Коспект уроку "Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Профілактика порушень опорно-рухової системи."

Про матеріал
Предмет: біологія Клас: 8 Тема. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Профілактика порушень опорно-рухової системи.
Перегляд файлу

Предмет: біологія

Клас: 8

Автор уроку: Дурачевська Людмила Іванівна, учитель Чаусівської гімназії, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель.

Тема. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Профілактика порушень опорно-рухової системи.

Мета: ознайомити учнів із змінами в розвитку опорно-рухової системи людини з віком та найбільш поширеними видами порушень опорно-рухової системи; розвивати вміння створювати інформаційні продукти природничого спрямування, організовувати й оцінювати свою діяльність, застосовувати теоретичні знання на практиці; формувати розуміння того, що здоров’я є найвищою індивідуальною та суспільною цінністю; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Цілі уроку.

Після проведення уроку учні:

оперують термінами: постава, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, гіподинамія;

пояснюють: значення фізичних вправ для правильного формування скелета та м’язів, вплив способу життя на утворення і розвиток скелета;

застосовують знання для попередження захворювань опорно-рухової системи;

висловлюють судження про роль рухової активності для збереження здоров’я, вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи і прийоми: робота в групах, учнівське повідомлення, самооцінювання,  вправи.

Засоби навчання: підручники «Біологія: підручник для 8 класу» (автори – Матяш Н. Ю., Остапченко Л. І. М., ), комп’ютерна презентація, схеми опорних конспектів,  картки із завданнями, картки самооцінки.

Оформлення дошки.

По центру: запис теми уроку.

Зліва: план роботи.

Справа: епіграф уроку.

  Випереджувальні групові завдання:

   «Біологи». Вікові особливості опорно-рухової  системи людини.

    «Ортопеди».  Порушення постави  та їх  наслідки.

    «Гігієністи». Профілактика порушень опорно-рухової системи людини.

   Епіграф:  «Здоров'я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не  навіки, його треба берегти. Здоров’я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, звичок та духовності». 

(І.П. Павлов)

Структура уроку

  1. Мотиваційний етап.
  2. Етап цілевизначення і планування діяльності.
  3. Етап опрацювання навчального матеріалу.
  4. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Перебіг уроку

     І. Мотиваційний етап.

  1.   Забезпечення  емоційного настрою.                                           

Слово вчителя

 Вітаю вас, шановні учні та гості! Настав новий день, він несе в собі щось несподіване. Нехай це несподіване буде приємним. Він несе в собі турботи. Нехай вони вдало вирішаться. Він несе в собі спілкування. Нехай воно буде тільки позитивним. Вдалого всім дня, приємних вражень і плідної співпраці!

  1.   Актуалізація  суб’єктного досвіду та опорних знань учнів.

  Ознайомлення з епіграфом

     І. П. Павлов: «Здоров'я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не  навіки, його треба берегти. Здоров’я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, звичок та духовності». Як ви розумієте цей вислів?

 Вправа «Вибери правильні твердження». (Слайди 2,3)

Вибравши правильні твердження, які стосуються особливостей будови та функцій опорно-рухової системи людини, учні прочитають слово (термін), яке   безпосередньо пов’язане з темою уроку.

1. П +    Скелет виконує опорну, захисну та кровотворну функції, бере участь у обміні мінеральних речовин.       

2. Г -    Грудна клітка утворена грудними хребцями та грудиною.

3. О +   Вільна верхня кінцівка складається з плеча, передпліччя і кисті.     

4. С  +  Вигини хребта пом’якшують поштовхи під час ходьби та бігу.           

5. Л  -  Пояс нижніх кінцівок утворений лише тазовими кістками.     

6. Т +   Робота, під час якої   м’яз періодично скорочується і розслаблюється, називається динамічною.  

7. А +  Кістки мозкового відділу черепа зрослися.

8. Т  -   Хребет утворений 21 хребцем.    

9. В +   М’язи підтримують певне положення тіла.    

10. Д -  Гнучкості  кісткам надають неорганічні речовини.       

11. З  -   Лопатка належить до трубчастих кісток.     

12. А  +   Статистична робота   м’язів пов’язана з тим, що вони певний час перебувають у стані напруження.         

Що таке постава? (Учні відповідають, використовуючи знання з предмета «Основи здоров’я»).

Слово вчителя Струнка постава, гарне тіло завжди привертали до себе увагу. Вони оспівані поетами, відображені в численних творах художників і скульпторів. У поєднанні з духовністю, розумом і здоров’ям  гармонія тіла становить найбільший скарб, яким може володіти людина.  Формується постава з раннього дитинства в період росту організму й розвитку скелета і м’язів. Вона може змінюватися впродовж  життя  людини.

  •    Постава має  естетичне значення, а чи впливає вона на здоров’я людини?

ІІ.  Етап цілевизначення і планування діяльності.

  1.               Повідомлення теми уроку.  (Слайд 4)
  2.               Визначення  мети і завдань уроку. (Слайд 5)

Я сподіваюсь на уроці ви зможете:

  •                   ознайомитися  із  змінами в розвитку опорно-рухової системи людини з віком  та найбільш поширеними видами  порушень опорно-рухової системи;
  •                   поглибити знання про роль рухової активності для збереження здоров’я;
  •                   розробити правила профілактики порушень опорно-рухової системи;
  •                   розвивати вміння організовувати й оцінювати свою діяльність.

     3. Узгодження плану роботи. (Слайд 6)

  •                       Отже, враховуючи  мету і завдання нашого уроку,  я пропоную побудувати нашу діяльність таким чином:

      1. Повідомлення «фахівців», доповнення учасниками груп-слухачів схеми опорного конспекту.

      2. Формулювання висновків.

      3. Розв’язування задач, виконання вправ.

       Під час уроку ви будете самі оцінювати свою роботу в картках самооцінки. За кожне завдання вказано максимальний бал. Працюватимемо на довірі.

IІІ. Етап опрацювання навчального матеріалу.

1. Повідомлення «фахівців» із залученням компютерної презентації.

(Поступове доповнення учасниками груп-слухачів схеми опорного конспекту              (додаток 1), формулювання висновків. Формулювання загального висновку про особливості розвитку опорно-рухової системи в дитячому та підлітковому віці, формування постави, порушення опорно-рухової системи та їх профілактику, роль рухової активності для збереження здоров’я). (Слайди 7-33)

   Важливо не тільки мати знання, а й вміти їх застосовувати… 

2.   Вправа  «Постав правильний діагноз». (Робота в парах). (Слайд 34)

   Уявіть себе лікарями-ортопедами. Для успішного лікування вам необхідно поставити правильний діагноз відповідно до скарг «пацієнтів» та виявлених під час огляду порушень.

     1) Скарги на болі в спині, обмеження рухливості хребта. Виявлено  надмірний вигин хребта у поперековому відділі вперед. (Лордоз)

    2) Скарги на больові відчуття в ногах, швидку втомлюваність під час ходьби. Виявлено сплющення склепіння стопи. (Плоскостопість)

  3) Скарги на болі у м’язах  спини. Виявлено бокові викривлення хребта,   несиметричне положення лопаток і плечей. (Сколіоз)

         4) Скарги на болі в спині, слабкість і оніміння кінцівок. Виявлено      надмірний вигин хребта  у  грудному відділі назад. (Кіфоз)

   3. Розв’язування задач. (Слайд 35)

     1) Учні 7 класу звернулися в тренажерний зал, щоб займатися силовими   вправами. Тренер погодився  їх тренувати, але дав надзвичайно малі навантаження  на м’язи. Хлопцям це не сподобалося і вони попросили збільшити навантаження.  Яку  відповідь  отримали школярі?

 (Фізичні навантаження цілюще впливають на організм лише в тому  разі, якщо їх обсяг, інтенсивність, тривалість відповідають вікові і стану здоров’я дитини.  До 13-14 років маса м’язів збільшується повільно. Інтенсивне її збільшення відбувається у віці від 14 до 16 років. Саме цей період найкращий для початку занять силовими видами спорту. До цього часу значні навантаження можуть зашкодити здоров’ю).

      2) На початку ХХ століття людина проходила за життя близько 75 тисяч   кілометрів. Зараз  «на своїх двох» людина долає 25 тисяч кілометрів. Значну  частину фізичної роботи тепер виконують машини. Як це вплинуло на  людину?

 (Це призвело до значного зниження рухової активності людини (гіподинамії), що негативно вплинуло на її здоров’я. У розвинених країнах, незважаючи на успіхи медицини, кількість хворих на хронічні хвороби зростає. Найчастіше хворіють ті, хто мало рухається.)

     3) Після тривалого космічного польоту космонавти певний час проходять курс реабілітації. Для чого це потрібно, адже вони не хворіли, постійно виконували певну роботу?

(Під час тривалих космічних польотів (через відсутність гравітації) у космонавтів розвивається дистрофія скелетних м’язів, розм’якшуються кістки через вихід із них кальцію, послаблюється сила серцевих скорочень, значно знижується фізична працездатність. Усе це призводить до того, що людина не може перебувати у вертикальному положенні. У зв’язку з цим і необхідна реабілітація.)

4.Вправа «Обгрунтуй, доведи, переконай». (Робота в групах). (Слайд 36)

   Уявіть, що вам доручили  провести роз’яснювальну бесіду з молодшими друзями, в ході якої  треба:

    - обгрунтувати необхідність дотримання гігієнічних вимог під час сидіння за робочим столом або партою (І група);

    - довести, що гіподинамія – ворог сучасної людини (ІІ група);

    - переконати в тому, що рухова активність – основа  здоров’я (ІІІ група).

5.  Вправа «Скарбничка народної мудрості». (За наявності часу). (Слайд 38)

  Доповніть прислів’я. Посніть, як ви їх розумієте.

Рухайся  більше – проживеш  . . .  .

Праця  додає  здоров’я,  а  лінь –  . . .  .

Здоров’я  маємо – не  дбаємо, а втративши – . . .  .

Найбільше  багатство –  . . .   .          

 IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Заключне слово вчителя.

   Людина завжди бажає жити довго і щасливо, мати гарну родину, здорових дітей.  Нерідко цьому перешкоджають хвороби. Їх багато, спричиняються вони по-різному. Але підраховано, що у 70 відсотків людей виникнення хвороб залежить від них самих: від шкідливих звичок, порушення  гігієнічних норм, харчування, відсутності режиму праці і відпочинку. Зберегти і зміцнити здоров’я можна тільки знаючи свій організм, причини, що призводять до хвороби, та засоби запобігання їм. Дуже важливо розуміти це, вміти і прагнути берегти своє здоров’я і не зашкодити здоров’ю інших людей.

 2. Вправа «Експрес-інтерв’ю». (Слайд 39)

- Що особисто вам дав сьогоднішній урок?

- Що вразило чи здивувало?

- Що будете використовувати у своєму житті?

- Чи вплинуть знання з вивченої сьогодні теми на ваш спосіб життя?

3. Самооцінювання (додаток 2).

4. Інструктаж домашнього завдання. (Слайд 40)

- Опрацювати § 34, відповісти на запитання, ст.167 (обов’язково).

- Скласти кросворд «Опорно-рухова система»  (за бажанням).

 

 

Додаток 1

                                    Опорний конспект

            Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. 

            Профілактика порушень опорно-рухової системи.

 (Доповніть  конспект, виконавши завдання до кожного з пунктів).

 1. Вікові особливості опорно-рухової системи людини. (Повідомлення       

«біологів»).

          Завдання для «ортопедів» та «гігієністів».

  • Допишіть речення, вставте пропущені слова і фрази.
  • Зробіть висновок про зміни опорно-рухової системи у дитячому та підлітковому віці.

         Формування вигинів хребта.

У 2-місячному віці формується  _____________ вигин хребета, у 6 місяців – ______________ ,  до 1 року      __________________ .

 У 3-4 роки – вигини хребта майже як в дорослої людини, однак остаточно їх формування завершується до  ______  років.

Періоди найінтенсивнішого росту кісток:

І   _____________ роки життя;

ІІ _____________  років;

ІІІ – у дівчат: __________ років,  у хлопців:     __________   років.

        Період значного зростання маси мязів: _________   років.

        Припинення росту кісток:  ___________  роки.

Висновок. ________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

 

 

 

2. Порушення  опорно-рухової системи та їх наслідки. (Повідомлення «ортопедів»).       

         Завдання для «біологів» та «гігієністів».

-  Заповніть таблицю «Порушення опорно-рухової системи людини, їх наслідки».

- Зробіть висновок про значення правильної постави та наслідки порушень опорно-рухової системи.

Порушення опорно-рухової системи, їх наслідки

Порушення

 

Стислий опис

Наслідки

Лордоз

 

 

 

Кіфоз

 

 

Сколіоз

 

 

Плоскостопість

 

 

 

Висновок. ________________________________________________________

________________________________________________________________

      ____________________________________________________________________

      ____________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

3. Профілактика порушень опорно-рухової системи людини. (Повідомлення «гігієністів»)

Завдання для «ортопедів» та «біологів».

- Розробіть пам’ятку для учнів «Правила запобігання порушенням  опорно-рухової системи».

- Зробіть висновок про значення фізичної культури та дотримання  гігієнічних вимог для формування правильної постави, вплив рухової активності та гіподинамії на здоров’я  людини.

Пам’ятка

Правила запобігання порушенням  опорно-рухової системи.

 

 1. ______________________________________________________________

 2. ______________________________________________________________    

 3. ______________________________________________________________

4._______________________________________________________________

 5._______________________________________________________________

 

Висновок. ________________________________________________________

__________________________________________________________________

   ____________________________________________________________________

 

 

                                                                                                           

                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

                                       Картка самооцінки

               учня  8 класу         _____________________________

Етапи уроку, що підлягають оцінюванню 

Максимальний бал

Отриманий бал

1.

 Вправа «Вибери правильні твердження».

1

 

2.

Повідомлення «фахівців».

2

 

3.

Завдання для «ортопедів»,  «гігієністів», «біологів».

2

 

4.

Вправа «Постав правильний діагноз».

2

 

5.

Розвʼязування задач.

2

 

6.

Вправа «Обгрунтуй, доведи, переконай»

2

 

7.

Вправа «Скарбничка народної мудрості».

1

 

 

Всього

12

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 січня 2023
Переглядів
726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку