Конспект уроку географії у 7 класі "Географічне положення Південної Америки"

Про матеріал

Розробка конспекту уроку з курсу "Географія материків та океанів"

Кожен урок – це творчий акт, в якому педагог і учні з однаковим задоволенням пориваються на пошуки істини. Інтерактивні технології заохочують учнів допомагати один одному – вчитися.

Таке навчання є активним, цікавим, творчим, надає можливість для особистісного зростання школяра. Адже «особистість розвивається на полюсі творення, а не на полюсі споживання». Важливий момент – створення ситуації проблемного навчання, щоб учень «зробив власне відкриття».


Автор Яковлева Олена Олександрівна

Перегляд файлу

КЗ «Архангельська ЗОШ І – ІІІ ступенів»

Високопільського району

Херсонської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель географії

Яковлева Олена Олександрівна

 

2018


 

Тема. Географічне положення Південної Америки.

Практична робота № 5 (початок).

Позначення на контурній карті об’єктів берегової лінії материка.

Мета: - сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення та берегову лінію Південної Америки, з’ясувати основні закономірності формування природи материка;

- розвивати уміння складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації;  розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення;

- виховувати толерантне відношення до товаришів під час роботи, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи і методичні прийоми: репродуктивний, частково-пошуковий, пояснювально-ілюстративний

Обладнання: фізична карта, карта Пд. Америки, атласи, контурні карти,  підручники, відео сюжет, презентація до уроку, кольорові картки, стікери на дошку

Опорні поняття: географічне положення; півкулі, меридіани, паралелі, частини Світового океану; складові берегової лінії.

Базові поняття: площа материка, екватор, нульовий меридіан, крайні точки.

Географічна номенклатура: материки: Південна Америка, Африка; миси: Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Паріньяс, Горн; море: Карибське море; затока: Ла-Плата;, протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна земля, Фолклендські, Малі Антильські, Галапагос; гори: Анди; водоспади: Анхель, Ігуасу; озеро: Тітікака; річка: Амазонка; пустеля Атакама.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго дня, мої любі семикласники. Сьогодні ми з вами знову зустрілися на уроці географії, а це значить, що нас чекає нова подорож ще невідомими вам куточками, але сьогодні ми не самі до нас завітали гості, тож давайте ми до них повернемося, лагідно посміхнемося і запросимо подорожувати разом з нами.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

І саме сьогодні я до вас ідучи на урок прихопила з собою невеличку корзинку, і відкривши її ми можемо побачити зовсім знайомі нам продукти, а саме: картоплю, томати, квасолю, без яких ми звичайно не зможемо приготувати нашу українську національну страву – борщ. А скоро до нас наближаються новорічні свята і кожна українська господиня прагне вразити своїх гостей новеньким салатом на святковому столі, наприклад, мій улюблений з кукурудзою та ананасами. А як же інколи хочеться в прекрасний зимовий день сидячи перед ялинкою зігрітися чашечкою ароматного какао. Тож все це я з собою прихопила недарма. Всі продукти із моєї корзиночки мають зовсім не українське походження, а завезені до нас з материка, який ми почнемо сьогодні вивчати. А крім того, що в Україну було завезено багато продуктів з нього, цей материк справжній рекордсмен за всіма ознаками.

Тут справді є «загублені світи», це материк стародавніх індіанських цивілізацій, це батьківщина танго й карнавалу, це нескінченні пляжі й сучасні міста, це змішання рас і народів.

Тож ви здогадались про який материк йде сьогодні мова? Отже, сьогодні ми поговоримо про Південну Америку.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Подорожувати ми будемо на авіалайнері. Але для того щоб потрапити на нього, вам потрібен квиток, який ви отримаєте за уже здобуті раніше знання.

1. Який материк ми вивчали першим? Назвати та показати на карті його крайні точки.

2. Показати найдовшу річку світу, та найповноводнішу річку Африки.

3. Яке озеро змінює свою площу протягом року?

4. Найспекотніше місце у світі? (Показати і вказати температуру)

5. Що таке «ваді»?

6. Найбільше озеро Африки?

7. Площа Африки?

8. Найбільша пустеля світу?

9. Які океани омивають Африку?

10. Найбільший острів Африки?

11. Гори на пн.зх. Африки?

12. Найвищий вулкан Африки?

Отже, як я бачу готові до подорожі. Тож запрошую Вас  на борт комфортабельного авіалайнера. Влаштовуйтесь зручніше, пристігніть паски безпеки і ми вирушаємо… Доки триватиме наш переліт до найунікальнішого материка – ми переглянемо про нього фільм.

Перегляд відео «Південна Америка – яка вона?»

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Природа Пд.Америки яскрава, а традиції його жителів зацікавлять кожного. Але нам з вами потрібно перш ніж висадитися на континент поставити перед собою завдання, що ж ми будемо досліджувати?

  •                 виявити                особливості ФГП Південної Америки;
  •         вивчити                географічні об’єкти берегової лінії континенту;

Південна Америка отримала свою назву на честь мореплавця Амеріго Веспуччі, який подорожуючи після Колумба і висадившись на її берегах вперше висунув припущення, що Колумб досяг берегів не Індії а нового континенту. Пд. Америку називають ще Латинською Америкою, назва пішла від латині, що лежить в основі мов: іспанської, португальської, французької, якими розмовляє більшість населення країн Південної Америки.

  1. Кожен материк особливий, а Південна Америка – це материк рекордів.

А ми знаємо, що всі рекорди занесені до Книги рекордів Гіннеса. Давайте і ми спробуємо скласти книгу рекордів Південної Америки.

Прийом «Робота в парах»

Завдання: Використовуючи карти атласу, фізичну карту Південної Америки визначте рекорди континенту.

Номінація

Географічний об’єкт

Найдовша гірська система світу

 Анди

Найвищий водоспад світу

   Анхель

Найвисокогірніше озеро світу

 Тітікака

Найширший водоспад у світі

  Ігуасу

Найповноводніша річка світу

Амазонка

Найпосушливіша пустеля на Землі

  Атакама

Демонстрація презентації  «Природні рекорди Південної Америки».

Учитель

Кожен з вас отримав білет, який дає вам можливість перебувати на континенті Південна Америка. Але для початку нам потрібно його заповнити.

Починаючи вивчати будь-який материк, що ми дізнаємось в першу чергу? (географічне положення)

  1. Географічне положення материка.
  • Прийом «Інтелектуальна розминка»

- Що таке фізико-географічне положення материка?

- Давайте пригадаємо, які опорні поняття нам знадобляться для визначення ФГП?

1. Екватор (найдовша паралель, проведена на однаковій відстані від полюсів)

2. Нульовий меридіан (географічний меридіан, який проходить через Гринвіцьку обсерваторію в Англії)

3. Тропіки (паралелі, віддалені від екватора на північ і південь на 23?30΄)

4. Географічні координати (широта й довгота даної точки)

5. Крайні точки  (точки, що визначають місце розташування  в системі географічних координат, а також визначають протяжність території держави з півночі на південь та зі сходу на захід)

Отже, для визначення географічного положення нам потрібно:

1. Площа

2. Крайні точки

3. Положення відносно екватора

4. Положення відносно нульового меридіана

5. Положення відносно тропіків

6. Положення відносно материків

7. Положення відносно океанів

Тож висадившись на Материку ми розпочинаємо заповнювати наш білет.

Робота з атласом

1)Яка ж площа Південної Америки? Звернемося до картографічного путівника по материку (атлас – ст. 27) – 17,8 млн км2 а з островами –18,2 млн км2.

   А яке ж місце за площею займає Південна Америка серед інших материків?

Прийом «Робота з підручником»

Ст. 5 вашого підручника (4 місце)

Дізнавшись площу наше око замилувало узбережжя прекрасної Амазонки і ми йдемо прогулюватись ним.

Прийом «Пляшкова пошта».

2) Крайні точки

         І тут хвилі принесли нам дивну пляшку, а  ній 4 записки з географічними координатами якихось об’єктів. Давайте з’ясуємо, що це за об’єкти. Для виконання завдання вам дається 2 хвилини.

12 ° пн.ш. 71° зх.д. – Пн – Галлінас

    53° пд.ш. 71° зх.д. – Пд – Фроуерд

4° пд.ш. 81° зх.д. – Зх – Паріньяс

    7°пд.ш. 34°зх.д –  Сх – Кабу-Бранку

Що ж ми з’ясували – це координати крайніх точок Африки

Фронтально прийом «Мозковий штурм»

Рухаємося далі

3) Положення на градусній сітці

а) Яке положення займає Південна Америка стосовно екватора, і в яких півкулях вона розташована?(на півночі перетинається екватором, і в пн і в пд півкулях)

Але на відміну від Африки, більша частина материка лежить на південь від екватора, тому на більшій частині території Південної Америки (крім півночі) пори року змінюються таким чином: коли у нас січень то тут середина літа, а у липні – зима.

б) Яке положення займає Південна Америка, відносно нульового меридіана, і в яких півкулях вона розташована? (повністю в зх півкулі). Тому коли в Україні день, в Америці – глибока ніч.

 в) Чи перетинають материк тропіки? (перетинається Південним тропіком)

Тому разом із Африкою і Австралією Пд. Америку відносять до материків тропічних широт. Тут тепло протягом усього року і значно волого, лише крайній південь материка досягає помірних широт, де взимку на рівнинах температура знижується до майже 0.

