Краса доброго вчинку . В.О.Сухомлинський "Горбатенька дівчинка"

Про матеріал

Мета. Ознайомити дітей із твором В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка».

вчити правильно і свідомо читати текст, прогнозувати зміст оповідання за заголовком: аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб; визначати головну думку твору; формувати оцінні судження; закріплювати навички вибіркового читання; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву, мислення; виховувати доброту, людяність, порядність, вміння поводитись в нестандартних ситуаціях.

Перегляд файлу

Тема: Краса доброго вчинку.  В.Сухомлинський «Горбатенька  дівчинка».

Мета. Ознайомити дітей із твором В. Сухомлинського   «Горбатенька дівчинка».

вчити правильно і свідомо читати текст, прогнозувати зміст оповідання за заголовком: аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб; визначати головну думку твору; формувати оцінні судження; закріплювати навички вибіркового читання; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, мислення; виховувати доброту, людяність, порядність, вміння поводитись в нестандартних ситуаціях.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку; кубик; шість капелюхів; малюнок серця; картки з завданням.

                                                         Хід уроку

I. Організаційна частина

1.Привітання

            - Діти, щоб наш урок пройшов в теплій, дружній атмосфері посміхніться, один одному, посміхніться нашим гостям, адже  якщо ти хочеш, щоб люди вам посміхалися, спочатку ви самі посміхніться людям.

    ---- Я очікую, що на уроці ви будете: уважно  слухати, виразно  читати,  міркувати,висловлювати свою думку, відповідати  на  запитання, здобувати  нові  знання, поповнювати свій словничок.  Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок буде для вас корисним та цікавим, ви будете активними , уважними та старанними.      

2.Вправа «Очікування».

--- А чого чекаєте від сьогоднішнього уроку ви ? Чого хочете навчитись?

( Діти озвучують свої очікування)

---Сподіваюсь, що ваші очікування збудуться. Отож, починаємо

ІІ. Мовна розминка

1.Дихальні вправи

Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:

1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо.

1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.

1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, показуємо, як із кульки виходить повітря.

2. Артикуляційна гімнастика

«Гойдалки».

Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби.

 «Годинник».

Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.

  • «Задміть свічку»
  • «Понюхайте квіточку»
  • «Пийте чай із блюдця»
  • «Подміть на кульбабку»

3. Гра « Парад звуків»

    Вітерець у лісі: ш - ш –ш

    Прилетів жук: ж – ж – ж

    Подзижчав комарик: з – з – з

    Посичали гуси : с – с –с       

 

4.Вправа «Скоромовку кажи швидко»

                                  Тісто місили у місті.

                                  Все місто було у тісті

--- Прочитати з питальною інтонацією

--- Прочитати з окличною інтонацією

---- Прочитати з здивовано

 

III. Ознайомлення з новим матеріалом

1.Актуалізація життєвого досвіду. Гра « Засели будиночок»

 --- А які риси характеру ви знаєте?

---- Ці риси оселилися в будиночках. Прочитайте їх.      

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

- Чому у першому будиночку оселилося сонечко, а у другому хмарка?

-В якому будиночку оселилися б ви? Чому?

- Як ви гадаєте, яка риса характеру об’єднує в собі всі ці риси?( доброта)

2. Слово вчителя.

-Дуже мудро говорить народ : «Роби добро –і воно повернеться до тебе. .Будеш робити зло –зло й повернеться до тебе».

- Ми сьогодні свій урок не просто так почали з посмішки. Адже щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці літературного читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В.О.Сухомлинського.

3. Розповідь вчителя про В.О.Сухомлинського

---  Подивіться на ці задумливі очі, скільки в них доброти, тепла, розуму.

Це не просто портрет звичайної людини, а портрет великого Учителя, в якого вчилися всі — і дорослі, і малі. Це портрет великого  педагога, ученого, письменника В.О. Сухомлинського. Він дуже любив дітей. Написав для них багато оповідань та казок. Василь Олександрович  писав про добро, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими. Щоб любили тата й маму, рідну домівку, свою Батьківщину.

4. Метод «Кубування»

                               Завітав сьогодні в клас

                               На урок знову до нас.

                               Кубик, діти, не простий.

                               Кубик, діти, чарівний.

                               Він доріжки прокладає,

                                Знання наші перевіряє            

--- У кожної групи на парті лежить файл  з аркушами паперу на яких надруковані певні відомості про життєвий і творчий  шлях  В.О.  Сухомлинського. Прочитайте надрукований  текст.

1 група   Біографія

      1.Народився Василь Олександрович Сухомлинський 1918 року в родині селянина-бідняка.

      2. У родині було четверо дітей.

      3. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями.

       4.Батько Сухомлинського працював столяром.

       5. Мати    займалася домашнім господарством.

       6.Батьки ніколи не сварилися між собою і не карали своїх дітей.

     7.Василь Олександрович з сімнадцяти років почав працювати у школі вчителем.

      8. Пізніше Сухомлинський став директорм школи.

      9.Він працював у школі 35 років і зараз в ній  створено музей Сухомлинського.  

 

2 група   Твори

 

   1.Василь Олександрович дуже любив дітей і написав для них багато цікавих оповідань і казок.

  2.Ми вже читали такі твори Сухомлинського « Як Наталя в Лисиці хитринку купила»,  «Я хочу сказати своє слово»

  3. «Не хочу бути слабшим», . «Як Павлик списав задачу»

 

3 група   Чому вчать твори

     1.Твори Сухомлинського навчають  доброті , людяності.

     2. Твори Сухомлинського також вчать дружбі,чесності, щирості.

    3. Оповідання Василя Олександровича вчать нас бути ввічливими,  чуйними, відповідальними.

   4.Кожне оповідання чи казка Сухомлинського вчить нас, як вирости справжньою людиною

4група   Хто є головними героями творів

    1.Героями його творів найчастіше виступають діти.

 

--- А ще  Василь Олександрович старанно вчився в школі. Любив читати, гарно малював. Щоб зібрати гроші на книги, фарби, зошити працював влітку під час літніх канікул у дитячому садку.Йому доручали бути помічником вихователя. Він доглядав малюків, розповідав їм казки, читав книжки, проводив веселі ігри. Тому і вибір професії був не випадковий. Він став вчителем і всі свої сили своє серце віддав дітям. Багато написав оповідань для дітей. Одне із них ми сьогодні прочитаємо.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

 

1.Вправа на розвиток логічного мислення. Робота в групах.

  -Для того,щоб дізнатись назву оповідання,вам потрібно прочитати у

   поданих словах лише перші великі літери.

  • Герой Олень Рак Батьківщина Апельсин Театр Екран Неділя Ь

    Календар Абрикос

  • Дятел Іній Виразно Черговий И Неділя Килим Алфавіт

- Дійсно, ми сьогодні читатимемо оповідання В. Сухомлинського  «Горбатенька дівчинка». Вчитимемося  правильно і свідомо читати текст, визначати головну думку твору; закріплюватимемо навички вибіркового читання; розвиватимемо зв’язне мовлення.

--- Доречі, зверніть увагу на слова. Ми з цими словами досить часто працюємо на уроці української мови. Що це за слова? ( Словникові)

2. Інтерактивна вправа «Передбачення»

- Уважно  подивіться  на  слова і назву, як ви гадаєте, про  кого або про що  буде  наше  сьогоднішнє оповідання.            

- Почніть свою розповідь словами «Я думаю…», «На мою думку…»  (Діти висловлюють своє припущення)

- Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до дівчинки?

- Ви коли-небудь зустрічалися з людьми з фізичними недоліками?

- Чи легко жити людині з фізичними вадами?

- Як ви думаєте, як почуваються люди, коли їх  фізичні недоліки з подивом розглядають. (невпевнено, соромязливо)

3. Повідомлення теми, мети уроку.

- Отже, сьогодні ми з вами познайомимося ще з одним оповіданням В.Сухомлинського.    Ми будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно,  перевіримо, чи справдилося  ваше  передбачення  і я дуже сподіваюсь, що знайомство з цим оповіданням буде для вас ще одним уроком по вихованню кращих рис характеру. Отже тема нашого уроку «Краса доброго вчинку.  В.Сухомлинський «Горбатенька  дівчинка».

V. Робота над текстом

1.Словникова робота.

а)Вправа «Луна»

-В цьому тексті вам зустрінуться можливо для вас нові слова.

- Прочитайте сходинки слів «луною» за вчителем.

             пять                    іспит

             благав                  цікавість

             живенько             полегшено

             чорноокий           насмішки

             пустотливих        горбатенька

а) Уточнення і тлумачення значень слів і виразів:

 Затамував подих - завмер, причаївся

 Живенько – швидко.

 Благав – наполегливо  просив.

 Очі впились - уважно , пильно подивились .

Перевів дух – заспокоївся, полегшено зітхнув.

Чорноокий – з чорними очима.

Пустотливі – грайливі.

Іспит – екзамен, перевірка знань з навчального предмета.

 

--- Можна складати іспит з математики, мови, природознавства чи якогось іншого предмета. Але часто доводиться складати іспит на людяність, доброту, милосердя. І хочеться, щоб ці цінності перемагали людську жадібність, заздрість, жорстокість.

2.Фізкультхвилинка            

В цьому класі друзі всі –

Я і ти. І ми, і ви.

Руку дай тому, хто зліва,

Руку дай тому, хто справа.

Одне одному всміхніться,

І ніколи не сваріться.

3. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням»

( частини тексту діти закривають чистим аркушем паперу)

---  Після читання дасте відповідь на питання: Який іспит витримав клас?

Горбатенька дівчинка

Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.

        Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.

        Вона була горбата.

І зупинка

   -  Кого привів у клас директор?

   -  Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?

  -   Що б ви зробили у такому випадку?

  -   Як ви думаєте, що трапилося далі?

 

     Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.

       У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.

 ІІ зупинка

  • Чого боявся вчитель?
  • Як сприйняли діти дівчинку?
  • Як би ви поступили в такому випадку?
  • Як ви думаєте, що трапилося дальше?

 

Учитель полегшено перевів дух.

- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор. – вона приїхала до нас далеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

    Усі шість хлопчиків і дівчаток, що виділи за першими партами, піднесли руки:

  • Я…

Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.

 ІІІ зупинка

 

  Який іспит витримав клас?( на засміялися, не роздивлялися)

Як ви вважаєте, чи правильно поступили діти?.

4.Самостійне читання тексту

5.Аналіз змісту тексту за методом «Шість кольорових капелюхів» Едварда де Боно.Робота в групах

 (Діти одягають капелюхи певного кольору, отримують завдання).

1-ий учень «Білий ка­пелюх» (збагачення новими конкретними знаннями).

— В.О.Сухомлинський написав це оповідання дуже давно.А чи повчальним воно буде в наш час? Чому?

2- ий учень «Чорний капелюх» (колір критики).

        Що  стривожило вас в тексті?

3-тій учень «Жовтий капе­люх» (колір позитиву).

  Поставте себе на місце горбатенької дівчинки. Розкажіть про події   в класі від її імені. Почніть так: «Мамо,знаєш як мене прийняли   сьогодні в класі?»

4- ий учень — «Червоний капе­люх» (колір емоцій).

--- Чи хотіли б ви навчатися в такому класі? 

5 – й учень  – «Синій капелюх» (організатор).

--- А як по-іншому можна назвати оповідання?

--- Як ви гадаєте, чому вчитель так хвилювався? (боявся, щоб не проявили жорстокість)

--- І якими виявилися діти?

 ---Чи можна сказати, що між учнями цього класу та вчителем було повне взаєморозуміння? (Діти розуміли вчителя з одного погляду)

--- А давайте пофантазуємо .Що могло статися діла?

---Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)

--- Як би ви по іншому назвали це оповідання?

--- Чому вчить нас  це оповідання?

--- Який ви для себе зробили висновок? (треба бути людяним,добрим,милосердним)

--- --- А давайте пофантазуємо .Що могло статися діла?

6.Хвилинка - цікавинка.

В давні часи горб вважався щасливим талісманом, доторкнутись до нього

означало завоювати прихильність долі. Тому горбуни були в особливій пошані

7.Робота в групах

1  група  «Продовж речення».

    Знайти  у тексті кінцівку речення 

   Коли це...

   Усі шість...

   Учитель був тепер...

2 група  « Зєднай частини»

  - З'єднайте лініями, до кого відносяться подані слова.

 Схилились над зошитами                                          клас

 Полегшено перевів дух                                              учитель

 Витримав іспит                                                            учні

3  група  Прийом «Постав цікаве запитання»

 - Складіть 1 просте і 1 складне запитання для іншої групи за змістом твору, використовуючи наведені дані слова.

 

Прості запитання

Складні запитання

Хто…?

Як ви вважаєте…

Що…?

Як би ви вчинили…

 

 

 

 

4 група « Вибери прислівя»

Які прислівя  виражають головну думку тексту?

П----------------------------------------------ро добро не говори, а добро роби

Життя прожити не поле перейти

Бджола мала, а й та працює

8.Вибіркове читання ( якщо є час)

--- Прочитайте те місце твору, де розповідається, чим займалися учні в класі.

--- Прочитайте,як директор представив новеньку дівчинку?

--- Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учитель дивився на своїх учнів.

--- Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учні зустріли дівчинку.

--- Як відреагували учні класу на прохання директора?

 

VI  Рефлексія

1. Гра «Серце, сповнене добра».

---  Діти, а що є кращим за слова?

---Звичайно ж добрі справи .

---Розкажіть про свої добрі справи

(На дошці малюнок – велике серце. Учні по черзі підходять до нього і

висловлюють свою думку. Після цього прикріплюють до нього маленькі

листівки - сердечка).

--- Запам’ятайте! Красу людини оцінюють за її вчинками, гарними справами незалежно від фізичного здоров’я . Отже, хай і у вашому житті буде багато гарних справ.

2.Вправа «Закінчи речення»

---  Чи справдилися ваші очікування від уроку?

--- Сьогодні на уроці ми познайомилися...

--- Найцікавіше було...

--- Найбільше я запам’ятав...

3. Висновок

--- В.О. Сухомлинський заповідав поспішати робити добро, щоб  тепло наших сердець зігрівало усіх добрими вчинками.Багато людей, здорових і хворих, чекають від нас уваги, милосердя, людяності.Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. Тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок і росли дійсно Людьми з великої букви. Будьте гідними  заповідям В.О.Сухомлинського і світ стане світліший, добріший, миліший

  Сказав мудрець:

 - Живи, добро звершай!

 Та нагород за це - не вимагай!

  Хай оживає істина стара –

 Людина починається …. з добра.

4. Домашнє завдання.

 Домашнє завдання:

  - Підібрати прислів'я, які виражають  головну думку оповідання.

 - Намалювати ілюстрацію до твору.

 

 

docx
Додано
1 жовтня 2018
Переглядів
4110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку