Харківська районна державна адміністрація Відділ освіти Циркунівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Харківської районної ради Харківської області
І.В.Бібікова
Урок – мандрівка «Козацькими шляхами до Різдв’яних свят» (по темі «Музика мого народу»)
Харків 2012
Рекомендовано методичною радою інформаційно-методичного центру відділу освіти Харківської районної державної адміністрації Протокол № 4 від 17.12.2012
Автор: Бібікова Ірина Валентинівна, учитель музики, спеціаліст вищої категорії, вчитель – методист.
Урок – мандрівка «Козацькими шляхами до Різдв’яних свят» (по темі «Музика мого народу»).- Харків.2012 -32с.
У збірнику вміщено жанри українського фольклору історичні та зимо-обрядові пісні. Особливості історичної пісні як жанру народної творчості. Виховування почуття патріотизму, гідності, шанобливе ставлення до народних традицій.
Зміст
«Козацькими шляхами до Різдв’яних свят» 7
Рекомендації
Для розвитку творчості учнів, закріплення вивченого матеріалу, вчитель шукає нові шляхи, удосконалення навчально-виховного процесу, які б допомагали підвищити інтерес учнів до матеріалу, що вивчається, активізувати їхню діяльність на уроках музики, прищеплювати любов до музики. Одним з таких шляхів вважаю проведення уроків – мандрівок музики на основі бінарності, інтеграції змісту, відібраною з кількох предметів та об’єднаною навколо однієї мети. Це об’єднання спрямоване на посилення інформаційного змісту та емоційне збагачення сприймання, мислення і почуттів учнів завдяки залученню додаткового цікавого матеріалу, що дає можливість з різних боків пізнати музичне явище, поняття, що вивчаються, досягти цілісності знань учнів. Джерелом музики є життя, історичні події. Музика передусим розповідає про людину, або багатьох людей, виражаючи їхні почуття, думки, характери. Відображає вчинки. І тому так важливо поєднувати музику з літературою, історією, географією, живописом. Певний музичний образ становиться яскравішим, багатостороннім, різноманітним, доступнішим.
Вчителям загальноосвітніх шкіл по предмету «Музичне мистецтво» 4 клас рекомендується проводити нетрадиційні форми уроків музики. Різностороння музична діяльність головна умова музичного розвитку дітей. Дуже важливо залучити дітей до творчих змагань, для цього клас поділяється, наприклад , на два колектива. Музикування на музичних та музично – тембрових інструментах спрямовані на розвиток творчих здібностей . Можливо використовувати схеми макету фортепіано. Вивчення клавіатури інструмента, звукоряда. Учні спочатку «грають» по схемі, а потім пробують на фортепіано легенькі по змісту народні колядки, щедрівки. Можливо пропонувати творчі завдання: придумати свою казку і своєю групою озвучити її на музично-тембрових інструментах. Гра «Казка» спрямована на розвиток літературних творчих здібностей, коли учні можуть створювати казки, де б головним героєм були музика, природа, музиканти, тварини, музичні інструменти. Так творча імпровізація має сприяти опори на рух і гру на музично - тембрових інструментах (елементарних інструментах), на мову й поезію, казку. Вчителям рекомендується проводити такі види роботи на нетрадиційних уроках:
До нетрадиційних уроків треба готуватися заздалегідь: проаналізувати програми, підготувати учнів. Проводити можна як одному вчителю, так і разом із спеціалістом з образотворчого мистецтва, літератури, історії, географії.
Досвід проведення таких уроків переконує в тому, що вони вносять у звичайний хід шкільного життя новизну, зменшують перевантаження дітей, сприяють вихованню інтересу до музики і до навчання взагалі. Сприйняття музичних образів відбувається дякуючи своєрідності творчої діяльності учнів.
В результаті, ідея твору сприймається, як щось потаємне. Слухати музику так, щоб чути її - це напружена робота серця, ума і особлива творчість. Впливаючи на учнів, музика здатна хвилювати, радувати, викликати інтерес до себе. Радість і печаль, надія і розчарування, щастя і страждання – всю цю гамму людських почуттів, яка передається в музиці, вчитель повинен допомогти учням почути, пережити й усвідомити.
Потреба у творчості – складна духовна потреба. Вона поки ще не розвинута в кожному до досконалості, але практично кожна людина має задатки – творче починання. Пробудження творчості в людині відкриває для неї шлях до розкриття власної особистості і шлях до реалізації своїх можливостей, свого таланту. Розвиваючи цю властивість людської самореалізації, учитель спрямовує свою повсякденну роботу по накопиченню знань, вмінь і навичок через розвиток творчості поряд з практичною науковою діяльністю учня. Такий підхід до навчання дітей особливо приємлимий на уроках естетичного циклу і відкриває перед учителем великі перспективи на удосконалення навчально-виховного процесу, де урок є основною формою діяльності. На нетрадиційному уроці – мандрівці вчитель працює над проблемою розвитку творчої особистості дітей, коли треба і можливо виконати завдання лише підійшовши до нього творчо, тоді дитина на уроці почуває себе творцем , в ній пробуджується зацікавленість процесом здобуття знань – результат буде обов’язково.
Учні з задоволенням придумують свої казки , малюють під впливом музики, характеризують музичний твір за малюнком чи картиною. У ході творчого розвитку учнів відбувається і якісні зміни у психіці, а також іде і процес розвитку і самої творчості. Придумані пісні, казки дітей на уроці, дома обов’язково зазвучить на цікавому уроці – мандрівці.
Педагог-гуманіст Василь Сухомлинський велику увагу приділяє емоційному розвитку дітей. Новий підхід до використання казок В.Сухомлинського вбачає передусім у введенні до педагогічного арсеналу художньо - естетичних засобів впливу, а саме : засобів музичних, шумово-тембрових інструментів з безпосередньою участю самих дітей у дії.
Проблему використання нетрадиційної форми роботи за казками В Сухомлинського є казки – інсценівки, де діти співають, танцюють, роблять музично – ритмічні рухи, відображаючи зміст твору.
Казки В.Сухомлинського – насичені олюдненими емоціями – зокрема й ті, в яких звучить музика природи: «Все співає в лісі», «Як дзвенять сніжинки», «Флейта і вітер», «Бджолина музика».
Казки В.Сухомлинського озвучуємо дзвіночками, стукалочками, китайськими паличками, ліхтариками.
Бажано, казки озвучувати до календарно-обрядового циклу: жниварського, зимового, весняного, літнього.
ІІ. Опис підсумкового уроку – мандрівки
«Козацькими шляхами до Різдвяних свят»
(по темі «Музика мого народу»)
Мета: Ознайомити учнів з жанрами українського фольклору – історичними та зимо-обрядовими піснями у житті народу. Визначити особливості історичної пісні як жанру народної творчості. Виховувати почуття патріотизму, гідності, шанобливе ставлення до народних традицій.
Ціль уроку: Збудити учнів до активної діяльності, інтересу до музики, розвивати творчі можливості дітей засобами інсценізації, театралізації. Формувати в учнів самостійність, вміння аналізувати, порівнювати , робити висновки.
Обладнання:
ІІІ. Хід уроку:
Вхід учнів у клас під музику Є.Адамцевича «Запорізький марш» з українським укліном, маршируючи.
Вчитель: Дорогі друзі! Сьогодні у нас надзвичайний урок: урок – мандрівка «Козацькими шляхами до Різдв’яних свят». На наш урок завітали гості: вчителі та отамани старших гуртів. Давайте їх привітаємо розспівкою «Знайомка» - М.Щуть. (звучить розспівка «Знайомка»).
Вчитель : Дорогі діти! Я вас запрошую у чарівну, музичну подорож по нашій любій Україні. Щоб мандрувати, що потрібно взяти з собою?
Учні: - Потрібно взяти у мандрівку карту.
Вчитель : Так, вірно діти . Перед вами схема – карта з маршрутами двох
гуртів. Я пропоную поділити вас на два гурта:
- Перший гурт ви назвали «Козачата»,
- другий гурт ви назвали «Січовики».
Кожний гурт іде своїм маршрутом і за кожну відповідь отримує оцінку у вигляді підкови, або дзвіночка. Кожний гурт має свою емблему:
Пер ший гурт – Козацька підкова,
Другий гурт - Чарівний дзвіночок.
На карті - схемі ви будете самі виставляти кольорові оцінки, які поставлять вам наші журі – гості - вчителі та учні старших класів.
Червоний колір – високий бал
Синій колір – достатній рівень
Зелений колір – середній рівень.
Вчитель : Діти ! Тема нашого підсумкового уроку – конкурсу «Музика мого народу». Пісенна творчість українського народу складалася і збагачувалася протягом століть, є золотим фондом української музичної культури , усним літописом життя нашої «Батьківщини», її історією. Діти ! Яка пісня стала на України самою яскравою, урочистою?
Козачата: Самою урочистою піснею став «Гімн України», який написав поет Павло Чубинський і композитор Михайло Вербицький.
Вчитель – Що означає поняття гімн?
Січовики: Гімн – це урочиста пісня , символ
державної єдності .
М.Вербицький
П.Чубинський
Він став Державним Гімном України.
О Україно!
О, рідна ненько!
Тобі вірненька присягнем.
(Звучить « Гімн України»)
Всі учні вчителя, гості співають «Гімн України»
В кінці виконання – український уклін і всі сідають .
Вчитель : Починаємо нашу мандрівку з Запорізької Січі
-Діти, що ви знаєте про Запорізьку Січ?
Козаки 17 століття, Азанос Шефоуноф
Козачата: Запорізька січ – військовий центр козацтва. Всі козаки вважалися рівними між собою.
Січовики: Особливою увагою серед запоріжців користувалися сильні, сприті, кмітливі вояки.
І зупинка- « Козацьке вітання».
Вчитель : кожний гурт має показати свої музичні знання , свою музику, майстерність. Ви готові?
Вчитель : Гурт «Козачата», вам слово…
Отаман «Козачат»: Гурт! Струнко! Гурт, наш девіз :
«Козацькому роду нема переводу».
Гурт, наша пісня!
( Лунає українська народна пісня « Ой на горі та женці жнуть» з барабанами та маршируванням)
Вчитель : Молодці! Скажіть, як виконання та спів цієї пісні впливають на ваші почуття?
Козачата: Ми з гордістю співаємо про далеке минуле нашого народу. Перед нами проходять мов живі герої Дорошенко, Сагайдачний, які захищали нашу Батьківщину. Характер музики героїчний переможець.
Вчитель : Гурт «Січовики» вам слово.
Атаман: Гурт! Струнко! Гурт, наш девіз « Козацька слава не вмре, не загине!».
Гурт, наша пісня!
(Лунає українська народна пісня «Гей, там на горі Січ іде»
з барабанами та маршируванням ).
Вчитель : Як ця пісня впливає на ваш настрій? Яка вона по характеру?
«Січовики»: Ми почуваємо себе гідними українцями.
Ця пісня героїчна, патріотична , мужня .
Вчитель : Молодці! Ми з вами діти нашого народу, навіть через 1000 років ми будемо відчувати козацький дух, героїзм, стійкість, любов до України в наших козацьких піснях. Наші гості – члени журі – вам слово. Перед вами кольорові оцінки, поставте їх будь ласка.
( Журі показує свої оцінки і
учні з кожного гурта виставляють на карті свої оцінки )
ІІ зупинка – « Запорізька».
Вчитель : - діти ! Що за музика пролунала на початку уроку?
Козачата: Ми зайшли під музику «Запорізький марш» композитора Євгена Адамцевича.
Січовики: - Адамцевич – український кобзар, бандурист. У дитинстві він втратив зір, багато їздив по всій Україні. Мав багато пісень присвячених козацтву.
Вчитель: діти яка буває музика?
Козачата: музика буває народною і композиторською,
Січовики: «Запорізький марш»
Є.Адамцевича та
«Гімн України»
М. Вербицького є композиторською
музикою. Євген Адамцевич
Вчитель : Дорогі друзі ! З стародавнього часу нам залишився скарб пісень, у яких оспівана майже кожна історична подія нашої Батьківщини.
Як називаються ціі пісні?
Козачата: Ці пісні називаються історичними, козацькими, лицарськими,
січовими.
Вчитель : Що описують ці пісні?
Січовики: Всі козацькі пісні описують не тільки самі події, але і їх героїв.
Вчитель : Молодці ! Ви багато знаєте про життя нашого народу .
Журі! Вам слово:
(Члени журі виставляють свої оцінки)
ІІІ Зупинка - «Художньо-музична»
Лунає пісня Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки».
Вчитель: Пролунав фрагмент пісні . Скажіть будь ласка чи знайома вам вона.
«Козачата»: Ця пісня «Засвіт встали козаченьки», яку написала піснярка Маруся Чурай.
Січовики: Характер музики вольовий, героїчний, сміливий, мужній.
Вчитель : Перед вами знаходяться художні ілюстрації, ви відбираєте ті, які на
вашу думку підходять до козацьких пісень? Чим вони об’єднані, що є спільного в музиці і в ілюстрації картин?
Вашу загальну відповідь озвучує отаман, або любий член гурту.
Ви відбираєте відповіді спільно в гурті, під звучання пісні «Засвіт встали козаченьки» ( фонограма).
Козачата : Наш гурт вибрав ілюстрацію картини Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану»
В місті Чугуєві Харківської області є
художній музей ім. І.Рєпіна, де знаходиться
його хата , картини.
І.Рєпін (Автопортрет)
.
І.Рєпін «Запорожці пишуть листа турецькому султану»
Козачата : І в музиці і в картині ми бачимо і чуємо сильних, мужніх,
волелюбних козаків , які з усмішкою пишуть листа , показуючи незалежність духу
О.Бубнов. "Тарас Бульба
Січовики: наш гурт вибрав ілюстрацію картини О.Бубнова «Тарас Бульба».
На чолі війська ми бачимо і чуємо в музиці сильного героїчного
отамана, який веде своє військо на ворога.
І музика і картина показують рішучість , твердість духа козаків,
стрімкість до перемоги.
(Журі ставить оцінки за відповідь)
IV.Зупинка - «Конкурс отаманів ».
Вчитель: Запрошуємо отаманів гуртів «Козачата» і «Січовики» на сцену.
Ваше завдання – повторити ритми , які ви почуєте у виконанні
гуртів старшої школи. Оцінки ви отримуєте як від журі , так і від
членів гуртів.
(Проводиться конкурс і виставляються оцінки)
V. Зупинка - «Танцювальна».
Вчитель : Раніше ні одно свято не проходило без танцю запорізьких козаків
«Гопака». І тому зараз ми проводимо танцювальний конкурс .
Кожний гурт покаже кращих своїх танцюристів.
Гурти проводять конкурс одночасно.
Гопак Війська запорізького
(Журі ставить оцінки за виступ)
VІ.Зупинка - «Зимова, казкова»
Вчитель: Дорогі діти! Подивіться . будь ласка, за вікно. Яка зараз пора року?
Козачата : За вікном красуня Зима.
Шишкін «На Півночі дикій»
Січовики: Ми раді приходу Зимоньки – снігуроньки.
Вчитель : Сьогодні ми з вами озвучуємо чудову, зимову казку
вчителя і письменника
Василя Сухомлинського.
«Як дзвенять сніжинки».
Озвучуємо простими
музично-тембровими інстру -
ментами: дзвіночками,
стукалочками, бубном,
маракасами, китайськими паличками, ліхтариками. Цю казку ми
поділимо на дві частини.
Першу частину озвучує гурт «Козачата»
Другу частину озвучує гурт «Січовики».
У цій казці кожний учень бере участь . Спочатку учень читає
одне речення і зразу його озвучує.
Вчитель : Гурт «Козачата» вам слово:
Саврасов А. "Зима"
Козачата: «Як дзвенять сніжинки»
1.Це було темного зимового вечора - дерев’яна трубочка
2. Сонце сховалось за обрій - шарудіння паперу
3.Зарожевів сніговий килим - маракас
4.Стало тихо-тихо - металеві палички
5.Замерехтіли зорі в глибокому небі - ліхтарики
6.Раптом, з Півночі насунула чорна хмара - фольга
7.Пливе над снігами - фольга
8.Потемнів сніговий килим - румба
9.Падають сніжинки на землю - дзвіночки
10. Тихо лягають на поле , на ліс, на дорогу - дзвіночки
11. Я прислухаюсь до тихого снігопаду
І чую ніжний дзвін - китайські палички
Юров В. "Зимова казка"
Січовики:
1.Немов десь далеко - далеко
Бринить велика кришталева чаша - кришталева чаша
2.До якої доторкається срібний молоточок - дзвіночок
3.Що воно дзвенить? Іду прислухаюся - дзвіночок
4.Дзвін лише від маленької ялинки,
Що росте у нас на шкільному подвір’ї - китайські палички
5.Вслухаюся і дивуюся - металеві палички
6.То дзвенять маленькі сніжинки - дзвіночок
7.Висять на ялинкових гілочках - дзвіночок
8.Доторкаються одна до другої - дзвіночок
9.Немов срібні дзвіночки - дзвіночок
10. І дзвенять, дзвенять,
аж місяць прислухається - маракас
Вчитель : Журі вам слово.
(Журі виставляють оцінки)
VII. Домашнє завдання - («Дитяча казка»)
Шишкін І. "Зима у лісі"
Вчитель :Діти! У вас було творче завдання: кожному гурту придумати ,
записати , озвучити та намалювати свою зимову казку.
Гурт «Козачата» - ваша казка.
Козачата : Наша казка називається
«Диво в новорічну ніч»
Саврасов А. "Зимовий пейзаж"
Завивав вітер, ішов сніг - свисток, пляшка
та горобчики – китайські палички
Снігового коня - китайські палички
кольоровими зірочками - ліхтарики
Вчитель: Січовики , ваша казка.
Січовики: Наша казка називається
«Новий рік у лісі»
Киселев "Зимний пейзаж"
«Новий рік у лісі»
Вчитель : А зараз покажіть, будь ласка, свої малюнки до своїх казок.
Журі! Вам слово
VIII. Зупинка - « Календарно-обрядові пісні».
Вчитель : Мені дуже сподобалися ваші зимові казки. А які пісні ми з вами
співаємо зимою.
Козачата: Ми співаємо зимові, календарно-обрядові пісні – колядки ,
щедрівки.
Вчитель : Давайте подивимося фрагмент фільму «Різдво. Святвечір»
М.Пилюкенко «Святочне ворожіння»
Вчитель : А який головний зміст колядок та щедрівок?
Січовики: Головний зміст колядок і щедрівок – побажання добробуту
селянській родині, багатий урожай, діти посипають навколо себе
зерно і виголошують коротенькі пісеньки – побажання, часто
з гумором.
(Журі виставляють оцінки за відповідь)
ІХ. Зупинка - Конкурс « Гра на музичних інструментах».
Вчитель : Проведемо конкурс на краще виконання колядок. Кожний гурт
вибирає свого музиканта, який виконує колядку, а діти співають
та інсценують її.
Запрошуємо гурт «Козачата».
Козачата: співають і виконують з інсценуванням та грають на схемах –
клавіатурах фортепіано, а музиканти на фортепіано і сопілці колядку
«Я маленький пастушок».
Іваненко М. “Зима в тиші дерев”
Січовики: музиканти грають колядку «Колядниця» на сопілці, гітарі,
фортепіано, а інші діти грають на схемах – клавіатурах фортепіано,
інсценують пісню.
Вчитель: Журі! Вам слово.
(Журі виставляють оцінки)
Х.Зупинка - Музична вікторина : «Щедрик».
Вчитель : Діти! відгадайте, будь ласка, що за музика лунає?
(лунає щедрівка «Щедрик»- М.Леонтовича).
М.Лєонтович
Козачата: Звучить щедрівка
«Щедрик» в обробці Миколи
Леонтовича, українського
композитора.
М.Леонтович збагатив народну мелодію – написав обробку для хору.
Січовики: В щедрівці описується радість праці, побажання добробуту,
родинного щастя.
(Журі ставить оцінки за виступ)
ХІ.Зупинка - «Музично-ігрова».
Вчитель : Обряди, колядування й щедрування проходили за певним сценарієм із дійовими особами, переодяганням.
Вчитель : Діти ! Зараз ми проведемо музичну гру на щедрівку
«Де коза ходи ть».
Кожний із гуртів вибирає кращого артиста, який буде грати «Козу».
Учасники одночасно грають свою роль, а учні співають і підігрують їм. І так починаємо!
Козенята одягають ріжки і весело стрибають, підтанцьовують по класу, чіпляючи присутніх, буцаючись ріжками.
У відповідності до тексту пісні козенята «помирають», а потім «оживають», веселяться і просять , щоб їм пощедрували.
Вчитель: Журі! Оцініть виступ козенят та участь у виконанні гуртів.
(Журі ставить оцінки за виступ)
ХІІ. Зупинка – Підсумкова.
Вчитель : діти ! Подивіться на нашу маршрутну карту.
Перед вами чудові козацькі шляхи, які усіяні вашими прекрасними
оцінками. Всі учні брали активну участь у конкурсах і журі дала вам
високу оцінку гуртам «Козачата» та «Січовики». Молодці!
Пісенна творчість українського народу - нев’януча краса його
духовної культури. Український народ радіє зимі, багатому снігу,
тому що сніг зігріває матінку - землю, рослини – взимку; напоїть
животворною вологою - весною; дасть «хліб високий» - восени. Тому
й кажуть у народі: «Багато снігу, багато хліба», «Зима багата снігами,
а осінь пирогами».
А як ми звертаємося до снігопаду?
Козачата: Сніговиця, сніговий, завірюха, заметіль
Січовики: Хуртовиця, хурделиця, віхола - метелиця.
Вчитель : І все це разом (радість, надія, сподівання) звучить у народних
піснях. Любі діти, давайте разом з нашими гостями заспіваємо
улюблену щедрівку на Україні «Добрий вечір»
Діти встають і інсценують, співаючи щедрівку.
Вчитель: Молодці! Ви дуже гарно співали, відповідали. На наступний урок
підготуйте свої щедрівки , колядки , які ви знаєте.
Вихід учнів із класу під музику «Запорізький марш» Є.Адамцевича.
Висновок
Робота по розвитку творчості учнів навчання має у вчителя кілька етапів: розвиток творчого мислення, форми і методи включення дітей у творчу діяльність - момент відриву від стереотипу, розвиток творчих можливостей.
Уроки музики мають забезпечити формування державної культури особистості в тісному зв’язку з культурою її народу. Вони повинні готувати дітей до життя і творчості в умовах певних традицій, що склалися історично, виховувати не тільки знавців і шанувальників, а й активних творців фольклорних музичних традицій.
Фольклор – інтонаційне джерело класичної музики, фундамент для створення високохудожньої сучасної масової популярної музики. Без нього музика втрачає зв'язок з життям і широким слухачем. Народна пісня через свою інтонаційну виразність допомагає ефективно аналізувати , співставляти різні й сході за характером музичні образи в тісному зв’язку з виражальними засобами і жанрами. Завдання музично-естетичного виховання неможливо вирішувати від національного музичного і художнього мислення.
Я із захопленням і інтересом ставлюсь до української народної пісні. Тому в процесі уроків потрібно виховувати у дітей інтерес до української народної пісні; через рухи, ігри, інсценування. І тому, я пропоную нестандартні форми проведення уроків-мандрівок.
Основні завдання:
Дитячі ігри, як правило , супроводжуються піснями.
Відзначення календарно-обрядових свят, подій перетворюються на імпровізовані сценки – спектаклі з використанням декламації, танців, пісень, ігор.
Дуже важливо з перших хвилин уроку-мандрівки створити емоційно при піднятий настрій у дітей, щоб вони з радістю входили не просто у клас, а якби перебували поруч з сценою, яскравого музично-естетичного дійства, де вони «грають» головні ролі. Це насамперед красивий український уклін під українську народну музику, а потім на містах створюємо музично-ігрові моменти – з підтанцьовкою, усмішкою, красивою осанкою.
Пошук співробітництва вчителя і учня, співдружності, прийняття гуманістичними взаємовідносинами - основа побудови нестандартного уроку.
Дидактична взаємодія на уроці уявляється як співпраця в підсистемах : «особистість учителя – клас», «особистість учня - клас».
В усіх цих підсистемах постійно і неодмінно присутня співпраця: весь час відбувається взаємодія вчителя й учня як двох особистостей.
Вчитель – етик – насамперед чуйна і уважна людина, швидко регулює дитину на шлях успіху. Вчитель повинен привернути до себе клас, заволодіти його довір’ям , створити «ситуацію успіху».
Список використаної літератури
1