Конспект уроку з алгебри на тему "Корінь n-го степеня. Арифметичний корінь n-го степеня і його властивості."
Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості.
Мета уроку: Повторити відомості про квадратний корінь. Формування понять корінь п-го степеня і арифметичний корінь п-го степеня. Вивчення властивостей коренів п-го степеня.
Хід уроку
I. Повторення відомостей про квадратний корінь.
Повторити відомості про квадратний корінь можна у вигляді фронтальної бесіди з використанням таблиці 1.
Питання до класу
1. Що називається квадратним коренем з числа?
2. Чому дорівнює квадратний корінь з чисел:
а) 25; б)16; в) 100; г) 0; д) -10?
3. Чому квадратний корінь з від'ємного числа не існує?
4. Що називається арифметичним квадратним коренем з числа а?
5. При яких значеннях а має смисл вираз а ?
Таблиця 1
квадратного кореня Означення з числа а: |
Квадратні корені Означення арифметичного квадратного кореня з числа а: |
число, квадрат якого дорівнює а. |
b 0, аb 2 a. b |
Корінь рівняння: х2 = а.
|
Тотожності а2 = а, а > 0. а = | a |, a R.
Основні властивості , a0, b0. |
II. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу (таблиця 2).
Коренем п-го степеня із дійсного числа а називається число, n-й степінь якого дорівнює а.
Наприклад: корінь третього степеня із числа 8 дорівнює 2, бо 23 = 8. Корінь четвертого степеня з числа 81 є числа 3 і -3, бо 34 = 81, (-3)4 = 81.
Згідно даного означення, корінь п-го степеня — це корінь рівняння хn = а. Число коренів цього рівняння залежить від п і а.
Якщо п — парне, тобто п = 2k, k N, то рівняння х2k = а має два корені, якщо а > 0; один корінь, якщо а = 0; не має коренів, якщо а < 0.
Якщо п — непарне, тобто п = 2k + 1, k N, то рівняння х2k+1 = а завжди має лише один корінь.
Таблиця 2
Корінь n-г Означення кореня n-го степеня з числа а: число, n -й степінь якого дорівнює а. Корінь рівняння: х2 = а |
o степеня Означення арифметичного кореня n-го степеня з числа а: n ab b 0 a 0 n a b nN,n 2 3 a , 5 a ,…,2k1a - існують для аR. Якщо а < 0, то 2k1a = - 2k1a . a , 4 a , … , 2k a - існують для а 0.
Тотожності Якщо n а існує, то n an = а . 2n 2n a , а R а 2n1 2n1 a , а R. а
Основні властивості , |
|
|
|
Невід'ємний корінь рівняння хn = а називають арифметичним коренем n-го степеня із числа а.
Арифметичним коренем n-го степеня із невід'ємного числа а називається таке невід'ємне число, n-й степінь якого дорівнює а.
Арифметичний корінь п-го степеня із числа а позначають так: n а . Число n називають показником кореня, число а — підкореневим числом (виразом).
Якщо п = 2, то замість 2 а пишуть а і називають арифметичним квадратним коренем.
Арифметичний корінь третього степеня називають кубічним коренем.
У тих випадках, коли зрозуміло, що мова йде про арифметичний корінь n-го степеня, коротко говорять «корінь п-го степеня».
Приклад. Знайдемо значення:
а) 3 8 ; б) 4 81; в) 5 1 ; г) 1000 .
а) 3 8 = 2, оскільки 23 = 8 і 2 > 0;
б) 4 81 = 3, оскільки 34 = 81 і 3 > 0;
в) 5 1 = 1, оскільки 15 = 1 і 1 > 0;
г) 1000= 0 , оскільки 0100 = 0.
Корінь парного степеня існує лише з невід'ємних чисел, отже, вираз 2k a має смисл, якщо a0 і набуває невід'ємних значень.
Корінь непарного степеня існує з будь-якого дійсного числа і до того ж тільки один.
Для коренів непарного степеня справедлива рівність 2k1a = – 2k1a . 2k1 2k12k1a2k1 a .
Дійсно 2k 1a (1)
Рівність 2k1a = – 2k1a дозволяє виразити корінь непарного степеня з від'ємного числа через арифметичний корінь того ж степеня.
Приклад. Знайдемо значення:
а) 3 8 ; б) 5 32 ; в) 3 27 .
a) 3 8 = - 3 8 = -2; б) 5 32 = - 5 32 = -2 ; в) 3 27 = - 3 27 = -3 .
2k1a має смисл для будь-якого а R і може набувати будь-яких Отже, вираз значень.
Виконання вправ______________________________ 1. Розв'яжіть рівняння:
а) х3 = 64; б) х5 = - ; в) х4 = 81; г) х6 = - 64; д) х3 = 15; е) х4 = 15.
Відповідь: а) 4; б) - ; в) 3; - 3; г) немає коренів; д) 3 15 ; е) 4 15 ; - 4 15 .
2. Знайдіть область визначення функцій:
г) у = ; д) у = 6 х +4 х ; е) у =
3 х 3 х 6 х 10 х
Відповідь: а) х 2; б) х R; в) х 3; г) х ≠ 0; д) 0; е) не визначена.
Безпосередньо з означення арифметичного кореня n-го степеня випливає:
1. Якщо n а існує, то ( n а )n = а .
2k а, якщоа 0,
2. а2k a а, якщоа 0.
3. 2n1а2n1 a
Ми згадали властивості квадратного кореня. Аналогічні властивості мають і
корені n-го степеня.
Властивість 1. Для невід'ємних чисел а і b добуток коренів n-го степеня із чисел a іb дорівнює кореню n-го степеня із їх добутку: n а ·n b =n аb .
Властивість 2. Для невід'ємного числа а і додатного числа b частка коренів n-го
n a a степеня із чисел а і b. дорівнює кореню n-го степеня із їх частки: n b n b .
Властивість 3. Будь-який цілий степінь k кореня n-го степеня із невід'ємного числа
k n ak . а дорівнює кореню n-го степеня із степеня k числа а: n a
Властивість 4. Щоб добути корінь із кореня із невід'ємного числа можна перемножити показники коренів, а підкореневий вираз залишити без змін: m n a n m a mn a .
Властивість 5. Значення кореня із степеня невід'ємного числа не зміниться, якщо показник кореня і показник підкореневого виразу помножити (або поділити) на одне і те саме натуральне число: np amp n am .
Властивості 1, 2 доводяться аналогічно тому, як це зроблено для квадратних коренів. Доведемо властивості 3—5:
3) Так як а 0, то ліва і права частини формули невід'ємні. Тому для доведення цієї рівності досить впевнитися в тому, що n-ий степінь лівої частини дорівнює аk. Згідно з властивостями степенів з цілим показником маємо:
n аk n n аkn n аn k ak
4) При а > О ліва і права частини невід'ємні. Тоді
np amp — це таке невід'ємне число, n-й степінь якого
5) Згідно з означенням кореня дорівнює аmp, тобто досить довести n am amp . np
n am np n am n p a p mp
Маємо m a .
Виконання вправ__________________ 1. Знайдіть значення виразів: 3 0,027125; б) 4 2560,0081; в) 3 125 ; г) 4 625 ; д) 3 33 . а)
1000 16 8
Відповідь: а) 1,5; б) 1,2; в) 0,5; г) 2,5; д) .
2. Обчисліть:
3 2 ·3 500; б) 4 324·4 4 ; в) 33542 ; г) 44805 . а) Відповідь: а) 10; б) 6; в) 3; г) 2.
3. Знайдіть корінь із степеня:
а) 3 59 ; б) 5 0,310 ; в) 5 0,310 215 ; г) 10 1 20 430 .
2
Відповідь: а) 125; б) 0,09; в) 0,72; г) 16.
4. Спростіть вирази:
а) 8 3 25 ; б) 3 3 27 ; в) 4 ; г) 3 5 .
Відповідь: а) 24 25 = 12 5 ; б) 3 ; в) 4 2 ; г) 6 5 .
III. Підсумок проведення уроку.