Краса й сила української мови. Повторення вивченогоз теми "Словотвір"

Про матеріал

Урок проведений у формі подорожі: учням пропонується в умовному потязі відправитися в подорож країною Рідна Мова. А подорожуючи, виконати цікаві завдання, повторити вивчене з розділу "Словотвір". На кожній станції пограти цікаві літературознавчі ігри. Всю подорож учнів супроводжує Королева Мова.

Перегляд файлу

Тема.  Краса й сила українського слова.

             Повторення вивченого з теми «Словотвір»

Мета.  Узагальнити знання, здобуті в процесі роботи над розділом, повторити найважливіше. Закріпити навики словотвірного розбору та правильного написання орфограм. Вчити застосовувати теоретичні знання на практиці.

     Розвивати мовну культуру школярів, увагу, пам’ять.

     Виховувати любов до рідного краю, батьківської мови.

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.

Вид уроку. Урок – подорож.

Хід уроку.

               Слово вчителя.

     Сьогодні в нас буде незвичайний урок. Ви любите подорожувати? Зараз ми всядемося в умовний потяг – експрес і відправимося в подорож країною Рідна Мова. А подорожуючи, виконаємо цікаві завдання, повторимо вивчене з розділу «Словотвір».

                Лунають фанфари. Входить Королева Мова.

Королева Мова.

Я наука непроста, хоча і цікава

В королівстві я живу слова і забави,

І в свою майстерню мовну,

Доки ви зі мною,

Мовних скарбів пребагато

Візьмете з собою.

В подорож усіх вас кличу

До складних завдань.

Тож не зрадьте любі діти

Моїх сподівань.

Я допущу вас до подорожі за умови, що ви відгадаєте мої загадки. Хочете подорожувати – спробуйте відгадати!

Великий будинок у селі стоїть,

Та завжди як вулик бджолиний шумить.

Як чаша, він повний знаннями,

Ласкавий будинок цей з нами.

                                        (Школа)

Є в ній вогонь калини, дзвін струмків,

Солодкий щебет ранніх солов’їв,

Твоя, дитино, пісня колискова

І материнське тепле й ніжне слово.

                                        (Мова)

     Молодці! Відгадали! Щасливої вам подорожі країною Рідна Українська  Мова.

Вчитель. Ось перед вами маршрут нашої подорожі.

     На дошці розміщено плакат з картою подорожі. На карті – станції: Способи словотворення – Складні та складноскорочені слова – Зміни приголосних при творенні слів – Відпочинок – Творча.

     В дорогу, любителі мови! Успіхів вам!

 

1. Станція « Способи словотворення»                                          Перебуваючи на цій станції, вам необхідно виконати ряд завдань.

Завдання 1.

     На дошці записані слова: їхати, хороший, класти, пекти, в’янути, формувати, летіти, веселий, возити, писати

     Від поданих слів у зошитах утворіть нові з допомогою префіксів

пре -, при -, роз -, з –(с -).

Завдання 2.

    Робота біля дошки.

     До поданих твірних основ додайте префікси та суфікси, щоб утворились слова.

      …дорож…,  …берез..,  …смерт…,  …мороз…,  …ліс…,  …сад…

Відповідь: подорожник, підберезник, безсмертник, приморозок, перелісок, розсадник.

Завдання3.  (питання зі скриньки)

     Дайте відповіді на питання одним словом, утвореним способом складання.

  1. Хто обробляє землю?  (Хлібороб).
  2. Хто любить правду?     (Правдолюб).
  3. В якому будинку п’ять поверхів?  (П’ятиповерховому).
  4. Хто чинить добро?  (Доброчинець)
  5. Хто любить мир?      (Любомир)
  6. Котра дівчина людям мила?  (Людмила)
  7. Хто любить самого себе?  (Самолюб)
  8. Останній місяць осені.       (Листопад)

Завдання 4.

     Утворити слова від поданих безафіксним способом.

     доповідати -                                                 ранній -  

    наказувати -                                                 перевозити - 

    укусити -                                                      заїздити –

    рухати -                                                        в’язати –

Завдання 5.

    Від поданих слів за допомогою префіксів утворити спільнокореневі слова протилежного значення. Утворені слова розібрати за будовою.

     Сніжний – безсніжний.                           Добрий – недобрий.

 

    Зубатий – беззубий.                                 Сердечний – безсердечний.

 

    Злий – незлий.                                           Виїхати – заїхати.

Вчитель.

    Молодці! Ось тепер впевнено можемо прямувати до станції « Складні та складноскорочені слова»

 

2. Станція «Складні та складноскорочені слова».

 

Завдання 1.

     Клас ділиться на дві групи.

     Гра «Хто Більше?»

     Утворити якомога більше складних слів, першою частиною яких є незмінне слово: кіно - , фото - , теле -.

Завдання 2.

    Робота з підручником.

    Вправа 106:  І група – від першого слова до слова пів’яйця (включно);

                           ІІ група – від слова півкрок до кінця.

Вказати у словах орфограму. Виконати І і ІІ завдання.

 

Завдання 3.

    Словниковий диктант.

    Пів_острів, пів_острова, пів_дюжини, пів_огірка, пів_яблука, полу_кіпок, пів_місяць, пів_години, пів_аркуша, напів_сон, пів_Європи, пів_Львова, напів_автомат, пів_коло, пів_гривні, пів_стола, пів_миски, пів_неба.

 

Завдання 4.

    Прочитайте. Правильно запишіть слова. Слова з пів-, напів-, полу – підкресліть.

    І все ж у якомусь заціпенілому напів_забуті стояла Єлька серед цього храму, утопивши погляд у той небесно_блакитний вир під_купольної висоти. На заході пів_неба охопили нерухомі заграви, дощ лив як з відра. Могутній дуб. Він пів_тисячоліття стоїть на Хортиці. Мічурін запрошує кожного з присутніх з’їсти пів_яблука й  пів_абрикоса нових сортів. Бач, яка худенька, маленька, тільки очі на пів_обличчя – карі, гарні, чисті. Пів_Європи пройдено, скільки пережито.

Завдання5.

    Робота з картками.

    Записати слова в зошити, вставляючи пропущені букви.

    Назвати орфограму. Пояснити вживання в словах сполучних голосних.

Картка 1.

    Земл…мір, круг…вид, вод…лаз, зор…пад.

Картка 2.

    Груш…видний, добр…дійний, земл…трус, прац…люб.

Картка 3.

    Добр…чинець, благ…дійник, земл…коп, житт…дайний.

Картка 4.

    Біл…крилий,  крут…рогий,  кон…завод,  каш…вар.

Картка 5.

    Вільн…любний, вол…любний, хмар…чос, тих…плинний.

Картка 6.

    Скор…варка, вод…гін, чорн…ліс, верб…лози.

 

Завдання6.

    Гра «Хто швидше?»

    Два учні працюють біля дошки.

    І – записати якнайбільше слів, в яких перша частина слова пів – стоїть перед власною назвою.

    ІІ – записати слова, в яких перша частина слова пів – стоїть у загальних назвах перед я, ю, є, ї, після букви, що позначає твердий приголосний звук. Решта учнів записують в зошити якнайбільше слів із пів – перед загальними назвами.

Завдання виконується 3 хв.

 

Завдання 7.

    Робота з картками.

    Записати слова, пояснити написання, вказати орфограми.

    Ясно / брунатний, яро / зелений, чорно / білий, червоно / біло / жовтий,

пів / Одеси, пів / гриба, пів / ясена, АН / 174, військово / морський, кіно / зал, радіо / ефір, масло / завод, водо / лаз.

 

Вчитель.

    Молодці! Та будемо поспішати. Наш потяг прямує до станції «Зміни приголосних при творенні слів». Перебуваючи на цій станції, ми виконаємо безліч цікавих завдань.

 

3. Станція «Зміни приголосних при творенні слів».

 

Завдання 1.

    Замінити словосполучення» іменник + іменник» словосполученням «прикметник + іменник». В утворених словосполученнях у прикметниках виділити суфікс.

Картка 1.

    Поле пшениці –

    Трактор з гусеницями –

    Кисіль з молока –

Картка 2.

    Вузол залізниці –

    Жовток з яйця –

    Промінь сонця –

 

Завдання 2.

    Робота з підручником.

    Вправа 97.

 

Завдання 3.

    Від поданих слів утворіть прикметники за допомогою суфікса -н-: рука, залізниця, сонце, молоко, пшениця, столиця, лексика.

 

Завдання 4.

    Утворити прикметники від поданих іменників. Виділити суфікси в прикметниках.

    Буг -                                                                  Дрогобич –

 

 

    Узбек -                                                              Криворіжжя –

    Кременчук -                                                     Латиш –

    Чех –

 

Вчитель.

    Ось наш потяг наближається до станції «Відпочинок».  Ви втомилися писати, на цій станції ми відпочинемо і доведемо присутнім, що не тільки добре знаємо рідну мову, а й вміємо гарно відпочивати.

 

4. Станція «Відпочинок»

    Гра «Показуха»: за допомогою міміки та жестів учні загадують приказки, прислів’я.

    Сто голів – сто умів.

    Рідна земля і в жмені мила.

    Зимова днина куца: сюди тень, туди тень, а не гріє.

    Слово до слова – складається мова.

 

5. Станція «Творча»

 

Завдання 1.   Творчий диктант.

    Замінити словосполучення словами, утвореними з допомогою суфіксів   пре -  або  при -.

  1. Поява птахів навесні.
  2. Дуже злий.
  3. Посадка літака.
  4. Тимчасовий мир.
  5. Дуже гострий.
  6. Невеличкий мороз.
  7. Місцевість біля Карпат.
  8. Дуже старий.

 

Завдання 2.

    Пояснити, яким способом утворені слова. Скласти і записати зі словами   3-4 речення. Підкреслити головні члени.

    Працелюб, чорнобривий, верболози, водограй, краєзнавство.

 

Завдання 3.

    Від поданих словосполучень утворити складні слова.

Багато води (томів, людей, літ),

перший клас (сорт, відкривач, причина),

п’ять днів (літ, балів, хвилин),

висока кваліфікація (повага, потужність, ефект),

пряма душа (кут, лінія).

 

Завдання 4.

    Від поданих назв утворіть абревіатури.

Організація Об’єднаних Націй –

Сполучені Штати Америки –

Федеративна Республіка Німеччини –

Центральна Рада –

Європейський Союз –

 

Завдання 5.

    Вправа 106, друге завдання.

    Складіть і запишіть 3 – 4 речення зі словами на вибір.

 

Завдання 6.

    Вправа 107.

    Складіть 5 – 6 речень з утвореними абревіатурами.

 

Завдання 7.

    Складіть розповідь (5 – 8 речень) на тему «Січовий гопак». Використовуйте слова та словосполучення з довідки на с. 49.

 

Оцінювання.

Королева Мова.

    Мені сподобався ваш урок – подорож. Любіть і вивчайте й надалі українську мову. Ви вірні жителі своєї країни.

Найсвітліша дорога у світі –

Це дорога до знань, до школи.

Пам’ятайте це, любі діти,

Не забудьте цього ніколи.

І хоч вчитись нелегко буває,

Та наука – завжди хороша.

Кожна в світі людина знає,

Що знання – то найлегша ноша.

    Успіхів вам у вивченні української мови! А нашим гостям бажаємо щастя рясного, здоров’я міцного, неба безхмарного й настрою гарного.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
2584
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку