Програма, презентація "Використання коучингової технології в роботі вчителя української мови й літератури"

Про матеріал
У роботі розглядається використання коучингової технології в роботі вчителя української мови й літератури. Спираючися на власний досвід, учитель пропонує освітній маршрут взаємодії коуча та філологічно обдарованого учня. Детально розписані етапи створюють такий освітній простір, де учень навчається самостійно здобувати перемоги.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Використання коучингової технології в роботі вчителя української мови й літератури

     Сучасний освітній простір вимагає нового змісту й інноваційних технологій навчання. Перед учителем постає завдання – створити умови для саморозвитку учнів. Необдарованих  дітей не буває! Учитель просто зобов’язаний  використати всі можливості, щоб запалити Божу «іскру» у своїх учнях. Як же із великого переліку технологій вибрати найдоцільнішу, що орієнтована на розвиток, на дію, на майбутнє, на результат? У кожної людини є всі ресурси для досягнення мети, необхідно тільки відшукати їх. Коучингова технологія навчає навчатися, її девізом є слова: «Я сам! Я можу! Я досягну!».

     Коучинг – це метод, що  підвищує особисту ефективність. Він базується на розкритті здібностей і потенціалу людини. Мета його застосування – досягнення  результатів. Учитель-коуч  спонукає учнів шукати відповіді на запитання: «А що ти зробив для досягнення мети?»

     Слово «коуч» у тлумачному словнику має два значення:

  1. Наставляти, надихати, тренувати.
  2. Їхати, перевозити в кареті.

      Обидва значення важливі. З одного боку, коуч – це персональний тренер. З іншого – спосіб переїхати із сьогодення в завтрашній день у «кареті», якою керує професіонал.

     Отже, коуч – це спеціаліст, який фокусує учня на тому, де він знаходиться зараз і що  готовий зробити, щоб дістатися туди, де йому  хочеться перебувати  завтра. Супроводжуючи  до мети, коуч спонукає учня до  дії, а не надає готових відповідей. Його мета  -  допомогти розкрити потенціал, побачити майбутні можливості, набути  нові навички та як результат – сформована успішність.

     Завдання коуча полягає в тому, щоб навчити:

  •  задавати «правильні» питання
  • використовувати  формат «що станеться, якщо…».
  •  цінувати набуте
  • реалізовувати власний  потенціал

      Коучинг – це процес співдосягнення результатів разом з учнем, під час якого використовуються такі педагогічні інструменти, як: консультування, тренінг, діагностика.

      Основне завдання коуча – це формування в учня високої мотивації на досягнення поставленого завдання. Коучинг нагадує підготовку спортсмена до змагань. Спортсмен – учень, а тренер – учитель. Жоден тренер не може змагатися замість свого підопічного. Тому основне завдання тренера -  навчити спортсмена самостійно виборювати першість.

      Найважливіший момент у тандемі вчителя й учня – вибір цілі, а коли вона віднайдена, визначення шляхів її досягнення, а для цього слід задіяти внутрішні ресурси, увімкнути систему мотивації, розвинути потенціал, правильно позиціонувати себе, сформувати відповідний імідж.

      Коуч не повинен підказувати учню, куди далі рухатися, його завдання – задати широке інформаційне поле, допомогти визначити плюси та мінуси, що можуть виникнути під час роботи. Слід пам’ятати: випадкових досягнень не буває. Із сосуда может вилитися тільки те, чим він наповнений. Завдання коуча – зрозуміти, які ресурси наявні в людини, і  допомогти їх задіяти.

     Коучинг нікого нічому не навчає, він моделює той досвід, який має даний конкретний учень. Роботу коуча слід оцінювати за результатами його учнів.

Кожна зустріч коуча з учнем, кожне завдання – це крок до успіху, до досягнення мети.

     Саме коучингова технологія допомагає «випестувати» учня, здатного конкурувати  із філологічно обдарованими особистостями на творчих конкурсах і олімпіадах. З цією метою розроблена програма «Шістка». Вона складається з шести етапів. Учням спочатку пропонується письмово попрацювати, а потім відбувається усне спілкування й коригування. Завдання роздаються учням для домашнього виконання. Аркуш ділиться навпіл. Права сторона заповнюється під час спілкування з коучем, а ліва призначена для учня. Таким чином формується перша частина портфоліо учня «Я про себе»

Перший етап «Давайте познайомимося»

Мета: виявити захоплення й об’єднати з навчальним процесом, допомогти знайти своє «Я» й самовизначитися.

Завдання:

  1. Напишіть 10 запитань, на  які ви шукаєте відповіді, розмірковуючи про життя, літературу, вивчаючи себе.
  2. Запишіть ті запитання, які виникають під час спілкування із внутрішнім голосом.

Другий етап «Самопізнання»

Мета: постановка, коригування, шляхи досягнення цілей.

Завдання:

  1. Опишіть свій стан. Що відбувається з вами?
  2. Опишіть свій бажаний стан. Чого ви хочете досягти? Створіть  картину бажаного майбутнього: родина, друзі, освіта, кар’єра тощо. Будь ласка, напишіть про свої бажання докладно.
  3. Пофантазуйте, подумайте, що станеться, якщо бажаний стан майбутнього буде досягнуто (ефект буде позитивним, з’явиться маса нових стимулів тощо).
  4. Коригування цілей. Поміркуйте, чому треба надати перевагу, від чого слід відмовитися, чим варто поступитися, а за що треба йти до кінця?
  5. Досягнення цілей. Уявіть, що ви досягли поставленої мети. Тепер сформуйте ланцюжок подій у зворотньому порядку. Прокоментуйте.
  6. Створіть свій привабливий образ, сконцентруйтесь на цілях  та приборкайте внутрішній «саботаж»( не зможу, не вийде, не вмію…). Зможете – ви найкращі! Згадайте свою дитячу мрію й поверніться подумки до неї. У вас же все здійснилося? Тому крокуймо до нової мети! І не забудьте чарівне слово «Сам»!
  7. Опишіть себе як майбутнього професійного робітника (твір-есе).

Третій етап «Читач»

Мета: усвідомлення мети через різноманітні форми роботи з текстом.

Завдання:

  1. Уважне прочитання тексту з виписуванням тез.
  2. Складіть цитатні картки, створіть теоретичний словник до тексту.
  3. Створіть імпровізований текст, підберіть музичний супровід, проілюструйте.
  4. Підберіть приклади та співставте з іншими творами художньої літератури.

Четвертий  етап «Самореалізація»

Мета: створення умов для самореалізаці

Завдання:

  1. Створіть особисте інформаційне поле (карту пошуку).
  2. Створіть власний інформаційний ресурс «Люди, що мене надихають...» з метою виявлення своїх інтересів, усвідомлення своєї освітньої історії.
  3. Організуйте віртуальну зустріч однокласників з вашими улюбленими письменниками.
  4. Записуйте свої враження в щоденник.
  5. Створюйте портфоліо.

Щоденник  – це  зворотній зв'язок, необхідний для досягнення успіху в співпраці коуча з учнем.

Функції щоденника:

  • Розвиток рефлексійних навичок учня (роздуми, самоспостереження, самопізнання).
  • Аналіз міркувань і переживань, бо самоаналіз – основа прогнозування власної діяльності.
  • Зацікавленість у співпраці з коучем.

     Чому все ж таки існує пропозиція вести щоденник? Саме він дає можливість повернутися до думки, прослідкувати її та намітити нові логічні переходи. До того ж письмові тексти сприяють  розвитку мислення. Щоденник  активізує процес самопізнання, бо зафіксована думка починає жити й має енергетику реалізації.

Портфоліо

     Портфоліо – це можливість наочно побачити свій шлях досягнень і перемог, це оформлення й рефлексія своєї освітньої історії.

Функції портфоліо:

  • Надати можливість побачити й проаналізувати своє зростання (навчальне й освітнє).
  • Усвідомити свої таланти, уміння, досвід.
  • Дослідити характер і виховати самоповагу.
  • Навчитися самооцінці.

Завдання для створення портфоліо:

  • Ви на порозі створення індивідуальної освітньої історії. А що таке історія? Що є її складниками?
  • Чи була у вас така історія  раніше? З чого вона складалася?
  • У вашій попередній історії  було щось важливе? Що необхідно пам’ятати, підтримувати, розвивати?
  • Що може засвідчити вашу попередню історію (тексти, малюнки, світлини, дипломи, досягнення тощо)?  Як це вас характеризує?
  • Яким ви себе бачите в майбутньому? Зберіть  важливі для своєї історії свідчення.

П’ятий етап «Рефлексія»

Мета: сприяти формуванню навичок рефлексії.

Завдання:

  1. Яким був для вас цей навчальний рік?
  2. З чим асоціюються позитивні (негативні) емоції?
  3. Які відкриття були в цьому році?
  4. На що очікуєте в наступному році?
  5. Які цілі й завдання перед собою ставете?

Рівні рефлексії:

  • Емоційний. Усвідомлення себе, поява свого мовлення.
  • Культурологічний. У тексті з’являються інші, свої культурні об’єкти.
  • Проектний. Свої ідеї, проекти.

Шостий етап «Самоосвіта»

Мета: створення самоосвітньої траєкторії

Завдання:

  • Виберіть тему для дослідницької роботи.
  • Напишіть план роботи.
  • Створіть інформаційне гроно.
  • Ви успішна особистість! Упевнено крокуйте до перемоги!

     Запропоновані етапи дають можливість коучу «підштовхнути» учня до креативного запалу в створенні індивідуальної освітньої траєкторії та активізації процесу самовизначення, а також спрогнозувати своє успішне майбутнє.

     Застосування коучингової освітньої технології – це запорука створення  нових можливостей для виховання громадян, перед якими постали виклики сучасного глобального світу.

zip
Додано
29 грудня 2019
Переглядів
1223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку