КОРЕЦІЙНІ ІГРИ З РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ
Мнемічний прийом «Повторення» - корекційні ігри.
Мета : вчити дітей використовувати мнемічний прийом повторення.
Матеріал : 8 - 10 предметних малюнків.
Хід.
Продемонструйте дитині 8 - 10 предметних малюнків, які не пов’язані між собою за змістом. Дитина повинна уважно їх розглянути. Через три хвилини закрийте малюнки листом паперу і попросіть її відтворити назви предметів, які дитина запам’ятала. Після цього відкрийте малюнки і попросіть дитину назвати малюнки, які вона забула. Це тренує короткочасну пам'ять дитини. Для тренування довготривалої пам’яті дитини запропонуйте їй згадати малюнки через пару годин чи на наступний день.
Мета : вчити дітей використовувати мнемічний прийом «повторення».
Матеріал : картки з малюнками чи реальні предмети, які не пов’язані між собою – мило, ручка, гаманець, годинник, книга, кубик, ложка тощо.
Хід.
Розкладіть вищезгадані предмети, запропонуйте дитині роздивитися 2 -3 хвилини предмети та їх розташування. Після того, як дитина відвернеться, поміняйте місцями деякі з предметів. А дитина повинна озвучити ці зміни.
Мета : розвиток коротко тривалої пам’яті , розвиток словесно – логічної пам’яті.
Хід.
Ви читаєте дитині 10 -12 слів, які не пов’язані за змістом, наприклад :
Стіл Море
Груша Вікно
Літак Помідор
Дим Тарілка
Голова Валіза.
Дитина повинна їх запам’ятати і відразу ж відтворити. Враховуючи кількість правильно названих слів, можна слідкувати за тим, як змінюється пам'ять дитини. Якщо кількість таких слів зростає, значить пам'ять покращується.
Мнемічний прийом «Смислове співвіднесення» - корекційні ігри.
Мета : ознайомлення з мнемічним прийомом «смислове співвіднесення».
Матеріал пари картинок, пов’язані за змістом між собою : пташка і гніздечко тощо.
Хід.
Дитині пропонують роздивитися і запам’ятати всі малюнки. Особлива увага звертається на смисловий зв'язок між картинками однієї пари. Дитина повинна помітити і озвучити цей зв'язок. Заздалегідь попередьте малюка, що після того, як він все запам’ятає, один ряд картинок буде закрито папером і, щоб відтворити його по пам’яті, треба використати малюнки, що залишилися.
Мета : навчання використанню мнемічного прийома «смислове співвіднесення».
Матеріал : предметні малюнки.
Хід.
Ця гра схожа на гру «Пари картинок», але має свої принципові відмінності. Для гри потрібно мати два комплекти по 8 – 9 картинок : перший – «основний», другий – «додатковий». Дорослий розкладає на столі «основний» комплект і говорить малюку, що зараз йому потрібно буде запам’ятати ці малюнки, а для того, щоб це легше було виконати, можна використовувати другий комплект картинок. Ви даєте їх дитині і пропонуєте підібрати до кожної «основної» картинки «додаткову», яка підходить до неї по смислу. Малюк розкладає їх по парам : «основна» - «додаткова» і вивчає всі картинки ще раз протягом 1 -2 хвилин. Після цього Ви прибираєте всі «основні» картинки, а дитини повинна згадати їх, орієнтуючись на «додаткові». В кінці гри проаналізуйте разом з дитиною, які вона допустила помилки в доборі смислової пари і при відтворенні «основних» картинок. Підкажіть, як можна виправити ці помилки, пограйте в гру ще раз, але вже з іншими картинками.
Мета : навчання використанню мнемічного прийома «смислове співвіднесення».
Матеріал : предметні малюнки.
Хід.
Ця гра проводиться таким же чином, як і гра «Картинка допомагає картинці», але замість «основних» картинок використовуються слова. Для початку гри необхідно підготувати 10 свлі і пов’язаних з ними за змістом 10 картинок. Гра має два варіанти.
1Варіант. Дорослий послідовно читає слова, а дитина до кожного такого слова добирає картинку, яка підходить до нього за змістом. Після того, як всі картинки добрані, Ви пропонуєте малюку протягом 1 -2 хвилин ще раз уважно подивитися на картинки і пригадати пов’язані з нею слова. Потім малюк повинен назвати ті слова, які він запам’ятав. При цьому він може дивитися на картинки.
2 Варіант. Відрізняється від першого варіанта тим, що перед відтворенням слів Ви прибираєте картинки. І тоді дитина змушена вже орієнтуватися не на картинки, що реально сприймаються, а на ті, що уявляються.
Мнемічний прийом «Групування» - корекційні ігри.
Мета : навчання використанню мнемічного прийому «групування».
Матеріал : предметні малюнки, які можна розподілити на декілька груп (овочі, фрукти, птахи).
Хід.
Варіанти :
1Варіант – дитині не потрібно здійснювати класифікацію як розумову дію, оскільки групи даються їм в готовому вигляді. Картинки розкласти на столі по рядках. Попросіть дитину назвати одним словом і запам’ятати кожну групу. Потім дитина відвертається, а дорослий прибирає яку – небудь групу і пропонує дитині визначити – яка група щезла?
2 Варіант – картки розложити довільно, щоб групи не були розділені просторово. Дитині запропонувати самостійно визначити і назвати узагальнюючими словами групи, які можуть бути створені із наявних картинок. Потім запропонувати дитині відвернутися, прибрати малюнки однієї групи і попросити дитину назвати – яка група щезла?
Корекційна гра «Вивчення вірша - інсценівка» (4 -5 років).
Мета : тренувати довготривалу пам'ять дитини.
Хід.
Спробуйте розіграти вірш у вигляді маленького спектаклю. Грати можете Ви самі чи за допомогою ляльок. В процесі інсценування будьте емоційні. Чим цікавіша вийде ваша сумісна з дитиною сценка, тим швидше і легше дитина запам’ятає сам вірш. Адже в цьому випадку залучається і недовільна пам'ять дитини.
Корекційна гра «Вивчення вірша – домовляння слова» (4 -5 років).
Мета : розвиток довготривалої пам’яті.
Хід.
Пограйте з дитиною в таку гру : Ви читаєте невеликий вірш з 3- 4 строк без останнього слова. А дитина повинна здогадатися, це слово. Потім ви читаєте вірш, але вже без двох останніх слів, потім без трьох останніх слів і т.д. недоговорені слова повинен назвати малюк. Так поступово дитині треба буде назвати всі слова вірша, тобто фактично вивчити його напам’ять.
Корекційна гра «День народження ляльки» (4 – 5 років)
Мета збільшувати обсяг пам’яті дошкільника.
Матеріал : іграшкові меблі і посуд, лялька і ще декілька ляльок чи тваринок (4 -5 ).
Хід.
Дорослий повідомляє дитині, що у ляльки настав день народження і незабаром гості прийдуть її привітати. А як звати гостей, дитина дізнається пізніше. Дорослий достає іграшки і називає дитині їх імена. Потім всі гості сідають до столу і починають пити чай. Дитина повинна всіх пригощати чаєм, звертаючись до кожного гостя на ім’я. гру можна змінювати, запрошувати до ляльки різних гостей, називаючи їх різними іменами. Кількість гостей можна поступово збільшити до 6 -7.
Корекційна гра «Магазин» (4 – 5 років).
Мета :збільшувати обсяг пам’яті дітей.
Матеріал : набір іграшок чи замісників предметів – кубики, палички, камінці.
Хід.
Запропонуйте дитині сходити до «магазину» і попросіть запам’ятати всі предмети, які необхідно купити. Починають з одного – двох предметів, поступово збільшують їх кількість до 4 -5. дорослому і дитині корисно мінятися ролями. Так, дорослий може бути «донькою», «продавцем», а дитина – «мамою», «покупцем», перевіряти, як виконано замовлення. Магазини можуть бути різні – «Хлібний», «Молоко», «Іграшки» тощо.
Корекційна гра «Повторюйте один за одним» (4 – 5 років).
Мета : розширювати обсяг пам’яті дитини.
Хід.
Перший гравець називає будь – яке слово, наступний – повторює назване слово і додає до нього яке – небудь своє. Слідуючий повторює по порядку названі до нього слова і добавляє до них своє слово і т.д.
Корекційна гра «Намалюємо по пам’яті візерунки» (5 -6 років)
Мета : розвиток зорової пам’яті.
Матеріал : візерунок, намальований на аркуші паперу.
Хід.
Попросіть дитину протягом 2 – х хвилин подивитися на візерунок. Після цього приберіть його і запропонуйте дитині відтворити його по пам’яті на папері.
Корекційна гра «Запам’ятай цифри» (5 -6 років)
Мета : розвиток короткочасної пам’яті, а також сприяння закріпленню мнемічного прийому «повторення».
Матеріал : картинка із зображеннями цифр.
Хід.
Продемонструвати дитині малюнок з набором цифр. Через 2 -3 хвилини закрийте його папером. Дитина ж повинна відтворити набір цифр по пам’яті. Якщо дитина забула якусь цифру чи назвала невірно, то покажіть їй набір ще раз і попросіть виправити помилку.