Саме інклюзивна освіта забезпечує навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами разом з їх здоровими однолітками і має мету інтеграції та соціальної адаптації їх у суспільстві. Таким чином реалізовується право кожної людини на освіту в доступній для неї формі.
Корекційно-розвивальне заняття для учнів 1-2 класів з ООП
Саме інклюзивна освіта забезпечує навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами разом з їх здоровими однолітками і має мету інтеграції та соціальної адаптації їх у суспільстві. Таким чином реалізовується право кожної людини на освіту в доступній для неї формі.
Мета заняття - Розвиток емоційно-вольової та пізнавальної сфери. Формування комунікативних здібностей, навичок співпраці.
Завдання уроку:
1. Корекція та розвиток пізнавальних процесів.
2. Корекція, активізація та удосконалення розумових операцій.
3. Розвиток комунікативних умінь і навичок.
4. Розвиток загальної та дрібної моторики рук.
5. Збагачення словникового запасу.
6. Зняття емоційного напруження та створення емоційно-комфортної атмосфери.
Методи та форми роботи: 1. Вправи на розвиток пізнавальної та емоційно-вольової сфери. 2. Комунікативні та рухливі ігри. 3. Вправи на розвиток моторики. 4. Релаксаційні вправи. Цільова група: старші школярі початкової ланки, які потребують корекції розумового розвитку.
Цільова група: школярі початкової ланки, які потребують корекції розумового розвитку.
Хід заняття
Мета: створення позитивного емоційного настрою на працю. Хід вправи: психолог, тримаючись за руки з дитиною говорять один одному: „Я рада тебе бачити ! Я радий вас бачити!”
Яскрава квітка у класі розквітла
Треба до неї звернутись привітно
Посміхнутися й сказати:
„Раді ми тебе вітати !”
Квітка наша чарівна Завдання має для
нас вона Сьогодні з квіткою –
семицвітною Будемо грати,
Виконувати всі завдання
І знання закріпляти.
Мета: розвиток емоційної сфери. Хід вправи: дитині пропонується взяти пелюстку такого кольору якого , на її думку, у неї настрій. Обговорення.
Мета: корекція зорового сприймання та пам'яті. Хід вправи: дитині пропонується розглянути малюнок із зображенням п’яти предметів і запам’ятати їх. Потім демонструється інший малюнок, де зображення тих же предметів (без одного), але змінено їх розташування. Дитина повинна сказати якого предмета не вистачає.
Мета : розвиток пам’яті, уваги, мислення. Хід вправи: психолог показує картку із цифрами (протягом 10секнд), дитина запам’ятовує цифри, потім картку потрібно прибрати . Дитини називає цифри.
Варіанти: 1) 7 4
2) 5 1 3
3) 6 4 1
4) 3 9 2
5) 2 7 5 6
6) 10 1 8 9
7) 8 6 3 7
5. Вправа „Коректурна проба” (5 хв.)
Мета: розвиток уваги, мислення.
Хід вправи: дитині пропонується бланк із зображенням фігурок та завдання : - знайти всі круги і підкреслити однією рискою - знайти всі квадрати і викреслити їх вертикальною рискою (Додаток 1)
6.Вправа - Гра „Знайди одинакові малюнки” (5 хв.)
Мета : розвиток уваги, мислення Хід вправи: психолог пропонує дитині картки, на яких зображені два однакові малюнки серед низки схожих і просить знайти
7. Вправа „ Четвертий зайвий” (10 хв.)
Мета: розвиток уваги, пам’яті, логічного мислення.
Хід вправи: психолог називає чотири предмети, три з яких відносяться до одного загального поняття. Дитина має назвати зайвий предмет, тобто той, котрий не має відношення до інших та пояснити свій вибір.
Варіанти слів:
-стіл, стілець, ліжко, чайник
- гірок, морква, цибуля, заєць
- лялька, машина, мозаїка, книжка
- вовк, лисиця, ведмідь, кішка
- лижі, ковзани, човен, сани
- автобус, трамвай, літак, тролейбус
- річка, ліс, асфальт, поле.
- пожежник, космонавт, балерина, міліціонер,
- молоко, чай, лимонад, хліб
- нога, рука, голова, черевик
8. Рефлексія. (2 хв.)
Ось заняттю вже майже кінець. Ти був справжній молодець! Що сподобалось - хвалися, Засмутило - пожалійся.
Хід проведення: психолог надає дитині можливість висловитися про те, що їй сподобалось чи не сподобалося на занятті. Відмічає успіхи її, хвалить, зацікавлює до нового заняття ..
9. Релаксація (5 хв).
Вправа „Чарівний сон”
Повіки спати хочуть,
Заплющуються очі...
Ми тихо засинаємо,
У сон ми поринаємо.
Гріє сонечко сильніше,
Відпочинемо у тиші...
Всіх нас огортає спокій,
І ласкавий, і глибокий.
11. Прощання. (3 хв.)
Дитина прощається, згадуючи якомога більше слів прощання.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Учні з особливими потребами. Корекційно-розвивальна робота психолога// Психолог.- № 15-16. - 2012.
2. Програма розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку/О. Клугман / / Психолог дошкілля.- № 1(6). - 2010.
3. Розвиток емоційної сфери, пізнавальних психічних процесів. Соціалізація старших дошкільників. Корекційно-розвивальна програма /О.Камінська // Психолог дошкілля.- № 2(7). - 2010.
4. Психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи. / Н. Зацепіна // Психолог дошкілля.- № 3(8). - 2010
5. Бачу, чую, роблю: (Корекційно-розвивальна програма для старших дошкільників ) / Автор-укладач Лисенко Н.М. - Г адяч : Г адяцький дитячий будинок Полтавської обласної ради, 2010р. - 23с.
6. Марінушкіна О.Є Корекційні програми на допомогу практичному психологу ДНЗ /уклад. О.Є. Марунушкіна, Г.В.Замазій. - Харків. : Вид. Група „Основа”, 2008. - 204 с.
7. Сидоренко Н.О. Перший раз у перший клас: адаптація дитини до навчання у школі / Наталія Сидоренко. - Київ. : Шк. світ,2009. - 179с.
8. Романюк Л. Хочу бути успішним: корекційно-розвивальні вправа для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку/ Л.Романюк, О.Поборча. - Київ. : Шк. світ, 2009. - 128с.
9. Туріщева Л.В. Психокорекційні ігри в роботі педагога/ Туріщева Л.В. - Харків: Видавнича група „Основа”,2007. - 152с.
10. Практичний посібник «Психолого-педагогічне вивчення дітей з помірною та важкою розумовою відсталістю, складання індивідуальної програми розвитку»/За загальною редакцією кандидата медичних наук М.Л.Авраменка - Всеукраїнський центр професійної реабілітації інвалідів - Л.: 2008. - 118 с.
11. Горбатко Л.М. Комплексна корекційна програма для роботи зпершокласниками з вадами розумового розвитку /Горбатко Л.М. - Варварівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат, 2010. - 33 с.
12. Юрченко Ю.Ю. розвиток пізнавальних процесів першого класу: (розливальна програма) / Юрченко Ю. Ю. - Майоршина : Майорщинська спеціальна школаінтернат, 2010 - 49с.
13. Коробко С. Робота психолога з молодшими школярами / Коробко С., Коробко О. - Київ: Літера ЛТД, 2006. - 416.
14. Кореційо-розвивальні заняття для молодших школярів, які мають порушення психофізичного розвитку / / Психолог.- № 14. - 2005.
15. Корекційно-розвивальні заняття з дітьми 6-7 років./ уклад. Л.А. Кльоц, Н.О.