Козацькими шляхами до різдвяних сят

Про матеріал
вміщено жанри українського фольклору історичні та зимо-обрядові пісні. Особливості історичної пісні як жанру народної творчості. Виховування почуття патріотизму, гідності, шанобливе ставлення до народних традицій.
Перегляд файлу

Харківська районна державна адміністрація                                                               Відділ освіти                                                                                                Циркунівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів                                Харківської районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

                                                             

І.В.Бібікова

Урок – мандрівка                                                                                                 «Козацькими шляхами  до Різдвяних свят»                                                                                              (по темі «Музика мого народу»)

 

 

 

 

 

 

 

Харків 2012

 

 

 

Рекомендовано методичною радою                                                                    інформаційно-методичного центру відділу освіти                                                Харківської районної державної адміністрації                                                       Протокол №  4 від 17.12.2012

 

 

Автор: Бібікова Ірина Валентинівна, учитель музики, спеціаліст вищої категорії, вчитель – методист.

 

Урок – мандрівка «Козацькими шляхами  до Різдвяних свят»                               (по темі «Музика мого народу»).- Харків.2012 -32с.

 

У збірнику вміщено  жанри українського фольклору історичні та зимо-обрядові пісні. Особливості історичної пісні як жанру народної творчості. Виховування почуття патріотизму, гідності, шанобливе ставлення до народних традицій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

  1. Рекомендації                                                                                                     4
  2. Вступ                                                                                                                 6
  3. Опис підсумкового уроку   - мандрівки 

«Козацькими шляхами  до Різдвяних свят»                                                7          

  1. Хід уроку                                                                                                          8
  2. Висновок                                                                                                          30
  3. Список використаної літератури                                                                   32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендації

  Для розвитку творчості  учнів, закріплення вивченого матеріалу, вчитель   шукає нові шляхи,  удосконалення навчально-виховного процесу, які б допомагали підвищити інтерес  учнів  до  матеріалу,  що вивчається,  активізувати їхню  діяльність  на уроках музики, прищеплювати любов до музики. Одним з таких шляхів вважаю проведення уроків – мандрівок музики на основі бінарності, інтеграції змісту, відібраною  з  кількох предметів  та  об’єднаною  навколо  однієї  мети.  Це об’єднання спрямоване на посилення   інформаційного змісту та емоційне збагачення сприймання, мислення і почуттів учнів завдяки залученню додаткового цікавого матеріалу, що дає можливість з різних боків пізнати музичне явище, поняття, що вивчаються, досягти  цілісності знань учнів. Джерелом музики є життя, історичні події. Музика передусим розповідає про людину, або багатьох людей, виражаючи їхні  почуття, думки, характери. Відображає  вчинки. І тому так важливо поєднувати  музику з літературою, історією, географією, живописом. Певний музичний образ становиться  яскравішим, багатостороннім, різноманітним, доступнішим.                                                                                                    

  Вчителям загальноосвітніх шкіл  по предмету «Музичне мистецтво»          4 клас рекомендується проводити  нетрадиційні форми  уроків музики. Різностороння музична діяльність головна умова  музичного розвитку дітей. Дуже важливо залучити дітей до творчих змагань, для цього клас поділяється, наприклад , на два колектива. Музикування на музичних та музично – тембрових інструментах спрямовані на розвиток творчих здібностей . Можливо використовувати схеми макету  фортепіано. Вивчення клавіатури інструмента, звукоряда. Учні спочатку «грають» по схемі, а потім пробують на фортепіано легенькі  по змісту народні колядки,  щедрівки. Можливо пропонувати  творчі завдання: придумати свою казку і своєю групою озвучити її  на музично-тембрових інструментах. Гра «Казка» спрямована на розвиток  літературних творчих  здібностей, коли учні можуть створювати  казки, де  б головним  героєм були музика, природа, музиканти, тварини, музичні інструменти. Так творча  імпровізація має сприяти опори на рух і  гру на музично - тембрових інструментах (елементарних інструментах), на мову й поезію, казку.          Вчителям рекомендується проводити такі види роботи на нетрадиційних уроках:                             

  1. Інсценування української народної  пісні .
  2. Уроки ритму – викладання  ритму через художні образи на стендах.
  3. Диригування самими учнями (практичне).
  4. Самооцінювання за допомогою кольорових карток.
  5. Підсумкові роботи через викладання малюнків (зв'язок з образотворчим мистецтвом).
  6. Диференціація навчання (клас поділяється на групи), однакові умови.
  7. Робота асистентів.
  8. Динамічність роботи кабінету.

         До нетрадиційних уроків треба готуватися заздалегідь: проаналізувати програми, підготувати учнів. Проводити можна  як одному вчителю, так і разом із спеціалістом з образотворчого мистецтва,  літератури, історії, географії.

   Досвід  проведення таких уроків переконує в тому, що вони вносять у звичайний хід шкільного  життя новизну, зменшують перевантаження дітей, сприяють вихованню інтересу до музики і до навчання взагалі. Сприйняття музичних образів відбувається  дякуючи своєрідності творчої діяльності учнів.        

          В результаті,  ідея твору сприймається, як щось потаємне. Слухати музику так,  щоб чути її - це напружена робота серця, ума і особлива творчість.                        Впливаючи на учнів, музика здатна хвилювати, радувати, викликати інтерес до себе. Радість і печаль, надія і розчарування, щастя і страждання – всю цю гамму людських почуттів, яка передається в музиці, вчитель повинен допомогти учням почути, пережити й усвідомити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вступ.

          Потреба у творчості – складна духовна потреба. Вона поки ще не розвинута в кожному до досконалості, але практично кожна людина має задатки – творче починання. Пробудження творчості в людині відкриває для неї шлях до розкриття власної особистості  і шлях до реалізації своїх можливостей, свого таланту. Розвиваючи цю властивість людської самореалізації, учитель спрямовує свою повсякденну роботу  по накопиченню знань, вмінь і навичок через розвиток творчості  поряд з практичною науковою діяльністю учня. Такий підхід до навчання дітей особливо приємлимий на уроках естетичного циклу і відкриває перед учителем великі перспективи на удосконалення навчально-виховного процесу, де урок є основною формою діяльності. На нетрадиційному уроці – мандрівці вчитель працює над проблемою розвитку творчої особистості  дітей, коли треба і можливо виконати  завдання  лише підійшовши до нього творчо, тоді дитина на уроці почуває себе творцем , в ній пробуджується  зацікавленість  процесом здобуття знань – результат буде обов’язково.

         Учні з задоволенням  придумують свої казки , малюють під впливом музики, характеризують  музичний твір за малюнком чи картиною. У ході  творчого розвитку учнів відбувається і якісні зміни у психіці, а також іде і процес розвитку і самої творчості. Придумані  пісні, казки дітей на уроці, дома обов’язково зазвучить на цікавому уроці – мандрівці.

 Педагог-гуманіст Василь Сухомлинський  велику увагу  приділяє емоційному розвитку дітей. Новий підхід до використання казок В.Сухомлинського  вбачає передусім у введенні до педагогічного арсеналу художньо - естетичних засобів впливу, а саме : засобів музичних, шумово-тембрових інструментів  з безпосередньою участю самих дітей у дії.

Проблему використання нетрадиційної форми роботи за казками В Сухомлинського є казки – інсценівки, де діти співають, танцюють, роблять музично – ритмічні рухи, відображаючи зміст твору.

Казки В.Сухомлинського – насичені олюдненими емоціями – зокрема й ті, в яких звучить музика природи: «Все співає в лісі», «Як дзвенять сніжинки», «Флейта і вітер», «Бджолина музика».

Казки В.Сухомлинського озвучуємо дзвіночками, стукалочками, китайськими паличками, ліхтариками.

Бажано, казки озвучувати до календарно-обрядового  циклу: жниварського, зимового, весняного, літнього.

 

 

ІІ. Опис підсумкового уроку – мандрівки

«Козацькими шляхами  до Різдвяних свят»

(по темі «Музика мого народу»)

Мета:    Ознайомити учнів з жанрами українського фольклору – історичними та зимо-обрядовими піснями у житті народу. Визначити особливості історичної пісні як жанру народної творчості. Виховувати почуття патріотизму, гідності, шанобливе ставлення до народних традицій.