4) Положення відносно інших географічних об’єктів

а) положення відносно материків

Щодо розташування Пд. Америки відносно інших материків, то лише вузький Панамський перешийок сполучає її з Північною Америкою. Від інших материків Пд. Америка ізольована.

Розповідь про побудову Панамського каналу

 Неширокий і довгий Панамський перешийок з'єднує материк з Північною Америкою. А в найвужчій і найдовшій частині перешийка на початку XX ст. був проритий Панамський канал. По ньому проходить умовний кордон між Північною і Південною Америкою. Панамський канал — одне з найбільших інженерних споруд у світі. Довжина каналу — 81 км, глибина — 12 м. Він з'єднує Атлантичний океан із Тихим. До відкриття каналу шлях з одного океану до іншого займав 12 тис. км навколо Південної Америки. Щорічно по каналу проходить 14 тис. кораблів.

б) відносно океанів (моря, затоки, протоки, течії, берегова лінія)

Якими океанами омивається?

- Тихий (на заході) та Атлантичний (на сході). (стікери на дошку)

Які моря відносяться до цих океанів, що омивають материк?

- на півночі – Карибське море (Атлантичний океан)

Карибське море – отримало назву індіанського племені карибів, які колись проживали на його берегах, також відоме піратськими базами та островом Скарбів.

Які затоки розташовуються в межах материка?

- На сході материка розташована затока Ла-Плата

Ла-Плата – широке, затоплене морем гирло річки Парана.

В перекладі з іспанської назва означає «срібна річка». Така назва виникла у 16 ст., коли італійський мореплавець Себастьян Кабот виміняв у місцевих індіанців срібні прикраси. Пізніше і країна почала називатися Аргентина – від латинського «срібна». Хоча, насправді, у місцевих надрах срібла немає. Його видобували з давніх-давен в Андах, а сюди привозили.

Які природні межі відокремлюють від найближчих материків?

 - від Антарктиди на півдні відділяє протока Дрейка.

Протока Дрейка – в 1578 р. Френсіс Дрейк першим проплив по НАЙширшій протоці планеті.

  • від о. Вогняна Земля відділяється Магелановою протокою

Течії, які панують біля берегів Південної Америки? Як вони впливають на природу материка?

( теплі –Гвіанська (А), Північна Пасатна( Т і А), Бразильська (А), холодні – Перуанська (Т), Фолклендська (А), Течія Західних Вітрів (Т і А).

Прийом «Проблемне питання»

Завдяки чому на НАЙвологішому материку світу розгорнулася НАЙпосушливіша пустеля Атакама. Та ще й на березі океану?

(Холодна Перуанська течія). Опади бувають лише у вигляді роси. В окремих місцях їх кількість не перевищує 1 мм/р.

Також на зменшення вологи впливають течія Західних вітрів та Фолклендська.

Але навпаки відбувається на східному узбережжі материка. Там потужні Гвіанська та Бразильська течії приносять рясні опади.

Розчленованість берегової лінії

Берегова лінія розчленована слабо, за виключенням пд-зх узбережжя  тут розташовуються вузькі затоки — фіорди —видовжені глибокі морські затоки на гористому узбережжі, які мають високі круті скелясті береги.. Південніше материка розташовано архіпелаг Вогняна Земля.

Чи можете ви пояснити чому архіпелаг має саме таку назву? (експедиція Магелана).

На півночі материка – Малі Антильські острови. «Анти» з грец. – навпроти, тобто розташовані навпроти материка.

В районі екватора, в тисячі кілометрів на зх від Пд. Америки розкинувся архіпелаг вулканічних островів Галапагос. Іспанці, що відкрили цю землю, побачили тут велетенських черепах масою до 300 кг. Живуть ці черепахи по 300-400 років. Галапагос – з ісп. «черепахові острови».

Практична робота № 8

Робота з контурною картою за варіантами (без атласів)

Позначте підпишіть на фізичній контурній карті «Південна Америка» такі  географічні об’єкти:


1 варіант

  1. Мис Галлінас
  2. Мис Кабу-Бранку
  3. Карибське море
  4. Магеланову протоку
  5. Острів Вогняна Земля
  6. Малі Антильські острови

 

2 варіант

  1. Мис Фроуерд
  2. Мис Паріньяс
  3. Затоку Ла-Плата
  4. Протоку Дрейка
  5. Фолклендські острови
  6. Мис Горн

 


Фізкультхвилинка

Вправа « Південноамериканський  дощ»

В Пд. Америці піднявся вітер(тремо долоні)

Починає крапати дощ.(клацання пальцями)

Дощ посилюється.(почергове плескання долонями по грудях)

Починається справжня злива.(плескання по стегнах)

А ось і град, справжня буря. (тупіт ногами)

Але що це ? Буря стихає. (плескання по стегнах)

Дощ стихає. (почергове плескання долонями по грудях)

Рідкі краплі падають на землю. (клацання пальцями)

Тихий шелест вітру. (потирання долонь)

Сонце! (руки догори)

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Ми з вами сьогодні подорожували авіалейнером і знаємо, що можна з України дістатися до Південної Америки всього за декілька годин. А як ви думаєте чи можна обійти кораблем Південну Америку всього за  2 хвилини?

Можна, тож давайте спробуємо це з вами зробити, уже добре знаючи об’єкти берегової лінії материка. І так чи знайдеться серед Вас сміливець, який на це наважиться?

Прийом «Уявна подорож навколо материка за 2 хвилини», індивідуально

Тож розпочинаємо, відправною точкою нашого маршруту стає м. Галіннас, далі ми рухаємося водами Карибського моря та дістаємось Малих Антильських островів, рухаємось далі водами Атлантичного океану, де наш корабель підхоплює тепла Гвіанська течія, і рухаючись за нею ми дістаємось до м. Кабу-Бранку, а від нього ми пливемо теплою Бразильською течією і дістаємось затоки Ла-Плата, де перепочинимо і продовжимо свій шлях холодною Фолкландською течією, огинаємо Магеланову протоку та потрапивши у хвилі течії Західних вітрів ми проходимо по найширшій в світі протоці Дрейка і бачимо вдалині крайню південну точку м. Горн,  далі потрапляємо у води Тихого океану, а тут  холодна Перуанська течія несе нас до м. Паріньяс, а далі водами Тихого океану ми дістаємось до Панамського перешийка і проходимо Панамським каналом та причалюємо  до берега.

А нам мабуть час вже поветатися додому, але наш аеропорт розташований на найвищій точці материка Пд. Америка – горі Аконкагуа, і щоб дістатися до її вершини нам треба подолати перешкоди і показати, які ж знання ми засвоїли під час уроку.

Прийом «Олімп знань», фронтально

І так перед вами олімп наших знань з цифрами:

Жовті стікери  – то мінерали і гірські породи, якими складена гора і вони мають запитання для середнього рівня знань,

Зелені стікери – то рослинний світ, і він має запитання достатнього рівня знань

І блакитні стікери – то наша вершина, яка має запитання високого рівня знань.

Тож ви обираєте для себе стікер з кольором та номером запитання, відповідаєте на нього та прикріплюєте до контурної карти на дошці.

Запитання до стікерів

Жовті стікери 


1.Материк перетинаю

На 2 частини поділяю

Я існую лиш на карті

Пам’ятати мене варто

(екватор)

 

2.Я вузесенька протока

Довго Магелан шукав

Та відкрив мене і «Опа»

Потрапив в Тихий океан

(Магеланова протока)

 

3.Ми 4 крайні точки

Не лінись, сам нас назви

Схід і захід, північ, південь

Нас на карту нанеси


Зелені стікери

4.Південна Америка разом з Північною

Частину єдину утворюють світу одвічную,

Вузький перешийок Панамський єднає,

Канал однойменний Америки дві розділяє.

 (Панамський канал)

На крайньому півдні лежить та Земля,

Цей острів примітив Магеллан іздаля.

На ньому палили туземці вогні,

І назва лишилась й по нинішні дні.

 (Вогняна Земля)

Я відоме навіть з фільмів

Що про Джека Горобця

А від племені карибів

Пішла моя назва ця

 (Карибське море)

 

І блакитні стікери

Цариця річок тут тече-протікає,

Не дивно, що й назв вона декілька має.

Початок бере свій на заході, в Андах,

А далі - на схід, до Атлантики в мандрах.

(Амазонка)

 

А на заході, звичайно,

Гірська система молода.

Тут діючих і згаслих багато вулканів,

Стовби лиш від диму навкруг океанів.

(гори Анди)

 

Від латині «Срібна річка»

Але срібла тут нема

Затоки назва невеличка

Словами складена двома

(Затока Ла-ПЛАТА)

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Що ми сьогодні з вами вивчали?

Що було для вас найцікавішим?

Що видалося складним?

Прийом «Кольорова самооцінка»

Якщо все зрозуміли – підніміть зелені картки

Якщо були труднощі – підніміть жовті картки

Якщо нічого не зрозуміли – підніміть блакитні картки

Оцінки, та їх аргументація

VIІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф

Підготувати повідомлення про корисні копалини Південної Америки (за бажанням)

 

 

 

 

docx
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
1351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку