Харківська районна державна адміністрація
Відділ освіти
Циркунівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Харківської районної ради
Бібікова Ірина Валентинівна
Ігрові технології
на уроках музики в 5 класі.
Морська прогулянка до Італії.
Автор: Бібікова Ірина Валентинівна, вчитель-методист музики загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів с. Циркуни Харківського району.
В даній методичній збірці представлена розробка уроку гри -мандрівки 5 класу на теми: „Морська прогулянка до Італії".
Схвалено на засіданні методичної ради Інформаційно-методичного центру відділу освіти, протокол №2 від 16.11.2009 р.
ВСТУП.
Нинішня назва предмету – «Музичне мистецтво» уособлює і спрямовує зміст шкільної музичної освіти на головне – мистецтво, повертає їй естетичну природу і спрямовує, передусім, на виховання в учнів слухацької культури. У процесі вивчення учнями музичного мистецтва вирішуються й інші важливі завдання – опанування вокально-хоровими вміннями та навичками, практичне засвоєння необхідної музичної термінології, розвиток творчих здібностей тощо. Таким чином формуються необхідні освітні компетенції учнів, серед яких – здатність керуватися набутими музичними знаннями та вміннями у процесі самостійної діяльності та самоосвіти. Шлях, що стимулює творчисть, фантазію і пошук – один з найефективнишіх: він учить дітей мислити, пізнавати природу музики, її виразну силу і взаємозв’язок з наівколішнім життям.
Слід прагнути до єдності музики як способу пізнання світу.
Запропонований урок-мандрівка розширює кругозір учнів. Мандруючи по країнам світу вони здатні керуватися набутими музичними знаннями та вміннями, знайомляться з мистецтвом інших країн. Урок-мандрівка має тісний зв’язок з географією, історією, художнім мистецтвом.
Опис підсумкового уроку-мандрівки
„МОРСЬКА ПРОГУЛЯНКА ДО ІТАЛІЇ”.
(по темі „Музика та візуальні образи” 5 клас ).
Мета: Ознайомити учнів з музичним та художнім мистецтвом країн
Україна, Росія, Італія.
Ціль заходу: Створити святковий, бадьорий настрій у дітей.
Розвивати творчі здібності, спостережливість і пам’ять.
Формувати в учнів самостійність вміння аналізувати,
порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
Інтер’єр: Карта-схема мандрівки, художні ілюстрації на морську тему.
Глобус, прапорці країн світу: України, Росії, Італії, елемент
морської форми. Портрети композиторів: Римського-Корсакова,
Ф. Шуберта, К. Дебюссі, Дунаєвського; художників
Айвазовського, Моне.
Вхід учнів у клас під музику увертюри І. Дунаєвського з кінофільму
„Діти капітана Гранта”. (Звучить музика).
Вчитель: Дорогі діти! Чи любите ви морські мандрівки?
Я пропоную вам морську прогулянку по Чорному морю і далі, до прекрасної країни Італії.
Учні: Так, любимо.
Вчитель: Сьогодні ми з вами відправляємось в далеку морську мандрівку.
Ми зайшли у клас під яскраву музику. Проведемо музичну розминку.
Що за музика пролунала на початку уроку?
Учні: Пролунала музика російського композитора Ісаака Дунаєвського з кінофільму „Діти капітана Гранта” по твору Жюля Верна. Музика життєрадісна, оптимістична, закликає нас до морської мандрівки в далекі країни. І. Дунаєвський
Вчитель: давайте заспіваємо пісню Дунаєвського
„А ну-ка песню нам пропой веселый ветер”.
Спочатку клас поділимо на 2 екіпажі:
1-й екіпаж – „Червоні вітрила”
2-й екіпаж – „Блакитні вітрила”
Кожний екіпаж має свою емблему
1-й екіпаж – корабель
з червоними вітрилами :
2-й екіпаж – корабель
з блакитними вітрилами
Перед вами схема-карта нашої морської прогулянки.
А починати ми будемо з морського міста Одеса. (За ваші відповіді ви
отримуєте оцінки, які виставляють члени жюрі + учні старших класів).
І зупинка: музичне вітання
А зараз ваше музичне морське вітання!
1-й екіпаж – „Червоні вітрила” співають пісню:
„Ребята, надо верить в чудеса
Когда-нибудь весенним утром ранним
Над горизонтом алые взметнутся паруса
И скрипка пропоет над океаном.
2-й екіпаж – „Блакитні вітрила” :
„Голубые паруса, голубые паруса,
Вы хозяева морей, вы хозяева морей,
Голубые паруса, голубые паруса,
Вы надежда кораблей, вы надежда кораблей,
И зовут в дорогу вас, и зовут в дорогу вас,
Чаек звонких голоса, чаек звонких голоса,
Так бегите по волнам, так бегите по волнам,
Голубые паруса, голубые паруса.
Вчитель: Молодці! Екіпажі готові до мандрування.
ІІ зупинка: місто Одеса
Дорогі діти! Ми знаходимось в чарівному
морськом місті Одеса.
Що ви знаєте про це місто?
Одеса. Потьомкінські сходи.
1-й екіпаж Одеса знаходиться на
південному заході
України на узберіжжі
Чорного моря.
2-й екіпаж Одеса має велику кількість
лиманів, багато курортів, Одеса. Морський порт.
климатичних, грязевих.
1-й екіпаж Одеса – великий морський порт.
2-й екіпаж В Одесі є пам’ятник Рішельє –
французському і
російському діячеві.
Одеса. Пам’ятник Рішелье.
1-й екіпаж В Одесі дуже красивий театр
опери та балету.
2-й екіпаж В Одесі є художній музей.
Одеса. Оперний театр.
Вчитель: Молодці! Давайте заспіваємо пісню
Табачникова „У Чорного моря”.
Є місто який-то я бачу у сні,
Коли ви знали, як доріг
У Чорного моря відкривший мені
В квітучих акаціях місто – 2 р.
У Чорного моря.
Жюрі виставляють оцінки.
Вчитель: На карті-схемі маленькими корабликами відмічаємо ваші
відповіді.
Червоний колір – це високий рівень.
Синій колір – це достатній рівень.
Зелений колір – це середній рівень.
ІІІ зупинка: морська.
Веселий вітерець підіймає хвилі і, дивлячись у даль, ми ніби чуємо музичні звуки. (Звучить фрагмент з опери „Океан – море синєє”: - Римського-Корсакова).
Питання 1-му екіпажу: Що за музика лунає, який композитор написав цей
чудовий твір?
1-й екіпаж : Звучить фрагмент з опери „Садко” „Океан – море синєє”. Написав цю музику російський композитор Римський-Корсаков. Він був морським офіцером
і 3 роки плавав у кругосвітньому мандруванні. Він був вражений від величної та мінливої морської стихії під час далеких плавань і це талановито проявилося у морських музичних картинах – в його операх „Казка про царя Салтана”, „Садко”, симфонічній сюїті „Щехерезада”. Римский-Корсаков.
Питання 2-му екіпажу: Що за музика лунає, який композитор написав цей
твір? (Звучить фрагмент симфоничної сюїти «Море» К. Дебюссі).
2-й екіпаж : Звучить фрагмент симфонічної сюїти «Море». Написав цю
музику французький композитор Клод Дебюссі. Твори Дебюссі
вирізняються яскравими життєвими образами, в яких переважно простежуються пейзажні та ліричні мотиви. Більшість його творів э програмними. Сюїта – це найбільший симфонічний програмний твір композитора – симфонічний ескіз. В цьому творі засоби музичної виразності, оркестрова та фортепіанна палітра нагадують твір образотворчого мистецтва. Гнучкість та розпливчастість мелодійних ліній сюїти надають їй імпресіоністичного звучання. Клод Дебюссі
Вчитель: Ви вірно відповіли на музичні запитання, а зараз кожний
екіпаж отримає художні ілюстрації. Це ваша
ІV зупинка: художня.
Вчитель: Ви повинні знайти художні ілюстрації, які на вашу думку підходять до ваших відповідей до ІІІ зупинки. Чим вони об’єднані, що є спільного в музиці і в ілюстрації картинки. 1-й екіпаж має художні ілюстрації Айвазовського, де він майстерно
зобразив морські хвилі, ілюзію простору, повітря.
Айвазовський. Хвиля
Айвазовський.
Неаполитанский залив
1-й екіпаж : Іван Айвазовський – видатний російський художник-мариніст, неперевершений майстер морського пейзажу. Казали, що Айвазовский – художник від Бога. Айвазовский писав свої картини дуже швидко, деякі картини великих розмірів він написав за десять днів. Під музику Римського-Корсакова «Океан – море синєє» підходить картина Айвазовського «Хвиля». Море схивильоване, здиблене. Айвазовський майстерно зобразив далечінь неба і морські хвилі, що велично збігають у цю далечінь. Ми ніби чуємо спокійне дихання величної морської стихії.
Клод Моне
Вчитель: 2-й екіпаж має художні ілюстрації Айвазовського, Моне.
Клод Моне Враження «Схід сонця»
Айвазовський «Серед хвиль».
2-й екіпаж : Під музику «Море» К. Дебюссі підходить картина Клода Моне «Враження. Схід сонця». Художник Моне був художником-імпресіоністом. Автор картини якось спостерігав на узбережжі Бретані у Франції схід сонця. Перед ним на фоні рухомої маси
води, що вдалині непомітно переходила в небо, пропливали рибацькі човни. Вода і небо чарівно вигравали, ніжні відтінки сяяли. Так і музика сяє, гнучка, виразна.
Учні під звуки «Океан – море синєє» Римського-Корсакова підбирають ілюстрації картин і розповідають, що є спільного в музиці і картині. Це – характер, теми, динаміка, поетичне відображення моря.
V зупинка: пісенна.
Вчитель: Ми побачили, „почули” звуки моря і згадали свою рідну Україниу, її чарівні пісні. Проведемо музичний пісенний конкурс, де ви розповідаєте про цю пісню.
1-й екіпаж : Співає українську пісню „Їхав козак за Дунай”. Цю пісню-романс написав козак Семен Климовський.
2-й екіпаж : Співає українську пісню „Засвіт встали козаченьки”. Цю пісню написала піснярка Маруся Чурай.
Вчитель: Ви вже отримали свої оцінки за 5 зупинок.
Вчитель: Дорогі діти! Який морський танок ви знаєте?
Учні: Так, ми знаємо і любимо цей морський танок – це „Яблучко”.
Вчитель: Давайте проведемо танцювальний конкурс. Це буде у нас
VІ зупинка: танцювальна.
1-й екіпаж : Танцює танець „Яблучко”.
2-й екіпаж : Танцює танець „Яблучко”.
Вчитель: Молодці! Журі поставить вам свої оцінки.
Ми пливемо через пролив Босфор, минаємо країни Румунію, Болгарію,
Турцію, Грецію. Ми з вами підпливаємо до чудової країни Італії. Що ви
знаєте про цю країну? Про її видатних діячів культури?
VІІ зупинка: Італія.
1-й екіпаж : Італія – італійська республіка. Італія – держава на півдні Європи в центральній частині Середземномор’я. Столиця – місто Рим.
2-й екіпаж : кінець 15 ст.- початок 16 ст. – період високого Відродження в області архітектури та живопису.
1-й екіпаж : Ми знайомимось з видатними митцями живопису: Тиціан, Рафаель, Леонардо да Винчи.
Рафаэль Санти Леонардо да Винчи
2-й екіпаж : Ми познайомились з видатними композиторами: Верді, Паганіні – скрипалем та композитором.
Никколо́ Пагани́ни
ДЖУЗЕППЕ ВЕРДИ.
Вчитель: Ми побачили твори видатних художників Італії. А чи звучать твори образотворчого мистецтва? Зараз ви побачите картину і послухаєте музику. Прошу проаналізувати ці твори.
VІІІ зупинка: звучить картинка.
Учні бачать ілюстрацію картинки Рафаеля „Сікстинська мадонна”, слухаючи музику Ф. Шуберта „Аве Марія”.
Рафаель Санти „Сікстинська мадонна”
1-й екіпаж : Ми бачимо картину італійського художника Рафаеля „Сікстинська мадонна”. Перед нами прекрасна мадонна з дитиною-Богом. Вона – сама доброта, ніжність, але й смуток і
тривога, бо найдорожче – свого сина – вона має віддати заради щастя людей. Ми бачимо велику материнську любов.
2-й екіпаж : Ми чуємо прекрасну музику австрійського композитора Франца Шуберта „Аве Марія”. Музика ніжна та водночас урочисто-схвильована. Пісня сповнена великої внутрішньої сили, звеличенням материнської доброти і любові. Франц Шуберт
Вчитель: Чи почули ви як зазвучала картина?
1-й екіпаж : Так, ми побачили і почули і в картині, і в музиці доброту, ніжність.
2-й екіпаж : Ми бачимо і чуємо єднання мистецтв – музики і живопису. Ми мов бачимо живу Мадонну – прекрасну та божественну.
Вчитель: Молодці! Журі поставило вам високі оцінки.
ІХ зупинка: пісенна.
Вчитель: А яку пісню ми знаємо про матерів?
Учні: Ми знаємо пісню Юрія Чичкова – російського композитора „Мама”.
Вчитель: Давайте заспіваємо разом пісню Чичкова „Мама”.
Журі ставить двом екіпажам свої оцінки і визначають переможців, які
отримали найбільш високі оцінки.
.
Х зупинка: конкурс капітанів.
Звучить фрагмент пісні І. Дунаєвського „Пісенька капітана”.
2 капітана виходять до дошки.
Вчитель: Ми з вами пропливли по далеким морям, дрейфували на морі. Ви капітани і повинні добре знати маршрути, карти.
Питання капітану 1-го екіпажу: Так по яким морям ви пливли, покажіть на
карті.
1-й екіпаж. Капітан : ми пропливли через Чорне море, пролив Босфор,
Мармурове море, Середземне море.
Вчитель: Молодець! А зараз питання капітану 2-го екіпажу: З якими країнами ми познайомились та назвіть столиці цих країн.
2-й екіпаж. Капітан : ми познайомились з такими країнами: Румунією, Болгарією, Турцієй (столиця – м. Стамбул), а також Грецією (столиця – м. Афіни) і Італією (столиця – м. Рим).
Вчитель: Молодець! А зараз журі поставить вам оцінки.
Вчитель: Кожне з мистецтв тяжіє до гармонії, стрункості, пропорційності.
Сьогодні ми спостерігали широку палітру зв’язків музик з іншими видами мистецтва – літератури, музикобразотворчого мистецтва. Пізнаючи мистецтво,
ми пізнаємо в ньому себе, своє життя, людські взаємини, свою душу. Через
мистецтво ми захоплюємося красою навколишнього світу.
Дорогі діти! На цьому наша морська мандрівка закінчується. Ви багато
нового побачили і почули. Хай любов до музики та мистецтва залишиться з
вами на все життя. До нових прекрасних зустрічей.
Вихід з класу під музику І. Дунаєвського увертюри з кінофільму „Діти
капітана Гранта”.
Використана література.
Додатки
Рафаель САНТИ. Сікстинська мадона.
Айвазовський. В бурю.
Айвазовський. Хвиля.
Клод Моне. Враження «Схід сонця»
Айвазовський. Неополітанський залив.
1