Методична альтанка «Українська державність в історичній ретроспективі: постаті, ідеї, події»Михайло Драгоманов ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИКАФЕДРА СУСПІЛЬНО-ГУМАНІТАРНОЇ ОСВІТИВІДДІЛ СУСПІЛЬНИХ ДИСЦИПЛІНСелидівська загальноосвітня гімназія Вчитель історії та правознавства. Шашкіна Л. М.2021 рік
Мета: презентувати процес «кристалізації» (визрівання) ідей державотворення, боротьби за рідну землю через призму діяльності історичних постатей, ідей, що вони продукували, подій / явищ / процесів, сутнісну складову історичних документів) у межах історичної ретроспективи. Хронологічні межі – «БЕЗ ОБМЕЖЕНЬ!!!»
Вихідний продукт – онлайн-кейс із окремими тематико зорієнтованими фрагментами, у яких відбиватимуться важливі аспекти боротьби українства на шляху до незалежності з обов'язковою наявністю в них 2-х детально висвітлених інноваційних методів / прийомів навчання (у межах роботи з історичними текстами, карикатурами, аудіовізуальними джерелами, спогадами, матеріалами інтерв’ю, тематичними плакатами, «витягами» з тогочасної періодичної літератури тощо (зважаючи на завдання, яке Ви пропонуватимете учням до виконання).
Концепція державної влади. Найважливішим і водночас вразливим для критики місцем у системі політичних ідей М. Драгоманова є його погляди на державу, на її значення і функції. Випускник Імператорського університету Св. Володимира (1863 p.), відомий історик, філософ, публіцист, літературознавець, фольклорист, громадсько-політичний діяч
Драгомановські погляди на державу відрізняються багатоплановістю, різноспрямованістю, очевидною зверненістю до проблем поточного моменту. А його манері викладу власних аргументів притаманна полемічна заангажованість і публіцистична гострота. Отже, його праці менш за все відповідають стилістичним нормам академічної відстороненості й емоційної нейтральності.
Метод. Дізнайся більше. У світі вже давно переглянутий підхід до освіти, в багатьох країнах навчені відповідно до потреб суспільства - посилення глобалізації та мобільності робочої сили. Дивно і неправдоподібно чути, як розвинені країни світу випускають кращих фахівців, які йдуть в ногу з часом і на них завжди є попит. Секрет їхнього успіху полягає у так званих кваліфікаційних рамках. Кваліфікаційні рамки (КР) з'являються в багатьох країнах із загальною системою відліку, яка підтримує глобалізацію, мобільність безперервне навчання.
Метод. Дізнайся більше. Розвиток і обслуговування широкого спектру основ передового знання: для суспільства в цілому важливо мати доступ до передового знанню в широкому діапазоні дисциплін. На найбільш передових рівнях знання необхідно співвідношення навчання і дослідження. Однак, це не означає обмеження тільки дослідженням, так як передове знання і передача такого знання відіграють важливу роль в широкому діапазоні областей та на рівнях нижче того, де ведеться безпосередньо дослідження. Таким чином, поки знання передових навичок і методів, наприклад зварювання, так само як здатність розвивати їх надалі, можливо, не характеризуються як «дослідження», тим не менше, ці навички і їх передача, ймовірно, матимуть значний місце стосовно сучасного , технологічно передового суспільству.
Добра держава — це найкращий людський твір на землі. Кожен державчанин, неначе колісце в годиннику, має складно виконувати роботу, яка йому припала. Пропоную переглянути відеофільм. Дай відповідь. Чому така повага і чому пишаються М. Драгомановим?https://www.youtube.com/watch?v=5 N3c. M7c4 XFE&feature=share&ab_channel=%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%9 F%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%BB%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D0%B2%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8 F.
Генерація ідей Методи генерації ідей, оцінювання і вибору варіанта рішення. На етапі генерації ідей відбувається накопичення інформації та змінюється підхід до її аналізу. При цьому використовуються результати власних або запозичених досліджень і розробок. Власні розробки використовують зазвичай лідери, а запозичені - послідовники
Вислови свою точку зоку. Чому сьогодні актуальніпогляди та ідеї Драгоманова ?ІІ Конгресі німецьких соціологів, спеціально присвяченому з’ясуванню сутності нації, наголошував: “Кожному, хто всебічно хоче зрозуміти велике значення правного утворення міжнаціональних взаємин, то для того найголовнішим джерелом могли б бути писання Драгоманова
Ідея. Чому важливішими е загальнолюдські цінностівчора,сьогодні і в майбутньому ?М. Драгоманов обстоював пріоритет загальнолюдських цінностей над національними і в “його духовнім арсеналі, – як слушно зауважив ще у свій час І. Франко, – не було поняття нації як чогось органічного, історично конечного
Ідеявід родини до державиголовним що буде?“Таж батьківщиною є для людини передусім нація, яка в ній живе (інакше батьківщиною будуть гори, ріки, озера, болота тощо), і якщо людина не любить цієї нації, то вона або любить іншу – або не любить нікого, а забуваючи живих і страждальних людей, перетворює людство справді в “порожній ідол”. Людство є лише сукупність націй”
Хто із однодумців драгоманова підтримувавідею федерації?Розмірковуючи про майбутнє української державності, Драгоманов наголошував на двох варіантах національного розвитку. У праці “Переднє слово до “Громади”, розглядаючи перспективи політичного процесу в Російській імперії, він писав, що українцям прийдеться стати або федералістами..., або стояти за те, щоб заведена була більше або менше централізована Україна (як царство Польське, Угорщина тощо) [
кристалізація ідеї державобудівництва. Сам Драгоманов віддавав перевагу автономістсько-федеративній ідеї, вважаючи, що “українцям замість того, щоб рватися заложити свою державу, або які-небудь дуалізми, напр., як угорський в Цісарщині, ліпше старатися розбавляти усяку державну силу й прямувати до волі краєвої і громадської вкупі з іншими країнами й громадами. От через те українцям найліпше виступати з думками не стільки національними, скільки автономними й федеральними, до котрих пристане завше багато людей і з других країн і пород”
На основі джерела створи інтерактивну вправуцвіт квітів. Драгоманов принципово не заперечував проти української самостійної державності, більше того, він визнавав доцільність самостійних держав “для правильного розвитку народного” і саме право на самовизначення було для нього беззаперечним, але, зважаючи на історичні шанси його реалізації, оцінюючи можливість сепаратизації України, він віддавав перевагу федералізації, щиро вірячи в її позитивні можливост
ВПРАВА«ДЕРЕВО РІШЕНЬ»ЩО БУДЕ ФУНДАМЕНТОМ ДЕРЖАВИ?Драгоманівський проект державного будівництва викладено у спеціальній програмній праці “Вольный союз – Вільна спілка”, яка, на думку А. М. Круглашова, є компромісною політичною програмою, що враховує “як соціально-економічні, так і політичні, національні, морально-духовні фактори суспільного розвитку.
НАМАЛЮЙ « МРІЮ ПРО ТАКУ ДЕРЖАВУ»В частині захисту прав людини, ретельного опрацювання правових основ функціонування майбутньої федеративної держави, розв’язання проблем співвідношення компетенції центральних органів державної влади та інститутів місцевого та регіонального самоврядування ця робота містить усе ще не вичерпаний потенціал державно політичної думки”
Від дрібного доголовного. На думку Драгоманова, федерація може утворитися внаслідок децентралізації в управлінні державою, з дрібних суспільних общин. Творити федерацію мали вільні самостійні утворення знизу вверх. Поступово федерація втрачатиме свої державні функції і перейде до адміністративної автономії і децентралізації. Тому велике значення матиме розвиток самоуправління, як форма влади, що сприяє економічному і культурному розвитку. Обґрунтовуючи необхідність децентралізації Росії, Драгоманов переконував, що всі справи у великих централізованих державах “не можуть бути виправлені чиновниками та указами з далеких столиць, не спитавши, що думають люди в тих самих краях, для котрих пишуться укази”
Різні мовиодин народполікультурний світяк ти відчуваеш себе в цьому світі?Большинство людей проживают свою жизнь, идя указанной нами дорогой и боятся исследовать другие. Но время от времени встречаются такие как вы и сметают все преграды, что мы ставим на их пути. Люди, которые понимают, что свобода воли — это дар, которым не научишься пользоваться, если не будешь за него бороться. Мне кажется настоящий план Верховного в том и заключается, что, может быть, однажды план станем писать не мы, а вы сами.
Напиши твір. Дорога в майбутьне. По-перше, він чітко висловлювався про єдність та цілісність українських земель, переконливо доводив національну осібність українців, їх прадавність, справедливо вважаючи, що поділ українських земель між окремими державами є історично зумовлений, а, отже, минучий. По-друге, на його думку, становище українців тільки виграло б якби вони мали власну національну державу. “Українська порода (національність) держиться як тіло осібне, дуже однакове в усіх частинах, з однакими звичаями, однакими споминами, любов’ю і ненавистю. Така порода могла б зібратися в одну державу й це певно було би добре, бо тоді легше було б українським людям не допустити, щоб на їх землі була така неправда, як тепер”
Найкращі розробки (у яких найбільш «вправно» залучатимуться цікаві та пізнавальні методи навчання та висвітлюватиметься процес «кристалізації» (визрівання) ідей державотворення через призму діяльності історичних постатей, ідей, що вони продукували, подій, явищ, сутнісну складову історичних документів) презентуватимуться під час «методичного параду» вчителів історії