ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»
Круглий стіл на тему:
« Чи знаєш ти закон »
Підготував: Вихователь Вахула С.С.
Мета:
1.Формувати в учнів особистісні риси громадянина України, систему знань про сучасну державу і право, особливості їх виникнення, функціонування і розвитку, їх роль та функції в організації суспільного життя, навички правомірної поведінки та позитивні мотиви активної участі в суспільному житті.
2.Ознайомити учнів із положеннями Кримінального кодексу України;
3.Розкрити причини правопорушень та їхні наслідки.
4.Розвивати в учнів почуття відповідальності за свої вчинки, дії.
5.Ознайомити учнів з основами правомірної поведінки.
План
1. Вступна частина.
2. Обговорення виступів учнів.
3. Колективне обговорення ситуацій.
4. Заключне слово вихователя.
Вихователь. Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і
правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов’язки,
не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони.
Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне,
що стосується вас, ви повинні знати. Це і є метою нашого круглого столу.
Метод «Мозкова атака» - учні стисло висловлюють свої думки про юридичну
відповідальність, правопорушення.
1-й учень. Юридична відповідальність – це передбачене законом і застосоване
органами держави примусове обмеження або позбавлення правопорушника
певних благ. Вона завжди супроводжується моральним осудженням
порушника закону. Юридична відповідальність застосовується лише за
певних обставин, передбачених законом, які називаються підставою
відповідальності. Такою підставою є факт учинення правопорушення.
2-й учень. Правопорушення – порушення правової норми, заборони, встановленої суспільством. Тобто – це анти суспільне діяння. Держава та її органи мають право за законами карати правопорушників. Отже, правопорушення – це протиправне анти суспільне діяння, що заподіює шкоду суспільству і карається законом. Правопорушенням може бути не лише дія, а й бездіяльність. У деяких випадках бездіяльність буває аморальною,
шкідливою суспільству, наприклад, ненадання необхідної допомоги
потерпілому, коли можна було її подати.
Метод «Мікрофон» - учні по черзі, імітуючи говоріння в мікрофон називають
причини скоєння правопорушень.
3-й учень. Треба пам’ятати про те, що від проступку до злочину один крок. Шлях до злочину розпочинається з розбещеності, неповаги до старших, жорстокості.До однієї з основних причин виникнення правопорушень можна віднести відсутність почуття особистої відповідальності, що часто веде до співучасті у злочинних діях. Ця та інша причини можуть привести до скоєння злочину.
Але треба пам’ятати, що незнання закону не звільняє від відповідальності.
Кримінальна відповідальність настає за скоєння злочину, тобто суспільно
небезпечного діяння, передбаченого кримінальним правом. Це посягання на
суспільний лад держави, власність, особисті, політичні, трудові, майнові
права…
4-й учень. Алкоголізм, наркоманія і токсикоманія є великим злом, що веде до
розпаду сімей, скоєння злочинів, калічить долі людей. Найстрашніші
наслідки наркоманії та алкоголізму – спустошена душа, моральне падіння,
втрата сенсу життя. Значна частина людей, які вживають спиртне та
наркотики стають злочинцями. Вони належать до так званої групи ризику.
Наркоманію називають чумою ХХ століття. Наркоманія і токсикоманія
приводять до повної деградації людини. Хто хоч раз спробував наркотики,
той стає їхнім рабом назавжди.
5-й учень. Найнебезпечнішим видом правопорушення є злочин. За здійснення
злочинів законодавством України передбачається кримінальна відповідальність ст. 2 ККУ. Кримінальній відповідальності підлягають лише особи, які вчинили злочин (ст. 3 ККУ). Важливою ознакою злочину є винність. При скоєнні злочину винність проявляється по-різному. Існує кілька форм винності: умисел, необережність. Умисел – коли особа, яка вчинила злочин, усвідомлює цей злочин, передбачає суспільно небезпечні наслідки свого діяння та бажає здійснення цих наслідків. Злочин вважається вчиненим з необережності, якщо людина передбачала можливість настання суспільно небезпечних наслідків своєї дії або бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення, або не передбачала їх настання, хоч повинна була, чи могла передбачити.
Метод «Коло ідей» - учні по черзі, сидячи у колі висловлюють свою думку про кримінальне покарання і обґрунтовують свою позицію
6-й учень. Кримінальне покарання – це особливий захід державного примусу, що застосовується за здійснення злочину. Кримінальне покарання може
застосовуватись лише судом. Ст. 22 ККУ визначає мету та функції покарання. Надання допомоги, а також щире розкаяння, явка з повинною, активне сприяння розкриттю злочину – це обставини, що пом’якшують відповідальність.
Обставини, що обтяжують відповідальність, - це здійснення
злочину групою осіб за попереднім зговором, здійснення злочину в стані
сп’яніння
7-й учень. Незнання закону не звільняє від відповідальності, отже знай:
якщо ти малолітній правопорушник, то тобі і твоїм батькам доведеться нести
передбачену Законом відповідальність;
Бездоглядну дитину віком до 15 років після встановлення її особи та всіх
обставин, що призвели до її бездоглядності, відповідні органи передають на
виховання спеціально призначеним опікунам або до відповідних виховних
закладів;
Підлітки віком від 15 до 18 років можуть бути віддані під нагляд опікунів або до відповідних виховних закладів;
Неповнолітні віком від 11 до 18 років можуть бути притягнуті до відповідальності за неналежну поведінку (систематичне ухилення від
навчання та праці, бродяжництво, жебрацтво, дрібні злочини тощо) й
направлені за вироком суду чи за рішенням уповноважених служб у справах
неповнолітніх на перевиховання до спеціальної школи (професійного
училища);
Закон установлює кримінальну відповідальність за протиправні дії з 16 років;
Неповнолітні, яким на момент вчинення тяжкого злочину (вбивства,
зґвалтування, грабежу, злісного хуліганства тощо) виповнилося 14 років,
можуть бути за вироком суду позбавлені волі строком до 10 років, з
відбуванням покарання у виховно-трудовій колонії;
Якщо заподіяний злочин не становить великої небезпеки для суспільства, до
неповнолітнього можуть бути застосовані примусові заходи виховного
характеру.
Вихователь: злочин – це суспільно небезпечне діяння, виявлене або в дії, або в бездіяльності. Злочин полягає в активних діях (крадіжка чужих речей, вчинення тілесних ушкоджень іншим людям).
Деякі види пасивної поведінки є злочинною бездіяльністю (неподання водієм допомоги людині, яка постраждала під час автомобільної аварії, неподання капітаном судна допомоги людям, які гинуть уводі). Вік, з досягненням якого настає кримінальна відповідальність за злочин - 16
років. Однак за вбивство, зумисне заподіяння тілесних ушкоджень, що спричинили розлад здоров’я, зґвалтування, розбійний напад, крадіжку, злісне хуліганство, зумисне знищення або пошкодження державного майна громадян, що призвело до тяжких наслідків, а також за умисне вчинення дій, які можуть викликати аварію, відповідальність настає з 14 років. На жаль, 14-16-річні підлітки не завжди знають, що вони вже можуть бути притягнені до кримінальної відповідальності. Підстави і принципи кримінальної відповідальності визначаються кримінальним правом.
Кримінальний кодекс як офіційний документ визначає мету та види покарань. Це також треба знати кожному громадянину України. Нині в Україні функціонує 120тюрем на 160 тис. місць. Засуджено понад 100 тис. підлітків, 527 тис. взято на обліку КМСН. Кримінальний кодекс України досить об’ємний за своїм змістом.
Неможливо за один урок його вивчити та перечитати. Окремо, в кожній частині кодексу мова йдеться про: державні злочини; злочини проти власності; злочини проти життя, здоров’я, честі і гідності особи; службові злочини; військові злочини; злочини проти правосуддя; злочини проти громадської безпеки, громадського порядку та народного здоров’я. Зупинимося на розділі, де мова йде про злочини проти громадської безпеки. Які злочини тут фігурують, яка міра покарання передбачена за скоєння саме такого роду злочинів? Пропоную ознайомитися з деякими статтями цього розділу.
Учні по черзі зачитують статті кодексу.
Хуліганство. Хуліганство, тобто навмисні дії, що грубо порушують
громадський порядок. Карається позбавленням волі на строк від 6 місяців.
Злісне хуліганство. Дії, що визначаються цинізмом, зухвалістю, вчинені
раніше судимою особою. Карається позбавленням волі на строк до 3 років.
Знищення і руйнування пам’яток культури (позбавлення волі на строк до 3
років).
Доведення неповнолітнього до стану сп’яніння (позбавлення волі на строк до1 року).
Глум над могилою (позбавлення волі на строк до 3 років).
Придбання або збут майна за відома здобутого злочинним шляхом
(позбавлення волі на строк до 2 років).
Угін автотранспортних засобів (позбавлення волі на строк до 1 року).
Самовільна зупинка поїзда без потреби (до 2 років позбавлення волі).
Незаконне носіння, зберігання, виготовлення і збут вогнестрільної чи холодної зброї, бойових припасів та вибухових речовин (позбавлення волі до 5 років).
Виготовлення, придбання, зберігання або збут отруйних і сильнодіючих
речовин (позбавлення волі на строк до3 років).
Незаконне виготовлення, придбання, зберігання, пересилка або збут
наркотичних речовин (позбавлення волі на строк до 10 років).
Посів або вирощування заборонених культур, що містять наркотичні речовини(позбавлення волі на строк до 5 років).
Схилення до вживання наркотичних речовин (позбавлення волі на строк до 5
років).
Крадіжка – позбавлення волі на строк до 3 років.
Грабіж – до 5 років позбавлення волі.
Крадіжка вчинена повторно чи за попереднім зговором групою осіб – до 7
років позбавлення волі, а грабіж за цих самих обставин – до 8 років позбавлення волі.
Вихователь. Тепер перейдемо до реальних прикладів з життя. Давайте разом проаналізуємо наступні ситуації.
1-ша ситуація. З тих чи інших причин ви зустрічаєтесь з гуртом підлітків, які
пропонують вам закурити або понюхати… Як ви вчините в цьому випадку?
2-га ситуація. Ваш товариш, що проживає з вами в одній кімнаті в гуртожитку
задумав разом із своїми друзями пограбувати магазин. Які ваші дії?
3-тя ситуація. Прогулюючись ввечері по місту, ви помітили, що компанія
молодиків гамселить чоловіка із сусіднього з вашим будинку. Що ви будете
робити?
Завдання 1. Мисливець Заєць недбало зберігав удома рушницю. Вона висіла на стіні на видному місці, невисоко від підлоги. Залишаючи квартиру, Заєць не завжди замикав двері своєї кімнати. Одного разу, коли Зайця не було вдома , його син - 16-річний Мишко увійшов до незамкненої кімнати ,зняв рушницю зі стіни і вийшов з нею у двір, де було багато дітей. Бажаючи попустувати і не знаючи , що рушниця заряджена, Мишко крикнув : « Стій, руки вгору !» - і натиск на гачок. Пролунав постріл, яким було вбито 6-річну дівчинку. Чи є дії Зайця і Мишка злочинними ?
Відповідь 1. Так. Є всі 4 ознаки злочинів в діях (бездіяльності) Мишка та його батька. Син нестиме відповідальність за вбивство з необережності , батько - за недбале зберігання вогнепальної зброї.
Завдання 2. Група неповнолітніх , серед яких були хлопці і дівчата , поверталася додому із дискотеки. Коли вони проходили повз кладовище , 17-літній Георгій та 15-літній Микола , перебуваючи напідпитку , пошкодили два могильних пам’ятки і тут же були затримані сторожем. У своїх показаннях хлопці стверджують ,що у стані сп’яніння вони можуть не розуміти , що роблять. Чи є дії хлопців злочинними ? Які міри можуть бути застосовані до них?
Відповідь 2. Так є всі ознаки злочину.. Скоєння злочину у стані сп’яніння є обтяжуючою обставиною. До Георгія (17 р.) може бути застосоване кримінальне покарання чи примусові заходи виховного характеру. До Миколи (15 р.) – лише примусові заходи виховного характеру.
Завдання 3. Сергій (15 років) проник у будинок сусіда , де забрав фотоапарат. Пізніше ,злякавшись скоєного ,він повернувся назад та залишив фотоапарат на місці. Чи будуть дії Іваненка розцінені як добровільна відмова від скоєння злочину ? За що Іваненко може понести покарання ?Які міри можуть бути застосовані до нього ?
Відповідь 3. Не може . Оскільки добровільна відмова можлива лише на перших двох стадіях. Він може понести відповідальність за незаконне проникнення до чужого помешкання. Оскільки нічого не було вкрадено , до нього можуть бути застосовані заходи примусового виховного характеру.
За наявності підстав для застосування виховних заходів суд може застосувати:
Під обмеженням дозвілля і встановленням особливих вимог до поведінки неповнолітнього розуміється наступне:
Тривалість застосування цього заходу виховного характеру визначає суд окремо щодо кожного конкретного випадку.
Завдання 4. Троє підлітків Андрій (14 р.),Сергій (15 р.) та Вадим (16 р.) у міському парку зупинили громадянина Вовка і забрали у нього годинник та гроші. Визначте ознаки та склад злочину.
Відповідь 4. Ознаки :
А) протиправність - порушення права власності,
Б) суспільна небезпека - завдано шкоду особі,
В) вина – прямий умисел,
Г) караність - такі дії визнаються крадіжкою
Завдання 5.Неповнолітні Олексій (16 р.) та Анатолій (15 р.) вночі у дворі будинку намагалися вчинити крадіжку ковпаків з автомобіля Комарова. Чоловік в цей час знаходився у своїй квартирі (на 2-му поверсі будинку). Почувши у дворі підозрілий шурхіт , вийшов на балкон і двічі вистрілив з мисливської рушниці в напрямі хлопців, наказавши підняти їм руки. Піднявши руки , хлопці почали просити Комарова не стріляти ,оскільки вони нічого не робили . Але Комаров двічі вистрілив у хлопців ,що стояли із піднятими руками, спричинивши їм тяжкі тілесні ушкодження. Як кваліфікувати дії Комарова ?
Відповідь 5. Його дії є злочинними і не можуть бути визнаними як крайня необхідність, оскільки хлопці не чинили опору і не намагалися текти. Вони будуть кваліфіковані як нанесення тяжких тілесних ушкоджень у формі непрямого умислу.
Завдання 6. Неповнолітні Каракозов і Климук під час походу відстали від своїх друзів загубилися у лісі. Після кількох днів пошуків та намагань знайти дорогу знесилені та зголоднілі хлопці вночі натрапили на сторожку єгеря. Вони виламали двері , взяли продукти, одяг, сокиру, ліхтар та компас, розраховували вийти із лісу. Як кваліфікувати дії хлопців ?
Відповідь 6. Крайня необхідність.
Крайня необхідність — це вимушене заподіяння шкоди правоохоронюваним інтересам з метою усунення загрожуючої небезпеки, якщо вона в даній обстановці не могла бути усунена іншими засобами і якщо заподіяна шкода є рівнозначною або менш значною, ніж шкода відвернена[1].
Завдання 7.Учень 11 класу Шумілов у колі своїх (Сашка, Віктора, Олега, Тимофія) друзів заявив , що він знає , де знаходяться у школі підсилювач та колонки , які можна легко вкрасти. Пізно ввечері Сашко та Віктор стали на сторожі біля сходинок на горище школи , а Олег і Тимофій проникли у приміщення школи і вкрали техніку. Визначте форму співучасті та види співучасників.
Відповідь 7.Шумілов є організатором і підбурювачем, Сашко та Віктор- посібники, Олег і Тимофій – виконавці.
Завдання 8.Неповнолітні учні ПТУ Леонід та Степан , перебуваючи у нетверезому стані, сиділи на лавці у міському парку і брутально чіплялись до перехожих,які,не звертаючи уваги на їхні вигуки та образи ,швидко проходили повз. Та коли вони обізвали нецензурною лайкою неповнолітніх Юру та Яківа, що проходили парком ,останні їм відповіли тим же. У відповідь Леонід та Степан розпочали бійку. У ході боротьби Леонід витягнув ножа та смертельно поранив ним Юру. Як було встановлено, ніж належав Степану , який передав його Леоніду перед входом у парк. Визначте відповідальність кожного.
Відповідь 8.Леонід нестиме відповідальність за вбивство, Степан може нести відповідальність як співучасник злочину (якщо буде встановлено,що при передачі ножа вони планували його використати), чи за бійку з нанесенням тілесних ушкоджень (якщо буде доведено, що він передав ніж на зберігання і про його застосування не йшлося).
Завдання 9. Данило (16 р.) та Дмитро (13 р.) , перебуваючи у лісі, натрапили на намет , в якому нікого не було. Із намету вони взяли радіоприймач , мобільний телефон та мисливську рушницю. Коли хлопці виходили з намету, їх помітили господарі, що піднімалися від річки. Почалося переслідування. Господарі швидко наближались до хлопців. Данило передав в рушницю Дмитрові і наказав стріляти у переслідувачів. Дмитро вистрілив та смертельно поранив одного із переслідувачів. Як кваліфікувати дії хлопців ? Як буде вирішено справу?
Відповідь 9. Хлопці здійснили крадіжку та вбивство. Обидва повинні були б відповідати за вбивство, оскільки один із них стріляв, а інший спонукав (підбурював) його до цього. Але оскільки Дмитрові 13 років , а кримінальна відповідальність настає з 14 років , то до нього будуть застосовані лише примусові заходи виховного характеру, а на батьків накладено адміністративний штраф 10-20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Завдання 10.Раніше судимий Підморгайло підмовив неповнолітніх Марка (13 р.) та Мишка (11 р.) скоїти ряд крадіжок із квартир громадян. Хлопці залазили через кватирку вікна у квартиру та передавали викрадені речі Підморгайлу. Дайте юридичну оцінку ситуації. Як кваліфікуються дії Підморгайла?
Відповідь 10. Усі вони є співучасниками скоєння злочинів. Підморгайло був організатором , а хлопці виконавцями. Оскільки вони не досягли віку кримінальної відповідальності, то до них будуть застосовані заходи виховного характеру, на батьків накладено адміністративний штраф,покладено зобов’язання на Підморгайла та батьків хлопців відшкодувати завдану матеріальну шкоду. Втягнення неповнолітніх у злочинну діяльність для Підморгайла є обтяжуючою обставиною.
Підсумки.
Наведені ситуації взяті з реального життя , зроблені реальними людьми. Молоді люди ,про яких ми почули ,стали на хибну стежку.Чи штовхав їх хтось, чи обрали самостійно? Та це ,власне, не має значення. Всі вони відбули заслужене покарання. З їх життя випав великий відрізок часу , коли вони могли бути , як усі : вчитися, працювати, радіти життю, сонцю, приносити радість рідним. Так перш ніж вчинити, задумайтеся, а які наслідки будуть від вашого вчинку.
Заключне слово вихователя.
Закінчуючи наш круглий стіл хочу наголосити
на тому, що наш Основний Закон – Конституція, так як і Загальна декларація прав людини гарантують нам можливість людського життя, ставлять його попереду будь-яких чинників нашого буття.
Тому ми завжди повинні твердо пам’ятати: «Кожна людина має обов’язки перед суспільством, у якому тільки й можливий повний розвиток її особи». А саме: неухильно додержуватись Конституції та інших законів України; не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей; шанувати і поважати державні символи України; не задавати шкоди природі, історико-культурній спадщині. Відшкодовувати завдані їм збитки. Немає прав без обов’язків, немає обов’язків без прав. І ще одну заповідь повинен запам’ятати кожен із нас: «Шануй батька свого і матір свою».
Адже саме батьки дали нам життя, саме вони щоденно переживають за нас, хочуть, щоб ми завжди були здоровими, щасливими.