«Ковалентний зв’язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв'язок.»

Про матеріал

Тема. Ковалентний зв'язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв'язок. Мета: вивчити механізм утворення ковалентного неполярного й полярного видів зв'язку; розвивати навички складання електронних формул речовин; виховувати культуру спілкування.

Перегляд файлу

 

 

Новоосотська філія

КЗ «Олександрівське НВО № 1»

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

З хімії у 8-му класі

З теми «Ковалентний зв’язок, його утворення.

Полярний і неполярний ковалентний зв'язок.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

Вчитель хімії

Дорошко Т. С.

 

 

 

 

Тема. Ковалентний зв’язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв'язок.

Мета: вивчити механізм утворення ковалентного неполярного й полярного видів зв’язку; розвивати навички складання електронних формул речовин; виховувати культуру спілкування.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Форми роботи: міні-лекція з критичним слуханням і маркуванням на полях,  робота біля дошки, бесіда, робота з підручником, робота в групах, мозковий штурм.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця електронегативностей, схеми будови молекул водню і флуороводню.

Хід уроку

І. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань.

  1.                     Перевірка домашнього завдання: відтворити схему «Хімічний зв'язок».
  2.                     Робота біля дошки:

1. Двоє учнів будують електронні формули атомів Літію та Хлору.

2. Як перетворити зовнішній енергетичний рівень цих атомів на завершений?

3. Який стан енергетично більш вигідний — Li чи Li+; F чи F?

III. Вивчення нового матеріалу

   Міні – лекція з критичним слуханням і маркуванням на полях:

       ! – це цікаво, не знав (не знала),

  •                    вже відомо,

? – не зрозуміло.

   Розглянемо схему будови атома Гідрогену:    

   Для завершення зовнішнього (першого) рівня йому не вистачає одного електрона.

Ядро вільного атома Гідрогену оточене сферичною симетричною електронною хмарою. Якщо два атоми Гідрогену віддалені один від одного на значну відстань, то вони не взаємодіють між собою. У разі зближення атомів Гідрогену на достатню відстань між ядром одного атома й електронною оболонкою іншого атома виникає сила притягання.

Унаслідок зближення атомів на певну відстань (розглядаємо схему утворення молекули водню) між ядрами атомів відбувається перекривання електронних хмарин і два електрони різних атомів Гідрогену утворюють спільну електронну пару. Між ядрами утворюється підвищена щільність негативного заряду, що утримує ядра, урівноважуючи їх взаємне відштовхування. Обидва електрони, кожен з яких раніше належав різним атомам, утворюють пари. У результаті виникає зв’язок між атомами Гідрогену. Кожен атом перетворює зовнішній енергетичний рівень на завершений, як в атома Гелію. Записуємо електронну схему утворення молекули водню.

H·+·H→H(:)H

   Зв’язок між атомами з допомогою утворення спільної електронної пари називається ковалентним зв’язком.

   Хімічний зв’язок між атомами характеризується суворо визначеною відстанню між ядрами, за якого притягання між атомами є максимальним. Ця відстань називається довжиною зв’язку. Характеристикою хімічного зв’язку також є енергія зв’язку і кут зв’язку. Ковалентний зв’язок виникає не лише між однаковими атомами, але й між атомами різних хімічних елементів, наприклад у гідроген хлориді:

H·+·СІ→H(:)СІ

   Розрізняють два різновиди ковалентного зв’язку — неполярний і полярний. У молекулі водню ковалентний зв’язок утворений спільною електронною парою між двома однаковими атомами Гідрогену. Спільна електронна пара розташовується симетрично щодо двох ядер, тому що вони мають однакову здатність притягувати електрони, тобто певне значення електронегативності. Такий зв’язок називається неполярним ковалентним зв’язком. Він утворюється між атомами елементів з однаковою електронегативністю. Наприклад: H2, Cl2, F2, О2.

   Розглядаємо будову молекули N2.

   Якщо електронегативність атомів різна, то спільна електронна пара зміщується до ядра атома з більшою електронегативністю. Такий зв’язок називається ковалентним полярним зв’язком. Наприклад: H−F, H−Cl, NH3.

 

   Робота з термінами:

   Ковалентний неполярний зв’язок – це зв’язок за допомогою спільних електронних пар, які рівновіддалені від ядер обох атомів.

   Ковалентний полярний зв’язок – це зв’язок за допомогою спільних електронних пар, які зміщені в бік атома з більшою електронегативністю.

   Робота в групах:

  1.                     Зобразіть утворення ковалентного зв’язку у формулах: азоту, фтору, брому.
  2.                     Опишіть механізм утворення ковалентного зв’язку у молекулах амоніаку та метану.
  3.                     Зобразіть утворення зв’язку у молекулах вуглекислого та чадного газів. Порівняйте їх.
  4.                     Опишіть механізм утворення молекули сірководню та гідроген броміду.

IV. Закріплення нового матеріалу

Мозковий штурм:

1. На які види поділяється ковалентний зв’язок?

2. Як можна визначити, полярним чи неполярним ковалентним зв’язком утворена молекула певної речовини?

3. За яким принципом утворюється ковалентний зв’язок?

4. Серед наведених молекул укажіть молекули, утворені ковалентним полярним зв’язком: HBr, N2, N2O5, O2, H2O, H2S.

5. Складіть схему утворення вищеназваних молекул.

V. Підбиття підсумків уроку

VI. Домашнє завдання: відповідний § _______ з підручника..  

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
16 березня 2018
Переглядів
29017
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку