Для чого потрібно розвивати критичне мислення? Що воно дає людині?
Відчуття свободи власної волі, розширення горизонтів (бачення світу стає ширшим, глибшим, цікавішим), можливість знаходити та приймати певні важливі істини для себе, гнучкість та краща адаптація до змін. Розглянемо один з прийомів - "Ромашка Блума", який дає можливість вчителю залучити дітей до активної співпраці
Прийоми критичного мислення
На всесвітньому економічному форумі в Давосі, що відбувся в 2016 році, визначені ключові навички в 2020 році, які необхідні для успішної кар’єри. Давайте розглянемо які відбулися зміни і з чим це пов’язано.
Чому критичне мислення перемістилося на 2 позицію і зявилася нова компетенція емоційний інтелект? (самомотивація, бажання вчитися протягом всього життя)
Але для чого потрібно розвивати критичне мислення? Що воно дає людині:
1. Відчуття свободи власної волі.
2. Розширення горизонтів (бачення світу стає ширшим, глибшим, цікавішим).
3. Можливість знаходити та приймати певні важливі істини для себе.
4. Глибоке розуміння себе, своїх цінностей та потреб.
5. Сміливість приймати рішення.
6. Гнучкість та краща адаптація до змін.
7. Врівноваженість та спокій (людина, яка мислить критично, має більше шансів зрозуміти свої потреби та робити те, що не суперечать її внутрішнім переконанням, а відповідно – менше жаліти та розчаровуватися у зробленому).
8. Здатність протистояти інформаційному тиску – не брати на віру все, що читаєш, а перевіряти, аналізувати й приймати зважені рішення.
9. Вміння знаходити та знешкоджувати маніпуляції.
10. Толерантність до думок іншого.
11. Екологічне ставлення до членів колективу/групи, але водночас вміння орієнтуватися в першу чергу на свої власні цінності і не піддаватися тиску певних групових норм.
Прийоми критичного мислення
Ромашка Блума
Інструмент розроблений за педагогічним принципом таксономії (від грец. –
порядок і закон) американського психолога Бенджаміна Блума та його шести рівнів учбових цілей в когнітивній сфері: знання – розуміння – застосування – аналіз –синтез – оцінка.
Після першого знайомства з інформацією, вчитель задає учням питання:
Як би ви визначили/аргументували…? Яке судження ви можете зробити з приводу…?
у повсякденному житті? Як це можна використати на практиці?
Питання можна оформити у вигляді «ромашки Блума» (де на кожній пелюстці –відповідне питання) та дати на опрацювання в командах.
Прийом
«Ромашка Блума»
«Скалярний добуток векторів»
Лисенко О.