Креативне мислення як засіб формування і розвиток творчих здібностей

Про матеріал
Креативне мислення як засіб формування та розвиток творчих здібностей здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Актуальність, практична значущість досвіду

Творчий розвиток особистості за всіх часів розглядався як один з пріоритетних напрямів освіти. Сьогодні світ змінюється дуже блискавично. Ми вступили у XXIстоліття, еру принципово нових знань і способів пізнання. Здатність до творчості дійсно стає умовою орієнтації людини у швидкозмінних і швидкоплинних процесах у світі, умовою не тільки адаптації до них, а й власної життєтворчості.У сучасному світі, де майбутнє не може бути чітко спрогнозоване, а теперішнє має кілька потенційних ліній розвитку, людина знаходиться в ситуації постійного вибору, пошуку оптимального рішення відповідно до умов життя і праці. Тому, на всіх рівнях неперервної освіти повинні створюватися умови для розвитку не тільки інтелекту, але й творчих якостей особистості, підготовки її до життя у відкритому суспільстві, самостійної взаємодії з динамічним світом професійної праці.

Коли світ знаходиться в глобальній кризі, людству потрібна глобальна зміна мислення.
Культура мислення на основі креативності та любові допоможе вийти людству на новий рівень розвитку. Адже все, що нас оточує, — це результати нашого мислення.

Серед викликів XXI століття найважливішими є вимоги до нового типу гуманістичної особистості. Серед них відповідальність й адаптивність, навички комунікації, здатність до творчості та пізнавальний інтерес, системне й рефлексивне мислення , навички інформаційної грамотності, ідентифікація, здатність до самоконтролю, соціальна відповідальність, світоглядна свідомість особистості. Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до використання нових ідей, задумів, підходів та рішень.

Головною метою літературної освіти є формування широкої читацької компетенції, яка базується на знаннях, уміннях пізнавального і творчого характеру, соціальних навичках, світоглядних переконаннях.

 

Наукові концепції та шляхи вирішення проблеми

 

 Більшість досліджень, проведених педагогами та науковцями, свідчать про те, що креативність є найважливішою навичкою, що допомагає підготувати молодих людей до труднощів та викликів сучасного світу. Майже кожна людина рано чи пізно зіштовхується із ситуацією з високою ймовірністю невизначеності, в якій немає однозначного «правильного» чи «неправильного» рішення, але яку необхідно вирішувати і діяти.

Едвард де Боно, британський психолог та письменник, що розробив систему організації мислення  «Шість капелюхів», наголошує на тому, що креативність та креативне мислення заохочує людей мислити поза сталими шаблонами та дивитися на речі з іншої точки зору. Основними навичками креативного мислення є генерування ідей, відкритість до нового, уява та цікавість, розсудливість і дивергентне мислення ( пошук різних рішень для вирішення однієї і тієї ж проблеми) (6,с.75). Це мислення поза шаблонами, здатність експериментувати і  оперувати складністю.

 

 Креативність (англ. create – створювати) – це здатність людини створювати принципово нові ідеї, знаходити оригінальні рішення, відхилятися від традиційних схем мислення, здатність вирішувати проблеми, що виникають всередині статичних систем.

Це бачення проблем під іншим кутом і їх вирішення унікальним чином . Креативна особистість розуміє, що потрібно для створення нової ідеї, рішення складного завдання: додати одну деталь або перевернути все догори ногами, придумати принципово нове або розібрати і скласти по-іншому щось вже звичне, діяти всупереч поширеним стереотипам або просто знайти спосіб поглянути на статичні системи динамічно.

В першу чергу, креативність – це здатність до творчості, з якою пов’язані такі якості, як гнучкість мислення, безпосередність, сміливість, готовність припускатися помилок, відкритість та ініціативність. Ц риси притаманні особистості в дитячому віці,тому важливо організувати навчання так, щоб воно активізувало розвиток її креативності.

Також, креативність це:
– створення нового з того, що вже є;
– поєднання відомих елементів унікальним чином;
– вирішення проблем абсолютно новим неординарним способом;
– здатність створювати зв’язки;
– відмова від шаблонного мислення;
– гнучкість і оригінальність;
– схильність до аналізу і синтезу;
– здатність інтуїтивно відчути правильний напрямок думки;
– вміння генерувати велику кількість ідей;
– здатність до нового незвичного бачення проблеми або ситуації.

При цьому креативність:
– дозволяє виходити з кризових ситуацій;
– робить життя нескінченно різноманітним;
– дозволяє реалізувати творчий задум;
– допомагає знайти шляхи для самореалізації;
– допомагає бути щасливими та успішними.

 

 У креативному навчанні важливим є розкрити творчі можливості  дитини, що можуть виявитись в почуттях, спілкуванні, окремих видах діяльності . А для цього треба дозволити учням вільно розмірковувати, робити припущення, давати можливість реалізувати їхню внутрішню свободу і вияв ініціативи.

 Уроки зарубіжної літератури мають великі можливості для розвитку креативного мислення здобувачів освіти. Це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем, яка розвиває творчі здібності учнів; сприяє здобуванню знань учнями самостійною роботою думки; диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковою літературою; розвиває аналітичне мислення, вміння робити узагальнення; формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності[5].

Ось чому варто включати у навчальний процес такі типи завдання, які  розвивають в учнів допитливість, здібність аналізувати, порівнювати, висувати гіпотези, фантазувати, асоціативно мислити, бачити суперечності, акумулювати та використовувати креативний досвід інших, відстоювати свою точку зору та вміти переконувати інших, уникати конфліктів або успішно розв’язувати їх. Креативне мислення можна розвивати на різних етапах уроку: під час вивчення біографії і під час читання, аналізу художнього твору, під час опрацювання матеріалу підручника, обговорення матеріалів з інтернетресурсів, в дискусіях, при написанні творчих робіт, доповідей аналітичного характеру.

Література – це вікно у світ, саме при її вивченні розкриваються багатоманітні зв’язки з національними літературами, зі світом мистецтва, з мовами , історією, іншими галузями знань про світ , людину і культуру.

Для розвитку творчих здібностей у дітей можна  використовувати різні форми організації навчальної діяльності :

  • Групова – одночасно навчаю весь клас;
  • парна – взаємодія «учень – учень» або «вчитель – учень»;
  • кооперативна – навчання в малих групах;
  • індивідуальна – самостійна робота учня.

Кейс-технологія (від англ.case study- вивчення ситуації, випадок),відомий у вітчизняній освіті як метод ситуативного навчання на конкретних прикладах дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності здобувачів освіти. Суть методу досить проста : для організації навчання використовується опис конкретних ситуацій. Учням пропонують реальну життєву ситуацію, опис якої одночасно відбиває не тільки будь-які практичні проблеми, а й актуалізує певний комплекс знань, які необхідно засвоїти при вивченні даної проблеми. При цьому проблема немає однозначних рішень.

Найпростіший варіант кейсу – учням дається якийсь уривок тексту, який несе в собі моральну проблематику і пропонується придумати або передбачити наступні події. Цей метод допомагає надати нове свіже звучання таким проблемним питанням як «Мені подобається (не подобається) …, « Хто він, Євгеній Онєгін -  егоїст чи «зайва» людина тогочасного суспільства?», «Чи насправді Печорін – герой свого часу?» (9 клас творчість О.Пушкіна, М.Лермонтова). Вивчаючи творчість Михайла Лермонтова, зокрема роман «Герой нашого часу» дітям можна поставити таке завдання : Чи є Лермонтов праобразом Григорія Печоріна? Діти працюючи з текстом роману та  життєписом автора знаходять докази та роблять висновки.

 

Сенкан допомагає узагальнити ситуацію, формулювати складне чітко й лаконічно.  Як правило, для його написання не потрібно дуже багато часу. При роботі з даним прийомом вчитель вирішує відразу кілька важливих завдань : вивчений на занятті матеріал набуває якогось емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню, значно активізується словниковий запас , активізується розумова діяльність, удосконалюється уміння висловлювати власне відношення до когось або чогось. Цей прийом доцільно виконувати на етапі рефлексії. Завдяки цьому прийому здобувачі освіти можуть викласти свої думки в декількох словах, що надзвичайно складно.

Дітям можна запропонувати скласти сенкан про героя твору, літературний твір або епоху.

 

 

Поліанна

Співчутлива життєрадісна

Не ображається допомагає спостерігає

Змінила всіх завдяки грі в радість

веселка

Ромашка Блума  застосовувати у вступній частині уроку, коли учні формулюють запитання  до нової теми, оголошеної вчителем, а потім шукають на них відповіді, використовуючи матеріал підручника або інших джерел інформації.

 (Китайська народна казка Пензлик Маляна 5 клас)»

  Знаннєві : Як звали головного героя? Про що він мріяв? Який подарунок він отримав і від кого? Що він малював? Як Маляну вдалося перемогти імператора?

Уточнюючі : Ти впевнений, що хлопчик хотів малювати? Якщо, я правильно зрозуміла, то хлопчик малював лише для бідних?

Практичні : Що з історії Маляна ти взяв би для себе? Чи зустрічав ти таких людей як Малян?

Синтезуючі : Чому хлопчика не брали до школи? Чому він малював лише для бідних? Чому Малян опинився у в’язниці?

Оціночні: Як ти ставишся до Маляна? Поміщика? Імператора?

Творчі : Якби у тебе був чарівний пензлик, щоб ти намалював?

Метод ЗХД (Знаю – хочу дізнатися – дізнався)

 

 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

(8 клас «Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури»).

 

Крісло автора – метод, що несе в собі реалізацію підвищення самооцінки. Вчитель поступається місцем педагога у класі на користь учня, який іде виголошувати доповідь. Учень, перебуваючи на місці вчителя, відчуває себе достойним високої посади. Це підвищує не тільки самооцінку, а й бажання покращувати свої знання. Можна  завдання урізноманітнити, коли учень обирає роль літературного героя і від його імені розповідає про себе.

Порушена послідовність» :

  • учням пропонується кілька речень із тексту, записаних у порушеній послідовності;
  • учні об’єднуються в групи; кожна група повинна запропонувати свою послідовність; результат фіксується у зошиті;
  • читання тексту і перевірка результатів;
  •  обговорення.

 

Прийом «Фішбоун»

C:\Users\GATE\Pictures\фіш.jpg

(Як не перетворитися на Гобсека? за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек» 9 клас зарубіжна література)

 

Активними формами роботи з учнями на уроках є інтерактивні вправи «Мікрофон», «Мозкова атака», «Займи позицію»,»Літературне лото» та інші. Саме ці вправи допомагають дітям висловити свою точку зору, своє бачення та сприяють їхній активності на уроці.

(«Найбільш мене вразила поезія…», «Новим аспектом у воєнній темі для мене було…», «В образі Івана Терешка (Джулії) мене вразило…; Визначте головні думки повісті В.Бикова «Алпійська балада» 7 клас  розділ «Історичне минуле в літературі»).

 

«Незакінчені речення»

 

Кожен учень  записує такі незакінчені речення:

а) від уроку я чекаю…

б) від однокласників я очікую…

«Мозковий штурм» мета :

- вироблення спільними зусиллями кількох рішень однієї проблеми

- Збирання якомога більшої кількості ідей щодо проблеми від здобувачів освіти протягом обмеженого періоду

- Розвиток комбінацій та модифікацій як своїх, так і чужих ідей

- Відсутність будь-якої критики

- АОЗ

- Мотивація навчальної діяльності

 

«Перевернуте навчання» - це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання.

Ця форма навчання стала актуальною нещодавно у зв’язку із нокдауном, пов’язаним із пандемією корона вірусу. Коли змушені були перейти на дистанційне навчання.

Одним із ефективних методів змішаного навчання є метод проектів. Саме проектна діяльність є актуальною як при дистанційному, так і традиційно змішаному навчанні, зокрема за моделлю «Перевернутий клас» й допомагає формуванню ключових життєвих та предметних компетентностей.

Суть цього методу полягає в досягненні дидактичної мети через детальну розробку навчальної проблеми, що повинна завершитись створеним проектом. Це може бути відеофільм, стіннівка, альбом, доповідь, комп’ютерна презентація. Цей метод передбачає використання індивідуальної, парної, групової роботи. А на уроці вони презентують свою роботу, обговорюємо і визначаємо кращу.

Такий вид занять підвищує інтерес до навчання, допомагає удосконалити їхні аналітичні, мовні навички, розвивають творчу фантазію.

Впровадження ІКТ дає можливість :

  • Підвищити темп уроку;
  • Збільшити час для самостійної роботи учнів;
  • Дозволяє перевірити засвоєння літературознавчих понять та термінів;
  • Поглибити ступінь відпрацювання практичних умінь і навичок;
  • Зацікавити предметом;
  • Підвищити якість знань учнів.

 

Сьогодні використання на уроці комп'ютера, телевізора, відео стало звичною справою. Багато програмних педагогічних засобів дозволяють "осучаснити" уроки. Проте відеофрагменти художніх та навчальних фільмів, літературних передач, які використовуються на уроці, не повинні носити лише ілюстративний характер. Найкраще поєднувати сучасні мультимедійні засоби із новітніми педагогічними технологіями. Наприклад, не просто демонструвати фільм, а створити проблемну ситуацію: перед початком перегляду фільму повідомити учнів про те, що режиссер фільму не врахував деякі деталі із самого твору. Водночас  дати проблемне завдання щколярам: скласти декілька порад режисеру щодо вдосконалення фільму (або якби ви були режисером, щоб змінили?). Отже, щоб виконати це завдання, учні повинні уважно подивитися фільм, прочитати сам твір, ознайомитися з додатковою інформацією про письменника і лише потім скласти "поради режисеру". У такому завданні крім технології проблемного навчання реалізовується ще одна технологія — розвиток навичок мислення високого рівня (аналіз, оцінювання, синтез) за "пірамідою Блума", а це спонукає дітей до креативності.

На різних етапах уроку можна використовувати таку  вправу як кросен. Якщо коротко, то крос сенс – це перетин зображень з певної теми, яка вибудовується у 9 квадратах. Картинки пов’язані між собою сенсами-смислами.

 

Робота з кроссенсом показує наскільки учень розуміє вивчену тему. Разом із тим кроссенс сприяє:

  • розвиткові логічного, образного і асоціативного мислення, уяви;
  • прояву нестандартного мислення і креативності;
  • розвиває можливість самовираження;

розвиває творче мислення, комунікативність.

Розрізняють такі види крос сенсу : крос сенс-знайомство, крос сенс-біографія, крос сенс- презентація доби або напрямку, крос сенс-характеристика персонажа та інші.

(5 клас «Роль книги в сучасному житті; можна запропонувати розгадати крос сенс про роль книги в житті людини).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\GATE\Pictures\книга3.jpg

 

 

C:\Users\GATE\Pictures\книга4.jpg

 

C:\Users\GATE\Pictures\книга2.jpg

 

 

C:\Users\GATE\Pictures\книга.jpg

 

 

C:\Users\GATE\Pictures\книга8.jpeg

 

C:\Users\GATE\Pictures\книга1.jpg

 

 

слово

 

 

 

 

C:\Users\GATE\Pictures\книга7.jpg

 

C:\Users\GATE\Pictures\книга6.png

 

Що дає книга в житті людини?

 

  1. Книга – вікно у світ.
  2. Вказує людині дорогу в житті .
  3. Книга -  це друг.
  4. Книга – джерело пізнання.
  5. Книга вчить нас бути добрими.
  6. Книга -  це казка.
  7. Книга збагачує словниковий запас.
  8. Книга допомагає мандрувати Всесвітом.
  9. Все це дає нам книга

 

 

Індивідуальний підхід має на меті розвивати в дітей самостійність, яка є не тільки засобом активізації пізнавальної діяльності учнів, а й сприяє формуванню навичок самостійного здобування знань . Ось чому варто залучати школярів до індивідуальної роботи шляхом надання їм завдань випереджувального характеру ( «5 цікавих фактів із життя або творчості письменника», розповідь про історію написання твору тощо).

 Уроки зарубіжної літератури, побудовані на засадах креативного мислення, дозволяють  вирішувати завдання сучасного підходу до навчання та виховання учнів, а саме - ставити запитання, направляти увагу школярів у конкретне русло, самостійно робити висновки та знаходити рішення, співпрацювати в колективі. У школярів формується  внутрішня потреба передавати власне бачення світу, мати особисту позицію, вміти її відстоювати. Сучасні учні з цікавістю беруться за такий вид навчальної діяльності, який дає їм матеріал для роздумів, можливість виявляти ініціативу та самостійність.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
21 березня 2022
Переглядів
8201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку