Матеріал досліджує коріння українських фразеологізмів, розкриває їх походження, навчає використовувати фразеологічні словники для пояснення виразів, розвиває навички усного та писемного висловлювання, здатність до логічного мислення та обґрунтованого висловлювання власної думки; сприяє формуванню вміння працювати з мовними джерелами; підтримувати і розвивати почуття шанобливого ставлення до рідної мови та культури.
Джерела українських фразеологізмів. Ознайомлення із фразеологічним словником
Мета навчального заняття: дослідити коріння українських фразеологізмів, розкрити їх походження та значення; навчити використовувати фразеологічні словники для пояснення виразів; розвивати навички усного та писемного висловлювання, здатність до логічного мислення та обґрунтованого висловлювання власної думки; сприяти формуванню вміння працювати з мовними джерелами; підтримувати і розвивати почуття шанобливого ставлення до рідної мови та культури.
Тип заняття: активізація й поглиблення знань, умінь та навичок учнів.
Форма проведення: дослідницьке заняття.
Необхідне обладнання: ілюстративна презентація, фразеологічні словники, схеми створення фразеологізмів, картки для роботи в групах
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності учнів.
— Доброго дня! Подивіться своїм друзям в очі та подаруйте їм посмішку. Візьміть один одного за руки і обміняйтеся доброзичливими словами. Саморозвиток (учні повторюють за вчителем). Я — учень. Я — творча особистість.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
IV.Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжуємо наш подорож країною Фразеології. Для цього нам знадобитися енергія, яку ми отримуємо за допомогою плідної праці, правильним і змістовним відповідям, позитивному настрою, ерудиції та оптимізму. Не забудьте занести дату і тему уроку до своїх зошитів. Сьогодні ми пробуємо разом дослідити джерела створення українських фразеологізмів, вивчаємо навички використання фразеологічного словника та розвиваємо як усне, так і писемне мовлення.
1.«Мозкова атака»
Бесіда |
Відповіді |
-Роздумайте і поділіться своїми: чи можна виразити значення фразеологічного звернення думки одним словом? |
-За смислом фразеологічний зворот часто дорівнює одному слову. |
-Перегляньмо можливості: чи можна розширювати або замінювати окремі слова у фразеологізмах, не втрачаючи при цьому основному змісті конструкції? |
-Фразеологізм - стійке, нероздільне сполучення слів |
— Надайте визначення фразеологізму. Як називається галузь мовознавства, що досліджує фразеологізми?
— Де можна знайти пояснення фразеологічних виразів?
— Проведемо порівняльний аналіз наших висновків із відомостями з підручника.
V.Вивчення нового матеріалу.
Наша мова має коріння, що сягають далекого минулого, і в ній існує багато невідомого. Вона виразно названа образами, віразами, епітетами та синонімами.
Чи замислювались ви над тим, звідки виходять фразеологізмами? Як вони з'являються і з якого приводу?
Велика частина фразеологізмів виникла із словосполучень, які описували дії людей у різних ситуаціях, а також взаємини в родині. (водити за ніс, гнути спину, бити себе в груди, мотати на вус)
• Спостереження за природними явищами, тваринами та рослинами;
• Історичні обставини та події;
• Різні ремесла і заняття;
• Традиції народу, народна культура та фольклор.
Джерела української фразеології |
|
Джерела |
Приклади |
1.Біблія |
Книга за сімома печатями; Ноїв ковчег; |
2.Антична міфологія |
Ахіллесова п‘ята; на сьомому небі; |
3.Історія |
Іду на Ви; |
4.Усна народна творчість ( прислів’я, приказки, народні примовки) |
Як Пилип з конопель; Добрий початок – половина справи; Ні пуха ні пера; |
5.Народний побут |
Сім разів одміряй, один раз одріж; |
6.Крилаті вислови, афоризми |
„ І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь …“ Т. Шевченко |
Завдання: розподілити наведені фразеологізми відповідно до їхнього значення (виконайте завдання на окремому аркушаху).
Побут: Передати куті меду
Дорогу перейти
Плутатися під ногами
Ремесла та виробнича діяльність: Розмотати клубок
Як з голочки
Не святі горшки ліплять
Усна народна творчість: Скоро казка мовиться
Впіймати за хвіст жар-птицю
Грецька міфологія: Віща Кассандра
Вогонь Прометея (невгасаюче прагнення до досягнення високої та благородної мети) Муки Тантала Біблія: Содом і Гоморра
Альфа й омега Земля обітована
Довідка: Тантал – син Зевса і німфи Плуто, цар Лідії.
Він був улюбленцем богів, але коли він вчинив вчинок, який образив богів, ті відправили його в Аїд.
За іншою версією, боги покарали Тантала за розголошення таємниці Зевса, він викрав нектар і амброзію та ділився ними з людьми.
На тому світі Тантал стояв по шию у воді, але вода відступала, коли він нагиналася, щоб напитися. Плоди повисли над ним на гілках, але він не міг досягти їх.
VІ. Систематизація і узагальнення вивченого
VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
VI. Узагальнення та систематизація вивченого
VII. Висновок уроку. Оцінювання.
Групова обговорення. Чи достатньо фразеологізмів у нашій мові? Висловіть свою думку та аргументуйте її.
Метод "Мікрофон": «На цьому уроці я засвоїв(ла)...» «Ці знання будуть корисні мені для...» Моя інтерпретація теми уроку: Що я розумію під темою уроку? Що я побачила(лася) нового?
Самооцінка: Найцікавішим для мене було... Чому ця частина уроку мене зацікавила? Перешкоди та їх подолання: Виникли труднощі у... Я долав(ла) їх, роблячи... Мій настрій у течії уроку: На початку уроку я відчув(ла) себе... Під час уроку мій настрій змінився на... Побажання: Бажаю собі... Вчителю бажаю...
1