють його рухи, але з відставанням на один: при першому русі дорослого діти не рухаються, при другому русі ― повторюють перший, при третьому ― другий. Можна ускладнити завдання ― відставати на два рухи.
Мета: розвивати довільну увагу.
Психолог виставляє 10 іграшок (бажано тварин). Діти 20 сек. Розглядають їх. По команді психолога закривають очі. Психолог ховає одну іграшку і запитує: «Кого не стало?»
Мета: корекція і розвиток уваги.
Вправа виконується, стоячи в крузі.
Психолог: Де розміщується земля відносно повітря? Покажіть рухами тіла. (Діти присідають)
Психолог: А де розміщується повітря відносно землі? (Діти піднімають руки вгору)
Психолог: Подумайте, як рухами, тіла і руками можна зобразити воду і вогонь? (Діти на сигнал “вода” - роблять хвилеподібні рухи руками, а на сигнал “вогонь” - обертаються навколо себе, імітуючи дим, який піднімається).
Психолог: А зараз я буду давати сигнали, а ви виконувати відповідні рухи. Вправа виконується спочатку в повільному темпі, а потім швидше.
- Що зацікавило тебе на сьогоднішньому занятті?
- Які вправи виконувались легко?
Вправа «Метелик»
Діти уявляють себе гарним метеликом, який пурхає з квітки на квітку, збираючи солодкий медок, милується красою світу.(під музичний супровід)
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається.
Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ УВАГИ
ЗАНЯТТЯ № 4
Хід заняття
Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.
Усміхнись усім довкола
Небу, сонцю, квітам...
І тоді обов’язково
Буде день привітним
Хід вправи: психолог вітається з дітьми, діти по колу говорять одне одному компліменти.
Повторити правила роботи в групі. Психолог зачитує правила, які висять на плакаті за якими діти працюють заняттях.
Мета: розвивати вміння виділяти спільні та відмінні ознаки.
Учням пропонується знайти спільне та відмінне у таких предметах:
Мета: розвивати концентрацію уваги.
Учням пропонується дві однакові картини, але з розбіжностями. Потрібно знайти розбіжності між картинами. (Додаток 30)
Мета: розвивати увагу, пов’язану із координацією слухового та рухового аналізаторів.
Учні сидять у колі. Психолог домовляється з ними, що на вимовлене ним слово «земля», всі повинні опустити руки вниз; «вода» ― витягнути руки вперед; «повітря» ― піднести руки вгору; «вогонь» ― виконувати обертальні рухи витягнутими вперед руками. Той хто помилився ― вибуває з гри.
Мета: розвивати увагу.
Інструкція. На сталі на скатертині лежать такі предмети: лимон, помідор, груша, яблуко, чашка, зошит, годинник, булочка, лінійка, шматочок крейди. Потім предмети накривають. Потрібно запам’ятати ці предмети.
Мета: розвивати вміння виділяти предмети за однією характерною ознакою.
Учням пропонується самостійно назвати зайвий предмет в кожному рядку. Пояснити свій вибір. У кожного учня є свої картинки. (Додаток 31)
Працювали ми сумлінно
Працювали на „відмінно”.
Час заняття вже скінчився
То скажи: чого навчився?
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається.
Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ
ЗАНЯТТЯ №5
Хід заняття
Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.
Доброго ранку! Доброго дня!
Треба вітатись чемно щодня
Усмішку людям треба давати
Доброго ранку! – всіх привітати
Хід вправи: психолог вітається з дітьми, діти повторюють віршик за психологом.
Повторити правила роботи в групі. Психолог зачитує правила, які висять на плакаті за якими діти працюють заняттях.
Мета: розвиток зорової пам’яті
Можна грати як з групою, так і з однією дитиною. Завдання полягає в тому, що дитину просять по пам’яті описати який-небудь із предметів, що є у кімнаті так, щоб інші діти відгадали. При цьому не можна дивитися на цей предмет і називати його.
Після того, як психолог пояснив правила гри, а діти підготувалися до неї і вибрали предмет, психолог дає в руки будь-якій дитині іграшку, як запрошення до розповіді. Той, хто отримав іграшку розповідає про загаданий предмет. Коли загадка відгадана, її автор передає іграшку у руки наступній дитині. Гра триває доти, доки кожен не придумає свою загадку.
Мета: розвиток комбінованої пам’яті.
Психолог плеще в долоні, вистукуючи певну мелодію. Діти уважно слухаєють її, запам’ятовують її, а потім відтворюють. Ритмічні вирази повинні бути короткими,чіткими.
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Психолог добирає 10-12 картинок. Учні розглядають картинки 1-2 хв., а потім по черзі називають, що запам’ятали. Виграє той, хто останнім назве предмет. Кожного разу кількість картинок збільшується. (Додаток 32)
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Беруть сірники без голівок або лічильні палички. Психолог з висоти 10-15 см кидає на стіл 2-3 шт. і пропонує розглянути їх розміщення, запам’ятати його та відтворити в зошиті.
Ось заняттю вже кінець
Ти був справжній молодець
Ти старався, не лінився
Розкажи чому навчився ?
Мета: зняти напруження.
Покажіть мені, малята,
В лісі як живуть звірята,
Як лисичка просипається,
Як білочка вмивається,
Як зайчик пострибав,
Як вовчик пробігав.
А їжак не поспішає,
З кущів ягідки збирає.
І лише ведмедик спить,
Прокидатись не спішить.
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається. Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ
ЗАНЯТТЯ №6
Хід заняття
Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.
Хід вправи: діти вітаються без слів – за допомогою долоньки, погляду, усмішки тощо.
У дуплі у білочки я знайшла горішки
Каже мені білочка: бери собі трішки
Я й узяла навмання
А там нове завдання
Перед тим, як розглянути ці завдання ми повторимо правила групи.
Повторити правила роботи в групі. Психолог зачитує правила, які висять на плакаті за якими діти працюють заняттях.
Мета: розвиток комбінованої пам’яті.
Грають всі присутні діти. Перший учень називає будь-яке слово, наприклад, друг, другий повторює його і додає своє, наприклад: друг, будинок. Перший називає два слова та додає своє нове слово. Перемагає той, хто не збиваючись, повторить більше слів.
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Психолог добирає 5 пар картинок. Учні розглядають пари картинок 1-2 хв.. Згадай і назви пару до кожного предмета. Виграє той, хто правильно дасть відповідь. Кожного разу кількість картинок збільшується. (Додаток 33)
Мета: розвиток зорової пам’яті та уваги.
Подивіться уважно на ці малюнки. Знайдіть тінь до кожного предмета. (Додаток 34)
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Групі учнів (3-4) пропонують розглянути уважно предмет (вазу, візерунок, нескладний малюнок). Одному з учнів пропонують виступити в ролі «художника» та описати предмет, решта групи має уважно слідкувати, чи детально його описано. Перемагає той, хто точно опише предмет.
Мета: розвиток комбінованої пам’яті.
Діти стоять у колі або в різних кутках кімнати. Кожна дитина має прийняти будь-яку позу й запам’ятати її . Коли заграє музика, всі діти розбігаються, коли стихне, вони повинні повернутися на свої місця й прийняти ту саму позу.
Вправа „Оленяти”
Ми маленькі оленята,
Ми гуляємо в долині.
Плечі рівно слід тримати,
Ну, а руки – на коліна.
А тепер одну хвилину
Оленятко відпочине...
Ручки в нас легкі та вільні...
Пальцям час відпочивати
Дихаємо рівно, глибоко, спокійно.
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається.
Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ
ЗАНЯТТЯ № 7
Хід заняття
Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.
Вітерець гуляв по полі
Зазирнув до нас у клас.
Хоче знати, що у школі?
Чи хороші справи в нас?
Вітерець! В нас все гаразд
Прилітай іще до нас.
Повторити правила роботи в групі. Психолог зачитує правила, які висять на плакаті за якими діти працюють заняттях.
Мета:розвивати здібність швидко встановлювати логічні зв’язки між звичайними предметами.
Вибираються навмання три слова, не пов’язані за змістом (наприклад, «озеро», «олівець», «ведмідь»). Необхідно скласти якомога більше речень, включивши всі три слова ( відмінок можна змінювати). Наприклад: «Ведмідь кинув у озеро олівець», «Хлопчик намалював олівцем ведмедя, що купався в озері».
Мета: розвивати наочно-образне мислення.
Дитині пропонують набір літер, з яких вона має скласти слово.
Мета: розвиток логічного мислення.
Учням пропонується із сірників скласти різні геометричні фігури:
Мета: розвиток здібності до порівняння, формування установки на альтернативність рішення.
Вибираються будь-які 3-5 слів (наприклад, «собака», «помідор», «сонце»). Необхідно знайти одне слово серед заданих, яке відрізняється від інших, об’єднаних якоюсь спільною ознакою («помідор» і «сонце» - круглі, «собака – ні). Перемагає той, у кого більше варіантів відповідей. (Слова можуть бути з малюнком – картки)
Мета: розвивати вміння встановлювати логічні зв’язки.
Три гномики сиділи в ряд.
Говорить перший: «Я не Гнат».
А другий мовив: «Я не Клим».
«Я, - каже третій, - не Трохим.
Трохим із Климом поруч,
А я від них праворуч».
Задача зовсім не складна.
Вгадайте гномів імена.
Працювали ми сумлінно
Працювали на „відмінно”
Час занять уже скінчився
То скажи чого навчився ?
Діти вміють танцювати, швидко бігати, стрибати,
Та не кожен добре вміє після гри відпочивати.
Є розвага в нас така – і весела, і легка.
Ходимо повільно, тихо...
Відпочити – просто втіха!
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається.
Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ
ЗАНЯТТЯ №8
Хід заняття
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю.
Барвистий метелик у клас залетів
І нас до роботи мерщій запросив
Крильцями яскравими він радісно тріпоче
І завдання нам розказати хоче.
Хід вправи: психолог повідомляє дітям, що дуже радий їх бачити і хоче привітатись по особливому - „долонька з долонькою”. Дитина кладе руки долоньками вгору, а психолог вітається з нею на ім’я та легенько хлопає своїми долонями по долоньках дитини. Діти повторюють по колу.
Повторити правила роботи в групі. Психолог зачитує правила, які висять на плакаті за якими діти працюють заняттях.
Мета: розвивати наочно-образне мислення.
Дитині пропонують:
а) придумати слова із заданою літерою:
б) перелічити об’єкти заданої ознаки:
Мета: розвивати логічне мислення.
Залетів півень у сусідній двір. Між сусідами виникла суперечка чиє яйце? Що ви думаєте з цього приводу?
Мета:формування здібності класифікувати предмети та явища за їх ознаками.
Називається якийсь предмет чи явище (наприклад, «вертоліт»). Необхідно підшукати якомога більше його аналогів, тобто інших предметів, схожих із заданим за різними суттєвими ознаками. Слід також систематизувати ці аналоги за групами відповідно до певної ознаки (наприклад, «птах», «метелик» - літають: «автобус», «поїзд» - транспортні засоби тощо).
Переможцем стає той, хто назвав найбільшу кількість груп аналогів.
Мета: розвиток наочно-образного мислення.
Дітям пропонують картку, на якій зображено багато різних предметів. Вони мають назвати лише ті предмети, назви яких починаються із заданого звука.
Мета: розвивати логічне мислення.
У батьків було три дочки, у кожної з них було по два брати. Скільки всього дітей у цій сім’ї?
Відповідь: п’ятеро.
Ось заняттю вже кінець
Ти був справжній молодець
Ти старався, не лінився
Розкажи чому навчився ?
Мета: зняти напруження.
Покажіть мені, малята,
В лісі як живуть звірята,
Як лисичка просипається,
Як білочка вмивається,
Як зайчик пострибав,
Як вовчик пробігав.
А їжак не поспішає,
З кущів ягідки збирає.
І лише ведмедик спить,
Прокидатись не спішить.
Мета: розвивати почуття належності до своєї групи
Після виконання всіх вправ, діти беруться за руки і "передають" усмішку по колу. Кожна дитина повертається до свого сусіда справа і бажаючи щось хороше і приємне, усміхається.
Психолог цікавиться враженнями дітей, дякує за роботу і запрошує на наступне заняття.
Всі діти піднімаються зі стільчиків і беруться за руки. Психолог посилає «сигнал дружби» (наприклад усмішку чи потискання долоні). І цей «сигнал» має пройти через кожну дитину по колу і знову повернутися до психолога.
Додаток 27
Вправа «Кульки»
Додаток 28
Вправа « Домалюй предмети»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Клубок |
Колобок |
М’яч |
|
|
|
Помідор |
Кулька |
Яблуко |
Додаток 29
Дидактична вправа «Знайди заховані предмети»
Додаток 30
Вправа «Знайди розбіжності»
Додаток 31
Вправа «Виключення зайвого»
Додаток 32
Вправа «Запам’ятай картинку»
Додаток 33
Вправа «Запам’ятай пари фігурок»
Додаток 34
Вправа «Знайди тінь»