Сприяти зміцненню навичок визначення відмінків іменників, розрізнення їх за значенням; сприяти формуванню загально пізнавальних умінь знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати навички культури здоров'я, цікавість до фізичної культури.
Тема. Відмінки іменників. Кличний відмінок. Відмінювання іменників.
Мета. повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення відмінків іменників, розрізнення їх за значенням; сприяти формуванню загально пізнавальних умінь знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати навички культури здоров’я, цікавість до фізичної культури.
Тип уроку: урок узагальнення, систематизації та поглиблення практичних умінь і навичок з елементами поглиблення.
ХІД УРОКУ
І. Організація роботи, актуалізація
Блок 1. Мотивація: ефект здивування (3хв.)
Учитель: Добрий день, діти! Ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні,
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть в іменників безодню.
А зараз я пропоную вам гру «Інтелектуальний фітнес»!
Стоячи проводимо гру «Інтелектуальний фітнес» (проводять лідери груп)
Учень підсумовує: На уроці ми будемо продовжувати вивчення частини мови іменник.
Вправа «Градусник»
Далі діти: дівчатка всі разом, потім всі хлопці.
Блок 2 і 6 (20 хв.)
ІІ. Змістовна частина
Сьогодні на уроці я чекаю від вас, щоб ви були(слайд)
Працювати ми з вами будемо в групах, ви вже визначились з ролями в них: хто – Лідер, секретар, посередник,доповідач, залишилось визначитися з назвами.
Гра «Хто швидше?»
Учні сидять в класі по групах. Щоб дізнатися їх назви даємо завдання: «Хто швидше розгадає анаграму,дізнається назву своєї групи?»(отримує смайл)
Я`ВЗДОРО(здоров’я) ПРОСТ(спорт) УНАКА(наука)
! Слайд з хаотично бігаючи ми буквами, потім вони складаються у слова
Молодці! Скажіть, будь ласка, про що ми говоримо на уроці?
Про іменник; здоров’я, спорт і науку, як же без неї.
Гра «Я- редактор»
На екрані з’являється лист:
Любі друзю! У мене біді! Я потребую вашої допомогу! На мене образилися друзі за те, що я не встигаю виконувати домашні завдання та не вмію правильно вживати відмінкові форми іменників. Але я же займаюсь футболом і хочу грати в збірній України. Навіщо мені граматика?
З повагою Смайлику
(не правильно вжиті відмінкові форми іменників; треба виправити іменникові закінчення)
- Отже, зараз ми поговорити про відмінки іменників. Сьогодні ми згадаємо те, що ви вивчали в початковій школі, закріпимо тему відмінювання іменників.
Давайте згадаємо:
! Відмінкові форми виражають різні відношення предмета до його дій або інших предметів. Це й становить граматичне значення відмінкової форми.
Є (хто? що?) називний
Немає (кого? чого?) родовий
Радий (кому? чому?) давальний
Бачу (кого? що?) знахідний
Задоволений (ким? чим?) орудний
живу(на)
їду(на). (кому? чому?) місцевий
кличний
Кли́чний або зверта́льний відмі́нок чи вокати́в (лат. vocativus) позначає звертання до певної особи чи предмета. Кличний відмінок посилює стилістичні функції звертань.
Кличний відмінок мають усі іменники першої, другої та третьої відмін в однині. У множині форма кличного відмінка збігається з формою називного відмінка: сестри, брати.
Бачив (кого? що?) гостей
Не бачив (кого? чого?) гостей
(Називний відмінок є ПРЯМИМ. Іменники в цьому відмінку, як і в кличному, уживаються завжди без прийменників.
Решта відмінків називаються НЕПРЯМИМИ. У формі місцевого відмінка іменники вживаються тільки з прийменником, а в інших відмінках – і з прийменником, і без.)
// НЕ ВІДМІНЮЮТЬСЯ такі іменники:
· іншомовні з кінцевим голосним: таксі, кіно, журі,радіо;
· жіночі прізвища на приголосний та на [о]: Ользі Буркіт, у Тетяни Костенко;
· більшість складноскорочених слів: збудувати ГЕС.
Отже, у реченні іменники поєднуються з іншими словами. При цьому вони змінюють свою форму, тобто відмінюються. відмінкові форми іменників потрібні нам, щоб наша мова була зрозумілою, правильною.
Н. здоров’я наука спортсмени спорт
Р. здоров’я науки спортсменів спорту
Д. здоров’ю науці спортсменам спорту
Зн. здоров`є науку спортсменів спорт
Ор. здоров`єм наукою спортсменами спортом
М. (на) здоров`є науці спортсменах спорті
Кл. здоров`є науко спортсмени спорте
Працюйте разом
Р. судьїв статів кручь суддів статей круч
Д. судьям статям кручям суддям статтям кручам
О. судьями статями кручями суддями статтями кручами
Кл. суддьо статте кручо судде стаття круче
- Нагадайте, навіщо нам знати відмінкові закінчення іменників?
Блок 3 (2хв.). Психологічне розвантаження.
Вправа - релаксація «Гра з піском».
Сядьте зручно, обіпріться в спинку стільця. Закрийте очі і уявіть, що ви на березі океану. Ви сидите на теплому піску і чуєте звук наближаються і віддаляються хвилі. Наберіть в руки цей пісок і зробіть глибокий вдих. Сильно стиснувши пальці в кулак, утримуйте пісок в руках, в цей час затримуйте дихання. Посипте коліна піском, поступово розслабляючи пальці, і роблячи видих. Розслабте руки, нехай вони повиснуть уздовж тіла, розслабте плечі і м'язи шиї.
Блок 4. Головоломка
4. Поставте іменники, що стоять у дужках, у потрібному відмінкові, враховуючи чергування приголосних.
Тримати в (рука) тріщина у (дошка) розповідати (тітка)
пригоди у (казка) візерунок на (ложка) летіти на (муха)
біль у (вухо) подарунок (свекруха) на одній (нога)
руці, казці, вусі дошці, ложці, свекрусі тітці, мусі, нозі
Підсумок: Що відбулося в словах? (чергування в коренях слів)
Назвіть їх? к//ц, х//с
«Наука» - а в нас відбулося чергування г//з
5. Розглянь малюнки.
2) За кожним малюнком складіть і запишіть речення. Знайдіть іменники і визначте, у яких відмінках вони ужито …
Блок 5 . Інтелектуальна розминка ( 5хв.)
6. Знайдіть і вправте помилки у вживанні іменників.
1. Сідайте, пане Василе.
2. Сергіє, ти маєш цю книжку? Тв.. гр.. закінчення -о
3. Заходьте до нас, Гале. М’яка гр. - -ю, -е, -є
4. Приїздіть, бабусе. Міш гр. - -е
7. Поставити в кличний відмінок імена хлопці - дівчат, дівчата – хлопців.
Дар’є, Марино, Дарино, Олексію, Павло, Олександре, Ігорю, Микито, Віталію, Іллю.
8. Перевірочний міні-тест (На закріплення та перевірку ваших знань з теми сьогоднішнього уроку, я пропоную вам міні-тест. Сідайте за комп’ютери)
Блок 7. Комп’ютерна підтримка мислення ( 5хв.)
Блок 8. Рефлексія. (3хв.)
V. Підбиття підсумків.
— Що ми повторили сьогодні на уроці?
— Як вивчене знадобиться в житті?
(мій настрій в кінці уроку - наклейка смайлик)
Заповнення карток групової роботи
Рефлексія ( як змінився мій настрій протягом уроку - наклейка смайлик)
VІ. Домашнє завдання.
Най пошир(е,и)ніші види спорту в наші дні – фу(д,т)бол, вол(е,и)йол, баск(е,и)тбол, хокей. У них спільна (Б,б)батьківщина – (А,а)нглія, а в слів спільне походження – (А,а)англійська мова.
Найулюбл(е,и)ніша гра в усьому світі – фу(д,т)бол. Ця гра вин(е,и)кла в (А,а)нглії дуж(е,и) давно. Існує вона близько восьмисот років. Важко уявити сьогодні ж(е,и)ття будь-якого народу без фу(д,т)болу. (За А. Коваль)
Колективна оцінка учнями діяльності малої групи
ПОКАЗНИКИ
Завжди
Іноді
Ніколи
Ми перевірили, чи всі учасники групи розуміють, що потрібно зробити
Ми відповідали на запитання, даючи пояснення, коли це було необхідно
Ми з’ясовували те, що було нам незрозуміло
Ми допомагали одне одному, щоб усі могли зрозуміти і застосувати на практиці отриману інформацію
Ми надавали всім можливість узяти участь в обговоренні, прийняті рішення та представленні результатів групи
Підписи членів групи:_____________________________________________________________
Поставте подані іменники у давальному відмінку однини і запишіть їх у дві колонки.
Двір, папір, планер, очевидець, секретар, семафор, смоляр, тесляр, снігур, отвір, вир, друкар, писар, анемометр, псар.
Із закінченням -ові
Із закінченням -еві
Підкресліть 2-у від початку букву і прочитаєте ім’я та прізвище автора вислову: «У морі байдужості штормів не буває.»
Валентин Чемерис – український письменник(гумористичні твори, історичні, фантастичні «В Сузір’ї Дракона»
Подані іменники поставити у формі родового відмінка множини і згрупувати за закінченнями. Заповнити таблицю, вписавши іменники у
відповідну колонку
Іменники мають закінчення:
нульове
-ей
-ій
-ів
Груп, кухонь, меж, сосен, пісень, земель, війн, змагань, передач, круч
Статей, сімей, людей,
Операцій, надій,
Суддів, футболістів, вчителів, сусідів, м’ячів,
Мрія, група, кухня, суддя, стаття, футболіст, межа, вчителька, сосна, пісня, земля, війна, сусіда, операція, сім`я, надія, змагання, людина, м’яч, передача, круча. Самоперевірка на слайді
Складання листа-відповіді Смайлику
Здрастуй, Смайлику! Пишуть тобі учні 6-Б класу. Ми отримали твого листа й вирішили відповісти. Ти хочеш стати хорошим футболістом, але не хочеш навчатися. Говоримо відверто: «Гарним футболістом збірної України тобі не бути, тому що ти не вмієш грамотно писати, а, звідси, й говорити! Спілкування між гравцями, інтерв’ю, а фанати? За допомогою відмінкових закінчень іменник пов’язується з іншими частинами мови. Відмінки іменників можуть виражати різні значення. Таких значень багато. А відмінків в українській мові тільки сім. Вчись і станеш гарною людиною й футболістом.
З повагою учні 6-б
Відредагувати текст:
Є така тонка і ніжна, сильна і мужественна, не_
доторкана і незламна річ — гідність людської особи_
стості. В жизні людина зустрічається з красой і
підлістю, радістю і горем, а в її духовном житті бу_
вают часи торжества і страждання; душу її зтря_
сає всепоглинаюча любов і вітчуття мерзенності.
Бувають такі повороти і співпадення обставин, ко_
ли треба одказуватися від задоволення і підти на
жертву в ім’я блага рідної людини.
Після окремих вправ і фрагментів уроку можна провести усне обговорення за питаннями:
З якою метою робили цю вправу? Які думки вона у вас викликала? Які почуття? Чому ви особисто навчилися? Чого б хотіли навчитися надалі?
Колективна оцінка учнями діяльності малої групи
ПОКАЗНИКИ
Завжди
Іноді
Ніколи
Ми перевірили, чи всі учасники групи розуміють, що потрібно зробити
Ми відповідали на запитання, даючи пояснення, коли це було необхідно
Ми з’ясовували те, що було нам незрозуміло
Ми допомагали одне одному, щоб усі могли зрозуміти і застосувати на практиці отриману інформацію
Ми надавали всім можливість узяти участь в обговоренні, прийняті рішення та представленні результатів групи
Підписи членів групи:_____________________________________________________________
Оцінка учнем власної участі в роботі малої групи
Як добре я працював зі своїми товаришами?
Завжди
Звичайно
Іноді
Ніколи
Я співробітничав з іншими, коли ми працювали на досягнення спільних цілей
Я ретельно працював над завданням
Я висловлював нові ідеї
Я вносив конструктивні пропозиції, коли мене просили допомогти
Я підбадьорював інших
Оцінювання роботи учня в групі
Я пропонував ідеї
1
2
3
4
5
Я задавав уточнюючі питання
Я уважно слухав пропозиції всіх членів групи
Мені цікаво було працювати в групі
Нагадати учня про ролі, які вони повинні розподілити між собою і виконувати під час групової роботи.
Лідер, спікер, головуючий(керівник групи):
Секретар:
Посередник:
Доповідач:
Після виконання вправи всі члени групи беруться за руки та піднімають їх вгору.