Навчальний проект
«З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів»
«Форми періодичної системи хімічних елементів»
Перелік ключових компетентностей, розвиток яких передбачено проектом
Завдання проекту:
Навчальний проект
«З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів»
«Форми періодичної системи хімічних елементів»
Епіграф:
«Трудитесь, трудясь, вы сделаете всё и для близких и для себя,
а если при труде успеха не будет, будет неудача – не беда – попробуйте еще раз!»
Д.И. Менделеев
«Періодичному закону в майбутньому не загрожує руйнування,
а тільки надбудова і розвиток суспільства».
Д. І. Менделєєв
Веб-квест «Абетка природи»
http://periodikal224.blogspot.com/
Перелік шкільних навчальних предметів:
хімія, інформатика
Перелік ключових компетентностей, розвиток яких передбачено проектом
Завдання проекту:
Клас та вік учнів, які брали участь у проекті:
8 клас
Мета проекту:
Даний проект розроблений у рамках шкільного курсу предмета «хімія» і присвячений вивченню теми «Періодичний закон і Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.»
Покликаний систематизувати знання учнів по даній темі курсу, розглянути спроби класифікації зроблені до Д.І. Менделєєва в рамках проведення командної навчальної гри в стилі квест, що поєднає академічні знання курсу хімії з інформаційно-комунікаційними компетентностями.
Опис проекту
Абетка природи - квест, де потребуються певні знання з хімії та використовуються інформаційні технології, це взаємодія вчителя і учнів, командна співпраця і пошук, аналітичні дослідження та практичні результати роботи.
Ідея проекту:
Поєднання навчання з інформаційно-комунікаційними технологіями = нові перспективи і цікавий досвід
Напрями проекту:
1. Використання програмного забезпечення та on-line ресурсів при вивченні хімії
2. Спільна робота в «хмарних сервісах»
3. Пошук та обробка інформації
5. Аналітичні звіти та оформлення результатів проекту
Коротка анотація проекту
У ході даного проекту хлопці знайомився з історією відкриття й експериментального підтвердження періодичного закону Д.І.Менделєєва, створюють міні – дослідження про історію відкриття й експериментальному підтвердженні періодичного закону, і, по закінченню, даного проекту, разом із учителем, створюють буклет.
Ключове питання:
Доведіть справедливість слів Д.І. Менделєєва: «Періодичному закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки надбудова й розвиток обіцяються».
Питання, що направляють проект
Основне питання
Яка роль Д.І.Менделєєва в створенні Періодичного закону й Періодичної системи хімічних елементів?
Проблемні питання
Навчальні питання
Запитання 1 групи «ІСТОРИКИ»
Перш ніж закону з'явитися- багатьом ученим довелося потрудитися (повідомлення учнів).
-класифікація Берцелиуса;
-тріади І.В.Деберейнера (1816г.);
-спіраль А.Б.де Шанкуртуа (1862г.);
-октави Д.А.Ньюлендса (1865г.);
-таблиця Л.Мейера (1864г.).
Запитання 2 групи «ДОСЛІДНИКИ»
Запитання 3 групи «Експерти»
План проведення проекту
Стислий опис:
І ЕТАП ПЕРШИЙ - ІНДИВІДУАЛЬНИЙ
ІІ ЕТАП ДРУГИЙ – ГРУПОВИЙ
Об'єднаєтеся в групи:
ІІІ ЕТАП ТРЕТІЙ – КОЛЕКТИВНИЙ
представлення результатів
Етап четвертий публікація
Будинок, у якому живе дядюшка Одор, побудований по проекту найбільшого архітектора всіх часів і народів М., що жив в XIX столітті. Властиво, це не будинок, а великий семиповерховий палац, у якому проживають друзі, колеги й просто знайомі. Не можна сказати, що у всіх мешканців добрий, рівний і покладливий характер. Дехто між собою дружить, а інші прагнуть уникнути цієї дружби; деяких водою не розіллєш, а інших ніколи разом не побачиш. Проте, усі прекрасно вживаються в цьому чудовому будинку.
На першому поверсі – великий хол і всього три житлові кімнати. В одній з них живе сер Лий, а дві інші займає дядечко Оден.
Усього по вісім квартир на другому й третьому поверхах, тому їх, разом з першим, називають малими поверхами. На верхніх, більших поверхах кімнат набагато більше. На четвертому й п'ятому – по вісімнадцять, на шостому – тридцять дві.
Сьомий поверх ще не добудований, але по проекту там теж планується тридцять дві квартири.
Так що очікуються радісні й цікаві новосілля. Адже кожний мешканець цього будинку – яскрава індивідуальність. Правда, члени двох родин із першого погляду дивно схожі, є навіть близнюки, однак слід придивитися уважніше, і стане видно, які вони різні.
Потрібно сказати про особливості цього будинку. По-перше, переходи від одного поверху до іншого влаштовані у вигляді спирали. Щоб піднятися на верхні поверхи, треба пройти по сходах, а потім по довгому коридору наступного поверху. З кожного такого коридору окремі двері ведуть у кімнати мешканців.
Глибоко продумане в будинку розташування квартир по поверхах, і розподілені вони (квартири) з урахуванням родинних зв'язків між мешканцями. Родичі по прямій і бічний лініях можуть ходити один до одного в гості, минаючи коридори на поверхах, тому що кімнати по всій висоті будинку перебувають строго одна над іншою, а між ними є перехідні драбинки.
Тільки дві найбільші родини живуть разом. Враховуючи сімейні традиції, для них зробили виключення й виділили цим родинам окремі флігелі, одній – на шостому, інші – на сьомому поверсі.
Тут потрібно ще раз звернути увагу на прозорливість архітектора. Адже на першому етапі планування палацу зробили всього шістдесят три заявки на місце проживання в ньому. Однак архітектор М. урахував можливі демографічні зміни й заклав додатково в проекті близько тридцяти квартир розраховуючи на перспективу. І він не помилився: зараз у цьому будинку прописано більш ста мешканців.
Запитання:
1 група «Історики»
Мета дослідження
Гіпотеза дослідження
ми припускаємо, що труднощі класифікації хімічних елементів викликані недостатністю експериментальних даних.
Розподіл на ролі:
Координатор - координує роботу групи та презентує основні тези обраної теми, формує завдання для інших груп
Історики-проводять пошук та відбір необхідної інформації та створюють «шпаргалку».
Експерти-переглядають відібраний матеріал та формують презентацію
Екскурсоводи-презентують результати роботи
Завдання 1 групи «Історики»
Перш ніж закону з'явитися- багатьом ученим довелося потрудитися (повідомлення учнів).
-класифікація Берцелиуса;
-тріади І.В.Деберейнера (1816г.);
-спіраль А.Б.де Шанкуртуа (1862г.);
-октави Д.А.Ньюлендса (1865г.);
-таблиця Л.Мейера (1864г.).
Хід дослідження:
Дослідити спроби класифікації хімічних елементів до періодичного закону
Класифікація А.Берцелиуса.
тріади І.В.Деберейнера (1816г.);
-спіраль Баумгауера
-спіраль А.Б.де Шанкуртуа (1862г.);
-октави Д.А.Ньюлендса (1865г.);
-таблиця Л.Мейера (1864г.).
Посилання
2 група «Дослідники»
Мета дослідження
Представити різні форми зображення періодичної системи та розкрити значення закону для розвитку науки й практики.
Гіпотеза дослідження
в чому помилка висловлення: "Д.І.Менделєєв створив періодичну систему хімічних елементів"
Розподіл на ролі:
Координатор ( 1особа) - координує роботу групи та презентує основні тези обраної теми, формує завдання для інших груп
Історики (3 особи) -проводять пошук та відбір необхідної інформації та створюють «шпаргалку»
Експерти (3 особи) -переглядають відібраний матеріал та формують презентацію
Екскурсоводи (2 особи) -презентують результати роботи
Завдання 2 групи «Дослідники»
Хід дослідження:
Знайти рукопис таблиці, складений і підписаний 17 лютого 1869 року, першу друковану таблицю під назвою «Дослід системи елементів на основі атомних мас і хімічних властивостей» Д.І.Менделеєва.
Знайти першу таблицю, в якій були проставлені дійсні порядкові номери хімічних елементів, належить П. Фаянсу (опублікована в 1915 р.)
Вивчити сучасні форми періодичних таблиць:
Посилання
The Periodic Table of Rejected Elements (Периодическая таблица забракованных элементов) by Michael Gerber and Jonathan Schwarz. Тоже очень смешно. Особенно если вы без затруднений читаете по-английски.
3 група «Експерти»
Мета дослідження
сформувати знання про будову атома, виявити залежність будови атома від положення хімічного елемента в періодичній системі, визначити закономірності зміни властивостей хімічних елементів, пізнати й розкрити фізичний зміст періодичного закону
Гіпотеза дослідження
Чи можуть існувати у природі (і скільки) елементи, які легші за гідроген і важчі урану, тобто де проходить відповідно нижня й верхня межа періодичної системи, який у ній перший елемент, а який останній? Це питання виникло за 17 років після відкриття періодичного закону й залишається відкритим.
Розподіл на ролі:
Координатор - координує роботу групи та презентує основні тези обраної теми, формує завдання для інших груп
Історики-проводять пошук та відбір необхідної інформації та створюють «шпаргалку»
Експерти-переглядають відібраний матеріал та формують презентацію
Екскурсоводи-презентують результати роботи
Завдання 3 групи «Експерти»
Хід дослідження:
Посилання
Інструкції для учнів
КООРДИНАТОР групи - розподіляє ролі та завдання в межах обраних ролей, координує роботу групи та презентує основні тези обраної теми, формує завдання для інших груп.
Для складання завдань будемо використовувати сервіс learningapps. Шаблонів для складання різних за формою завдань на цьому сайті багато, але обов'язково будемо використовувати наступні:
Але для складання завдань необхідно зареєструватися на сайті learningapps самостійно або одержати логін і пароль для входу від учителя, який сам додасть учнів у віртуальний клас. Посилання на виконані завдання розміщаємо на сторінці "Перевір себе"
Не забудьте оцінити завдання інших груп. Критерії оцінки в прикріпленому файлі.
Інструкція до складання перевірочних завдань
1. Завдання "Текст із помилками". Відкриваємо шаблон: http://learningapps.org/create.php. (не забудьте зареєструватися на сайті або одержати логін і пароль від учителя. Сайт німецькомовний, для перекладу треба нажати на прапорець із російським прапором у верхньому правому куті). Вибираємо шаблон "Mark in texts" У рядок "Назва додатка" вводимо назву нашого завдання.
Складаємо текст. Текст повинен містити не менш 1000 знаків із пробілами, та містити не менш 5 помилок. Інструкція для складання завдання на малюнку: Після складання тексту внизу сторінки натискаємо " Установити й показати в попередньому режимі ". Після перегляду вправи натискаємо або "Зберегти додаток" або, якщо прагнете щось ще змінити в завданні - "знову настроїти". Якщо завдання готове, то після натискання "Зберегти додаток" унизу сторінки з'являється посилання на завдання й код для вставки на сторінку. Посилання на виконані завдання розміщаємо на сторінці "Перевір себе"
2. Завдання "Вікторина". Відкриваємо шаблон: http://learningapps.org/create.php. (не забудьте зареєструватися на сайті або одержати логін і пароль від учителя. Сайт німецькомовний, для перекладу треба нажати на прапорець із російським прапором у верхньому правому куті). Вибираємо шаблон "Вікторина". У рядок "Назва додатка" уводимо назву нашого завдання.(Приклад завдання "Вікторина" можна подивитися тут: http://learningapps.org/72706) Вікторина повинна містити не менше 10 питань, варіантів відповіді повинно бути не менш 3. Питання сформулюйте заздалегідь, підберіть варіанти відповідей, потім відкривайте шаблон і починайте вводити текст, або картинки, або відео.
Після того, як усі питання й відповіді будуть уведені, натискаємо внизу сторінки натискаємо " Установити й показати в попередньому режимі ". Після перегляду вправи натискаємо або "Зберегти додаток" або, якщо прагнете що те змінити в завданні - "знову настроїти". Якщо завдання готове, то після натискання "Зберегти додаток" унизу сторінки з'являється посилання на завдання й код для вставки на сторінку. Посилання на виконані завдання розміщаємо на сторінці "Перевір себе"
3. Завдання "Кросворд". Відкриваємо шаблон: http://learningapps.org/create.php). Вибираємо шаблон "Кросворд". У рядок "Назва додатка" уводимо назву нашого завдання. Кросворд повинен складатись не менш, чим з із 7 слів. Необхідно заздалегідь приготувати і питання і відповіді.
Після того, як усі питання й відповіді будуть уведені, натискаємо внизу сторінки натискаємо " Установити й показати в попередньому режимі ". Після перегляду вправи натискаємо або "Зберегти додаток" або, якщо прагнете що те змінити в завданні - "знову настроїти". Якщо завдання готове, то після натискання "Зберегти додаток" унизу сторінки з'являється посилання на завдання й код для вставки на сторінку. |
Посилання на виконані завдання розміщаємо на сторінці "Перевір себе"
ІСТОРИКИ - проводять пошук та відбір необхідної інформації та створюють «шпаргалку», яка:
а) повинна бути короткої;
б) повинна містити відповіді на всі питання, які можуть виникнути при виконанні завдань;
в) повинна бути зручної у використанні – текст, схеми, таблиці легко читати й знаходити потрібну інформацію;
г) НЕ повинна бути просто переказом підручника, або тексту з Інтернету
І найголовніше – наша шпаргалка буде електронною
Як скласти шпаргалку?
текстовый документ Google диску - перейшовши за посиланням відкрийте документ натисніть "файл" - "створити копію" - "ок" - "файл" - "перейменувати" - уведіть назву, що полягає з прізвищ тих, хто буде цей документ робити - "ок", скопіюйте адресу вашого документа й прикріпіть його на сторінці блогу в коментарях, щоб усі інші учасники могли зайти й працювати разом. Не забудьте настроїти загальний доступ - натиснувши у верхньому правому куті синій прямокутник "настроювання доступу" - змінити - виберіть «користувачів», у яких є посилання, натиснувши "читач" і виберіть зі списку, що випадає, "редактор" - зберегти - унизу вікна натисни "готово"
блокнот Etherpad - перейшовши за посиланням натисни на синій прямокутник (створити новий блокнот) - вилучи англійський текст у блокноті, що відкрився. Скопіюй адресу з рядка браузера й прикріпи його на цій сторінці в коментарях, щоб інші учасники могли працювати разом з тобою. (https://ethttpad.mozilla.org/)
ЕКСПЕРТИ-переглядають відібраний матеріал та формують презентацію та розміщують її в коментарях на вашій сторінці
Якщо форма виконання завдання презентація, то:
- вона може бути виконана в Power Point
- це може бути презентація, виконана в Googl
Якщо ви обрали форму представлення іншу то це може бути:
стіннівка – перейшовши за посиланням натисніть "створити стінгазету" - скопіюй посилання з рядка браузера, прикріпіть його в коментарях, щоб інші змогли зайти в стінгазету й починайте працювати. Дайте назву готовій стінгазеті.
Якщо ви вирішили скористатися Googl, але зазнаєте труднощів у розміщення документів, прочитайте інструкції ТУТ.
ЕКСКУРСОВОДИ - презентують результати роботи використовуючи шпаргалки які створили історики та презентації експертів
Корисні посилання
Как правильно искать информацию в Интернете
Які навички мають одержати учні в ході реалізації проекту?
Усі учні класу працювали в команді. Завдяки командній роботі в учнях формуються такі життєво важливі навички як вміння працювати в команді, правильно оцінювати свої можливості, толерантність. Через виконання послідовних дій, співставлення та обробку великої кількості інформації розвивається логічне та критичне мислення. Робота в цьому проекті має практичну спрямованість, саме тому учні розуміють де можливо застосувати знання з інформаційно-комунікаційних технологій та навчального предмету - хімії.
Таким чином, стає можливим поєднання академічних знань профільного курсу хімії з інформаційно-комунікаційними компетентностями. Виконуючи запропоновані завдання, учні навчаться працювати із сервісами etherpad, lerningapp, googl, wikiwall, twitter, програмами Microsoft Publisher, Microsoft Power Point, Microsoft Word.
Особистісні результати |
Міжпредметні результати |
Предметні результати |
|
|
|
Корисні ресурси
Web 2.0 проекту