Урок української мови
«Корінь слова.
Спільнокореневі слова»
3 клас
Мета:
навчальна: навчити розрізняти групи слів, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення; удосконалювати знання учнів проспільнокореневі слова, про основу слова, про закінчення змінних слів.
розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
виховна: виховувати любов і пошану до рідної мови, пробуджувати інтерес до знань, до навчання.
Обладнання: індивідуальні картки, малюнки до диктанту, цеглинки лего, Куб Блума, мікрофон.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.
Хід уроку
I. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Організація класу
1.Пролунав шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок!
Будем гарно працювати,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці!
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Актуалізація опорних знань
2) Асоціативний кущ
Мова
Мм мо ов ва мова
Мова — духовне багатство народу.
2. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Кубування»
Завітав сьогодні в клас
Знову на урок до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
Запитання/завдання на кубику:
Над яким розділом почали працювати?
Як називається змінна частина слова?
Навіщо необхідні закінчення?
Що називається основою слова?
З яких частин складається основа?
Наведіть приклади нульового закінчення.
Малюнковий диктант.
— Запишіть словами. Позначте закінчення та основу.
Демонстрування малюнків: морква, диня, кавун, огірок, горох, гарбуз, квасоля.
3. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці розглянемо тему
«Спільнокореневі слова. Корінь слова».
4. Вивчення нового матеріалу
Робота за підручником (с. 66).
Виконання вправи 1.
Ліс, лісок, праліс, лісовий, лісник, лісництво.
—- Як вона називається?
Робота над правилом (с. 66).
Проблемна ситуація.
Сова – це великі хижі птахи, які поширені майже по всій земній кулі.
Совок — господарський інструмент, прилад для збору сміття.
Корені звучать однаково, а значення мають різні, тому це не спільнокореневі слова.
5. Закріплення вивченого матеріалу
1) Робота в групах.
1. Знайдіть «зайве» слово. Поясніть свій вибір.
Мак, маківка, макарони, мачинка,маковий.
Хвиля, хвилястий, хвилюватись, хвилька.
Літера, літак, відліт, політати, перелітний.
Літо, літечко, літак, літній.
Дощик, задощило, дощовий, дощатий.
Мило, милитися, милуватися, мильний.
Фізкультхвилинка
2) Вправа «Розбери слова за будовою». (Взаємоперевірка в парах)
3) Робота в парах
Вправа «Добери слово»
— До поданих слів доберіть споріднені за зразком.
Зразок: зима — зимовий, зимувати.
Шум — Сум —
Черга — Зелень —
Подорож — Галас —
Радість —
4) Прочитайте текст. Випишіть споріднені (спільнокореневі) слова. Позначте в них корінь
Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Вправа «Мікрофон».
Наведіть приклади
2. Рефлексійна вправа «Вежа успіху з Лего»
На парті в кожного учня цеглинки Лего. Кожен учень має право вибрати цеглинку того кольору, відповідно як він (вона) працювали на уроці. Діти в групах «будують» вежу успіху з цеглинок
Все вдавалося легко
Було цікаво
Я запам‘ятав (запам‘ятала)
Я старався (старалась)
Не все було зрозуміло
Мені було важко
3. Домашнє завдання
Доберіть спільнокореневі до слів казка, вода, водій. Складіть і запишіть три речення з цими словами (на вибір).