«Треба розуміти одну важливу річ: вчить не школа, а вчитель. Немає вчителя — немає школи. Які б гарні закони держава не писала, якщо вона не має достатньо високоосвічених вчителів, вона не матиме здібного покоління»Пауль Пшенічка –учитель фізики та астрономії. Переможець національної преміїGlobal Teacher Prize Ukraine (2017 рік)
За словами Річарда Флорида ключ до креативності полягає в формулі яка включає три « Т» технологію, талант і толерантність Одна з обов’язкових рис сучасного викладача — здатність постійно розвиватися, навчатися та ефективно реалізувати свій потенціал для формування випускника, спеціаліста своєї справи (особистості, інноватора та патріота).
Креативне навчання – це процес постійної співпраці викладача та студента. Навчальний процес організовується як живий контакт партнерів, зацікавлених один у одному та в справі, якою вони займаються разом. Креативне навчання має характерну рису: навчальний процес зливається з життям, із рішенням реальних творчих задач.
Організаційний момент (Створення сприятливої, позитивної психологічної атмосфери в аудиторії)Вправа «Бартер» Я на свої долоні (показую їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер, а наскільки він успішний, побачимо в кінці уроку.
"До успіху"Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на занятті з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати
{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA} радіснийдіяльнийпригніченийпоганийроздратований. На початку заняття По закінченні заняття Картка «Настрою» Як змінився ваш настрій (підкресліть)Покращився Погіршився. Причини зміни настрою (підкресліть)Не пов’язано з уроком Урок сподобався Урок не сподобався Інша причина (напишіть)
Засоби реалізації креативного завчання на занятті фізики Серед величезного різноманіття навчальних мультимедійних систем умовно можна виокремити засоби, які є найбільш ефективними:комп’ютерні тренажери;автоматизовані навчальні системи; навчальні фільми;мультимедія-презентації;відеодемонстрації
Бібліотека електронних наочностей. У режимі самостійної роботи ППЗзабезпечує: вільне пересування; перегляд вмісту сторінок; динамічних моделей, відео фрагментів; підтримку розв'язання розрахунковихзадач; підтримку самоперевірки засвоєння матеріалу з використанням тестових запитань; використання інтерактивних експериментів та лабораторних робіт
Віртуальна фізична лабораторія. Серед можливостей слід відзначити: можливість самопідготовки учня до виконання лабораторних досліджень; скорочення часу для підготовки до виконаннялабораторних робіт; самоконтроль результатів діяльності; надання можливостей отримання інформації про фізичний процес; безпосередня участь учня в процесі виконаннялабораторного дослідження
Збірник відеозадач «Фізика навколо нас» складається з шести тематичних папок: «Військова справа», «Побут», «Пожежна справа», «Фізика в живій природі», «Фізика в неживій природі», «Різне» і є матеріалом для створення проблемних ситуацій на уроках шляхом аналізу конструкцій побутових приладів, військової та пожежної техніки і спорядження, виявленню законів фізики, на яких ґрунтується принцип їх діїЗбірник відео задач“Фізика навколо нас”
Мотивація навчальної діяльностіОсновою методу проблемного навчання є створення та формулювання проблемних ситуацій. Суть мотивації полягає в тому, що викладач дає змогу здобувачам освіти самим розкрити та подолати суперечності між наявними у них знаннями і можливістю розв’язати певну задачу. Рушійною силою при цьому стає невідповідність між життєвим досвідом, уміннями дітей і завданнями, що ставить перед ними викладач
Мотивація навчальної діяльності:забезпечує міцність засвоєння знань;робить процес навчання привабливішим і цікавішим;навчає застосовувати знання у практичній діяльності;розвиває аналітичне, логічне мислення студентів;формує студента як активного суб’єкта пізнання;сприяє творчому зростанню викладача. Пояснювально-ілюстративний. Репродуктивний. Проблемне викладення. Частково-пошуковий. Дослідницький
Наприклад: При вивченні конденсаторів корисно запропонувати студентам підрахувати ємність Землі. Знаючи, що ємність відокремленої кулі рівна вираженому в сантиметрах її радіусу, студенти без особливих зусиль визначають ємність Землі. Після цього розрахунку показати здобувачамосвіти конденсатор, розмірами з монети, на якому вказана ємність 1000 мк. Ф = 10-6 – Протиріччя. –Як вдається одержати у малих за розмірами тіл ємність, рівну ємності Землі? Створена таким чином, проблемна ситуація, спонукає студентів до активного мислення у пошуках розв’язку поставленої проблеми.
При вивченні передавання електроенергії на відстань доцільно підрахувати переріз мідних проводів, задаючи потужність генератора Р=200000к. Вт, при напрузі V =220 В і допустимі втрати Рвт=0,1. При довжині лінії 200км переріз проводів одержується дуже великим –12м2 Такі мідні «бруски» радіусом 2 м і проводами назвати неможливо. Створена проблемна ситуація – одержаний результат протирічить життєвому досвіду студентів.
Методи активізації пізнавальної діяльностіпроведення нестандартних уроків: урок – казка, урок – подорож, урок – змагання, турнір, КВК;проведення уроків – практикумів та лабораторних робіт;складанням та розв’язування кросвордів, чайнвордів, ребусів;проведення різноманітних ігор ( Доміно, Так – ні, Світлофор, Футбол, Лото, Мозаїка, Конкурс художників );робота в групах;створення проблемних ситуацій;взаємоперевірка ;використання історичного матеріалу;використання наочностей;проведення „ Тижнів фізики ” та інше
Прийом «обмін ролями» Прийом «еврика»Прийом «інтелектуальна інверсія»Дерево припущень. Прийом «Ехо»Навмисна помилка«Провали пам’яті»Прийом новизни. Асоціативний кущ. Метод «кроссенс»Методи та прийоми, які допомагають активізувати пізнавальну діяльність студентів Кластер Дерево припущень Таблиця «Знаю, хочу, вмію» Мозковий штурм Ментальна карта Кошик ідей Правильні не правильні судження Діаграма Венна Ромашка (куб) Блума …
Інтелект-карти, відомі також як ментальна карта або асоціативна карта – спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Ментальні карти можуть бути застосовані вчителем під час уроку як демонстраційний або роздатковий матеріал при узагальнюючому повторенні теми.
Завдання для розвитку пошуково-дослідницьких здібностей студентів: Як бачать різні тварини і птахи? Під час виконання завдання студентам пропонується дослідити особливості зору та сприйняття світлових явищ різними тваринами. Таким чином, здобувачі освіти не лише здійснюють пошук нової інформації, а й проводять проєкцію знань з біології на фізичні категорії, що зумовлює розвиток їх творчих здібностей та стимулює мисленнєві процеси.
Казки і байки на заняттях фізики Ім’я казкової героїні, яке походить від одиниці вимірювання довжини. (Дюймовочка)Які види теплопередачі мали місце в казці “ Лисичка Сестричка і Вовчик Братик ” і чому лисичка завжди повторювала “ Ясні, ясні на небі зірки ”. Чому кіт “ випускав іскри ”, коли його гладили. На прикладі казки “ Ріпка ” проілюструвати поняття - Сили. На прикладі, якого казкового героя, кулястої форми ,можна проілюструвати поступальний, криволінійний рух з прискоренням?Куля ( Колобок )
Складання тематичного кросворду Під час узагальнюючих занять з теми, пропонується робота в групах для складання тематичних кросвордів. При цьому групи складають тематичні кросворди, якими потім обмінюються з іншими групами. По завершенню заняття перевіряються правильні відповіді в усіх групах.
Вивчення народної фізичної спадщини сприяє прищепленню студентам загальнолюдських цінностей, вчить шанувати історію і культуру різних народів світу, дає змогу оцінювати, спираючись на сучасні знання, унікальність досягнень людської думки минулих століть, втілені у неповторні творіння людських рук
Фізична інтерпретація відомих прислів’їв і приказок. Удень і ліхтар не потрібен. Не все гріє що світить. Місять світить без тепла. Комар тоненький носик має, але боляче кусає (площа дотику носика комара дуже мала, тому тиск великий); Голими руками їжака не візьмеш (площа дотику руки до голок їжака дуже мала, тому тиск великий і можна поколотися);
Проєкти. Тема проєкту: Спостереження фізичних явищ довкілля. Група №1: Механічні та теплові явища. Група №2: Електричні та магнітні явища. Група №3: Світлові і звукові явища. Група №4 У країні легенд дивовижних явищ природи. Тема проєкту: Зв’язок фізики з повсякденним життям, технікою і виробничими технологіями. Видатні вчені-фізики. Внесок українських учених у розвиток і становлення фізики. Група №1. Описати життя студентів без побутових приладів. Група №2. Описати будівництво без механізмів. Група №3. Описати роботу преси без електронного зв’язку. Група №4. Описати роботу СТО без механізації. Тема проєкту: Вирощування кристалів
Висновки. Потрібно гармонійно поєднувати, широко впроваджувати різнорівневі дидактичні матеріали з комплексним використанням наочних посібників, технічних засобів навчання;забезпечувати мотиваційну сторону навчальної діяльності, виробляти позитивне ставлення до того, що пізнається, і до самого процесу пізнання;викладати фізику як засіб мислення студентів;навчати успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати особисті думки, переконувати і бути переконливими, ставити запитання і відповідати на них. Навчально-виховний процес повинен: бути імітацією того середовища, в якому перебувають студенти; містити в собі конкретні цілі, завдання і проблеми громадської і трудової діяльності людини; забезпечити формування здібностей, розв'язувати практичні завдання, змінювати і покращувати той предметний світ, у якому живуть діти зараз і будуть жити в майбутньому