Квіти, квіти… Чарівні квіти,
Кольорові, великі й малі…
Ви умієте душу зігріти,
Бо й самі ви – душа землі.
Тема Короткі історичні відомості про олов’яну фольгу. Загальна характеристика,
застосування та властивості алюмінієвої фольги. Виготовлення штучних квітів із
фольги
Практична робота Розрізняти інструменти, прилади та матеріали для виготовлення
штучних квітів із фольги; працювати з фольгою; виготовляти штучні квіти
із фольги
Мета:
навчальна формувати вміння узагальнювати та систематизувати знання про олов’яну та
алюмінієву фольгу, працювати з фольгою та виготовляти штучні квіти з неї
розвиваюча розвивати екологічну грамотність, уміння розуміти та раціонально
користуватися природними ресурсами, здатність і бажання дотримуватися
здорового способу життя, художній смак, творче мислення, дрібну моторику
виховна виховувати любов до природи, усвідомлення ролі навколишнього
середовища для життя і здоров’я людини, естетичні смаки, вміння відчувати
та розуміти прекрасне, повагу до традицій українського народу, працювати
в колективі, бажання дотримуватися правил безпечної праці
Ключові слова: штучні квіти, алюмінієва фольга
Наочність: інструкційні картки, малюнки штучних квітів із фольги, зразки штучних
квітів із фольги
Інструменти і матеріали: фольга, дріт, ножиці дерев'яні шпажки, лінійка, олівець, клей
ПВА або клейовий пістолет, пензлик, гумка, фломастери, серветки для рук
Тип уроку Комбінований
Структурні елементи уроку
I Організаційний момент
I I Виявлення знань і вмінь учнів
I I I Актуалізація опорних знань
IY Мотивація навчальної діяльності
Y Повідомлення теми уроку
YI Визначення мети для учнів на урок
YII Вивчення нового матеріалу
YIII Осмислення учнями вивченого матеріалу
IХ Формування умінь та навичок учнів
Х Рефлексія
ХI Завдання додому
ХII Прибирання робочих місць
I Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок – починаємо урок.
-Заплющіть очі ви на мить й думками ген – ген полетіть.
Ідеї дивні там знайдіть й сюди в майстерню принесіть.
У виріб власними руками ми перетворимо їх з вами.
А тепер розплющіть очі й посміхніться всім охоче!
I I Виявлення знань і вмінь учнів
Діти, у вас неймовірно чудова фантазія, до вас приходять дивні ідеї. Але ви можете не тільки створювати дивовижні речі в своїй уяві, але і втілювати їх в життя та виготовляти оригінальні вироби. Звичайно, діти, для цього ви повинні мати чудовий настрій та бути усміхненими.
Діти, сьогодні, коли ви будете виготовляти штучні квіти з фольги, у вас буде чудовий настрій та вийдуть неймовірної краси квіти, за умови, якщо ви пригадаєте знання та вміння, які здобули на попередньому уроці та добре засвоїте матеріал сьогоднішнього уроку.
Учитель: * Де вперше і коли почали виробляти папір?
* З чого в наш час виготовляють папір?
* Де можна застосовувати папір?
* Які ви можете назвати особливості гофрованого паперу?
* Які квіти з двостороннього паперу ви вмієте виготовляти?
* Які квіти з гофрованого паперу ви вмієте виготовляти?
I I I Актуалізація опорних знань
Отже, ви вже знаєте, що своїми руками можна виготовляти штучні квіти та вмієте їх робити з двостороннього та гофрованого паперу
IY Мотивація навчальної діяльності
Вранці у сонячних променях спалахують укриті росою квіти, які казковим мереживом порозсипалися по шовковій зеленій траві. Люди не залишилися байдужими до цього великого подарунка природи. Було створено значну кількість нових сортів квіткових рослин.
Квіти всюди супроводжують нас: удома і в парку, на лісовій галявині і у заводському цеху, у свято і в будень. Чарівна сила цих вічних супутників – не тільки в їхній красі, а й у властивості висловлювати й передавати складну гаму потаємних почуттів. Їхня мова багата і змістовна.
Квіти здатні розповісти про радість малюка, який уперше пізнає красу навколишнього світу; про ніжність юнака, який дарує фіалки коханій; про гордість трудівника, якого вітають з успіхами праці.
Людина, яка знаходиться в єдності з природою, відчуває та пишається її творінням, перебуває в особливому стані душевного спокою, гармонії. Квіти – це море барв, відтінків, форм, ніжних ароматів. Але квіти дуже швидко в’януть. А так хочеться, щоб вони завжди милували око своєю красою, приносили нам радість. Щоб зупинити цю прекрасну мить, люди й почали виготовляти штучні квіти з різноманітних матеріалів.
Ми з вами сьогодні на уроці будемо виготовляти штучні квіти з алюмінієвої фольги. Якщо ви добре освоїте матеріал та проявите свою фантазію, то у вас вийдуть чудові квіти з фольги, які порадують не тільки вас, а й ваших рідних.
Y Повідомлення теми уроку
Короткі історичні відомості про олов’яну фольгу. Загальна характеристика,
застосування та властивості алюмінієвої фольги. Виготовлення штучних квітів із фольги
YI Визначення мети для учнів на урок
Знати: Короткі історичні відомості про олов’яну фольгу. Загальну характеристику,
застосування та властивості алюмінієвої фольги. Технологію виготовлення
штучних квітів із фольги
Вміти: Розрізняти інструменти, прилади та матеріали для виготовлення штучних квітів
із фольги, працювати з фольгою; виготовляти штучні квіти з фольги
YII Вивчення нового матеріалу
Діти, на сьогодні вам було завдання підготувати кілька повідомлень. Хотілось би розпочати із повідомлення про фольгу
Загальні поняття про фольгу
Всі ми у повсякденному житті використовуємо фольгу. Фольга – тонкий лист металу, виготовлений при розплющуванні шматка методом кування або вальцювання. Фольга – це дуже тонкі блискучі листи або стрічки металів і сплавів, які легко згинаються і приймають потрібну форму. Її виготовляють з ковких металів: алюмінію, міді, олова і, навіть, золота.
Для того, щоб зробити фольгу, необхідно лист металу розкачати завтовшки від 0,001 мм до 0,2 мм. А щоб розкачати метал до такої товщини, необхідні механізми з величезною точністю. Навіть найменші зміни товщини помітні на фользі, а це небажаний дефект як для виробника, так і для покупця.
А от золото можна розплющити до плівки в кілька атомних шарів. Дуже тонкі плівки золота називають сухозлітним золотом. Ними прикрашають ікони, картини і, навіть, їжу.
Короткі відомості про олов’яну фольгу
Тонка олов’яна фольга називається станіолем. Станіоль – це тонкі листи з олова або його сплавів зі свинцем. Олов’яна фольга стала рідкістю ще перед війною. Олово – метал дорогий і дефіцитний. Свідченням цього є те, що в роки Другої Світової війни в багатьох країнах основним джерелом олова були старі консервні банки.
На даний момент станіоль випускається в дуже невеликих кількостях як хімічний реактив, тому що олово зручно вводити в реакцію у вигляді фольги, і для хімічної промисловості, і для виготовлення конденсаторів для аудиофилов.
Загальна характеристика алюмінієвої фольги
Найчастіше нам зустрічається алюмінієва фольга. Алюміній – це метал, який найчастіше зустрічається в земній корі. Він становить 7–8 відсотків земної кори. В природі алюміній в чистому вигляді не існує. Він знаходиться в з’єднанні з іншими хімічними елементами, склад яких дуже важко розкласти.
Алюміній порівняно з іншими металами має ряд переваг. По – перше, він легкий та важить втричі менше за залізо, мідь, нікель і цинк. По – друге, добре проводить електрику, а також є хорошим теплопровідником. Тому в техніці алюміній часто використовують в радіаторах систем охолодження.
Якщо бути точним, то фольга виготовляється не з алюмінію в чистому вигляді, а з його сплавів, до складу яких найчастіше входять кремній, залізо, магній і марганець. Навіть невелика кількість зазначених летючих елементів,не більше кількох відсотків, істотно змінює фізичні властивості сплаву, роблячи його більш міцним та пластичним.
Напевно, всі помічали, що різні види алюмінієвої фольги сильно різняться – одна м’яка і легко рветься, інша – жорстка і міцна на розрив.
При виборі харчової алюмінієвої фольги для кулінарних потреб необхідно звертати увагу на її склад, в який повинно входити 95% лише харчового алюмінію. Будь – які інші сплави можуть серйозно нашкодити нашому здоров’ю. А от пакувальна фольга для шоколаду і цукерок зроблена зі сплаву, основну частину якого становить алюміній (99%) і тільки 1% залізо. Олова в пакувальній фользі немає.
Це легко перевірити, якщо капнути на фольгу трохи лугу, то вона починає досить швидко розчинятися з виділенням бульбашок водню. Замість лугу можна використати насичений розчин прокаленої соди, але цей розчин починає реагувати трохи повільніше.
Властивості алюмінієвої фольги
Алюмінієва фольга, яку ми використовуємо в господарстві, оберігає нас від жиру і газу, не має запаху і смаку, не пропускає світло, а також має такі властивості, як:
Застосування алюмінієвої фольги
Алюмінієва фольга знайшла своє застосування в багатьох сферах нашої життєдіяльності – в електротехніці, фармацевтиці, поліграфії. У харчовій промисловості для упаковки продуктів, кондитерських виробів тощо:
YIII Осмислення учнями вивченого матеріал
Гра «Додатковий бал»
* Що собою являє фольга?
(Фольга – це дуже тонкі блискучі листи або стрічки металів і сплавів, які легко
згинаються і приймають потрібну форму)
* З чого виготовляють фольгу?
(Фольгу виготовляють з ковких металів: алюмінію, міді, олова та золота)
* Як називається тонка олов’яна фольга?
(Тонка олов’яна фольга називається станіолем. Станіоль – це тонкі листи з
олова або його сплавів зі свинцем.)
* Які переваги має алюміній над іншими металами?
(Алюміній порівняно з іншими металами має ряд переваг: він легкий та важить
втричі менше за залізо, мідь, нікель і цинк; добре проводить електрику; також є
хорошим теплопровідником)
* Які ви можете назвати властивості алюмінієвої фольги?
(Алюмінієва фольга оберігає нас від жиру і газу, не має запаху і смаку, не
пропускає світло, не допускає проникнення води і вологи, здатна витримувати
вплив як високих так і низьких температур, є провідником електрики і тепла,
не іржавіє)
А тепер, діти, перейдемо до практичної частини уроку
IХ Формування умінь та навичок учнів
Вимоги до практичної роботи
* Аналіз завдань практичної роботи
* Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами
* Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно –
гігієнічних вимог під час виконання практичної роботи
* Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками
* Контроль учителя з метою виявлення знань та вмінь учнів
* Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)
* Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів
Практична робота
Інструкційна картка №1
Технологічна послідовність виготовлення
квітки - лілії з фольги
Наша група учнів буде виготовляти квіти лілії з фольги. Величні лілії прикрашають наші сади навесні, влітку і, навіть, восени. Їх різноманіття здатне вразити найбагатшу уяву. Лілії азіатські, ніби веснянками, прикрашені чарівними цяточками, вишукані європейські та барвисті кавказькі, розкішні північноамериканські… Усі ці сорти мають численні різновиди, здатні задовольнити будь – який найвитонченіший смак і дарувати нам свою благородну красу.
Припускають, що свою назву ця квітка отримала від древнєгальських слів «лі – лі» (білий – білий). Та ця дивовижна рослина не обмежується тільки цим кольором. Сьогодні відомо понад 4000 сортів. І щорічно цей список поповнюється новими формами. Серед них є двометрові велетні й мініатюрні квіти висотою до 20 сантиметрів. Багато лілій мають незвичайний, іноді дуже сильний аромат, здатний в тиху погоду розповсюджуватися на дуже значні відстані. Вишукані та граційні квітки лілій направлені вгору і схилені до низу, зібрані в рихлі суцвіття і у вигляді зонтиків… Вони створюють чарівну ауру в саду і розкішно виглядають у букеті.
Технологічна послідовність виготовлення
квітки - лілії з фольги
Інструкційна картка №2
Технологічна послідовність виготовлення
квітки - гвоздики з фольги
З давніх часів гвоздика вважалася символом добра, справедливості та постійності. Нею захоплювалися не тільки як квіткою, ця рослина була справжнім талісманом мандрівників та оберегом будинку. Гвоздику дарували один одному на удачу, а також прикрашали нею помешкання.
Не дарма про цю рослину складено так багато легенд. В Італії, наприклад, гвоздика – це символ закоханих, а у Франції лицарі вважали цю квітку своїм оберегом і вірили, що вона може захистити від смерті. В Англії гвоздику вже досить давно використовують у харчовій промисловості.
У наш час гвоздика – улюблениця садівників. Її часто вирощують у садах і на присадибних ділянках. Існує багато різних сортів цієї квітки, виведених селекціонерами. Це однорічні, дворічні й багаторічні рослини з великими та дрібними суцвіттями, із запашним ароматом і зовсім без запаху. Така різноманітність сортів дає змогу створити у своєму палісаднику яскраву клумбу із гвоздик.
Технологічна послідовність виготовлення
квітки - гвоздики з фольги
1/4 ширини відступала за край
* Підбиття підсумків практичної роботи
Демонстрація робіт
Х Рефлексія
Учитель: Що нового ви дізналися на уроці?
(Метод мікрофона)
* Загальні поняття про фольгу
* Короткі відомості про олов’яну фольгу
* Загальну характеристику алюмінієвої фольги
* Властивості алюмінієвої фольги
* Застосування алюмінієвої фольги
Учитель: Чого навчилися?
(Метод мікрофона)
* Виготовляти квіти – лілії з алюмінієвої фольги
* Виготовляти квіти – гвоздики з алюмінієвої фольги
Діти, я вдячна всім вам за співпрацю і розуміння. Даруйте близьким людям квіти просто так, не чекаючи якогось свята або іншого приводу. Він є завжди. І насамперед – це ваша любов і повага до людей, які оточують вас
ХI Завдання додому
На наступному уроці ми продовжимо з вами виготовляти штучні квіти, але це будуть квіти, виконані в техніці квілінг. Візьміть з собою папір для квілінгу, гачки для квілінгу або зубочистки, клей ПВА, пінцет та ножиці
ХII Прибирання робочих місць