Ціль уроку: Збудити учнів до активної діяльності, інтересу до музики, розвивати творчі можливості дітей засобами інсценізації, театралізації. Формувати в учнів самостійність, вміння аналізувати, порівнювати , робити висновки.

Обладнання:

  1. Інтерактивна дошка
  2. Ноутбук
  3. Музичні інструменти: фортепіано, гітари, сопілочки
  4.  музичні темброво-шумові інструменти:стукалочки, дзвіночки, марак аси, барабани, бубен, китайські палиці.
  5. Музичний центр, фонотека з  музичними творами.
  6. Таблиці щедрівок, колядок.
  7. Схеми клавіатури фортепіано.
  8. Кольорове оцінювання.
  9. Художні ілюстрації до музичних творів.
  10. Карта-схема мандрівок.
  11. Портрети композиторів: М. Леонтовича, М. Вербицького.
  12. Портрети  художників І. Рєпіна, С. Васильківського.
  13. Портрет В. Сухомлинського.
  14. Рушники, українські народні костюми.
  15. Роздатковий матеріал ( казка « Як дзвенять сніжинки»                                        В. Сухомлинського).
  16.  Ілюстрації картин О.Прахова «Щедрий вечір»

 

 

 

ІІІ. Хід уроку:

Вхід учнів у клас під музику Є.Адамцевича «Запорізький марш»                        з українським  укліном,  маршируючи.

Вчитель: Дорогі  друзі! Сьогодні у нас надзвичайний урок:  урок – мандрівка «Козацькими шляхами до Різдвяних свят». На наш урок завітали гості: вчителі  та отамани старших гуртів. Давайте їх привітаємо розспівкою «Знайомка» - М.Щуть. (звучить розспівка «Знайомка»).

 Вчитель : Дорогі діти! Я вас запрошую у чарівну, музичну подорож по нашій любій Україні. Щоб мандрувати, що потрібно взяти з собою?

Учні: - Потрібно взяти у мандрівку карту.  

Вчитель :  Так, вірно діти . Перед вами схема – карта з маршрутами двох

               гуртів.  Я пропоную поділити вас на два гурта:

- Перший гурт ви назвали «Козачата»,

- другий гурт  ви назвали «Січовики».

Кожний гурт іде своїм маршрутом і за кожну відповідь отримує оцінку у вигляді підкови, або дзвіночка. Кожний гурт має свою емблему:

 Пер ший гурт – Козацька підкова,    

 

   Другий гурт -  Чарівний дзвіночок.   

                         

На карті  - схемі ви будете самі виставляти кольорові оцінки, які поставлять вам  наші журі – гості - вчителі та учні старших класів.

Червоний колір – високий бал

Синій колір – достатній рівень

          Зелений колір – середній рівень.

 

Вчитель : Діти ! Тема нашого підсумкового уроку – конкурсу «Музика мого   народу». Пісенна творчість українського народу складалася і збагачувалася  протягом  століть, є золотим фондом  української музичної культури , усним літописом життя нашої «Батьківщини», її історією. Діти ! Яка пісня стала на України самою яскравою, урочистою?

Козачата: Самою урочистою піснею став «Гімн України», який написав поет  Павло Чубинський і композитор Михайло Вербицький.

 

Вчитель Що означає поняття гімн?

Січовики: Гімн – це урочиста пісня , символ            

                    державної єдності .

 

 

 

                                                                                        М.Вербицький

 

 

                                                                          

 

                  П.Чубинський

                                  Він став Державним  Гімном України.

О Україно!

О, рідна ненько!

Тобі вірненька присягнем.

                                              (Звучить « Гімн України»)

 

                  Всі учні  вчителя, гості співають «Гімн України»

                 В кінці виконання – український уклін  і всі сідають .

Вчитель : Починаємо нашу мандрівку з Запорізької Січі 

         -Діти, що ви знаєте про Запорізьку Січ?

 

Козаки 17 століття, Азанос  Шефоуноф

Козачата: Запорізька січ – військовий центр козацтва. Всі козаки вважалися рівними між собою.

Січовики: Особливою увагою серед запоріжців  користувалися  сильні, сприті, кмітливі вояки.

 

 

 

І зупинка- « Козацьке вітання».

Вчитель : кожний гурт має показати свої музичні знання , свою музику,  майстерність.  Ви  готові?

Вчитель : Гурт «Козачата», вам слово…

Отаман «Козачат»:          Гурт! Струнко! Гурт,  наш девіз :     

                    «Козацькому роду нема переводу».

                    Гурт, наша пісня!

( Лунає українська народна пісня  « Ой на горі та женці жнуть» з барабанами та  маршируванням)

Вчитель : Молодці! Скажіть, як виконання та спів цієї пісні впливають на ваші почуття?

Козачата: Ми з гордістю співаємо про далеке минуле нашого народу. Перед нами проходять мов живі герої  Дорошенко, Сагайдачний, які захищали нашу Батьківщину.  Характер музики героїчний переможець.

 

 

 

 

 

 

Вчитель : Гурт «Січовики»  вам слово.

Атаман: Гурт! Струнко! Гурт,  наш девіз « Козацька слава не вмре, не загине!».

               Гурт,  наша пісня!

(Лунає українська народна пісня «Гей, там на горі  Січ іде»

 з барабанами та маршируванням ).

Вчитель : Як ця пісня впливає на ваш настрій? Яка вона по характеру?

«Січовики»: Ми почуваємо себе гідними українцями.

                        Ця пісня героїчна,  патріотична , мужня .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель : Молодці! Ми з вами діти нашого народу,  навіть  через 1000 років ми будемо відчувати козацький дух, героїзм, стійкість, любов до України в наших козацьких піснях. Наші гості – члени журі – вам слово.               Перед вами кольорові оцінки, поставте їх будь ласка.

( Журі показує свої оцінки і

 учні з кожного гурта виставляють на карті свої оцінки )

 

 

 

ІІ зупинка – « Запорізька».

Вчитель : - діти ! Що за музика пролунала на початку уроку?

Козачата: Ми зайшли під музику «Запорізький марш» композитора                Євгена Адамцевича.  

Січовики: - Адамцевич    український кобзар, бандурист. У дитинстві він               втратив зір, багато їздив по всій Україні. Мав багато пісень присвячених козацтву.

Вчитель: діти яка буває музика?

Козачата: музика буває народною і композиторською,

Січовики: «Запорізький марш»                                    

                   Є.Адамцевича  та                                                                                                                         

                   «Гімн України»                                                     

                    М. Вербицького є                             композиторською        

                  музикою.                                             Євген Адамцевич

                                                                             

Вчитель : Дорогі друзі ! З стародавнього часу нам залишився скарб пісень, у яких оспівана майже кожна історична подія нашої  Батьківщини.

                 Як називаються ціі пісні?

Козачата: Ці пісні називаються історичними, козацькими, лицарськими,

                  січовими.

Вчитель : Що описують ці пісні?

Січовики: Всі козацькі пісні описують не тільки самі події, але і їх героїв.

Вчитель : Молодці ! Ви багато знаєте про життя нашого народу .

                   Журі! Вам слово:

(Члени журі виставляють  свої оцінки)

 

ІІІ Зупинка -  «Художньо-музична»

Лунає пісня  Марусі  Чурай  «Засвіт встали  козаченьки».

Вчитель: Пролунав фрагмент пісні . Скажіть будь ласка чи знайома вам вона.

«Козачата»: Ця пісня  «Засвіт встали козаченьки», яку написала    піснярка  Маруся Чурай.

Січовики:  Характер музики вольовий, героїчний, сміливий, мужній.

Вчитель : Перед вами знаходяться художні ілюстрації,  ви відбираєте ті, які на

вашу думку підходять до козацьких пісень?  Чим вони  об’єднані, що   є спільного в музиці і в ілюстрації картин?

                   Вашу загальну відповідь озвучує отаман, або любий член гурту.

 Ви відбираєте відповіді спільно в гурті,   під звучання пісні «Засвіт  встали  козаченьки»   ( фонограма).

 

 

 

 

 

Козачата : Наш гурт вибрав ілюстрацію картини Іллі Рєпіна «Запорожці  пишуть  листа турецькому султану»

 

 

В місті Чугуєві Харківської області  є

художній музей ім. І.Рєпіна,  де знаходиться                          

його хата , картини.                                            

                                                      

 

                І.Рєпін (Автопортрет)

.

 

                 І.Рєпін «Запорожці пишуть листа  турецькому султану»

 

 

Козачата : І в музиці  і в картині ми бачимо і чуємо сильних, мужніх,

волелюбних козаків , які з усмішкою пишуть листа , показуючи  незалежність  духу

 

                                                      О.Бубнов. "Тарас Бульба

 

Січовики: наш гурт вибрав ілюстрацію картини  О.Бубнова «Тарас Бульба». 

                  На чолі війська ми бачимо і чуємо в музиці сильного героїчного

                  отамана, який веде своє військо на ворога.

                  І музика і картина показують рішучість , твердість духа козаків, 

                  стрімкість до перемоги.

 

(Журі ставить оцінки за відповідь)

 

 

IV.Зупинка - «Конкурс отаманів ».

Вчитель: Запрошуємо отаманів гуртів «Козачата» і «Січовики» на сцену.

                Ваше завдання – повторити ритми , які ви почуєте у виконанні

                гуртів старшої школи. Оцінки ви отримуєте як від журі , так і від

                членів гуртів.

(Проводиться конкурс і виставляються оцінки)

 

V. Зупинка - «Танцювальна».

Вчитель :   Раніше  ні одно свято не проходило без танцю  запорізьких козаків

                  «Гопака».  І тому зараз  ми проводимо танцювальний конкурс . 

                   Кожний гурт  покаже кращих своїх танцюристів.

 

Гурти проводять конкурс одночасно.

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Гопак Війська запорізького

(Журі ставить оцінки за виступ)

VІ.Зупинка -  «Зимова, казкова»

Вчитель: Дорогі  діти!  Подивіться . будь  ласка, за вікно. Яка зараз  пора року?

Козачата : За вікном красуня Зима.

 

 

 

 

 

 

 

 

        

   

 

                               Шишкін  «На Півночі дикій»                                                                                    

Січовики: Ми раді приходу Зимоньки – снігуроньки.

Вчитель : Сьогодні ми з вами озвучуємо  чудову, зимову казку

                 вчителя     і письменника 

                  Василя  Сухомлинського.

                 «Як дзвенять сніжинки».

                Озвучуємо простими

                 музично-тембровими інстру -

                ментами: дзвіночками,

                стукалочками, бубном,

                маракасами, китайськими паличками, ліхтариками. Цю казку ми

                поділимо на  дві частини. 

                Першу частину озвучує гурт «Козачата»

                Другу частину  озвучує гурт «Січовики».

                У цій казці кожний учень бере участь . Спочатку учень читає

                одне речення і зразу його озвучує.

Вчитель : Гурт «Козачата» вам слово:

 

 

 

 

 

 

 

 Саврасов А. "Зима"

Козачата:                             «Як дзвенять сніжинки»

1.Це було темного зимового вечора -                       деревяна трубочка

2. Сонце сховалось за обрій -                                         шарудіння паперу

3.Зарожевів сніговий килим -                                        маракас

4.Стало тихо-тихо  -                                                        металеві палички

5.Замерехтіли зорі в глибокому небі -                          ліхтарики

6.Раптом, з Півночі насунула чорна хмара -                фольга

7.Пливе над снігами -                                                     фольга

8.Потемнів сніговий килим -                                          румба

9.Падають сніжинки на землю -                                    дзвіночки

          10. Тихо лягають на поле , на ліс, на дорогу -              дзвіночки

11. Я прислухаюсь до  тихого снігопаду

І чую ніжний дзвін -                                                       китайські палички                            

 

Юров В. "Зимова казка"

Січовики:

1.Немов десь далеко - далеко

   Бринить велика кришталева чаша -                   кришталева чаша

2.До якої доторкається срібний молоточок -       дзвіночок

3.Що воно дзвенить? Іду прислухаюся -              дзвіночок

4.Дзвін лише від маленької ялинки,

   Що росте у нас на шкільному подвірї -            китайські палички

5.Вслухаюся і дивуюся  -                                       металеві палички

6.То дзвенять маленькі сніжинки -                       дзвіночок

7.Висять на ялинкових гілочках -                         дзвіночок

8.Доторкаються одна до другої -                           дзвіночок

9.Немов срібні дзвіночки -                                     дзвіночок

10. І дзвенять, дзвенять,

     аж місяць прислухається -                                  маракас

Вчитель : Журі вам слово.

(Журі виставляють оцінки)

 

 

                

VII. Домашнє завдання  -  («Дитяча казка»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Шишкін І. "Зима у лісі"

 

Вчитель :Діти! У вас було творче завдання: кожному гурту придумати ,

                 записати , озвучити та намалювати свою зимову казку.

                 Гурт «Козачата» - ваша казка.

 

 

 

 

 

Козачата : Наша казка називається

                             «Диво в новорічну ніч»

 Саврасов А. "Зимовий пейзаж"

  1.  Це було зимового ранку

     Завивав вітер, ішов сніг -                                 свисток, пляшка

  1. Мороз морозив усе навкруги -                         шарудіння паперу
  2. В лісі зібралися косулі -                                   деревяні палички
  3. В лісі зібралися зайці -                                     барабани
  4. В лісі зібралися білочки -                                 маракаси
  5. В лісі зібралися дятли  -                                    деревяні палички
  6. В лісі зібралися косулі, синички

та горобчики –                                                  китайські палички

  1. Раптом Вони побачили чарівне диво -           кришталева ваза
  2. Тихо-тихо зашуміли ліси, -                             металеві палички
  3.                   . сильний вітер -                                               пляшка
  4.                   Розніс у білих сніжинках -                              дзвіночки
  5.                   Казковий танець чарівного

Снігового коня -                                              китайські палички

  1.                   Він кружляв  поміж

кольоровими зірочками -                                ліхтарики

  1.                   Цокав копитами -                                            стукалочки
  2.                   Витанцьовуючи свій чарівний танець -        дзвіночки
  3.                   Це таке диво!-                                                   кришталева чаша

Вчитель: Січовики , ваша казка.

Січовики: Наша казка називається

«Новий рік у лісі»

                                       Киселев "Зимний пейзаж"

«Новий рік у лісі»

  1. Прийшла зима. Білі сніги вкрили поля і ліси          шарудіння паперу
  2. Прокинувся холодний вітер                                      пляшка
  3. Зашуміли верховинця дерев                                      фольга
  4. Ніч оповила все навкруги                                          китайські палички
  5. В цю чарівну ніч падали  пухнасті -                         дзвіночки
  6. Сніжинки на землю                                                    дзвіночки
  7. На ясному небі спалахували зірки, -                        ліхтарики
  8. Яких не злічити -                                                        ліхтарики
  9. Всі мешканці лісу: ведмідь -                                     фольга
  10.  Лисички                                                                      маракаси
  11.  Олені чекали діда Мороза  -                                     деревяні палички
  12.  Ось і він чарівний дід Мороз -                                 шарудіння  паперу
  13. Він приніс бажані подарунки -                                  дзвіночки
  14. Яка чудова новорічна ніч! -                                       кришталева чаша    

Вчитель :  А зараз покажіть,  будь ласка,  свої малюнки до своїх казок.

                  Журі!  Вам слово 

VIII. Зупинка -  « Календарно-обрядові пісні».

Вчитель : Мені дуже сподобалися ваші зимові казки. А які пісні ми з вами

                співаємо зимою.

  

 

 

 

 

 

 

                                

Козачата: Ми співаємо зимові, календарно-обрядові пісні – колядки ,  

                   щедрівки.

Вчитель : Давайте подивимося фрагмент фільму «Різдво. Святвечір»

 

             

М.Пилюкенко «Святочне ворожіння»

Вчитель : А який головний зміст колядок та щедрівок?

Січовики: Головний зміст колядок і щедрівок – побажання добробуту

                  селянській родині, багатий урожай, діти посипають навколо себе

                  зерно  і виголошують коротенькі пісеньки – побажання, часто

                   з гумором.

(Журі виставляють оцінки за відповідь)

ІХ. Зупинка - Конкурс « Гра на музичних інструментах».

Вчитель : Проведемо  конкурс на краще виконання колядок. Кожний гурт

                вибирає свого музиканта, який виконує колядку, а діти співають

               та інсценують її.

                Запрошуємо гурт «Козачата».

Козачата: співають і виконують з інсценуванням  та грають на схемах –

                  клавіатурах фортепіано, а музиканти на фортепіано і сопілці колядку

                 «Я маленький пастушок».

Іваненко М. “Зима в тиші дерев”

Січовики: музиканти грають колядку «Колядниця» на сопілці, гітарі, 

                фортепіано, а інші діти грають на схемах – клавіатурах  фортепіано,

                інсценують пісню.

 Вчитель:  Журі! Вам слово.

(Журі виставляють оцінки)

 

Х.Зупинка -  Музична вікторина : «Щедрик».

 Вчитель : Діти! відгадайте, будь ласка, що за музика лунає?

(лунає щедрівка «Щедрик»- М.Леонтовича).

                                                           

 

 

 

 

 

                                  М.Лєонтович

  Козачата: Звучить щедрівка

«Щедрик» в  обробці Миколи

Леонтовича,    українського

композитора.

М.Леонтович  збагатив  народну мелодію – написав  обробку  для  хору.

Січовики: В щедрівці описується радість праці, побажання добробуту,

                  родинного щастя.

 (Журі ставить оцінки за виступ)

ХІ.Зупинка -  «Музично-ігрова».

Вчитель :  Обряди, колядування й щедрування  проходили за певним сценарієм    із дійовими особами, переодяганням.

 

Вчитель : Діти ! Зараз ми проведемо музичну гру на щедрівку

 

                                                                          «Де коза  ходи ть».

     Кожний із гуртів вибирає кращого артиста, який буде грати «Козу».

 

    Учасники одночасно грають свою роль, а учні співають і підігрують їм. І так починаємо!

Козенята одягають ріжки  і весело стрибають, підтанцьовують по класу, чіпляючи присутніх, буцаючись ріжками.

У відповідності  до тексту пісні козенята «помирають», а потім «оживають»,  веселяться  і просять , щоб їм пощедрували.

 

Вчитель: Журі! Оцініть виступ козенят  та участь  у виконанні гуртів.

 

(Журі ставить оцінки за виступ)

 

 

 

ХІІ. Зупинка – Підсумкова.

Вчитель : діти ! Подивіться на нашу маршрутну карту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перед вами чудові козацькі шляхи, які усіяні вашими прекрасними 

оцінками. Всі  учні брали  активну участь у  конкурсах і журі дала вам

високу оцінку гуртам «Козачата» та «Січовики». Молодці!

Пісенна творчість українського народу - нев’януча краса його

духовної культури. Український народ радіє зимі, багатому снігу,

тому що сніг зігріває  матінку - землю, рослини – взимку;  напоїть

животворною вологою - весною; дасть «хліб високий»  - восени. Тому

й кажуть  у народі: «Багато снігу, багато хліба», «Зима багата снігами,

а осінь пирогами».

А  як ми звертаємося до снігопаду?

Козачата: Сніговиця, сніговий, завірюха, заметіль

Січовики: Хуртовиця,  хурделиця, віхола - метелиця.

Вчитель :  І все це разом (радість, надія, сподівання)  звучить у народних   

                  піснях. Любі діти, давайте  разом з нашими гостями заспіваємо 

                  улюблену   щедрівку на Україні «Добрий вечір»

 

 

 

 

 

Діти встають і інсценують, співаючи  щедрівку.

Вчитель: Молодці! Ви дуже гарно співали, відповідали. На наступний урок

                 підготуйте свої щедрівки , колядки , які ви знаєте.

Вихід учнів із класу під музику  «Запорізький марш» Є.Адамцевича.

 

Висновок

      Робота по розвитку творчості учнів навчання має у вчителя кілька етапів: розвиток творчого мислення, форми і методи включення дітей у творчу діяльність - момент відриву від стереотипу, розвиток творчих можливостей.

     Уроки музики мають забезпечити  формування державної культури особистості  в тісному  зв’язку з культурою її народу. Вони повинні готувати дітей    до життя  і творчості  в умовах певних традицій, що склалися історично, виховувати не тільки знавців і шанувальників, а й активних творців  фольклорних  музичних традицій.

    Фольклор  – інтонаційне  джерело  класичної  музики, фундамент для створення високохудожньої  сучасної  масової    популярної музики. Без нього музика втрачає зв'язок  з життям і широким слухачем. Народна пісня через свою інтонаційну виразність    допомагає ефективно аналізувати , співставляти   різні й сході за характером  музичні образи  в тісному зв’язку  з виражальними засобами і жанрами. Завдання музично-естетичного виховання  неможливо  вирішувати  від національного музичного  і художнього мислення.

Я із захопленням і інтересом  ставлюсь до української народної пісні.  Тому в процесі уроків потрібно  виховувати у дітей інтерес до української народної пісні; через рухи, ігри, інсценування. І тому,  я пропоную нестандартні форми проведення  уроків-мандрівок.

Основні завдання:                                                               

  1. Естетичне виховання.
  2. Оволодіння вокально-хоровими навичками.
  3. Виховання інтересу і любові до народної пісні, музичних ігор, танцю.
  4. Виховання пошани до звичаїв нашого народу.
  5. Розвиток музичності, почуттів ритму,  розвиток координації,  рухів, пластичної виразності, артистичності.
  6. Вибір пісні для інсценування, розучування їх, проробка по ролях.
  7. Дати можливість кожній дитині проявити себе, самовиразитись і самоствердитись.

Дитячі ігри, як правило , супроводжуються піснями.

       Відзначення календарно-обрядових свят,  подій перетворюються на імпровізовані  сценки – спектаклі з використанням декламації, танців, пісень, ігор.

     Дуже  важливо з перших хвилин уроку-мандрівки створити емоційно при піднятий настрій у дітей, щоб вони з радістю входили не просто у клас, а якби перебували  поруч з сценою, яскравого музично-естетичного дійства,  де вони «грають» головні ролі. Це насамперед красивий український уклін під українську народну музику, а потім на містах створюємо музично-ігрові моменти – з підтанцьовкою, усмішкою, красивою осанкою.

       Пошук співробітництва вчителя і учня, співдружності, прийняття  гуманістичними взаємовідносинами  -  основа побудови нестандартного уроку.

    Дидактична  взаємодія на уроці уявляється  як співпраця в підсистемах : «особистість учителя – клас», «особистість учня - клас».

   В усіх цих підсистемах постійно і неодмінно присутня співпраця: весь час  відбувається взаємодія вчителя й учня як двох особистостей.

    Вчитель – етик – насамперед чуйна і уважна людина, швидко регулює дитину на шлях успіху. Вчитель повинен привернути до себе клас, заволодіти його довірям , створити  «ситуацію успіху».

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної  літератури

  1. Олекса Воронай  «Звичаї нашого народу» . Київ « Оберіг», 1993р.
  2. Верховинець  «Весняночка» - Музична Україна,1993р
  3. Велика  радянська енциклопедія, т.22.
  4. Джерело педагогічної майстерності – Харків, 1999
  5. Історія України (короткий огляд)- Тернопіль, 1991.
  6. Олександр Камінський « Про українську пісню  і музику». Музична Україна, 1993р.
  7. Методика музичного  виховання у школі – Дмитрієвська - Москва, 1989.
  8. Репродукції картин для середньої школи. Серія «Музей у твоєму класі». Ранок. Наочні посібники.
  9. Репродукція картин для початкової школи. Серія «Музей у твоєму класі». Ранок. Наочні посібники.
  10. О.Я. Ростовський – Методика викладання  в початковій школі   «Тернопіль». 2001.
  11. Уроки Сухомлинського – методичний посібник - Ранок 2009.
  12.  М.П.Яскулко  «Вчимося співати». Збірник пісень 1-4 клас. Ранок. 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку