Козацькому роду нема переводу.

Про матеріал
Історична гра Брейн-ринг "Козацькому роду нема переводу" допоможе вчителю при узагальненні вивченого матеріалу . Цікаві завдання допоможуть вчителеві зробити гру сучасною і розвиваючою.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БРЕЙН – РИНГ

з історії України для учнів 8 класу.

 

Тема: «Українське козацтво»

 

«Козацькому роду нема переводу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розвинути в учнів інтерес до історії Батьківщини, сформувати в них повагу до історичних особистостей у боротьбі за становлення її державності; надати можливість учням використати одержані знання на практиці; перевірити рівень засвоювання поточного матеріалу.

Обладнання: роздатковий матеріал для команд, картки з варіантами питань, ноутбук з відеоматеріалом, монітор, оціночні таблиці для журі.

 

План заходу.

 

Початок:

-          робота з глядачем (правила гри);

-          представлення команд;

-          представлення журі.

I тур:

-          серія питань;

-          підсумки I тура.

II тур:

-          серія питань;

-          підсумки II тура.

   ІІІ тур:

-          серія питань

-          підсумки ІІІ тура.

    ІV тур:

-          серія завдань

-          підсумки ІV тура.

Підсумки гри.

Нагородження переможців брейн-рингу.

 

Правила гри: Дві команди запрошуються до відповідних гральних столів. Ведучий зачитує питання і по команді "Час" учасники починають обдумувати відповідь. Коли відповідь готова - один з гравців піднімає прапорець і озвучує її. На роздуми відводиться 1 хвилина. У випадку неправильної відповіді, іншій команді додатково дається 10 секунд на роздуми. Якщо прапорець буде піднятий під час зачитування питання або перед командою "Час" - оголошується фальстарт і право відповіді на це запитання переходить до протилежної команди. Вартість 1 запитання = 1 бали. Переможцем вважається команда, яка набере більшу кількість балів.

Але спершу – розминка. Відповідь має бути миттєва. За питання команді нараховується два бали. Відповідати може будь-який учасник команди. Отже – увага. Гра починається.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

   I тур. Розминка .Питання для розминки

 

1. На якому острові зародилась перша Січ? (на Хортиці)

                  2. Як називалась січова церква? (Покрови Богородиці)

3. Яку річ цінували на Січі нарівні з гострою шаблею і добрим конем? (бандуру)

4. Яку зброю козаки називали “ясною”? (шаблю)

5. З чого козаки під час раптового нападу утворювали рухому фортецю, з якої вели прицільний вогонь? (зв’язували вози колесом до колеса утворюючи коло).

6.Як називались фермерське господарство одруженого козака, який жив на території паланки вольностей Війська Низового Запорозького? (зимівник)

                 7. Що в перекладі з тюркської означає слово «козак»? (вільна озброєна людина.)

                 8. До якого року відноситься перша згадка про козаків? (1492р.)

                 9. Кому козаки віддавали частину своєї здобичі? (Православній церкві)

                 10. Кожен з козацьких клейнодів символізував того чи іншого представника старшини, а був один клейнод, що вважався символом всього козацького війська.? (Прапор.)

                 11. Як козаки обирали своїх командирів? (Підкиданням шапок вгору.)

                 12.Яке місто України носить ім'я гетьмана? (Хмельницький).

 

 

                 II тур. Відповідає вся команда після 1-хвилинного обговорення :

          

            1. Символи влади у козаків називались клейнодами. Одним з найвідоміших клейнодів є гетьманська булава. Однак клейноди мав не лише гетьман, але й інші представники козацької старшини. Один з козацьких клейнодів мав тваринну деталь. Що це була за «деталь»?

           Це був кінський хвіст. Його використовували для виготовлення бунчука. Бунчук був символом влади гетьмана. Він представляв собою держак, увінчаний кулею, з-під якої звисали косиці кінського волосся.

           2. Запорізькі козаки славились не лише майстерністю у бою, бойовій тактиці чи стратегії, але й відомі тим, що розробили оригінальну систему сигналізації – “маяки”, “фігури”, через які передавали відомості населенню. Наприклад, коли горів один маяк, це означало, що ворог просувається до кордонів, а що означало, коли горіли одразу три маяки? (ворог вдерся в межі України)

          3. У козаків були суворі закони. Наприклад, за велику або неодноразову крадіжку козака могли засудити до шибениці. Однак, як повідомляють перекази, у засудженого до шибениці була одна можливість врятуватися. За яких умов засуджений міг зберегти своє життя?

       (Перекази повідомляють, що засуджений, за козацьким звичаєм, міг зберегти життя, якщо якась дівчина згодиться одружитися з ним).

          4. Звичайними атрибутами козака, без яких його важко уявити, були шаровари, шабля тощо. Одним із козацьких атрибутів була носогрійка. Що це таке?

      Носогрійками козаки називали коротенькі люльки. Крім носогрійок у козаків були і великі люльки, які курило все товариство разом.

         5.Як пише М.Грушевський у “Ілюстрованій історії України” цей гетьман “за весь час свого перебування на чолі війська Запорізького всюди був вкритий славою подвигів на суші і на морі і мав незмінний успіх. Кілька разів розгромив він татар у перекопських степах і нагнав страху на Крим”. Назвіть цього гетьмана, якщо його ім’я викликає стійкі асоціації із професійним лучником (Петро Сагайдачний)

         6. Крім коней, зброї та усього іншого, козаки на знак побратимства обмінювались ще деяким предметом, який мав тісний зв’язок із тим у що вони вірували і що захищали від посягань польської влади. Що це було? (хрести або ікони)

         7.Уявіть собі, що ви займаєте певну посаду у Війську Запорозькому, і вам потрібно скликати козаків на раду. Що ви для цього зробите? Як називається ваш музичний інструмент і ваша посада? (Музичний інструмент - литаври, треба вдарити по них палицями. Посада називається довбиш)

         8. Закінчіть думку посла з Венеції Альберто Віміна: «Єдине. Чим можуть похвалитися козаки – це … (свобода)

         9. Як називався бойовий стиль козаків, коли козацьке військо змішувалось з ворогом і при цьому кожен з козаків створював стільки шуму, скільки міг, щоб дезорієнтувати ворога? (галас)

        10.Козацький кодекс починався словами: Душу – Богу, Життя – Україні, а… - собі. Дайте відповідь: Що ж козаки залишали собі, враховуючи, що зазначений кодекс не має відношення до писаних джерел права (честь)

        11. Запорізькі козаки були досвідченими воїнами. Для цього вони виконували під музику рухливі вправи зі списами, шаблями, проводили змагання. Як називалися такі змагання? (Гопак)

       12. Скільки разів на рік збиралася козацька рада? (Звичайна рада збиралася три рази на рік: на Новий рік, на Різдво Христове, на свято Покрови Святої Богородиці)

        13. Запорозька Січ була республікою. Між козаків збирались і надзвичайні ради. На те було достатньо... Чого саме було достатньо для збору нової ради? (Для, збору нової ради було достатньо бажання першого ліпшого козака)

        14. Тепер поговоримо про волевиявлення. На відкритих зборах виборці виявляють свою волю, піднімаючи правицю. Коли ми обираємо депутатів до Верховної Ради, то кидаємо бюлетень до скриньки. Питання: яким чином виявляли свою волю козаки, обираючи ту чи  іншу кандидатуру?

       (Козаки, на знак згоди до обраної кандидатури, кидали свої шапки вгору)    

       15. Турецькі кораблі часто нападали на козацькі чайки. А як називалися турецькі човни? (Галери — кадриги, звідси слово каторга)

       16. Як титулував себе Богдан Хмельницький у всіх документах? (Гетьман Війська Запорізького)

 

 

                              III тур. Чорна скринька

         1. Увага! Загадкова скринька! У цій скриньці знаходиться те, що за козацькими

повір'ями рятувало від ворожої кулі. Що то таке і куди треба було покласти цей предмет?

(Грудочку рідної землі треба було покласти в чоботи)

        2. Увага! Загадкова скринька! В цій скриньці лежить предмет, який кожен козак зберігав у шкіряному футлярі. Деякі невігласи припускали, що козаки носили його за халявою чобота, але це не так. Що це за предмет?

 До речі, цей предмет ми держимо в руках кожен день. (Ложка)

    

                           \

 

 

IV тур. Продовжте прислів’я.

За кожну правильну відповідь команда отримує один бал:

 

     1. Той не козак, що …… (боїться собак).

     2. Козак наче ….. (орел).

     3. Козак українську любить мову, додержить завжди …… (свого слова).

     4. Україна – це козацька ……. (мати).

     5. Хочеш спокою – готуйся…….( до бою) .

     6. Ми з такого роду, що любим …..(свободу)..

     7. Козак усім народам друг, міцний у нього ……. (дух).

     8. Козак дружбу знає: в біді …..(коня) не покидає.

     9. Козак – це людини чесна і смілива, найдорожча йому ……..(Батьківщина).

    10. Рана від кулі глибока, а від шаблі……( широка).

 

 

                   

                    Протокол оцінювання відповідей, балів

 

№ питання

          Команда   __________                 Команда _______________ 

8 клас

 

8 клас

I тур

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

7

 

 

 

8

 

 

 

9

 

 

 

10

 

 

 

11

 

 

 

12

 

 

 

Підсумок I тура

 

 

 

II тур

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

7

 

 

 

8

 

 

 

9

 

 

 

10

 

 

 

11

 

 

 

12

 

 

 

13

 

 

 

14

 

 

 

15

 

 

 

16

 

 

 

Підсумок II тура

 

 

 

 

                                                 ІІІ тур

1

 

 

 

 

                                                ІV тур

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

7

 

 

 

         8

 

 

 

        9

 

 

 

       10

 

 

 

Підсумки ІІІ – ІV     турів

 

 

 

Підсумки

     гри

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Той не козак, що …… .

     2. Козак наче ….. .

     3. Козак українську любить мову, додержить завжди …… .

     4. Україна – це козацька ……..

     5. Хочеш спокою – готуйся……. .

     6. Ми з такого роду, що любим …....

     7. Козак усім народам друг, міцний у нього ……. .

     8. Козак дружбу знає: в біді …..не покидає.

     9. Козак – це людини чесна і смілива, найдорожча йому ……...

    10. Рана від кулі глибока, а від шаблі…..

Той не козак, що …… .

     2. Козак наче ….. .

     3. Козак українську любить мову, додержить завжди …… .

     4. Україна – це козацька ……..

     5. Хочеш спокою – готуйся……. .

     6. Ми з такого роду, що любим …....

     7. Козак усім народам друг, міцний у нього ……. .

     8. Козак дружбу знає: в біді …..не покидає.

     9. Козак – це людини чесна і смілива, найдорожча йому ……...

    10. Рана від кулі глибока, а від шаблі…..

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
30 квітня
Переглядів
650
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку